Italų katalikai ir antiglobalizacija
Naujausiame savo straipsnyje, išspausdintame
Italijos laikraštyje Repubblica, žurnalistas Alessandro Baricco
rašo, jog prieš globalizaciją nusiteikusį jaunimą galima būtų
apibūdinti kaip žmones, atmetančius jėJudėjimas, kurio nariai
nepritaria globalizacijai arba, kitaip tariant, pasisako už naują,
kitokią globalizaciją, nepanašus į Gėlių vaikų dutūkstantųjų metų
versiją. Tai naujas reiškinys. Jis dar nėra vienalytis: jame randa
vietos viena kitai prieštaraujančios mintys, nesukonkretinti šūkiai
ir tikrovei tolimi reikalavimai. Tačiau su šiuo reiškiniu negalima
nesiskaityti. Jeigu tikėtume paskutinių tyrimų rezultatais, du
trečdaliai italų sutinka su pagrindiniais judėjimo už naująją
globalizaciją reikalavimais.
O ką galvoja katalikiškasis pasaulis? Ar jis prisijungia prie
šio judėjimo? Kokį vaidmenį katalikai galėtų suvaidinti judėjimui
pereinant į kitą etapą: nuo protesto prie konstruktyvių pasiūlymų?
Ar tai jau vyksta?gos įstatymo valdomą pasaulį. Iš čia kyla protestas
prieš darbininkų išnaudojimą neturtinguose kraštuose, prieš neperžengiamą
vargšų ir turtuolių pasaulį skiriančią bedugnę, piktnaudžiavimą
genų inžinerija, prieš kultūros suvienodinimą, vartotojų teisių
nuvertinimą.
Judėjimas, kurio nariai nepritaria globalizacijai arba, kitaip
tariant, pasisako už naują, kitokią globalizaciją, nepanašus į
Gėlių vaikų dutūkstantųjų metų versiją. Tai naujas reiškinys.
Jis dar nėra vienalytis: jame randa vietos viena kitai prieštaraujančios
mintys, nesukonkretinti šūkiai ir tikrovei tolimi reikalavimai.
Tačiau su šiuo reiškiniu negalima nesiskaityti. Jeigu tikėtume
paskutinių tyrimų rezultatais, du trečdaliai italų sutinka su
pagrindiniais judėjimo už naująją globalizaciją reikalavimais.
O ką galvoja katalikiškasis pasaulis? Ar jis prisijungia prie
šio judėjimo? Kokį vaidmenį katalikai galėtų suvaidinti judėjimui
pereinant į kitą etapą: nuo protesto prie konstruktyvių pasiūlymų?
Ar tai jau vyksta? Turėtume prisiminti, jog Genujoje labai dažnai
buvo sutinkamas šūkis: Pasaulis gali pasikeisti!.
Katalikai prieš globalizaciją arba už naująją globalizaciją (naujosios
globalizacijos terminas mieliau pasirenkamas būtent todėl, kad
ieškoma naujų, Evangelijos principams kuo artimesnių būdų pasaulio
rinkos, finansų ir politikos plėtotei) taip pat nėra naujas reiškinys.
Jau kuris laikas katalikai darbuojasi spręsdami ekonominio neteisingumo,
besivystančių šalių įsiskolinimo, globalizacijos, netolygiai paskirstančios
teises ir galimybes, problemas. Daugelis yra palinkę prie storiausio
skaičiais primarginto dosjė, kuriame analizuojama skurdo problema,
kad būtų įmanoma rasti išeitį iš susidariusios padėties. Tūkstančiai
pasninkauja ir meldžiasi, taip paremdami besigrumiančius su laukine
globalizacija. Tai tylus, tačiau reikšmingas darbas, leidęs išspręsti
daugelį svarbių klausimų.
Iš kitos pusės, dėsto Franco Ferrarotti, Romos Sapienza
universiteto sociologijos profesorius bei studijų apie globalizaciją,
jos pavojus ir privalumus autorius, nėra teisinga galvoti,
kad viešumas svetimas katalikiškai tradicijai. Priešingai. Prisiminkime
procesijas, vie crucis, didžiąsias maldininkų keliones. Aikštė
kaip susirinkimo ir bendravimo vieta yra katalikams sava. Svetimi
jiems yra protestai, kuriuose naudojama jėga
Katalikai gerai
supranta (ir tai yra jų stiprioji vieta dalyvaujant judėjime prieš
globalizaciją), kokios sudėtingos yra politinės, ekonominės bei
socialinės problemos ir kad šūkiais jos nebus išspręstos
Reikia
protestų, tačiau jie bus prasmingi tik tuomet, kai šios problemos
bus konkrečiai sprendžiamos tyliu, kantriu darbu (tą ir daro katalikai),
o vieši mitingai įstengs atskleisti visuomenei bent dalelę vykstančio
proceso.
Dauguma iš 100 tūkstančių pernai vidurvasaryje Genujoje dalyvavusių
katalikų buvo atvykę iš parapijų. Iš pirmo žvilgsnio jie niekuo
nesiskyrė nuo kitų bendraamžių. Tačiau Michele Sorice, sociolingvistikos
dėstytojas bei antiglobalizacijos reiškinio tyrinėtojas iš Romos
Sapienza universiteto, pastebi, jog įmanoma atpažinti katalikus,
dalyvaujančius protesto akcijose: Pats tinkamiausias šiam tikslui
yra lingvistinis metodas. Tikėjimo patirtį turintys judėjimai,
asociacijos ar atskiri asmenys radikaliai skiriasi nuo tos patirties
neturinčiųjų savo kalba. Tiek Genujoje, tiek Asyžiuje, tiek ir
kituose panašiuose renginiuose dalyvaujantys katalikai išlaiko
savo kultūrą. Karo kalba yra svetima katalikiškam pasauliui. Jiems
nepriimtini tokie šūkiai kaip antai Paskelbkime karą G8 ponams!,
Įsiveržkime į raudonąją zoną!.
Tačiau stebina politikų ir didžiųjų komentatorių kalbos, nukreiptos
į katalikus, dalyvaujančius judėjime už naująją globalizaciją,
tonas , tęsia M. Sorice. Tokie redaktoriai kaip Panebianco,
Galli Della Loggia, Baget Bozzo kalbėjo: jūs, katalikai, turite
rūpintis gimstamumu, krikštais, santuokomis ir mirusiaisiais.
Jūs turite padėti vargšams, tačiau ne jums spręsti politinius
neturto klausimus. Šitokia politikų pozicija alsavo jėga.
Sunku tiksliai suskaičiuoti, kiek katalikų dalyvauja protesto
akcijose. Liepos 7-ąją Genujoje tų, kuriuos spauda vadino Papa
boys (popiežiaus vaikai J.K.), susirinko keletas tūkstančių,
20-ąją ir 21-ąją nuo 100 iki 150 tūkstančių. Asyžiuje dalyvavo
apie 150 tūkstančių katalikų, sudariusių daugiau nei pusę visų
akcijos dalyvių. Skirtinguose miestuose įvairiu laiku vykusiuose
protesto renginiuose buvo galima sutikti skautų, Pasaulio jaunimo
dienų dalyvių, teniso bateliais apsiavusios protestavo seserys
misionierės. Į gatves išėjo katechetės ir katechetai, Caritas
ir Katalikiškų akcijos organizacijų nariai. Daug buvo pavienių
katalikų, priklausančių įvairioms pasaulietinėms asociacijoms,
tarptautiniam savanorių judėjimui.
Vienas iš motyvų, paskatinusių katalikus išeiti į gatves, yra
atotrūkis tarp atskirų asmenų bei parapijų veiklos ir bažnytinės
hierarchijos direktyvų. Esu įsitikinęs, aiškina M. Sorice,
kad perdėtas hierarchijos apdairumas (jeigu ne silpnumas) paskatino
judėjimų, asociacijų narius, parapijų jaunimą išeiti viešumon,
leisti išgirsti savo balsą ir taip parodyti, jog egzistuoja ne
tik drungna Bažnyčia.
Grazia Bellini, Agesci organizacijos prezidentas, irgi mąsto panašiai:
Mūsų jaunimas savanoriškai daug darbuojasi Italijoje ir užsienyje.
Darosi sudėtinga jiems paaiškinti, kodėl pritariama jų darbui,
kai kalbama apie konkrečią jaunimo pagalbą jos reikalingiems,
ir žiūrima nepatikliai, kai tas pats jaunimas pradeda domėtis
ir užima tam tikrą poziciją politinių sprendimų, pagimdžiusių
tam tikras problemas, atžvilgiu. Čia tiktų prisiminti garsius
Helderio Camaraos žodžius: Jei rūpinuosi vargšais, esu giriamas
kaip geras kunigas. Tačiau jei pradedu reikalauti, kad būtų pašalintos
skurdo priežastys, mane pakrikštija komunistu.
Panašūs kaltinimai katakomunizmu krito ant protesto akcijose
Genujoje ir Asyžiuje dalyvaujančių katalikų. Kairiųjų valdomais
naudingais idiotais ne kartą juos pavadino ir tokio pobūdžio
akcijoms nepritariantys jose nedalyvavę katalikai.
Tačiau atgal žengta nebuvo. Priešingai, tęsia M. Sorice.
Aišku, kad šis reiškinys nėra netikėtas. Dabar katalikai mąsto
apie strategine prasme pačius efektyviausius protesto būdus. Artimiausiais
mėnesiais jie rečiau išeis į gatves ir daugiau galvos, neatitoldami
nuo paties judėjimo.
Mes, tikintieji, turime įrodyti, kad pozicija, kurią užimame
vardan Evangelijos, nėra bevaisė ar bekūnė, atitrūkusi nuo konkrečios
tikrovės ji gali virsti tikra politika, pabrėžia Grazia Bellini.
Belaukiant liepos 7-ąją vyksiančio susitikimo Genujoje, buvo surašytas
manifestas, kuriame, remiantis krikščioniškaisiais principais,
prašoma nukelti terminą, skiriantį anuliuojamą skolą nuo neanuliuojamos
(angl. cutt off date), ir įvesti naujus neturtingoms šalims palankesnius
parametrus, kad būtų greičiau sprendžiamas labai įsiskolinusių
kraštų klausimas. Manifestas buvo įteiktas užsienio reikalų ministerijos
generaliniam sekretoriui Umberto Vattani, pasakoja ekonomistas
Riccardo Moro, koordinavęs bažnytinę kampaniją dėl skolų sumažinimo
neturtingiausioms šalims. Genujos arkivyskupas kardinolas Dionigi
Tettamanzi jį įteikė parlamento pirmininkui Silvio Berlusconi,
kuris pasižadėjo jį paskelbti per G8 susitikimą.
Sociologas ir ambientalistas Gianfranco Bettini taip apibūdina
judėjimą už naująją globalizaciją: Po Genujos visa radikaliai
pakito. Įvyko kokybinis dalyvių šuolis. Dabar jau nebesame avangarde
judėjimas, nešantis kultūrinius ir politinius pokyčius, tapo
masinis. Katalikus ir nekatalikus suvienijo nepaklusnumas civilinei
valdžiai. Tačiau nepaklusnumas nėra tas pat kaip smurtas ir vandalizmas,
tai politinės veiklos forma. Faktas, kad viena politinio pasaulio
dalis nusprendė laikyti jiems nepritariančius asmenis nepaklusniais,
yra paikumo išraiška.
Pagal Italijos spaudą parengė
Jolanta Kurmauskaitė
© 2002 "XXI amžius"