Valstybės problemiškumas
Apie Europos Sąjungos (ES) ir globalizavimo
padarinių lietuviams ir Lietuvos valstybei būtų galima kalbėti
daug ramiau, jeigu derybose su ES būtų akivaizdžiai ir drąsiai
ginami Lietuvos nacionaliniai interesai, vertinami ne vien ūkiniai
reikalai, bet ir neigiamo kultūrinio bei istorinio, tokio negrįžtamo
žingsnio, poveikis mums. Fakto, kad Lietuva, metais vėliau pradėjusi
derybas, tarkim, nei Lenkija, šiandien ją jau aplenkė trimis derybų
skyriais, negalime aiškinti kaip ypatingo mūsų derybininkų sumanumo.
Šarlis de Golis yra pasakęs: Prancūzijos politika ne biržos
maklerių darbas
Manyčiau, kad tokioje antitezėje dabar vyksta Lietuvos ir ES derybos.
Be dvasinių dimensijų, tarp suvereno ir siuzereno. Derybos vyksta
su išankstine nuostata, nepasakant, kad ES nėra labdaros ar altruistinė
organizacija, o tik pelno ir naudos siekianti. Prancūzų rašytojas
Andrė Frossard'as knygoje Atleiskit, kad esu prancūzas rašo:
Keista, kad mūsų demokratinės valstybės ne tik noriai jungiasi
į Europos darinius, kurių niekas rimtai nekontroliuoja, bet ir
trokšta suteikti jiems kuo daugiau valdžios. Mes nežinom valdininkų
pavardžių, nežinom, kas gali tikrinti jų sąskaitas ir veiklą (Lietuvos
aidas, 1994 04 08, p.11). Šiemet Lietuva Briuselio centre už
30 mln. litų įsigyja pastatą, kuriame vietoj dabar ten dirbančiųjų
septyniolikos Lietuvos pareigūnų dirbs 60.
Konstitucinis klausimas: ¾ ar
½ ?
Lietuvos stojimo į ES atveju turėtų
vykti referendumas. Teisiškai pagal mūsų Konstituciją jo nepakaktų.
Reikėtų prieš tai (arba kartu) atitinkamai pakeisti Konstituciją.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 1 straipsnyje pasakyta: Lietuvos
valstybė yra nepriklausoma demokratinė respublika. Pabrėžiu žodį
nepriklausoma. 2 straipsnyje nurodoma: Suverenitetas priklauso
Tautai . Remiantis 1991 m. vasario 9 d. referendumo rezultatais,
priimtas konstitucinis įstatymas Dėl Lietuvos valstybės, kurio
1 straipsnyje pasakyta, kad Teiginys Lietuvos valstybė yra nepriklausoma
demokratinė respublika yra Lietuvos Respublikos konstitucinė
norma ir pamatinis valstybės principas. Taigi ši norma yra išdėstyta
1 Konstitucijos straipsnyje.
Kaip galima pakeisti šį straipsnį? 2-as šio įstatymo straipsnis
numato, kad tai galima padaryti plebiscito būdu, jeigu už jį pasisakytų
trys ketvirtadaliai Lietuvos piliečių, turinčių rinkimų teisę.
Tai būtų maždaug 1,8 milijono žmonių. Šis klausimas yra esminis.
ES šalininkai šiuo metu rengiasi paruošti naują referendumo įstatymą.
Kadangi už narystę ES šiuo metu pasisako apie 50 proc. Lietuvos
gyventojų, o veikiančiame referendumo įstatyme reikalaujama 50
proc. rinkėjų balsų (apie 1,2 mln.) referendumo tekstui pritarti,
vargu ar pavyktų tiek surinkti. Projektuojamame referendumo įstatyme
ES šalininkai stengsis sumažinti 50 proc. visų rinkėjų balsų barjerą
arba priimti nuostatą, jog užtenka 50 proc. visų balsavusiųjų
pritarimo. Dėl šios priežasties ES šalininkai gali bandyti atsisakyti
keisti Konstituciją dėl nepriklausomybės ir suvereniteto sąvokų
patikslinimo, nesitikėdami surinkti trijų ketvirtadalių visų rinkėjų
balsų.
Kaip žinia, de facto ir de jure Europos Sąjungos šalys atsisako
dalies savo suvereniteto. Vyksta akivaizdi desuverenizacija, viso
suvereniteto nelieka, todėl tai turi būti fiksuota Lietuvos Konstitucijos
pakeitimuose. Senojo nepriklausomumo Lietuvoje pagal ES normų
apimtį ir reikšmingumą liktų gerokai mažiau kaip 49 proc. Vien
įrašyti Konstitucijoje kokį nors straipsnį dėl įstojimo į ES pagal
paprasto referendumo rezultatus būtų teisinė manipuliacija. Privalu
patikslinti nepriklausomybės ir suvereniteto formuluotes. Negalime
apeiti Konstitucijos deklaruojant tai, ko išties nelieka pirminių
nepriklausomybės ir suvereniteto sąvokų turinyje.
Šiuo metu Belgija, pagal Vokietijos projektą, jau siūlo tiesioginius
ES prezidento rinkimus, Europos konstitucijos bei sprendimų priėmimą
balsų dauguma. Dabar Lietuvos pilietis klaidinamas. Mes neva tik
įstosime į ES, o mūsų valstybė kaip buvo, taip ir liks. To nebus.
ES pateiks mums 90 tūkst. puslapių apimties 20 tūkst. savo teisės
aktų. Mes būsime arčiau Vokietijos žemių statuso, o gal ir Rusijos
Federacijos Tatarstano Respublikos lygmenyje. Bus ES parlamentas,
bus Lietuvos parlamentėlis, bus ES prezidentas, bus ir Lietuvos
prezidentėlis.
Galima pateikti ūkinio priklausomumo pavyzdį. Šiuo metu dyzelino
akcizas ES svyruoja nuo 245 iki 765 eurų už toną (Reuters, 2001
09 11). Lietuvoje jis yra 156 eurai. ES nurodė Lietuvai nuo kitų
metų numatyti 200 eurų akcizą, o nuo 2004 metų 279 eurus, t.y.
daugiau už žemiausią ES akcizų lygį. Cigarečių pakelis vietoj
4 litų kainuotų apie 12. Iš tokių skirtumų ir būtų duodama parama.
Lietuvos sveikatos projektui šiemet Pasaulio bankas skiria 5
milijonus JAV dolerių, o vien ekspertų atlyginimams bus atseikėta
2,3 milijono dolerių (Kauno diena, 2001 08 28, p.1) . Ar 46
proc. šios sumos, tenkančios ekspertams, reiškia altruizmą, išnaudojimą
ar pažeminimą?
Bendra pilietybė
Lenkai bijo vokiečių ekspansijos,
o Lietuva nemato sunkumų, netgi nekalba apie Klaipėdos ir Vilniaus
kraštus. Yra nemažai teisinių klausimų, kurie įstojimo į ES atveju
gali būti problematiški. Europos Bendrijos steigimo sutarties
8 straipsnyje sakoma: Šia sutartimi įvedama Sąjungos pilietybė.
Kiekvienas asmuo, turintis valstybės narės pilietybę, yra Sąjungos
pilietis.
Ar ES narių atžvilgiu neveiks Lietuvos nuostata, kad nekilnojamasis
turtas bus privalu grąžinti buvusiems prieškariniams Klaipėdos
ir Vilniaus krašto gyventojams, nors jie šiuo metu čia negyvena
ir neturi Lietuvos pilietybės? Tuomet visa mūsų nuosavybės atstatymo
sistema sugriūtų, nes ES įstatymai turės viršenybę. Juk jeigu
pagal dabar keičiamą Konstituciją ES pilietis galės balotiruotis,
tarkim, į Klaipėdos merus ir jeigu yra pretendentas į išlikusį
turtą, tai kodėl jis negalės jo atsiimti arba gauti kompensaciją
mišku Marijampolės apskrityje? Verta pasvarstyti.
Žemės praradimas
1998 metų gegužės 29 dieną Vokietijos
Bundestagas priėmė keturių puslapių septynių punktų rezoliuciją
Ištremtieji, perkeltieji asmenys ir vokiečių mažumos yra tiltas
tarp vokiečių ir jų Rytų kaimynų. 4 punkte nurodoma, kad
ryšium
su Antrojo pasaulinio karo pabaiga vykdytą vokiečių trėmimą iš
jų kilmės tėvynės laikė didžiule neteisybe, prieštaraujančia tarptautinei
teisei ir taip jį apibūdino. Jis ragina Federacinę Vyriausybę
ir toliau dialogo su rytinėmis kaimyninėmis valstybėmis keliu
pasisakyti už teisėtus ištremtųjų iš tėvynės interesus.
Tų pačių metų liepos 3 dieną Lenkijos seimas vėl priima pareiškimą,
kuriame sakoma, kad minėta Bundestago rezoliucija
neprisideda
prie gerai besivystančio Lenkijos ir Vokietijos bendradarbiavimo.
Joje daug dviprasmybių, kurių negalime abejingai apeiti. Lenkijos
parlamentarai labai atvirai gina savo valstybės teises: Lenkijos
Respublikos Seimas stabilios ir teisingos taikos tvarkos pagrindu
laiko tokį Europos bendradarbiavimą, kuris nepažeidžia tarptautinės
teisinės tvarkos. O ypač neneigia Vidurio ir Rytų Europos teritorijos
tvarkos, nustatytos po Antrojo pasaulinio karo, patvirtintos Lenkijos
ir Vokietijos sutartimis.
Lenkija derybose reikalauja aštuoniolikos metų (Vengrija dešimt
metų) pereinamojo laikotarpio parduodant žemę užsieniečiams, nes
būgštauja, kad Antrojo pasaulinio karo pabaigoje iš Pomeranijos
ir Silezijos išvaryti 8 milijonai vokiečių ir jų palikuonys, turintys
savo žemių draugijas, gali supirkti didelius žemės plotus kaimuose.
Lenkai kalba ne tik apie žemės ūkio paskirties žemę, bet ir apie
miškus, sklypus prie ežerų, miškuose ir visose turizmui palankiose
vietose.
2001 metų gegužės mėnesį Europos Komisija pasiūlė leisti Lenkijai,
Vengrijai, Čekijai, Slovakijai ir Bulgarijai septynerius metus
riboti užsieniečių teisę pirkti žemės ūkio paskirties žemę. Lenkijai,
Vengrijai ir Čekijai bus leidžiama penkerius metus riboti vasarnamių
pardavimą užsieniečiams. Neleisti užsieniečiams pirkti vasarnamių
yra išsiderėjusi Danija. Lietuva apie tokias problemas net neužsimena.
Vengrijos ministras pirmininkas Viktoras Orbanas nurodė, kad ketvirtis
dirbamos žemės Vakarų Vengrijoje yra austrų rankose (Reuters,
2001 07 20). Jeigu užsieniečiai bus turtingi, o žemė Lietuvoje
pigi, tai jie ją supirks. Už trijų mėnesių algą Vokietijos pilietis
gali nusipirkti visą dvarą žemės, tarkim, Šilutės rajone. Prezidento
V.Adamkaus nuomone, žemę užsieniečiams galima pardavinėti jau
iškart, nelaukiant priėmimo į ES. Lietuvis liks be žemės, beturtis
ir liūdės kaip žemes pardavęs (lietuvių priežodis).
Lietuvos ūkininkų sąjungos XII suvažiavimas 2001 metų birželio
mėnesį savo rezoliucijoje dėl žemės pardavimo užsieniečiams reikalauja
dešimties metų pereinamojo laikotarpio ir sėslumo, kvalifikacijos
ir veiklos pobūdžio cenzo. Nepaprastai pavojinga žemę parduoti
nebaigus jos grąžinti.
Lietuviškojo mentaliteto išplovimas
ES šalininkai teigia, kad mes neprarasime
savitumo, mentaliteto. Ne vienas Vakarų politikas pareiškė, kad,
norint tapti europiečiu, reikia turėti europietišką mentalitetą
ir atsisakyti savos pasaulėjautos. Politikus vis girdime kalbant:
taip reikalauja Europos Sąjunga. Kitu atveju sakoma taip yra
Europos Sąjungoje. Mes priimame, pripažįstame ten esančios tvarkos
arba vertybių pranašumą. Pažvelkime, kaip lengvai legalizuojami
lošimo namai, prostitucija, narkotikai (Olandija), homoseksualinės
santuokos (Danija, Vokietija), įteisinama eutanazija (Belgija).
Iš Europos stengiamasi atitempti į Lietuvą alaus šventę Tris
dienas tris naktis (aliuzija į vokiečių Oktoberfest Miunchene),
Šv. Patriko alaus šventę, helovyną prieš Vėlines, Valentino dieną.
Kokį kultūros nuosmukį esame patyrę, jeigu poezija šiandien spausdinama
1 tūkst. egzempliorių tiražu, o buvo laikai, kai leisdavo 30 tūkst.
Įgyvendintas alkoholio, tabako reklamos, gamybos ir prekybos liberalizavimas
leidžia šios industrijos savininkams pasiimti didžiulį pelną,
o valstybei atiduoti ligas, nusikalstamumą, skurdą, savižudybes,
nekultūrą.
Mokyklos kosmopolitinimo ir išvalstybinimo, valdininkų sumaterialėjimo
laikmečiu išlaikyti savo mentalitetą ir kultūrą tampa neįmanoma.
Jau šiandien nedrįstama asmens dokumente įrašyti tautybės. Jeigu
nebus lietuviškojo mentaliteto, Lietuvos valstybės buvimas bus
beprasmis. Sigitas Radzevičius nurodo:
mūsų kaimynai lėtapėdžiai
skandinavai jų kultūros liko tik skansenuose. Paklauskite danų
moksleivių, jie savo istorijos jau nebežino (Respublika, 2001
09 20, p.19).
Globalizmas-2 tautiškumo ir
valstybingumo praradimas
Globalizacijos procese
žmonija
tapo ne vystymosi subjektu, o valdymo objektu, rašo A.Neklesa
(Źīķåö żļīõč Įīėüųīćī Ģīäåšķą, 2001, 43 p.) Globalizmas save
teisina objektyviomis tendencijomis, o per kultūrinius, dorovinius
ir politinius formaliai neprievartinius sprendimus pasireiškia
kaip nihilizmas, kaip praeities naikintojas. Istorija tampa nuvarytu
arkliu, kurį reikia nušauti. A.Panarinas nurodo, kad
intymioji
globalizmo pusė glūdi nuosekliame visų vietinių interesų, normų
ir tradicijų atmetime (Čńźóųåķčå ćėīįąėčēģīģ, 2000, p. 6).
Globalizacija nori visus priversti tikėti viena religija vartojimo
religija, kurioje garbės, išdidumo, pasiaukojimo, istorijos vertybių
nelieka. Pradžioje būtų Europos, o po to planetos valstybė, nors
valstybės klasikine prasme neliktų, būtų sindikatinė, sunkiai
apčiuopiama sistema.
Gyvenimo pradžia ir pabaiga tampa primityvus ir nežmoniškas materializmas.
Vokiečių rašytojas Giunteris Grasas Lietuvoje yra pasakęs: Dabar
reikia saugotis naujų dalykų. Nugalėtą fašizmą ir sužlugusį komunizmą
pakeitė daug lankstesnė ideologija kapitalizmas, žmogų laikąs
tik rinkos faktoriumi ir niekuo daugiau (Lietuvos rytas, 2000
10 02). Jis kalba apie tai, kad žmonės pasiduoda saldžiam naivumui:
Žmonės maitinami kapitalizmo ideologijos melu, kad rinka sutvarkys
visus visuomenės tarpusavio santykius (Respublika, 2000 10
03).
Amerikos sociologas Elvinas Tofleris nurodo: Kasdien Londone,
Niujorke ir Tokijuje vyksta 200 milijardų dolerių įvertinamos
valiutinės operacijos, bendrai daugiau trilijono per savaitę (
ne daugiau 10 proc. susieta su pasauline prekyba, o likusieji
90 proc. spekuliacija) (Ģåņąģīšōīēū āėąńņč, p. 84). Tokioje
veikloje nacionalinės valstybės tampa kliūtimi.
Nuo 1954 metų veikia Bilderbergo grupė, vadinama šešėline pasaulio
vyriausybe. 2000 metais jos nariai, galingiausieji finansų magnatai
ir milžiniškų korporacijų vadovai, įtakingi politikai ir mokslo
atstovai, susirinko Švedijoje. Neabejojama, kad jie lemia pasaulio
politikos ir ekonomikos įvykių raidą.
Šiuo metu pasaulyje yra 1,2 milijardo žmonių, kurie nesulaukia
medicinos pagalbos ir negali gauti išsilavinimo (Ķåēąāčńčģą’
ćąēåņą, 2001 09 12). 800 milijonų žmonių nuolatos badauja, o
4 milijardai skursta.
Markosas naująją tvarką apibūdina taip: Globalizacijos kabarete
valstybė atlieka striptizą ir pasirodymo pabaigoje paliekama vien
tik su pačiais būtiniausiais dalykais: savomis represinėmis pajėgomis.
Materialinis pagrindas suardytas, suverenitetas ir nepriklausomybė
panaikinta, politinė klasė nušalinta tad nacionalinė valstybė
tampa paprasta megakompanijų apsaugos tarnyba
Naujiesiems pasaulio
šeimininkams nebėra reikalo tiesiogiai valdyti. Nacionalinėms
vyriausybėms pavedama užduotis administruoti reikalus jų naudai
(Kultūros barai, 2001, nr.2, p.2).
Euras aiškiai paskatins didžiulės takoskyros tarp kartų atsiradimą
Nacionalinė
valstybė yra dirbtinis kūrinys, kurį euras susprogdins, rašo
ES šalininkas Ali Magoudi (Le Figaro, 2001 07 10 , p.10 ).
O štai poetas Sigitas Geda vaizdingai nupiešia ES ir Lietuvos
santykius: Prikabinsim Lietuvą prie Europos Sąjungos, o lietuviai
ten ganys karves, maišys cementą, lietuvės trainiosis viešnamėliuose
(Šiaurės Atėnai, 2001 08 25, p.5).
Išvados. 1.Stojimui į ES istorine ir etine prasme mes nepasiruošę.
2.Narystė ES sąlygos tautos mentaliteto pasikeitimą ir valstybės
išnykimą. 3.Kultūrine, etine, istorine ir politine prasme globalizacija
nepriimtina kaip išnaudojimo įtvirtinimas.
Pasiūlymai. Stojimo į ES atveju referendumu reikia keisti konstitucines
normas ¾ balsų dauguma.
Algirdas Endriukaitis
© 2002 "XXI amžius"