Uždaro profesinio klano filosofija
Šiandien studentų apmokestinimas
nėra esminis problemos sprendimas. Jis įneša daugiau painiavos
ir visiškai nesprendžia giluminių švietimo problemų. Viena, nustatyta
kaina už mokslą yra visiškai nepamatuota, nes, pavyzdžiui, Belgijos
Liuveno katalikiškojo universiteto mokestis už studijų metus yra
500 USD, bet belgų pragyvenimo negalime lyginti su mūsiškiu, o
antra, išsilavinimo prasme tai taip pat nepalyginama (gal dėl
to mūsų švietimiečiai nenori pripažinti užsienio diplomų?).
Lietuvoje švietimo sistema yra agrarinio amžiaus, o universitetų
struktūra feodalinė. Kiekvienas universitetas yra feodalo valdoma
teritorija, kur profesoriai yra baronai, o studentai baudžiauninkai.
Tai akivaizdžiai pademonstravo VU rektoriaus elgesys savo tėvonijoje
partrenkiant įsiveržėlį policininką. Bet blogiausia studentams,
kurių nuomonė švietimo sistemoje beteisė. Feodalų tikslas surinkti
kuo didesnes rinkliavas neatsižvelgiant į teikiamų paslaugų kokybę.
Tik finansiškai nepriklausomi studentai, siekiantys antro aukštojo
išsilavinimo, leidžia sau reikšti pretenzijas dėl atsainaus požiūrio
ar žemo dėstymo lygio. Feodalai dažnai vienas su kitu kariauja,
bando paveržti vienas kito tėvonijas (pavyzdžiui, VU bandė suvalgyti
Pedagoginį), tačiau iškilus grėsmei iš karto sudaro aljansus,
kad tik susilpnintų centrinę valdžią. Tai tipinė uždaro profesinio
klano (švietimo darbuotojai, medikai, energetikai ir pan.) filosofija
tik mes vieninteliai galime valdyti savo sritį, tik mes vieninteliai
tai suprantame, ir mes vieninteliai pajėgūs su tuo susitvarkyti
yra iš esmės ydinga, neleidžianti suvokti visumos ir vedanti
į voverės ratą. Kol kas tik Prezidentas mėgino išeiti iš to užburto
rato, į sveikatos apsaugos ministro postą bandydamas reikalauti
vadybininko, o ne mediko.
Lietuvoje jau dešimt metų vyksta švietimo reforma, tačiau ji sovietinę,
individualią iniciatyvą slopinančią, sistemą, gaminančią paklusnius
vykdytojus, bandė pakeisti tautine. Esmė liko ta pati, tik pasikeitė
iškabos. Ši sistema tiesiog pražūtinga neįtikėtinai greitai kintančiame
pasaulyje. Ar galėjome įsivaizduoti mobilųjį ryšį prieš dešimt
metų? O pasaulinį finansų judėjimą, galimybę investuoti į bet
kurią šalį sėdint namie? Bendrą Europos valiutą? JAV pasaulinio
policininko vaidmenyje? Grandinines finansines krizes? ir t.t.
Studentai rengiami gyvenimui, kuris seniai pasikeitė. Šios pasenusios
taisyklės ir tiesos nepadeda ir nepadės nei individui, nei šaliai
užsitikrinti saugios finansinės ateities. Kaip švietimo sistema
gali išmokyti to, ko pati neišmano?
Esamos švietimo sistemos rezultatas dabartinis politikų išprusimas
ir jo sukeltos problemos. Viena iš valstybės skolos augimo priežasčių
yra ta, kad finansinius sprendimus priima išsilavinę, bet labai
siaurai specializuoti ir todėl labai mažai suvokiantys ekonomiką,
verslą bei finansus politikai ir valdžios pareigūnai. Dėl tos
pačios priežasties socialinis ir sveikatos draudimas beveik bankrutavo.
Ar yra išeitis?
Pirmiausia, išsivysčiusios Vakarų šalys švietimą laiko instrumentu,
leidžiančiu įgyvendinti šalies tikslus. Todėl švietimo strategijos
neįmanoma sukurti tik švietimo darbuotojų rankomis. Koks švietimo
tikslas? Suteikti išsilavinimą, supažindinti su istorija? Taip,
bet visa tai turi tarnauti pagrindiniam valstybės tikslui kurti
ekonomiškai ir socialiai tvirtą šalį. Todėl švietimo reformos
valdymas turi būti integruotas į bendrą šalies vystymosi strategiją,
o ne paliktas švietimiečių savivalei.
Antra. Pagrindiniu švietimo tikslu laikomas verslumas. Verslus
žmogus yra ekonomikos ir kartu šalies augimo pagrindas. Verslus
individualios įmonės savininkas, medikas, juristas, informacinių
technologijų specialistas tai iniciatyvus, kūrybingas, savarankiškas,
išsilavinęs žmogus, pasitikintis savo jėgomis. Jis kuria gerovę
šaliai pats ir nereikalauja malonės, pašalpų ir socialinių garantijų.
Šiuo metu didžiausia Europos valstybių švietimo užduotis suteikti
pasitikėjimą ir galimybes tapti savarankišku verslininku. Tik
eidami tokiu keliu auginsime šalies ekonomiką, ją stiprinsime,
aplinka taps stabilesnė socialinėms krizėms. Kuo daugiau turėsime
smulkiųjų verslininkų, tuo mažiau valstybei kainuos bedarbių išlaikymas.
Šiandien mūsų šalyje švietimo sistemos vertinimas ir kontrolė
vykdoma proceso, bet ne rezultatų analizės principu, t. y. tikrinama,
ar mokoma nustatyta tvarka, bet neanalizuojama, koks rezultatas
pasiekiamas.
Studentai visiškai nerengiami šių dienų gyvenimui. Programos pasenusios,
dėstytojai teoretikai ir socialistai, nes gaunant ubago atlyginimą
kitaip neišeina. Iš esmės programos tarnauja tik universitetų
ir dėstytojų piniginiam poreikiui tenkinti. Siaura specializacija
verčia ieškoti užuovėjos profsąjungose ar viskuo kaltinti valdžią.
Studentai verčiami iškalti dėstytojų tiesas, tapti gerais vykdytojais,
o ne ieškoti sprendimų, imtis iniciatyvos, kūrybiškumo, įgyti
patirties. Universitetai visai nebendrauja su pramonininkais,
verslininkais, nesiorientuoja rinkoje, todėl studentams nėra kur
įgyti patirties, suvokti specialybės niuansus. Šių dienų studentai
(tarp jų ir medikai, teisininkai), negaudami verslo bei finansinio
išsilavinimo, neprisitaiko prie šių dienų poreikių ir arba papildo
viskuo nepatenkintųjų gretas, arba, turintys įgimtos iniciatyvos,
išvyksta į užsienį.
Kad Lietuvos valstybė įgyvendintų savo misiją (valstybės misija
yra veikti Lietuvos ekonomiką ir padėti įsitvirtinti pasaulio
ekonomikos konkurencinėje atvirosios rinkos aplinkoje, sudarant
prielaidas verslumui ir informacinės visuomenės plėtros procesui,
padedant įmonėms bei gyventojams integruotis į pasaulio informacinę
visuomenę bei išnaudojant teikiamas galimybes šalies vystymuisi),
turi būti žengti šie žingsniai:
1. Vyriausybė turi tęsti perėjimą prie šiuo metu pažangiausio
korporacinio šalies valdymo modelio (pagal jį atliktos valdymo
reformos Airijoje ir Ispanijoje, dirbama Kanadoje ir kt. Vadybos
problemos analizuojamos strategiškai, judant pagal tikslų formulavimo,
planavimo, organizavimo, vadovavimo ir kontroliavimo ciklą. Korporacinės
vadybos modelis (KVM) pabrėžtinai reikalauja, kad organizacijos
struktūra, kultūra, stilius būtų priklausomi nuo organizacijos
misijos. KVM idėjos darė didelę įtaką naujajai viešojo sektoriaus
vadybai (nuo 80-ųjų), kai daugelyje pramoninių šalių viešojoje
politikoje įsivyravo kaštų mažinimo ir orientavimosi į verslą
kultūra.)
2. Švietimo strateginės kryptys turi būti nustatytos valstybės
(tiksliau valstybės strateginio planavimo komiteto), o ne švietimo
darbuotojų (Švietimo ministerija, rektoriai ir kitos uždaros grupės)
lygiu, atmetant susikompromitavusį švietimas švietimui (analogija:
menas menui, medicina medicinai ir pan.) modelį.
3. Švietimo vadovų atsakomybė turi būti apribota strateginio plano
pagal duotas gaires parengimu.
4. Analitikų grupė iš Užsienio reikalų ministerijos turėtų gauti
pasaulinio ūkio, ir atskirai Europos Sąjungos, raidos tendencijas,
iš Ūkio ministerijos paruoštas Lietuvos ūkio ir paskirų šalies
regionų raidos gaires pasaulinių tendencijų kontekste bei tam
reikalingą profesijų bei specialistų skaičių. Šiam tikslui pasiekti
turėtų būti įtraukti ir Lietuvos pramonininkai/verslininkai, nes
turi būti nustatytas šalies verslui/pramonei reikiamas specialybių
bei specialistų kiekis. Tai turi būti atliekama atsižvelgiant
į kiekvieną Lietuvos regioną (ne tam, kaip buvo numatyta vienoje
iš švietimiečių strategijų: Lietuvos specialistai turi būti konkurencingi
Europoje, t. y. už Lietuvos valstybės pinigus paruošti ir Europos
šalyse su malonumu priimti dar labiau pablogintų valstybės padėtį).
5. Turi būti sukurta monitoringo sistema, skatinanti valstybę,
pramonę ir aukštąjį mokslą dirbti išvien. Tai galima įgyvendinti
šiuo būdu (šiandien valstybė turi visus reikiamus instrumentus
šiai situacijai valdyti tiesiogiai nesikišant į universitetų valdymo
reikalus):
universitetai varžosi dėl valstybinio finansavimo rengdami būtinas
šalies raidai programas;
pažangiausios programos, labiausiai praktiškai ir teoriškai
patyrę dėstytojai, turima mokomoji bazė, sutartys su pramonininkais
dėl verslui aktualių problemų analizavimo ir modelių jiems kūrimo,
dėl studentų praktikos atlikimo, dėstytojų ir studentų tarptautinės
mainų programos ir pan. leidžia laimėti konkursą;
paruoštų studentų vertinimas pagal parengtus kriterijus, kaip
antai darbdavių atsiliepimus, naujų įmonių steigimą, inovacijas,
ekonomikos augimą ir pan. Tai leis objektyviau rengti studentus
ir vers universitetus būti lanksčiu, analizuoti rinkos poreikius,
dirbti kartu su įmonėmis, suprasti jų problemas.
Nieko nelaimėję turėtų suktis savo jėgomis ar studentų pinigais.
Studentai, žinodami, kad valstybinės programos gali garantuoti
darbą ir reikiamą išsilavinimą, galės tvarkyti savo likimą (t.
y. pasikliauti savo jėgomis, o ne reikalauti iš dėdės). Negavę
finansavimo turės ieškoti naujų veiklos modelių, tapti lankstesni
ir inovatyvesni. Tik taip jie galės garantuoti savo išlikimą ir
būti naudingi Lietuvai.
Darius Radkevičius
© 2002 "XXI amžius"