Tautos dvasia: mitas ar realybė?
Tautos išnykdavo toli gražu ne vien
dėl agresyviai nusiteikusių galingesnių kaimynų ekspansijos ar
kitokių stichinių nelaimių. Jos tiesiog sudūlėdavo savo gyvenamąją
erdvę užleisdamos kitiems. Tokio sudūlėjimo esminė priežastis
nepajėgumas reprodukuoti savo narių, atskirus segmentus jungiančiosios
medžiagos. Supaprastinta ir apibendrinta forma tą medžiagą
galėtume pavadinti tautos dvasia. Užtenka skaitytojui priminti
Č.Sasnausko Karvelėli mėlynasai arba Maironio žodžiais sukurtą
Lietuva brangi... ir mes, vyresnioji karta, iškart pajausime
tos dvasios alsavimą.
Negalime įsivaizduoti ir anos atgimstančios Lietuvos ir lietuvių
sąmonėjimo be V.Kudirkos Varpo, be M.K.Čiurlionio tapybos, be
Maironio poezijos ir be filosofo S.Šalkauskio... Lygiai taip pat
vargu ar įmanoma įsivaizduoti, tarkim, norvegų tautos atgimimą,
jos labiau modernizuotą savimonę ir jų valstybės sukūrimą be E.Grygo
muzikos arba be H.Ibseno dramų.
Niekas nenuneigs: pragmatikai kuria gyvenimo sąlygas. Jos labai
svarbios. Bet tik idealistai mokslo, kultūros ir meno veikėjai
akumuliuoja, saugo ir perduoda kitoms kartoms ne tik tautos dvasią,
bet ir dvasingumo išsaugojimo pastangą, be kurios pasaulis labai
greitai pavirsta laukinėmis džiunglėmis, kuriose nebaudžiama ima
siausti savinauda tas nuolatinis bet kurios civilizacijos palydovas,
įgyjantis plėšraus žvėries pavidalą*. Šia prasme tauta ir kultūra
(ir pagrindinė kultūros sudedamoji dalis menas), ko gero, yra
labiau, organiškiau suaugę, negu tauta ir ekonomika. Žvelgiant
iš sociologinio mąstymo pozicijų, ekonomikos sąvoka artimesnė
visuomenės sąvokai, su ja labiau asocijuojasi. Ir visai natūralu,
kad dominuojant ekonomikos (gamybos) problematikai ir jos įdukrai
vartojimo kultui, agresyvėjant pragmatikai ir instrumentiniam
protui (vien apčiuopiamos naudos siekiančiam protui bei elgsenai),
tautos dvasia, tautos idėja, apskritai tautos sąvoka tarsi savaime
nustumiama. Bet mes žinome ir kitą tiesą: dvasinė, intelektuali
kultūra, kurios geriausia sergėtoja ir puoselėtoja ir yra tauta,
geriau nei politika ar ekonomika gali sustiprinti ne tik tos šalies
visuomenės integralumą, bet ir besiformuojančios panvisuomenės
integralumą.
Sovietiniais metais tautos dvasią gana sėkmingai skleidė reguliariai
organizuojamos dainų ir šokių šventės, Žalgirio krepšininkai
(1988 metais sugebėję įveikti neįveikiamus, visos imperijos remiamus
CSKA dievaičius), etnografiniai ir folkloro ansambliai, ypač Dalios
ir Povilo Mataičių suburtas lietuvių folkloro teatras, tokie kūriniai
kaip Broniaus Kutavičiaus oratorija Paskutinės pagonių apeigos,
berniukų choras Ąžuoliukas, S.Sondeckio vadovaujamo orkestro
pergalės, tarptautinis pripažinimas ir daugelis kitų kultūros,
meno (žinoma, ir mokslo) laimėjimų.
Nūdien tarsi niekas ir nebelaukia Vingio ar Kalnų parke vyksiančių
liaudies (o iš dalies ir pusiau profesionalaus) meno manifestacijų.
Šiandien taip ir liko tautiečių beveik nepastebėta Dalia Steponavičienė-Rugiaveidė,
su kolegomis gebėjusi senųjų lietuvių sutartinių melodijas sujungti
su modernia muzikine išraiška. Folklorinio meno šventės praeina
nesutraukdamos laukiamos žiūrovų ir klausytojų auditorijos. Edmundo
Nekrošiaus režisuojami spektakliai parsiveža iš užsienio aukščiausius
įvertinimus, tačiau juos Lietuvoje pastebi tik saujelė gerbėjų.
Už tai roko muzikos (kurių melodijose vargiai surastum lietuviškos
muzikos frazę ar bent jos dvelktelėjimą) festivaliai lūžte lūžta
nuo dešimttūkstantinės jaunimo minios ir įsisiautėjusio jų svaigulio...
Kas atsitiko?
Paprasčiausiai pasikeitus aplinkybėms
ir pati tautos dvasia keičia ne tik savo pavidalą, bet ir gravitacinės
traukos pobūdį. Pasakytume daugiau: ji, kaip ir kiti nenaudojami
daiktai, sparčiau dūlėja... Bet apie tai kiek vėliau.
Manoma, kad tautos dvasia, įsikūnijusi kultūroje, pasireiškia
per pasaulėžiūrines bei religines nuostatas, elgsenos normas,
per materialųjį ir idealųjį kultūrinį paveldą, istorinę atmintį,
per mąstymo stereotipus, susiformavusį mentalitetą, per savitą
informacinį lauką (kai kurių autorių vadinamą egregoru), per bendro
likimo suvokimą, žinoma, per kalbą ir pan. Tačiau jeigu susimąstytume,
kas gi sudaro pagrindinį tautos egzistencijos tikslą, toks supratimas
neabejotinai turėtų būti praplėstas imtinai iki verslinės iniciatyvos,
jos raiškos pobūdžio, iki valstybingumo įtvirtinimo priemonių
ir net iki tų struktūrų, kurias mes linkę vadinti biurokratizuotomis
ir net korumpuotomis. Galima netgi pasakyti, kad ir korupcija,
esant nusilpusiai kultūrai ir ne mažiau nusilpusioms, nevykusioms
politinio valstybinio tvarkymosi formoms, gali rodyti tam tikrą
tautos segmentų gyvybingumą. Žinoma, šiuo atveju supriešinimą
su labiau civilizuota socialine raiška. Arba, kaip tą galėtume
pavadinti svetimu žodžiu su antrepreneryste.
Štai taip, plačiau vertinant tautos dvasią, pagrindinis tautos
egzistencijos tikslas jos fizinis tęstinumas ir civilizacijos
bei kultūros prasme visavertis evoliucionavimas (o jis neįsivaizduojamas
be atvirumo supančiam pasauliui) ne tik įgauna, bet ir privalo
įgauti platesnę traktuotę.
Turime pastebėti, kad šiuolaikinis pasaulis yra esmingai pasikeitęs
ir vis sparčiau keičiasi, kad JAV šalis, laikytina Vakarų civilizacijos
forpostu, pasižymi ypatingu dinamizmu, kurio pagrindą sudaro vartojimo
kultas, demokratinės laisvės ir pilietinė visuomenės organizacija,
finansinė šalies galia ir pačių amerikiečių įtikėjimas savo civilizacine
misija. Šie bruožai puikiai nusako JAV visuomenės (kažkaip nesinori
sakyti tautos) dvasią. Tos šalies dinamizmas vos ne iš pamatų
keičia į jos orbitą patekusių (ir patenkančių) tautų substancionalumą
ir ypač tų, kurios iki tol neturėjo savo evoliucionavimui normalesnių
sąlygų.
Jeigu kalbėsime apie lietuvių tautą, tai ji, neturėdama tokiam
dinamizmui reikiamo pasirengimo, atsidūrė bendrajame informacijos
ir komunikacijos lauke, kuriame neįtikėtinu škvalu ir pačiais
įvairiausiais pavidalais veržiasi nuogas, netgi agresyvus pragmatizmas,
dorovinis reliatyvizmas, o kartu su tomis tendencijomis ir supranacionalumas
(anttautiškumas, virštautiškumas).
Supranacionalumo slinktis
Tai jis, supranacionalumas, bet kurios
modernizacijos, ir ypač globalizacijos, palydovas, šiandien grasina
užslopinti ir šiaip moderniajam civilizuotumui neadekvačią lietuvių
tautos dvasią, dramatiškoje praeityje susiformavusias ir įsitvirtinusias
pakankamai ambicingas, netgi irzlias tos dvasios raiškos ir ginties
formas, erzinančias ne tik žymią jaunosios kartos (brendusios
sovietinio kosmopolitizmo atmosferoje), bet ir mąstančiosios,
į atvirumą su pasauliu orientuotos integracijos dalį.
Gal, sakytume, yra teisus JAV profesorius B.Andersonas, teigęs,
jog tauta tai tik įsivaizduojama bendruomenė. Ir ne daugiau...
Juolab kad ir požymių, rodančių tokį supratimą, šiandien tarsi
pagausėjo, įgavo labiau išreikštą realų, naujomis spalvomis pasidabinusį
pavidalą.
Ir iš tiesų... Šiuolaikinėje visuomenėje verslinė iniciatyva ir
vartojimo manija, juslinių poreikių prasiveržimas ir atskirų vien
į pragmatiką orientuotų socialinių segmentų laisvėjanti raiška,
jų konkurencingumas ir individualizmo bei grupinio suokalbiškumo
sklaida, dorovinis reliatyvizmas ir spartėjanti socialinė kaita,
aiškėjantys, universaliomis technologijomis ir žiniomis susaistytos
panvisuomenės kontūrai bei kitos panašios tendencijos tarsi bylotų
apie atgyvenusią, savo vaidmenį jau atlikusią tautos dvasią ir,
žinoma, jos puoselėtojų naivumą, pastangų beviltiškumą. Ir kad
jos vietą teisėtai užima supranacionalumas vienas iš esmingiausių
su globalizacija susijusių reiškinių. Žiniasklaidos standartai,
normos ir stereotipai, visuotinai žadinami primityvieji žmogaus
instinktai šiandien išties plinta panašiai kaip virusinis užkratas,
nepaisydamas etnokultūrinės, tautinės bei nacionalinės savigynos
pastangų, užkariaudamas ne tik žmonių materialųjį, bet žymiai
nuostolingesnį pačiai civilizacijai dvasinį pasaulį.
Unifikuotiems standartams, bendros elgsenos normoms ir kitokioms
supracionalumo įtakoms, kaip rodo gyvenimas, lengviausiai pasiduoda,
be priešinimosi jas perima, jomis užsikrečia jaunoji karta (kuri,
tradiciškai mąstant, tebevadinama tautos ateitimi). Ir toks jos
elgesys yra visai natūralus, pateisinamas jau vien dėl to, kad
naujovių perėmimas ir senojo pasaulio atmetimas esminis globalizacijos
bruožas. Būtent jis jauniesiems suteikia kur kas didesnę laisvę
ir galimybes, negu sekimas tradiciniais autoritetais, tarp jų
ir tautos idėja.
Žvelgiant iš tradicinio mąstymo pozicijų, supranacionalumas nusiteikęs
griauti ne vien tautų bei valstybių sienas. Jis nusiteikęs prieš
patį tautos išskirtinumą prieš tai, kas iki šiol buvo labiausiai
vertinama; prieš pačios žmonijos raidos pagimdytus ir išbandytus
socialinės organizacijos pamatus: etnokultūrinį savitumą ir įvairovę,
pasionariškumą ir stabilumą, tęstinumą ir tvarką. Tai yra prieš
tuos bruožus ar kokybes, kurių dėka, rodos, ir tegalėjo būti palaikomas
ne tik bendruomeninis žmonių sugyvenimas, sociumo integralumas,
bet buvo maitinama ir bendroji (visuotinė) kultūra.
Jeigu imsime mūsų lietuviškąją realybę, tai čia ne tautinė ir
ne nacionalinio pobūdžio saviteiga šiandien yra dominuojanti.
Iš scenos, iš televizorių ekranų ir iš radijo aparatų sklinda
kosmopolitinė, dažniausiai labai žemo lygio produkcija, masiškai
mėgdžiojama mūsų jaunimo. Mes nekalbame apie liaudies dainas ir
vadinamąją liaudies muziką, kuri, kaip savigynos nuo sovietinio
kosmopolitizmo forma, buvo daugeliui įkyrėjusi ir vargu ar begalėjo
atlikti sumanytą vaidmenį.
Jaunimo muzikinis, kultūrinis ugdymas ir jo tradicijos silpsta.
Remiantis ir užsieniečių pastebėjimais, anos pastangos, išreiškusios
(ir dar tebereiškiančios) lietuvių tautinės bendruomenės gyvybingumą,
o ypač jos kultūrinį partikuliarumą (išskirtinumą, unikalumą),
yra ne tik po truputį gęstančios, bet ir vis mažiau palaikomos
bei skatinamos dabartinių valstybės struktūrų**.
Supranacionalumas pergalingai žengia per pasaulį dar ir dėl tos
priežasties, kad demokratija ir pilietinė visuomenė, neįtikėtinai
išerdvėjęs informacinis laukas sudaro žmonėms naujas galimybes
nevaržomai burtis į grupes ir taip reikšti savus interesus (taip
pat ir... nusikalstamus); formuoja visuotinumo, bendrumo kontūrus
įgyjančią socialinę organizaciją... O, pagaliau, ir pati socialinė
segmentacija, kultūros ir socialinių struktūrų modulumas, atskirų
fragmentų nesusišnekėjimas ir pan. ar nėra priskirtini visuotinumo
ir bendrumo pobūdžiui (socialinės organizacijos kokybei)? Nesusišnekėjimas,
įsitvirtinantis atskirų segmentų egocentrizmas ypač ryškus ten,
kur bendroji kultūra yra nusilpusi, krečiama jos galioms neadekvačių
pokyčių.
Pati socialinė evoliucija tarsi nusiteikusi iš pagrindų griauti
tautos etnokultūrinį ir tuo pagrindu suformuotą žmonių bendruomeninio
sugyvenimo tęstinumą.
Taip ar panašiai atrodo, jeigu supranacionalumo prasiveržimą vertinsime
iš tradicinio, mums įprasto mąstymo pozicijų. Ir jeigu domėn imsime
tik grynai pragmatinę bet kurios modernizacijos (taip pat ir globalizacijos)
pusę. Betgi aptartos su globalizacija ir žmonijos integracija
susijusios tendencijos bei reiškiniai gimdo ir priešingą tautos
gesimui socialinį vyksmą jos ypatingą kultūrinį bei civilizacinį
aktualėjimą. Bet apie tai šiek tiek vėliau, po to, kai aptarsime
dar vieną klausimą, tiesiogiai iliustruojantį gyvosios kultūros
būklę, jos funkcionavimo mechanizmą.
*Akivaizdžiausias tokios elgsenos pavyzdys žemės pardavimo užsieniečiams
byla. Pragmatikas žemę traktuoja tik kaip parduodamą, įkeičiamą
ir perkamą prekę. Ir ne daugiau. Idealistui žemė tai ir erdvė
arba saugykla, kurioje akumuliuojamas istorinis-kultūrinis paveldas,
t. y. dvasios saitais susieta dabartis su praeitimi, imtinai iki
protėvių priesako tęsti jų tradiciją...
** Ir kaip tos pastangos neges, jeigu ministro rango pareigūnas
(kuriam pagal pareigas privalu suvokti Europos Sąjungos nusiteikimą
visokeriopai skatinti kultūros lokalumą) drįsta iš oficialios
tribūnos (tarsi tai būtų gūdūs stalinizmo metai) pareikšti: kuo
greičiau išnyks lietuviškasis etnosas, tuo bus geriau valstybei...
Kokiai valstybei? Kieno nuosavybe tampančiai valstybei? Į kokias
vertybes besiorientuojančiai valstybei?.. Ir niekam iš oficialių
institucijų ar asmenų tokie pareiškimai neužkliūva.
Prof. Romualdas Grigas
© 2002 "XXI amžius"