Tautiškumo ir tautinio bendruomeniškumo raiška
Tautos ir tautiškumo klausimu Lietuvoje
šiandien egzistuoja dvi, ko gero, beveik nesutaikomos srovės.
Esama pagrindo manyti, kad jos išreiškia lietuvių tautos istorinio
skaldymosi tradiciją. Jos tarsi pateisina radikalųjį B.Andersono
mokslinį traktatą, teigiantį, jog tauta yra tik įsivaizduojama
bendruomenė. Tas sroves santykinai pavadinkime radikaliąja-idealistine
ir supranacionaline-pragmatine.
Pirmosios, radikaliosios-idealistinės, srovės gretose matome vyresniosios
ir ypač vyriausios kartos žmones. Matome tuos, kurie labiausiai
nukentėjo nuo sovietinių represijų. Taip pat tuos, kurie, prisitaikę
prie sovietinės sistemos, visas savo dvasines jėgas telkė (ir
darbais realizavo) lietuvybei ir tautos tęstinumui išsaugoti.
Šie žmonės, jų išsaugotos vertybės bei įsitikinimai tai tarsi
savotiškas tiltas, nutiestas per sovietmečio erdvę iš prieškario
Lietuvos į dabartį. Šioje erdvėje matome ir pavieniai išsibarsčiusias
jaunimo (taip pat ir menininkų) grupeles, linkusias kaip estafetę
perimti iš vyresniųjų puoselėtas ir tebepuoselėjamas vertybes.
Visi tos srovės atstovai, ir vyresnieji, ir jaunesnieji, tebegyvena
mitologizuotomis praeities vertybėmis: baltiškosios-lietuviškosios,
grynosios (autentiškosios, unikalios) etnokultūros ilgesiu; Lietuvos
Didžiosios Kunigaikštystės ir jų valdovų įvaizdžiu; sukilninta
istorine lietuvių tautos ir jos valstybingumo atmintimi; patirtomis
lietuvių tautos nelaimėmis, dramomis ir tiesiog idealizuojamos
socialinės tvarkos ir dvasiškai turtingesnio žmogaus gyvenimo
ilgesiu.
Būdinga ir tai, kad šios srovės atstovai nesuvokia dabarties geopolitinių,
geokultūrinių, geoekonominių ir kitų aplinkybių. Jie nesuvokia
ir esminių tautos bei pasaulio socialinės organizacijos pokyčių.
Šie asmenys širdyse tebenešioja ir su nostalgišku skausmu tebepuoselėja
lietuvių tautos idėją. Bet tokia idėja pagrįsta mitologizuojama
praeitimi ir mitologizuota jos realizavimo galimybe. Jie su nenumaldomu
nerimu ir skausmu stebi tautos išsibarstymą, jos išsivaikščiojimą
nepriklausomybę atgavusioje valstybėje, korumpuotų struktūrų įsitvirtinimą
ir elementarios tvarkos bei padorumo stygių pačios tautos, oficialiai
vadinamos visuomene, gyvenime.
Antroji, supranacionalinė-pragmatinė, srovė priešinga pirmajai,
su ja ir akivaizdžiai, ir slaptai konfrontuojanti. Jos atstovai
neslepia pabrėžtinai indiferentiškos pozicijos tautos ir jos likimo
atžvilgiu. Savo poziciją jie grindžia nuomone, jog tautiškumas,
tautinis substancionalumas yra praradęs bet kokią perspektyvą
ir kad tautos idėjos puoselėjimas dvelkia aiškiu provincialumu,
etnocentrizmu ir dar nuo nacizmo ar bolševizmo laikų keikiamu
nacionalizmu. Taip ar panašiai save įtikinę, atsiradusį vertybinį
vakuumą, savąjį kultūrinį nevisavertiškumą jie skuba įveikti mėgdžiodami
kitame kultūriniame kontekste bei kitomis istorinėmis aplinkybėmis
išsirituliojusius standartus, stereotipus, orientacijas bei elgsenos
manieras. Jie, pradedant studento kursiniu darbu ir baigiant ministro
ar net premjero veiksmais, diegia tuos standartus ir stereotipus
savoje aplinkoje, savame krašte, nesusimąstydami apie jų svetimkūniškumą
ir nepilnavertį gyvybingumą. Taip elgdamiesi jie nesusimąsto,
kad žmogaus ar organizuotos grupės autentiškumo pagrindą sudaro
lokaliniais bruožais išsiskirianti kultūra, o ne vien pragmatiniai,
kokios nors apčiuopiamos naudos siekiantys veiksmai. Jiems svetima
mintis ir apie tai, kad kitų mėgdžiojimas spartina savos tautos
istorinį dūlėjimą. Svetima jiems tokia mintis gal dar ir dėl tų
priežasčių, jog mato savo tautą tik kaip neskaitlingą, tik kaip
kultūros prasme nualintą, atsidūrusią dar ir skirtingų kultūrų
sankirtoje t.y. neturinčią vidinių galių išsiskirti savo unikalumu.
Panašios priežastys prisideda ir prie to, kad apčiuopiamos naudos
dalykai jiems dabar reikšmingesni už idealiuosius.
Ši, supranacionalistų-pragmatikų, srovė palyginti švelniai ir
nuosekliai pakeitė, teisingiau užėmė penkiasdešimt metų Lietuvoje
dominavusių komunistinių internacionalistų vietą. Natūralu, kad
ir anksčiau, ir dabar panašias sroves papildo asmenys, kurie,
ko gero, svetimesni yra dvasinėms-idėjinėms bei moralinėms vertybėms,
pasižymi menkesniu altruizmu ir didesniu savanaudiškumu. Šią srovę
šiandien sudaro ir nemaža dalis mūsų politikų (nemažai ir tokių,
kurie populistiškai, t.y. įsiteikiančiai, deklaruoja tautiškumą,
tautinę orientaciją). Čia aptiksime visų rangų verslininkų ir
skaitlingą mūsų jaunosios kartos (apkurtintos Vakarų gyvenimo
blizgesio bei ritmų) dalį. Pastebėsime, kad, gausėjant socialiai
degradavusiems ir bet kokį optimizmą praradusiems nūdienos kaimo,
miestelių ir miestų gyventojams, supranacionalizmo sklaidai atsiveria
platesnė erdvė.
Nėra prasmės atskirai kalbėti apie tai, kur link krypsta minėtų
srovių santykis, ypač, jei kreipsime dėmesį dar ir į nevykusį
valstybės administravimą bei ekonominio gyvenimo organizavimą.
Turbūt natūralu, kad jaunesniosios ir viduriniosios kartos atstovas,
kuriam dar nuo sovietinių laikų pasiliko tik deklaratyvus, bet
neįprasmintas, neįdvasintas tautiškumo ir tautos egzistencijos
suvokimas, šiandien skuba įgyti visus pasaulio piliečio arba
žmogaus be tautybės bruožus, tokiame elgesyje įžvelgdamas kur
kas didesnę praktiškąją (apčiuopiamą) sau, kaip individui, naudą
ir perspektyvą. Pagaliau ir pragmatizmas nūdienos pasaulyje rodo
vis didesnį agresyvumą, vis labiau į nuošalę, netgi į užkaborius
nustumdamas idėjinių vertybių pasaulį.
Šiuo atveju negalime pasikliauti populiariu teiginiu, kad tiesos
reikia ieškoti tarp dviejų kraštutinumų. Apskritai, tiesos yra
visur: visuose, net ir tarpusavyje konfrontuojančiuose mus supančio
pasaulio fragmentuose (net ir nusikaltėlių struktūrose). Tiesų
įvairovė socialinį vyksmą bei evoliucionavimą skatinantis mechanizmas.
Tačiau mes galime ir privalome kalbėti apie subalansuotą arba
vadinamąją vidurio tiesą apie tą tiesą, nuo kurios įteisinimo,
pripažinimo ir skatinimo priklauso sistemos (mūsiškosios analizės
atveju lietuvių socioetnosistemos) dinaminė pusiausvyra. Būtent
nuo tiesų subalansuotumo priklauso ne tik socialinis stabilumas,
bet ir socioetnosistemos gyvybingumas, jos tolesnės raidos trajektorija
tautos likimas.
Grįžtant prie sovietinės okupacijos laikotarpio ir vertinant lietuvių
elgseną iš nūdienių vertinimo pozicijų, man priimtina prof. J.A.Krikštopaičio
mintis: ...Pats masiškiausias laikysenos būdas, esant okupaciniam
režimui, garantavęs etnoso fizinio kūno gyvastį ir tapatumo išlaikymą,
buvo prisiderinimas, teigia mokslininkas. Ši elgsena reiškėsi
plačiu prisitaikymo diapazonu: nuo užslėpto boikoto iki kolaboravimo.
Šiame konformistinio diapazono verpete galima surasti ir Valenrodą,
ir intelektualią priešgyną, ir kolaboruojantį Kvislingą, galintį
smukti iki išdavystės. Ne kartą istorijos siaustai ir dėl to
tapusiai neskaitlinga tautai tokią štai tiesą labai svarbu suvokti,
o suvokus ja naudotis. Ir pirmiausia vengti sekinančių beprasmių
ir kitų tautų akyse kompromituojančių tarpusavio peštynių.
Aptarsime kitą aktualią problemą lietuvio kryžkelę tarp dvasinės
ir geografinės Tėvynės. Pirmiausia, paaiškinsime čia vartojamas
sąvokas.
Dvasinę Tėvynę suprantame kaip žmogaus natūralų, prigimtinį ryšį,
kaip jo tapatinimąsi su savo gimtine, čia gyvenančiais žmonėmis;
su jos charakterį formuojančia gamta ir papročiais; su tauta ir
jos valstybe. Tasai ryšys grindžiamas ne naudos, ne materialinio
ar kitokio išskaičiavimo sumetimais, bet kaip žmogaus egzistencijos,
būties dalykas, kaip tautos socialinio unikalumo ir jos istorinio
likimo išgyvenimas. Dvasinė Tėvynė tai ir to ryšio susakralinimas.
Geografinę Tėvynę galime įsivaizduoti kaip įgyta pilietybe ir
gyvenamąja šalimi įteisintą, labiau formalizuotą, o ne įvidintą
žmogaus ryšį su savo tauta, su jos valstybe ir jų likimu. Šis
ryšys nesaistomas pamatiniais moraliniais įsipareigojimais ar
priedermėmis, bet greičiau vertinamas kokios nors aiškiai apčiuopiamos
naudos (ekonominės, politinės, prestižo ir pan.) sumetimais.
Šie abu ryšio su Tėvyne variantai (suprantama, jie čia parinkti
kaip priešpriešos, realiame gyvenime esama ir pereinamųjų) atsispindi
socialiniuose santykiuose, bendrame tautos socialiniame psichologiniame
klimate (tautos dvasioje) per žmonių ekonominę, politinę, kultūrinę,
intelektualinę ir kitokią veiklą; per mokyklą, šeimą, darbovietę,
tarpasmeninį bendravimą ir pan.
Geografinės Tėvynės samprata lietuvio (ypač jaunosios kartos)
sąmonėje buvo įvairiais būdais diegiama ir skatinama sovietinės
okupacijos metais. Ir, suprantama, davė rezultatų. Įžymus kirgizų
tautybės rašytojas Čingizas Aitmatovas vienas iš drąsesnių to
meto mąstytojų pradėjo vartoti mankurto sąvoką. Ją taikė tiems
savo tautiečiams (žinoma, ir kitiems), kurie dėl kokių nors aplinkybių
prarado savo tautos istorinę kultūrinę atmintį, atitrūko nuo savo
šaknų, nutraukė ryšius su juos maitinusia etnopraeitimi ir dėl
tos priežasties tapo atviri dvasinių moralinių vertybių skersvėjui.
Tokie ir panašūs žmonės ėmė gausinti neonomadų (naujųjų klajoklių)
gretas. Belieka tik pridurti: sovietinė sistema, sąmoningai ir
nesąmoningai skatino mankurtizmą ir tuo būdu siekdama išspręsti
vieną iš pagrindinių savo uždavinių sulydyti tautas į vieną
pilką masę, padarė milžinišką nusikaltimą žmonijai. To nusikaltimo
rezultatas daugeliui dvasinė Tėvynė, jų tautos istorinė Tėvynė,
virto paprasta geografine erdve, gyvenamojo krašto pavadinimu.
Tenka pripažinti, kad sovietinei sistemai tą uždavinį spręsti
sekėsi, kol įsitvirtinęs mankurtizmas nepaplovė ir jos pačios
pamatų.
Neabejotina, kad prie viso šito, prie etnoistorinės bei etnokultūrinės
(tautinės) atminties griūties prisidėjo ir bendracivilizaciniai
industrializacijos, urbanizacijos procesai, įvairių virštautinį
pobūdį įgijusių technologijų plėtotė. Telieka pripažinti faktą,
jog nūdienos lietuvių tautos gyvenime suintensyvėjusi modernizacija,
atvirumas ir integravimasis su Vakarų pasauliu rado gerą mankurtizmo
palikimą ir užtaisą tolesnei raidai.
Mankurtizmas (dvasinės Tėvynės nuvertėjimas) pasireiškia ne vien
socialiniu elgesiu bei tarpusavio santykiais tarp vadinamųjų tradicionalistų
ir modernistų (sąmoningai ar nesąmoningai skubančių panašėti
į pasaulio pilietį). Jis pasireiškia ir intensyvėjančiais naujųjų
emigrantų, paliekančių savo istorinę Tėvynę, srautais. Tūkstančiai
lietuvių jau po nepriklausomybės atkūrimo emigravo į kitas šalis
ne tik vedini nepriteklių, bet jau nejausdami ir dvasinių ryšių
bei moralinių įsipareigojimų savo Tėvynei.
Būdingas pavyzdys. 1997 metais Paryžiuje sutikta lietuvė, kilusi
nuo Pasvalio (be kita ko, baigusi aukštąjį mokslą Lietuvoje),
į mano klausimą, ar nepasiilgsta Tėvynės, atsakė: O kas manęs
ten laukia? Skurdas? Žmonių pasidejavimai? Žinoma, dar nelaikau
savęs paryžiete, bet ir gimtinės ilgesio nebejaučiu...
Dar dešimtys tūkstančių gyvena tokiam žingsniui ar šuoliui pasiruošę,
suvokdami gyvenimą čia, Lietuvoje, kaip likimo primestą prievolę
ar naštą.
Žinoma, mes negalime ignoruoti fakto, jog sovietmečio prievarta
suformavo keistą nekritišką patiklumą viskam, kas sklinda iš Vakarų;
nesugebėjimą atskirti tikrųjų vertybių, išorinio blizgesio netgi
nuo akivaizdžios prievartos, smurto. Karštligiškai puolama į universalumą
atmetant etnokultūrinę prigimtį. Teisus yra prof. J.A.Krikštopaitis
pabrėždamas, kad pirmiausia visuomenės narys turi būti įsipareigojęs
tam tikrai kultūrai, o tik po to, atsiverdamas kitoms kultūroms,
jis gali tapti universalus. Kitos kultūros priims individualybę
ar tai būtų asmuo, ar valstybė tik tada, kai ji kels pasitikėjimą
savo elgsena ir susidomėjimą saviraiškos autentiškumu. Lietuvio
etnokultūrinis indiferentiškumas, infantilumas jau yra tapęs specifiniu
mūsų gyvenamosios terpės bruožu.
Pajėgūs tą pripažinti ar ne, bet tautiečių, kurie Lietuvą išgyvena
kaip dvasinę Tėvynę, mažėja. Negausu jų ne tik gamybininkų, bet
ir politikų gretose. Nesibylinėdami ir siekdami naudos sau dažnas
iš jų praranda net ir tas idėjas, kurios juos paskatino tapti
politikais. Menininkų gretos jau pasipildo universalistais
tais, kurių kūryboje sunku beįžvelgti Tėvynės ir jos dvasios turtų
įteigto įkvėpimo ir savitumo. Išsibarstanti tautinė savimonė,
šiuolaikinis modernizuotas mankurtizmas, provokuojamas dar
ir Lietuvos integracijos į Europos tautų bendriją, tik sustiprina
geografinės Tėvynės pasirinkimo pozicijas.
Ryškėjanti, erdvėjanti riba tarp dvasinės ir geografinės Tėvynės
šalininkų tai kartu ir labiau ryškėjanti etnokultūrinio, etnopsichologinio
pobūdžio, tautinę savimonę ir elgseną tiesiogiai liečianti įtampa.
Ji pasireiškia visur: pradedant šeimos narių santykiais, mokykla
ir baigiant... Respublikos Seimu. Ir galima neabejojant teigti,
kad bent artimiausiais dešimtmečiais pirmųjų gretos ir toliau
retės gausindamos antrųjų gretas...
Pateiktų vertinimų vis dėlto nederėtų priimti kaip tradicinio
pasaulio nostalgijos pagimdytą autoriaus nusiskundimą (ar aimaną).
Greičiau tai objektyvaus, nenumaldomai besiplėtojančio ir nuo
žmogaus valios nepriklausomo proceso pripažinimas.
Prof. Romualdas Grigas
© 2002 "XXI amžius"