Tikėjimas ir fanatizmas
Dar neužgijo Balkanų žaizdos,
o pasaulyje atsivėrė nauja žaizda Afganistanas. Dažnai spaudoje
pasigirsta balsų, jog tai civilizacijų konfliktas. Religija Afganistane
yra pagrindinė kolektyvinė egzistencijos forma. Taigi afganų kultūra
iš esmės yra religinė. Tikėjimas stiprina žmogaus dvasią, įkvepia
kilniems siekiams ir darbams. Tačiau fanatiškas tikėjimas įgyja
neigiamą prasmę. Kodėl? Kokios yra religinio fanatizmo šaknys?
Šia tema pokalbyje prie apskritojo stalo dalyvavo: Vytauto Didžiojo
universiteto Katalikų teologijos fakulteto doc. dr. Faustas Jončys,
žurnalistė Elvyra Žeižienė ir politikos ekspertas N.
Doc. F. Jončys. Pasaulį sukrėtusius
įvykius svarstome kaip fanatizmo apraiškas. Dažnai kartojame šiuos
žodžius, bet ar pakankamai apibrėžiame jų prasmę? Fanatum
lotyniškai reiškia įkvėptas, sužavėtas, bet taip pat siautulingas,
pašėlęs. O jeigu eitume toliau? Gal nesiskaitantis su niekuo?
Tad ir nusistovėjo iškreipta, sukarikatūrinta fanatizmo prasmė,
kai fanatizmas tampa išpažįstamų vertybių suabsoliutinimu, kuriam
aukojama visa kita, nepakančiai atstumiant kitaip manančius, net
iki prievartos. Psichologai įžvelgia patologines fanatizmo šaknis,
o jo padarinys yra masinė isterija.
Vis dėlto mūsų krikščioniškoje aplinkoje neteisūs tie, kurie fanatizmo
nesieja su absoliučia ištikimybe tikėjimo tiesai. Tu tikėjimo
fanatikas; Aš tikiu, bet ne fanatikas, išgirsti sakant
ne vieną solidų krikščionį. Ar tai nedemonstruoja Šventraštyje
pasmerkto drungnumo Ne fanatikas tai nei šiltas, nei šaltas?
Man norėtųsi tokiems nevykusiems fanatizmo smerkėjams priminti
jo priešybę kvietizmą (quies lotyniškai ramybė), savotišką
krikščionio ištižimą, kai dėl šventos ramybės ar tariamo mandagumo
baidomasi savo principinės pozicijos.
Ekspertas N. Norėčiau papildyti fanatizmo sąvoką. Fanatizme
visuomet yra neapykantos. Tuo fanatikas skiriasi nuo giliai tikinčiojo.
Antroji fanatus reikšmė pašėlęs ir nurodo, jog atsiranda negatyvi
aistra neapykanta. Tai ypač svarbu suvokti krikščioniui, nes
krikščionybės esmė yra meilė. Todėl sąvokos krikščionis ir fanatikas
yra nesuderinamos.
Kitose religijose yra kiek kitaip.
Doc. F. Jončys. Na, jeigu fanatizmą siejam su musulmoniškuoju
pasauliu, tai paklausykim, ką sako mūsų autoritetai. Popiežius
Jonas Paulius II, pernai lankydamasis Kazachstane, kaip tik nusilenkė
autentiškam, pamaldžiajam islamui, kuris solidarizuojasi su pagalbos
reikalingais žmonėmis, neišniekindamas Dievo vardo. Mūsų kardinolas
A.J.Bačkis, dirbęs musulmoniškuose kraštuose, tvirtina (Ekstra,
2001, Nr.37), kad tikintis musulmonas negali įvykdyti tokio žiauraus
išpuolio: kas kita aklo fanatizmo valdomas žmogus.
Tai, kad tarp musulmonų yra savo dvasia krikščionims artimų žmonių,
rodo tikėjimo gelmės ieškantys vadinamieji sufistai. Cituoju vieną
iš jų (moterį Rabią al Adaviją, 801 m.): O, Dieve! Jeigu aš
Tave garbinu, bijodama pragaro, degink mane pragare; jeigu aš
Tave garbinu, vildamasi nueiti į dangų, uždaryk man jo duris;
bet jeigu aš garbinu Tave vien dėl Tavęs, leisk man gėrėtis Tavo
nuostabumu!
Dr. Juozas Girnius fanatizmui priešpastato t o l e r a n c i j
ą, bet ne kaip kvietistinį pakantumą, o kaip atsivėrimą kitamaniams,
nepaisant mus skiriančio atstumo ir netiesos. Fanatizmą pakerta
ne akla ištikimybė savajai tiesai, bet pagarba klystančiam žmogui,
nes tik vienas Dievas yra širdžių tyrėjas ir teisėjas (Gaudium
et spes, 28.) Užtat ir kontaktai su musulmoniškuoju pasauliu turėtų
būti orientuoti į idėjinę kovą, bet, anot J. Girniaus, į besimylinčių
kovą, į atviro dialogo kovą.
E. Žeižienė. Ar tai nereiškia, kad po šaltojo karo besiklostanti
pasaulinė tvarka skatina žiaurų atkirtį?
Pereikime prie paskutiniojo dešimtmečio įvykių.
Teroro kronika byloja, jog tarptautiniai teroristai kariauja prieš
JAV ne vieną dešimtmetį. Ne pirmą kartą buvo pasikėsinta ir į
Pasaulio prekybos centrą. 1993 metais vasario 26 d. jo požeminėse
patalpose buvo įvykdytas sprogimas: žuvo šeši, sužeista tūkstantis
žmonių. 1983 metais teroristas-kamikadzė susprogdino sunkvežimį
sprogmenų prie JAV pasiuntinybės Beirute žuvo 63 žmonės.
Iš 60 organizacijų, kurias JAV administracija laiko teroristinėmis,
20 bazuojasi Artimuosiuose ir Viduriniuosiuose Rytuose.
Labiausiai ieškomas teroristinės grupuotės Al Qaida vadovas
O. bin Ladenas kreipėsi į visus musulmonus, ragindamas kilti į
šventąjį karą džihadą, kai spalio 7 dieną JAV pradėjo bombarduoti
Talibano objektus Afganistane. Kodėl būtent šiandien antiamerikietiškos
nuotaikos pasaulyje pasiekė tokią karštą ribą?
Ekspertas N. Dėl terorizmo. Oficiali laikraštinė versija,
kurios tiesmukai laikosi Lietuvos Vyriausybė ir žiniasklaida,
dėl diversijos JAV kalti Osama bin Ladenas, Al Qaida ir Talibanas.
Tačiau yra nuomonių, jog kaltininkų reikėtų ieškoti arčiau Vakaruose
apskritai ir JAV konkrečiai. Taip pat yra nuomonių, jog O. bin
Ladenas yra kaltas ir atsakingas tiek, kiek Romos popiežius už
IRA airių nacionalistus-teroristus, kad Al Qaidos svarba ir
reikšmė hiperbolizuota ir mistifikuota, o Talibanas apskritai
dėl įvykių JAV niekuo dėtas. Yra nuomonių, kad po Talibano kitas
JAV planuojamas taikinys Irakas, o visuomenę tam paruošti padeda
juodligės milteliai. Nesakau, kad šios nuomonės absoliučiai teisingos,
tačiau savarankiškos ir išties nepriklausomos valstybės reakcija
turėtų būti labiau niuansuota ir ne tokia pataikūniška. Kai dėl
lietuviškos žiniasklaidos, ypač didžiosios, tai čia iliuzijų
neturima ji visada pasižymėjo banalumu, kompiliacijomis ir autentiškos
analitikos stygiumi.
Dėl Talibano. Kas tas Talibanas? Ar rasime ką nors išsamiau parašyta,
be keleto štampų mūsų laikraštienoje? Kokia jo atsiradimo istorija?
Karo su sovietais metu Pakistano pabėgėlių stovyklose atsidūrė
trys milijonai afganų. Gausiose šeimose buvo daug vaikų. Pakistano
valdžia, stokodama pasaulietinių mokytojų, vaikus auklėti atidavė
musulmonų organizacijoms ir islamo mokytojams ulemams. Vaikams,
be religinių pagrindų, buvo įdiegta idealios islamo valstybės,
valdomos teokratiniais pagrindais, idėja, kurią išplėtojo XIX
šimtmečio indų filosofas musulmonas Maududi.
Per devynerius karo su sovietais metus vaikai tapo jaunuoliais,
išmanančiais du dalykus karo meną ir Koraną. Kai jie grįžo į
Kabulą, ten siautėjo chaosas kriminalinis, etninis, pasaulėžiūrinis
ir visoks kitoks. Kiek palaukę ir neapsikentę, jaunuoliai ėmėsi
daryti tvarką taip, kaip išmanė. Kadangi jų idėja buvo universali
ir viršetninė, ji nugalėjo Šiaurės aljansas, etninių mažumų
ir narkotikų pelno darinys, tevaldė 10 proc. Afganistano teritorijos.
(Beje, Talibanas buvo uždraudęs auginti, gaminti ir vartoti narkotikus,
ir gana sėkmingai; už tai buvo giriamas UNESCO ir Pakistano vyriausybės.)
Be abejo, Talibano įvesta tvarka buvo islamo tvarka tolerancija
kitoms religijoms ten nekvepėjo, galiojo principas akis už akį,
nes islamas yra islamas. Bet priekaištai Talibanui mūsų spaudoje
yra paviršutiniški vertė augintis barzdas (senovės lietuviai
irgi buvo barzdoti), vertė moteris nešioti čadras (mūsų moterys
nuometus nešiojo tūkstančius metų. Nuometo negalima buvo nusiimti
net lovoje ar dirbant; nepaisant to, jis turėjo būti idealiai
švarus, įrėminti, sušventinti moters veidą, apsaugoti jos sacrum)
ir t.t. Be abejo, daliai supasaulėjusios visuomenės Talibano reikalavimai
buvo per griežti, bet, būkim tikri, daugeliui afganų geriau
Talibanas nei dabartinis chaosas ir labai miglota perspektyva.
Stabilumu politiniu, tarpetniniu, socialiniu ten nekvepia.
Vakarų pastangos organizuoti politinį valdymą iš išorės žlugs,
kai vyksmas bus perkeltas į Afganistaną. Nepadės ir materialinė
pagalba Afganistanas ne Serbija. Bet pati blogybė dar prieš
akis turiu galvoje naują, dar nematytą fanatizmo spiralę, kokios
neregėjo net islamo pasaulis. Grėsmingi pranašai Palestinos
savižudžiai. Prisiminkime Adomo Mickevičiaus baladę apie krikščionių
karą su maurais, kai nugalėtas krikščionių riteris apkrėtė maru
nugalėtojus maurus Alpuharoje. Viskas vyks taip pat, tik atvirkščiai.
Fiziškai pralaimėjęs, sutriuškintas idealizmas virsta suicidiniu
(savižudišku) fanatizmu.
Pavyzdys Čečėnija. Išoriškai panašūs, pirmasis ir antrasis Čečėnijos
karai skirtingi iš esmės. Pirmajam karui vadovavo islamo intelektualas
idealistas Džocharas Dudajevas. Gal jo pastangose būta naivumo,
bet neabejotinai jis buvo nepriklausomos Čečėnijos Respublikos
Ičkerijos idealistinis fanatum gerąja šio žodžio prasme. Čečėnų
savimonėje ir gyvensenoje šariatui vyravo a d a t a s etninė
paprotinė teisė. Tačiau antrasis karas jau kitoks v a h a b
i z m a s (musulmonų sunitų sekta, reikalaujanti sugrąžinti pirminį
grynumą red.) jau turi fanatum antrosios reikšmės bruožų. Karas
niekada neveda prie gero, tik teisusis nukenčia mažiau nei agresorius
Rusijos moraliniai (nekalbant apie fizinius) nuostoliai nepalyginamai
baisesni nei čečėnų.
Taip ir Afganistane. Džihadas, esmine reikšme nusakantis asmeninį
tobulėjimą, toliau kankinystę už tikėjimą, virsta baisia suicidine,
pašėlusia aistra. Kaip niekada pasaulio istorijoje akivaizdi yra
akis už akį principo drama, aklumas ir grasa. Tačiau jei senovės
pasaulyje jis buvo lokalus, dabar primetamas visam pasauliui
dėka universalistinių komunikacijų visose srityse. Seniai paneigtos
krikščionybės teorijos ir praktikos, kaip nukirsta drakono galva
šis principas vėl atgyja; po Sabros ir Šatilos Manheteno kapinynas
didžiausias pasaulyje. Ir taip toliau. Akis už akį niekada nesibaigia.
Bet kuo čia dėtas krikščionių pasaulis, norintis ir privalantis
gyventi pagal dešinio skruosto dėsnį?
Mes turime atmesti mums primestą akligatvį. Krikščionys turi trečią
kelią ir juo privalo eiti.
© 2002 "XXI amžius"