Pilietiškumas ir tautiškumas kintančios kultūros fone
Poindustrinė epocha iki neįtikėtinų
galimybių ir erdvių praplėtė galingųjų tautų bei valstybių rafinuotą
kultūrinę ekspansiją. Vadinamasis kultūrinis imperializmas tai
skverbimasis įvairiausių, taip pat ir aiškiai neigiamų, destruktyvių
įtakų, nusilpusio etnokultūrinio imuniteto sąlygomis tampa ne
vien pakankamai aiškia naujo tipo grėsme lietuvių tautai, bet
kartu ir vakarietiško tipo pilietinės visuomenės formavimosi sąlyga.
Tai situacija, paženklinta vidiniu prieštaravimu, naujo tipo kultūrinės
saviteigos įtampa. Tokios situacijos spalvas galime sutirštinti
(patamsinti) dar ir teiginiu (jeigu jam nieko nepriešpastatoma),
jog plintanti modulinė kultūra gali nesunkiai sukelti plačiai
besidriekiantį neonomadizmą modernios barbarystės šleifą, pasireiškiantį
kultūros vertybių, visuotinai priimtų elgesio normų negerbimu,
ignoravimu ir pan.
Tradicinės kultūros žmogus kitą žmogų suvokia labai aiškiai, pirmiausia
jį įvertindamas kas jis yra ir kodėl jisai toks, o ne kitoks.
Vertybių skalė ir žmogaus vertinimas čia turi aiškiai apibrėžtus
kontūrus, iš kurių išklysti neleidžia vidinis balsas, socializacijos
metu suvokti ar uždėti rėmai. Kitais žodžiais tariant, tradicinės
kultūros visuomenė kiekvienam savo nariui suteikia pakankamai
griežtai apibrėžtus ir pakankamai stabilius identitetus (šitas
yra ūkininkas, o šitas štai amatininkas, o tas valdininkas, ir
mes nieko kito nelaukiame, kaip tik mums jau žinomo, vien jų padėtį
ir mąstyseną liudijančio elgesio). Tuo tarpu moderniojoje visuomenėje
pats identitetas yra kintantis ir neaiškus, tvirtina žinomas
JAV sociologas Peteris Bergeris. Niekas nežino, koks turėtų
būti tikras valdovas, tėvas, išsilavinęs žmogus, taip pat sunku
apibūdinti, koks seksualinis elgesys laikytinas normaliu. Šiuolaikinės
moderniosios visuomenės žmogus gyvena kaleidoskopišką, kintančių
identitetų bei vaidmenų gyvenimą, kuriame tautybė, tautinės kultūros
suformuotas identitetas tarsi savaime linkęs pasitraukti į antrąjį,
o gal ir į trečiąjį planą.
Kaleidoskopiškas gyvenimas, sparti įvykių ir vertinimų kaita veikia
mūsų pačių savęs vertinimą: mes patys, ir žvalgydamiesi atgal,
ir perkratydami dabartinį savo gyvenimą, vis kitaip jį aiškiname,
į savo vertinimų skalę (kuri negali likti nepakitusi!) įnešame
vis naujas ir naujas pataisas, papildymus. Pasak P.Bergerio, kiekvienoje
situacijoje iš esančios begalybės dalykų, kuriuos būtų galima
pastebėti, pastebime tik tuos, kurie yra svarbūs mūsų dabartiniams
tikslams. Būtent dabartiniams, einamiesiems! Visa kita, kas
nepraktiška, tiems tikslams netinkama, atsijojama ir atmetama.
Psichologijoje tokia žmogaus elgsena vadinama selektyviuoju suvokimu.
Šis selektyvusis suvokimas, selektyvusis persiorientavimas tampa
vos ne skiriamuoju modulinio žmogaus bruožu.
Modulinis žmogus asmuo, kuris nebesiremia tradicine, jo elgseną
įrėminančia, norminančia kultūra, kuris, priklausomai nuo situacijos,
laisvai konstruoja ir savo mąstymą, ir elgesį. Jo įsitikinimai
gali nuolat kisti, ir tai jau nebevertinama kaip principų ar idėjų
išdavystė.
Modulinio žmogaus sąvoką bene pirmasis pavartojo E.Gellneris.
Vadinasi, klysta tie, kurie tebetvirtina, jog praeitis yra nekintanti,
pastovi. Pažinimo sociologija atmeta tokią nuostatą. Ji kalba
apie dėmesį toms reikšmėms, apie tą jų kitimą, kuris priklauso
nuo žmogaus ir kultūros kaitos, nuo lokalizuotų laike ir erdvėje
aplinkybių, taigi nuo pokyčių vertinimų skalėje. Vadinasi, ir
į praeitį žmogus žvelgia ir ją aiškina priklausomai nuo to, kokias
reikšmes akcentuoja gyvenamasis laikas ir lokalizuota kultūra.
Žmogus, jo socialinis portretas yra savotiškas susiklostančios
socialinės realybės pokyčių atspindys. Ir jo gyvenimas yra nuolatinis
ėjimas nuo mažiau sudėtingo prie labiau sudėtingo; nuo vieno,
tarkim, A socialinio vyksmo taško prie B, C taškų ir taip toliau.
Žinoma, tame nuolatiniame ontogeneziniame vyksme bei kitime, ypač
intensyvių socialinių pokyčių ir savirealizacijos laikotarpiais,
žmogus nesunkiai gali prarasti pusiausvyrą, savo integralumą,
netgi tautinę tapatybę bruožus, kurie būtini normaliai sąsajai
su sociumu palaikyti, sveikai, produktyviai savirealizacijai arba
tiesiog sugebėjimui prasmingai, darniai ir džiaugsmingai gyventi.
Ir mes tuos atvejus, tuos šliaužiančius, gausėjančius nukrypimus
nuo normos, nuo pusiausvyros žinome: kaip psichikos ar kitus žmogaus
sveikatos sutrikimus; kaip psichologinę emigraciją bėgimą
nuo visuomenės; kaip besaikį alkoholio ar narkotikų vartojimą,
išreiškiantį dar ir neabejotiną pavargusio ar gyvenimui modernioje
civilizacijoje neparuošto žmogaus kapituliaciją ir pan.
Tačiau nepaisant pokyčių srauto ir didėjančio informacijos spaudimo,
kurį reikia atlaikyti, socializuotas normalus žmogus turi tik
vieną integralų gyvenimą ir save patį. Tiesa, gana panašų į sudėliotą
iš spalvotų akmenėlių mozaiką. Arba į atskirais periodais tapytą,
sluoksniuotą dažais paveikslą. Betgi čia pat turime pastebėti,
kad tasai gyvenimo mozaikiškumas, jo susisluoksniavimo neišvengiamybė
vis dėlto, kaip jau pastebėjome, sunkia našta gula ant žmogaus
psichikos, kelia grėsmę jo socialinei potencijai, apsunkina adaptacijos
galimybes. Ir neretai tik virtuoziškas, beveik artistiškas keitimasis,
tik emocijų ir jausmų slopinimas (vadinamoji emocinė atrofija)
ir tampa tuo gelbėjimosi ratu esminiu žmogaus gyvenimo, jo saviteigos
bruožu, įgalinančiu jį su mažesniais nuostoliais žengti koja kojon
su šuoliuojančiu gyvenimu ir kaleidoskopiškai kintančiu pasauliu.
Todėl visai pravartu garsiai kalbėti apie žmogaus gyvenimo filosofiją,
kuri gali būti aiškinama kaip tam tikrų mąstysenos bei elgsenos
taisyklių, padedančių adaptuotis ir veikti, sąvadas.
Instrumentinio proto pagimdytos savirealizacijos lenktynės verčia
žmogų ne tik atmesti jį kaustančias normas, bet ir operatyviai,
nevėluojant reaguoti į besikeičiantį pasaulį. Tarsi vis didesniu
tempu pasaulis veikia jį, o jis pasaulį. Lenktynės persimeta
į mobilumo erdvę. Pagreitį įgyjantis mobilumas griauna visas sienas
ir užtvaras, stovinčias tarp atskirų žmonių ir luomų, tarp tautinių
kultūrų ir valstybių. Tarp jau pasiekto ir dar siekiamo. Tarp
pripažinto ir nepripažinto. Tarp gėrio ir blogio. Beprecedentis
geografinis ir socialinis mobilumas modernioje visuomenėje reiškia,
kad egzistuoja beprecedentė galimybių traktuoti įvairovė, teigia
P.Bergeris. Kitų kultūrų pažinimas, kurį anksčiau buvo galima
įgyti tik keliaujant, masinės informacijos priemonių dėka tapo
kiekvienam prieinamas namuose. Elektroninių informacijos priemonių
ir pirmiausia interneto paplitimas, rodos, taikosi sugriauti paskutinius
tradicinės kultūros ir tradicinio identiteto įtvirtinimus, gaivališku
tapusį jų pasipriešinimą.
Modulumo (ypač informacinio) veikiama modernioji kultūra ir jos
kūdikis modulinis žmogus mumyse sudaro įspūdį, kad viskas,
visas mus supantis pasaulis, imtinai iki mūsų artimiausių žmonių,
iki mūsų pačių minčių bei veiksmų yra pažymėtas reliatyvumo ženklu.
Ir jeigu tokį pasaulio, jo reiškinių reliatyvumą anksčiau suvokė
tik labai ribotas skaičius mąstančiųjų, iš kurių ne vieną dauguma
vertino kaip keistuolį ar atsiskyrėlį, tai dabar, visuotinio išsimokslinimo
ir masinės informacijos priemonių dėka, tokia reliatyvumo nuovoka
tampa masiniu kultūros ir žmogaus savivokos reiškiniu. Ir jeigu
mes šiandien susiduriame su žmogumi, kuris savo teiginiais ir
pozicija dar tebedemonstruoja kategoriškumą, tiesmukiškumą, mes
teisingai manome, kad jisai yra nepakankamai išprusęs ar kad jis
atstovauja vakarykštei dienai ir vakarykštei kultūrai. Ir dar
kad jis, gal pats to ir nesuprasdamas, apsunkina ne tik savo,
bet ir aplinkinių, su juo bendraujančių žmonių gyvenimą. Modulinės
kultūros ir žmogaus elgsenos modulumo sąlygomis teiginio kategoriškumas,
vienprasmiškumas tampa vos ne pagrindinis bendravimo, kartu ir
socialinės sąveikos priešas.
Taigi modernioji kultūra ir jos pagimdytas kūdikis modulinis
žmogus reiškia dar ir socialinę-kultūrinę bei psichologinę individo
konversiją-atsivertimus, savojo veido keitimą. Tiesiai turime
pripažinti, kad prie tokio dalyko mes dar nesame pripratę, nes
ir mus pačius modernizacija nėra palietusi tokiu mastu, kokiu
yra paplitusi, tarkim, Vakarų pasaulyje. O svarbiausia mūsų
išklibinti, marginalinėje padėtyje atsidūrę pasaulėžiūriniai,
taip pat ir doroviniai įsitikinimai vertintini kaip itin trąši
dirva, o kartu ir nepatvarus pamatas tokiai konversijai ir tokiam
modulizmui teigiamuoju, pozityviuoju pavidalu pasireikšti. Šitoje
pokyčių erdvėje nesunkiai gali įsitvirtinti (ir įsitvirtina!)
tai, ką vadiname žmogaus neprincipingumu, chameleoniškumumu, dorovinių
įsitikinimų atmetimu ir deviacija.
Pasaulėžiūrinių moralinių įsitikinimų keitimą į pragmatiškus ir
medžiagiškai apčiuopiamus dalykus matome ne tik tų vyresniosios
kartos atstovų, kurie, pasinaudodami jiems prieinamomis galimybėmis,
bet kuria kaina bando lygiuotis į Vakarų šalių gyvenimo materialinį
standartą, elgesyje. Tuos principinius poslinkius pirmiausia matome
jaunosios kartos vertybinių orientacijų, pasaulėžiūrinių įsitikinimų
erdvėje.
Nemanau nukrypsiąs nuo tiesos teigdamas, kad dabartinis Lietuvos
jaunimas labiau linkęs identifikuotis ne su lietuviškos pakraipos
ar orientacijos organizacijomis, bet su kosmopolitinio ar supranacionalinio
pobūdžio bendrijomis ir judėjimais.
Jeigu taip, jeigu šie mūsų akimis žiūrint su negatyvumo atspalviu
poslinkiai tikrai vyksta, tai modulinio ir vadinamojo nacionalistinio
(tautiškai orientuoto) žmogaus laukia nelengvi išbandymai. Kaip
tie išbandymai, teisingiau kaip savo tolesniais padariniais
jie atsilieps žmogaus sąsajoms su kultūra, su tolesne jos raida?
Su tauta, su jos egzistavimu?
Į šiuos klausimus ieškosime atsakymo, pasitelkdami plačiai pripažinto
pilietinės visuomenės bei nacionalizmo problemų tyrinėtojo E.Gellnerio
autoritetą.
Šis mokslininkas pilietinę visuomenę linkęs sieti su nacionalizmo
įsitvirtinimu. (Iš karto pastebėsime, kad E.Gellneris nacionalizmą,
mūsų suvokiamą kaip ideologizuotą orientaciją, pagal vakarietišką
tradiciją tapatina su tautiškumu.) Bet gelneriškasis nacionalizmas
yra išvedamas ne iš etnokultūros, ne iš etninės tautos prigimties,
bet iš valstybės aptvaro, iš pilietiškumo bei politinės tvarkos
tame aptvare įtvirtinimo jau modernizuotos etnokultūrinį autentiškumą
prarandančios kultūros priemonėmis.
Nacionalinė kultūra, nacionalizmas E.Gellnerio aiškinamas kaip
žmonių bendro sugyvenimo, kaip bendrų tikslų pamatas, savotiškai
neutralus arba indiferentiškas išskirtiniam tautiniam užsiangažavimui,
tradicinei etnokultūrinei orientacijai. Tokia nacionalinė (tautinė)
terpė, anot E.Gellnerio, reikšminga tuo, jog palengvina moduliniam
žmogui šiuolaikinėje visuomenėje ne tik save realizuoti, bet ir
nuolatinės kaitos sąlygomis būti kitų suprastam, o tuos kitus
irgi supratus, sėkmingiau sąveikauti.
Tarsi apibendrindamas modulinio žmogaus ryšį su nacionalizmu
(o pagal mus ir su tautiškumu), E.Gellneris teigia: Modulinio
žmogaus sandara, kuri glaudžiai susijusi su industrine, į ateitį
orientuota visuomene, turi du aspektus... Pirma, toji sandara
daro galimą pilietinės visuomenės egzistavimą, t.y. valstybės
pusiausvyrą išsaugančią pliuralistinių politinių asociacijų ir
ekonominių institutų, kurie toli gražu neprikausto žmogaus, sistemą.
Antra, toji sandara būtinai sureikšmina etninį identiškumą (etninę
tapatybę), kadangi žmogus jau nėra visam laikui pririštas prie
jam priskirtos socialinės nišos, bet vietoj to įtrauktas į tam
tikrą kultūros erdvę. Kaip šiuo atveju suprasti E.Gellnerio teiginį
apie etninio identiteto reikšmės augimą? Atsakymas turėtų būti
pakankamai aiškus. Vis dėlto ir pats E.Gellneris priverstas pripažinti,
kad žmogus, jo prigimtis ilgisi pamatinių vertybių, kultūrinio
tęstinumo, nuo ko nors priklausomybės. Bet atvirai tarsi ir nedrįsta
pasakyti, kad tuos dalykus būtent ir teikia etninis (tautinis)
identitetas. Kita vertus, jau nuo savęs galima pridurti: jeigu
nėra tvirto kultūrinio pamato, jeigu nėra valstybiniu stabilumu
pasižyminčio fono, modernizacijos pagimdytas modulinis žmogus
gan greit gali tapti (ir tampa!) neonomadu, anarchistu, kultūriniu
bei politiniu nihilistu ar į juos panašiu. Žodžiu, ir pagal E.Gellnerį,
kultūros pamatą ir modulinio žmogaus kultūrinį stabilumą gali
teikti ne tik ir ne tiek visuotinė (bendražmogiškoji), bet ir
lokaliniais, savitais bruožais ir žmogaus prigimtiniu prieraišumu
pasižyminti nacionalinė kultūra, kurios šaltinius sudaro būtent
titulinės tautos kultūra, jos etnokultūrinis pradmuo. Tai ji,
spartėjant pokyčiams ir universalizacijai, visuomenei ir valstybei,
suteikia didesnį integralumą ir ryškesnį autentiškumą. Vokiečių
ir anglų nacionalinė kultūra gerokai skiriasi nuo prancūzų ar
italų kultūros, ir tie skirtumai ne silpnina, o stiprina pasaulio
integralumą ir jo civilizacinį pajėgumą.
Prof. Romualdas Grigas
© 2002 "XXI amžius"
|
Modernioji kultūra ir menas peržengia valstybių
sienas ir daro įtaką tautų menui. Nuotraukoje: pernai Vilniaus
rotušėje veikė žymaus danų dailininko Pedero Stougardo spalvotų
piešinių paroda. Taip buvo paminėtas Danijos Karalystės ir Lietuvos
diplomatinių ryšių atkūrimo ir Danijos kultūros instituto VIlniuje
veiklos dešimtmetis. Vyresniosios kartos danų modernisto darbų
parodoje dominavo plokščiaveidė galva. Galva, veidas arba kaukė
yra tik kūrybos raiškos forma, simbolis, kuriuo siekiu išreikšti
man labai svarbų slaptą jausmų pasaulį, - teigė P.Stougardas.
Žiūrovas piešiniuose nepastebėjo, daug džiaugsmo, nors pats autorius
sakė esąs linksmas, spontaniškas žmogus.
|