Demografinės situacijos pokyčiai Lietuvoje: problemos ir pasekmės
Kelia nerimą tai, jog demografinė
situacija Lietuvoje per praėjusį dešimtmetį ypač pablogėjo: mažėjo
gimstamumas, gyventojai sparčiau senėjo, daug darbingų žmonių
išvyko darbo dairytis svetur. Dviejų Lietuvos gyventojų surašymų
tarpsnis ypač ryškių demografinės situacijos pokyčių laikotarpis.
Nuo demografinių procesų raidos priklauso, kaip kis gyventojų
skaičius, jų amžiaus struktūra bei socialinės apsaugos ir socialinės
paramos sistema. Vertindamas demografinės situacijos pokyčius,
straipsnio autorius rėmėsi Statistikos departamento duomenimis.
Gimstamumo tendencijos
Statistikos departamento duomenys
liudija, jog dar 9-ajame dešimtmetyje gimstamumas Lietuvoje buvo
pakankamai aukštas. Iki 8-ojo dešimtmečio vidurio gana sparčiai
mažėjęs, ties paprastos gyventojų reprodukcijos riba jis svyravo
per visą 1975-1990 metų laikotarpį. Ypač sparčiai gimstamumas
ėmė mažėti praėjusiame dešimtmetyje.
Gimusiųjų skaičius 1990-2000 m. sumažėjo 40 proc. (nuo 57 iki
34 tūkst.). Gimstamumas tiesiogiai neveikia gyventojų amžiaus
struktūros, tačiau nuo jo mažėjimo retrospektyvoje priklauso dabartiniu
metu susiformavusi gyventojų amžiaus struktūra bei tolimesnės
jos raidos perspektyvos.
Statistikos departamento duomenimis, 1994-2000 m. gimdžiusių motinų
vidutinis amžius vaiko gimdymo metu pradėjo augti (nuo 25,5 iki
26,7 metų). Iki tol vyko gimdžiusių motinų amžiaus mažėjimo tendencija.
Gimdančių moterų senėjimas paskutiniaisiais metais svarus argumentas
atidėliojamų gimimų naudai. Remiantis paskutiniųjų metų tendencijomis,
galima daryti prielaidą, jog gimdančių moterų senėjimo tendencija
(tolimesnės perspektyvos požiūriu) išliks.
Pablogėjus ekonominei situacijai praeitame dešimtmetyje, dalis
šeimų dažnai apsiribodavo mažesniu vaikų skaičiumi, kita dalis
vaikų gimimą neretai atidėliodavo geresniems laikams, tikėdama,
jog ateityje materialinės gyvenimo ir būsto sąlygos pagerės. Šiam
reiškiniui būdingas spyruoklės principas. Pastaruoju metu vyksta
spyruoklės suspaudimo procesas: dalis šeimų vaikų gimimą atideda
geresniems laikams. Ekonominė padėtis šiuo atveju veikia kaip
stimuliatorius, nuo kurio priklauso spyruoklės mechanizmo atsileidimo
laipsnis. Ateityje reikia laukti kompensacinio gimstamumo padidėjimo,
kurį galima būtų traktuoti kaip atidėtų šeimos formavimo planų
realizavimą.
Statistiniai duomenys rodo, jog gyvenimo trukmė 1958-1987 m. Lietuvoje
nuolat augo. Maksimalų lygį ji pasiekė 1986-1987 m. (72,5 metų).
Tačiau vėliau gyvenimo trukmė pradėjo mažėti. 1994 m. šis rodiklis
pasiekė minimalų lygį per visą 1958-2000 m. laikotarpį ir siekė
tik 68,7 metų. Nuo 1994-ųjų gyvenimo trukmė pradėjo augti ir 2000
m. pasiekė 72,9 metų. Pastarasis rodiklis Lietuvoje aukštesnis
negu kitose Baltijos šalyse, tačiau mažesnis negu Europos Sąjungoje.
Natūralus prieaugis
Natūralaus prieaugio koeficientas
šalyje sparčiai mažėjo: 1970 1989 m. nuo 8,7 iki 4,9 proc. Ypač
šis procesas spartėjo praėjusiame dešimtmetyje. Tarpsnyje tarp
dviejų paskutiniųjų gyventojų surašymų natūralaus prieaugio koeficientas
tapo neigiamas. 2000 m. jis tapo mažiausias (siekė tik + 1,3 proc.).
Natūralaus gyventojų judėjimo rodikliai rodo, jog natūralus prieaugis
Lietuvoje yra aukštesnis negu kitose Baltijos šalyse, demografinė
situacija palankesnė. Tačiau Lenkijoje ir Suomijoje padėtis yra
geresnė nei mūsų šalyje: didesnis gimstamumas ir mažesnis mirtingumas
užtikrina teigiamą natūralų gyventojų prieaugį.
Migracijos tendencijų įvertinimas
Paskutinio dešimtmečio pradžioje
migracijos mastai Lietuvoje buvo gerokai didesni nei dabar. 2000
m. duomenimis, atvykusiųjų skaičius siekė 45,5 tūkst., išvykusiųjų
46,6 tūkst. Atvykusiųjų ir išvykusiųjų skaičius 1990 2000 m.
sumažėjo daugiau nei du kartus (šie rodikliai 2000 m. sudarė atitinkamai
tik 34 proc. ir 38 proc. 1990 m. bazinio lygio). Migracijos srautų
kitimą, be abejo, lemia darbo jėgos judėjimas. Nedarbo atsiradimas
ir išaugimas iš esmės sutrikdė tradiciškai vyraujančias migracijos
procesų tendencijas tiek šalyje, tiek regionuose. Pradėjo vyrauti
migracija iš miesto į kaimą.
Praėjusį dešimtmetį Lietuvoje pasireiškė šios gyventojų (darbo
jėgos) migracijos tendencijos:
· pagrindinė vidinės migracijos tendencija
šalies mastu atvykusiųjų ir išvykusiųjų skaičiaus sumažėjimas
1990-2000 m. Sumažėjęs gyventojų teritorinis mobilumas gerokai
sumenkino darbo paieškos galimybes konkrečiuose Lietuvos miestuose
ir rajonuose;
· išaugo darbo jėgos (ypač nelegalios) migracija į užsienio valstybes
(išvykusiųjų skaičiaus);
· miesto gyventojų migracija į kaimą.
Tiek oficiali, tiek nelegali emigracija,
be abejonės, mažina konkurenciją vietos darbo rinkoje. Nepaisant
to, emigracijos poveikis darbo rinkai yra dvejopas. Pozityvu tai,
jog gyventojų emigracija mažina konkurenciją darbo rinkoje, tačiau
šis poveikis yra labiau trumpalaikis. Negatyvios emigracijos pasekmės
sumažėjus gimstamumui turėtų pasireikšti ilgalaikėje perspektyvoje:
dažniausiai išvyksta iniciatyvūs darbingo amžiaus gyventojai,
o tai gali sukelti darbo jėgos (ypač kvalifikuotos) trūkumą. Mažėjant
gimstamumui šis veiksnys tampa ypač svarbus. Kokiu mastu pozityvūs
darbo jėgos judėjimo veiksniai kompensuos negatyvius, daug priklausys
nuo Lietuvos ūkio raidos bei gyventojų reemigracijos ateityje.
Emigracijos dėka auga pagyvenusių žmonių lyginamasis svoris, sparčiau
progresuoja gyventojų senėjimas. Pozityvus migracijos poveikis
pasireiškia tuo, jog ji šiek tiek pristabdo nedarbo augimą ir
leidžia sumažinti išlaidas bedarbių pašalpoms bei aktyvioms darbo
rinkos politikos priemonėms.
Gyventojų skaičiaus dinamika
Paskutiniųjų metų einamosios gyventojų
statistikos duomenys rodo, jog per praėjusį dešimtmetį gyventojų
skaičius Lietuvoje galėjo nedaug pakisti. Jeigu 1989 m. gyventojų
surašymas užfiksavo 3674,8 tūkst. gyventojų, tai 2000 m. pradžioje,
einamosios gyventojų statistikos duomenimis, jis siekė 3698,5
tūkst. (padidėjo 23,7 tūkst.). Tačiau tikruosius gyventojų skaičiaus
pokyčius sužinojome paskelbus 2001 m. gyventojų surašymo galutinius
duomenis, kadangi einamoji statistika negali užfiksuoti neregistruotos
migracijos įtakos demografinei situacijai. Darbo jėgos migracija
gali iš esmės iškraipyti praėjusio dešimtmečio gyventojų skaičiaus
dinamikos tendencijas. Pagal išankstinius gyventojų surašymo duomenis
2001 m. balandžio mėn. Lietuvoje gyveno tik 3496 tūkst. gyventojų.
Labai nedaug skyrėsi ir patikslintas gyventojų skaičiaus rodiklis.
Tačiau pagal einamosios statistikos duomenis 2001 m. pradžioje
Lietuvoje gyveno 3693 tūkst. gyventojų, t.y. apie 200 tūkst. žmonių
daugiau. Susidariusi padėtis patvirtino atlikto gyventojų surašymo
būtinumą. Tai tapo ypač aktualu atkūrus nepriklausomybę, kai gyventojų
migracija žymiai pakoregavo gyventojų skaičiaus rodiklių reikšmes.
Gyventojų amžiaus struktūros pokyčiai
Dėl mažėjančio gimstamumo pakankamai
sparčiai gyventojų skaičius mažėjo jaunimo amžiaus grupėse. Vyresnio
amžiaus gyventojų skaičiaus dinamika glaudžiai susijusi su gyventojų
senėjimo procesu. Gyventojų senėjimas ryškiausias buvo 65 metų
ir vyresnio amžiaus gyventojų grupėse. Jų skaičius sparčiai didėjo.
Neigiamos progresuojančio gyventojų senėjimo pasekmės (ilgalaikėje
perspektyvoje) pasireiškia tuo, jog didėja senų žmonių dalis.
Šis veiksnys turėtų padidinti skaičių senų žmonių, kuriuos būtina
remti senatvėje. Tai tolimesnėje perspektyvoje neigiamai veiks
dirbančiųjų ir išlaikytinių skaičiaus santykį. Gyventojų senėjimo
pasekmes per ilgesnį laikotarpį rodo senatvės pensininkų gausėjimas.
Valstybinio socialinio draudimo duomenimis, 1992 m. Lietuvoje
buvo išmokėta 535 tūkst. senatvės pensijų, 2001 m. I ketv. 641
tūkst. Kita problema jaunimo skaičiaus mažėjimas. Tai gali sukelti
kvalifikuotų jaunų darbuotojų trūkumą, kadangi darbdaviams reikia
pakeisti išeinančius į pensiją kvalifikuotus dirbančiuosius.
Socialiniu demografiniu požiūriu svarbu, kaip kis gyventojų struktūra
sustambintose amžiaus grupėse, kokie bus darbingo ir pensinio
gyventojų skaičiaus santykio pokyčiai. Jeigu pensinis amžius Lietuvoje
būtų ilginamas iki 2010 m., tai gyventojų struktūra aptariamose
amžiaus grupėse taptų palankesnė (šis santykis 1997- 2010 m. išaugtų
nuo 2,8 iki 3,5). Tačiau skaičiavimai rodo, kad pastarasis rodiklis
labai priklauso nuo gyventojų senėjimo. Po 2010 m., nebeilginant
pensinio amžiaus, aptariamas santykis pradėtų blogėti. Pensinio
amžiaus didinimas ilgalaikėje perspektyvoje nesugebės kompensuoti
neigiamų gyventojų senėjimo pasekmių, todėl, norint racionalizuoti
šalies gyventojų socialinę struktūrą, būtina ilginti realią žmonių
darbinės veiklos trukmę.
Gyventojų senėjimas
Gyventojų senėjimą lemia du veiksniai
gimstamumo mažėjimas ir gyvenimo trukmės ilgėjimas. Gyventojų
senėjimas glaudžiai susijęs su pensinio amžiaus gyventojų skaičiaus
dinamika. Šiuo požiūriu demografinės tendencijos Lietuvoje buvo
panašios į tas, kurios reiškėsi ir kitose Europos šalyse didėjo
pensinio amžiaus gyventojų dalis. Pensinio amžiaus gyventojų dalis
tarp visų Lietuvos gyventojų padidėjo nuo 17,7 proc. 1970 metais
iki 20,2 proc. 2000 metais. Moterys gyvena ilgiau nei vyrai, todėl
tik kas septintas Lietuvoje gyvenantis vyras ir net kas ketvirta
moteris yra pensinio amžiaus (pensinio amžiaus moterys sudaro
26 proc., vyrai 14 proc.)
Gyventojų senėjimą iliustruoja senų (60 metų ir vyresnių) žmonių
dalies augimas gyventojų skaičiuje. Ši dalis 1990-2000 m. Lietuvoje
padidėjo nuo 16 iki 18,8 proc. 2001 m. pradžioje Lietuvoje gyveno
694 tūkst. 60 metų ir vyresnių žmonių.
Anksčiau vykęs laikinas gyvenimo trukmės sumažėjimas Lietuvoje
(1986-1994 m.) nesustabdė gyventojų senėjimo proceso. Ilgalaikės
demografinės prognozės liudija, jog iki 2025 m. aptariamas senų
žmonių dalies rodiklis turėtų išaugti iki 23 proc.
1994 m. gruodžio 21 d. Lietuvos Respublikos Seimo nutarimu senatvės
pensijos amžius 1995-2000 m. kasmet buvo ilginamas (moterims po
4, o vyrams po 2 mėnesius). Nepaisant to, pensinio amžiaus gyventojų
dalis nuo 1995 m. Lietuvoje išliko nepakitusi (siekia 20 proc.).
Vadinasi, kas penktas Lietuvos gyventojas yra pensinio amžiaus.
Aišku, jog pensinio amžiaus ilginimas turėtų duoti labiau apčiuopiamų
rezultatų. Kol kas jis tik kompensuoja gyventojų senėjimo pasekmes.
Ilginant pensinį amžių, siekiama pagerinti užimtųjų ir socialinių
išmokų gavėjų skaičiaus santykį. Ilgalaikės gyventojų skaičiaus
prognozės rezultatai rodo, kad jeigu pensinis amžius šalyje nepakistų
(liktų toks pats kaip iki 1995 m.), tai podarbingo amžiaus gyventojų
lyginamasis svoris 1995-2024 m. išaugtų nuo 20 iki 26-27 proc.
Demografinis gyventojų senėjimas vyksta nepriklausomai nuo pensinio
amžiaus ribų kitimo.
Iš vienos pusės, gyventojų senėjimas mažina konkurenciją darbo
rinkoje, kadangi didėjant pensininkų skaičiui auga išlaikytinių
lyginamasis svoris. Tačiau iš kitos pusės, gyventojų senėjimas
mažina gyventojų ekonominį aktyvumą, menkina darbuotojų teritorinio
mobilumo ir perkvalifikavimo bei naujausių žinių panaudojimo galimybes,
didina išlaikytinių lyginamąjį svorį, blogėja gyventojų sveikatos
būklė. Ypač tai aktualu kaime. 2000 m. apytikriai kas ketvirtas
Lietuvos kaimo gyventojas buvo pensinio amžiaus, miesto beveik
kas penktas. Todėl galima teigti, jog senų žmonių kaime yra santykinai
daugiau negu mieste. Dėl darbingo amžiaus trukmės didinimo pensinio
amžiaus žmonių dalis kaime 1995-2000 m. sumažėjo nuo 26,6 iki
24,4 proc.
Šeimos struktūros pokyčiai
Atkūrus nepriklausomybę Lietuvoje,
vyko žymūs pokyčiai šeimos struktūroje. Deja, 2001 m. gyventojų
surašymo duomenys apie gyventojų santuokinę būklę dar neapdoroti
ir nepaskelbti. Todėl, sprendžiant apie šio reiškinio mastą praėjusiame
dešimtmetyje, tenka remtis netiesioginiais duomenų šaltiniais.
Šeimos mažėjimo tendenciją lemia gimstamumo mažėjimas. Šis procesas
nulėmė neigiamą natūralų gyventojų prieaugį. Be to, padidėjęs
nesantuokinis gimstamumas nesugeba kompensuoti mažėjančio santuokinio
gimstamumo. Jeigu 1990 m. Lietuvoje dienos šviesą išvydo tik 7
proc. nesantuokinių vaikų, tai 2000 m. net 23 proc.
Manome, jog didelė dalis susituokusiųjų savo šeimos didinimo planus
dėl sudėtingų gyvenimo sąlygų (žemo gyvenimo lygio, aukšto nedarbo,
sunkumų įsigyjant nuosavą būstą ir pan.) priverstos atidėlioti
geresniems laikams. Ir kuo ilgiau truks nepalanki ekonominė situacija,
tuo daugiau šeimų atsisakys didesnio vaikų skaičiaus. Iš vienos
pusės, jaunos šeimos, realizuodamos savo šeimos formavimo planus,
adaptuojasi prie ekonomikos nuosmukio ir kritusio gyvenimo lygio,
iš kitos pusės, pamažu perima reproduktyvinę elgseną, būdingą
aukštesnio išsivystymo rinkos ekonomikos šalims: tuokiasi ir vaikus
gimdo paprastai vyresnės moterys. Mokslinėje literatūroje keliamas
klausimas, ar pastarųjų metų gimstamumo pokyčiai yra adaptacija
(prisitaikymas prie sudėtingų socialinių ir ekonominių sąlygų),
ar naujos reproduktyvinės elgsenos modelio apraiškos. Gimdančių
moterų senėjimo tendencija1 pasireiškia tuo, jog nuo 1994 m. Lietuvoje
gimdo vyresnio amžiaus moterys. Pastarasis rodiklis Vakarų Europos
šalyse yra didesnis. Tikėtina, jo šis rodiklis Lietuvoje toliau
augs, o mūsų šalies moterys (sudarant šeimas) perims Vakarų Europos
šalių patyrimą. Nepaisant galimų laikinų nukrypimų, ilgainiui
Lietuvoje turėtų įsivyrauti tendencija sudaryti šeimas sukūrus
materialinį pagrindą (išsprendus būsto problemą, susiradus nuolatinį
darbą ir pan.). Šį procesą turėtų skatinti aukštesnių gyvenimo
standartų bei geresnio išsilavinimo siekimas. Gimstamumo laiko
pasikeitimams daro įtaką ir moterų darbinė karjera.
Objektyviausiai gyventojų šeimyninę padėtį ir šeimos struktūrą
atspindi gyventojų surašymų duomenys. Palyginkime skirtingų Baltijos
šalių duomenis. 1989 m., gyventojų surašymo duomenimis, Lietuvoje
susituokę gyveno 60,1 proc. 16 metų ir vyresnių moterų, Latvijoje
56,1 proc., Estijoje 56,0 proc. Tarp minėto amžiaus kontingento
Lietuvoje išsituokusių buvo 6,7 proc., Estijoje 10,0 proc.,
Latvijoje 10,7 proc. Įdomu, jog Lietuvoje niekada nebuvusių
santuokoje moterų procentas buvo didžiausias 17,3 proc., Estijoje
16,6 proc., Latvijoje 15,4 proc. Gana didelę dalį Lietuvoje
sudarė našlės 15,9 proc.
Vyrų santuokinė padėtis Lietuvoje buvo geresnė negu moterų. Pagal
1989 m. gyventojų surašymo duomenis susituokę gyveno 69,5 proc.
16 metų ir vyresnių vyrų, nesusituokusių buvo 23 proc., našlių
2,8 proc., išsiskyrusių 4,5 proc., 0,2 proc. savo santuokinės
padėties nenurodė. Geresnę vyrų negu moterų santuokinę padėtį
galima paaiškinti trumpesne jų gyvenimo trukme.
Lietuvoje vyravo dviejų asmenų šeimos net 33,8 proc., trijų
asmenų šeimų buvo 28,7 proc., keturių 25,5 proc., penkių ir
daugiau 12 proc. Tačiau nors gimstamumas Lietuvoje buvo tradiciškai
didesnis negu kitose Baltijos šalyse, vidutinis šeimos dydis,
gyventojų surašymo duomenimis, skyrėsi labai nedaug. Vidutinis
šeimos dydis Lietuvoje siekė 3,2, Latvijoje ir Estijoje po 3,1.
Įprastiniai einamosios kasmetinės statistikos duomenys netiesiogiai
liudija, jog praeitame dešimtmetyje Lietuvoje vyko žymūs santuokinės
gyventojų padėties pokyčiai. Santuokų skaičius tūkstančiui gyventojų
1990-2000 m. sumažėjo nuo 9,8 iki 4,6, ištuokų nuo 3,4 iki 2,9.
Ištuokų skaičius šimtui santuokų aptariamu laikotarpiu padidėjo
nuo 35 iki 64, vidutinis moterų amžius tuokiantis išaugo nuo 22,3
iki 23,6 metų, vyrų nuo 24,2 iki 25,7.
Išvados
1. Lietuvoje praėjusiame dešimtmetyje
sparčiai mažėjo gimstamumas, didėjo nesantuokinių vaikų dalis,
mažėjo vidutinis namų ūkis (šeima). Kitas ypač svarbus demografinis
procesas gyventojų senėjimas (60 metų ir vyresnių žmonių dalis
1990-2000 m. padidėjo nuo 16 iki 18,8 proc.). Jį sąlygojo mažėjantis
gimstamumas bei auganti gyvenimo trukmė. Tai pagrindinės demografinių
procesų raidos tendencijos, kurios reikšmingos gyventojų socialinės
apsaugos požiūriu. Demografiniai procesai koreguoja socialinės
politikos kryptis. Šeima išlieka labai svarbus socialinės apsaugos
objektas, tačiau senėjant gyventojams vis aktualesnės tampa vyresnio
amžiaus žmonių socialinės paramos problemos.
2. Demografinis veiksnys darbo rinką veikia dvejopai. Jo poveikis
iš apačios per ilgesnį laikotarpį pasireiškia kaip mažėjančio
gimstamumo bei migracijos poveikio pasekmė įsiliejančio į darbo
rinką jaunimo skaičiaus mažėjimu (pagal oficialią statistiką bendras
15-24 metų jaunų žmonių skaičius 1989-2000 m. sumažėjo apie 25
tūkst., tačiau dėl migracijos (ypač nelegalios) poveikio šis skaičius
turėtų būti gerokai didesnis). Tai konkurenciją darbo rinkoje
mažinantis veiksnys. Tačiau pozityvios šio reiškinio pasekmės
yra vienadienės ir laikinos. Tolimesnėje perspektyvoje (ekonominio
pakilimo laikotarpiu) gali pritrūkti kvalifikuoto jaunimo (darbo
jėgos): protai nuteka į Vakarų valstybes, progresuoja gyventojų
senėjimas. Demografinio veiksnio įtaka iš viršaus pasireiškia
senstančia darbo jėga bei bedarbių lyginamojo svorio (jų skaičiaus)
didėjimu pagyvenusių žmonių amžiaus grupėse. Tai vyksta dėl darbingo
amžiaus ilginimo bei gyventojų senėjimo. Esant komplikuotai padėčiai
darbo rinkoje, pastarieji veiksniai padidina socialinę paramą
gaunančių asmenų skaičių.
3. Tikėtina, jog artimiausioje ateityje gimstamumas Lietuvoje
išaugs (gimstamumas kitose Baltijos šalyse auga jau keletą metų).
Galbūt šis augimas bus trumpalaikis ir esminės įtakos šeimos struktūrai
neturės. Tačiau vertėtų nuodugniau apsvarstyti ir kito, optimistiškesnio,
gimstamumo scenarijaus kitimo galimybę, siejant gimstamumo augimą
su ekonominės situacijos ir padėties darbo rinkoje pagerėjimu
per ilgesnį laikotarpį.
4. Nepaisant sumažėjusio gimstamumo, 1995-2000 m. nuolat didėja
trečiais ir paskesniais metais gimusių vaikų dalis ( išaugo nuo
15 iki 19 proc.). Vadinasi, socialinės paramos srityje didesnį
dėmesį būtina skirti daugiavaikėms šeimoms. Mūsų šalyje įsigalėjęs
klaidingas negatyvus stereotipas, jog daugiavaikės šeimos tai
asocialios šeimos, kurios gyvena vien tik iš socialinių pašalpų.
Tačiau norint objektyviai įvertinti daugiavaikių šeimų socialinę
padėtį, reikalingi specialūs tyrimai.
5. Pagrindinė išryškėjusi vidinės migracijos tendencija šalies
mastu sumažėjęs atvykusiųjų ir išvykusiųjų skaičius 1990-2000
m. Gyventojų teritorinio mobilumo sumažėjimas gerokai sumenkino
jų darbo paieškos galimybes konkrečiuose miestuose ir rajonuose.
Pradėjo vyrauti migracija iš miesto į kaimą. 1990-2000 m. migracijos
saldo Lietuvos kaime padidėjo nuo 2,8 iki 4,3 tūkst. Siekiant
išvengti didelio santykinio darbo jėgos pertekliaus kaime, būtina
skatinti kaimiškųjų regionų gyventojų teritorinį ir profesinį
mobilumą.
6. Kita problema senų, vienišų žmonių skaičiaus didėjimas. Dėl
informacijos stokos apie šį reiškinį galima spręsti tik netiesiogiai.
Statistikos departamento tyrimai rodo, jog Lietuvoje vis daugėja
namų ūkių, kuriuose gyvena tik vienas žmogus. 1997-2000 m. tokių
ūkių nuo 21 padidėjo iki 24 proc. Manome, jog vienišų asmenų (ypač
moterų) skaičiaus augimą lemia įvairios priežastys: gyventojų
senėjimas, tradicinių santuokų mažėjimas, šeimos instituto įtakos
silpnėjimas visuomenės gyvenime, pakankamai didelis atotrūkis
tarp vyrų ir moterų gyvenimo trukmės, didėjantis šeimų ekonominis
savarankiškumas, silpnėjantys ryšiai tarp senų tėvų kartos ir
vidutinio amžiaus vaikų kartos, susvetimėjimo problema ir pan.
7. Mažėjant gimstamumui mažėja ir vaikų, kurie galėtų padėti savo
tėvams, skaičius. Pagalba seniems, vienišiems asmenims, kurie
negali patys pasirūpinti savimi, turėtų tapti vis svarbesne socialinės
paramos kryptimi. Atsiranda būtinybė sparčiau plėtoti įvairias
socialinės pagalbos formas seniems žmonėms (pvz., parama į namus
(maisto produktų pristatymas), slaugos paslaugos ir pan.). Seni,
vieniši žmonės skundžiasi elementaraus dėmesio ir bendravimo su
kitais asmenimis stoka. Darbo socialinių tyrimų instituto darbuotojos
R. Bikmanienės specialaus tyrimo rezultatai rodo, jog pagrindinė
pensinio amžiaus žmonių problema vienišumas senatvėje (ją nurodė
40 proc. respondentų) (Bikmanienė R. Senų žmonių grupė socialinės
politikos objektas / Socialinės grupės: raiška ir ypatumai. Lietuvos
filosofijos ir sociologijos institutas. Vilnius, 1998). Todėl
didelis vaidmuo tenka socialiniams darbuotojams, kurie gali padėti
įveikti socialinės izoliacijos barjerus, suteikti seniems žmonėms
savotišką pirminę psichologinę pagalbą.
8. Gyventojų socialinės apsaugos galimybės susijusios su ilginamu
pensiniu amžiumi (nuo 2001 m. jis ilginamas po 6 mėn. per metus:
iki 62,5 metų vyrams ir iki 60,0 metų moterims). Pailginus pensinį
amžių, turėtų pagerėti socialinio draudimo įmokų mokėtojų ir pensininkų
skaičiaus santykis. Todėl tikimasi, jog padidės gyventojų užimtumas
ir sumažės darbingo amžiaus gyventojų socialinės paramos poreikis.
Manome, jog (pasiekęs nustatytą ribą) perspektyvoje pensinis amžius
bus ilginamas toliau (iki 65,0 metų).
9. Paspartintas darbingo amžiaus augimas turėtų padidinti konkurenciją
darbo rinkoje. Augant konkurencijai darbo rinkoje ir didėjant
pensiniam amžiui, gali smarkiai išaugti nedarbas. Atskiros užsienio
valstybės (ypač Suomija), norėdamos sumažinti bedarbių skaičių,
lengvatinėmis sąlygomis žmones išleidžia į pensiją anksčiau įstatymais
nustatytos pensinio amžiaus ribos. Oficiali statistika rodo, jog
pagyvenusių žmonių, kurie užsiregistravo darbo biržoje, skaičius
Lietuvoje jau dabar auga ypač sparčiai (1994-2000 m. 50 metų ir
vyresnių bedarbių skaičius išaugo net 6 kartus). Itin spartaus
pensinio amžiaus ilginimo ir padėties darbo rinkoje poveikis gyventojų
socialinės paramos sistemos veiksmingumui gali būti netgi neigiamas,
jeigu pagyvenusio amžiaus bedarbių skaičius taip sparčiai didės
ir toliau. Tai turėtų padidinti pagyvenusio amžiaus socialinės
paramos gavėjų, kuriems išmokamos bedarbio pašalpos, skaičių.
10. Kyla klausimas, kaip pratęsti realųjį, o ne formalųjį darbingą
amžių. Nerimą kelia tai, jog didėja invalidumo pensijos gavėjų
skaičius (per 1994 2001 metų I ketv. padidėjo nuo 116 iki 179
tūkst.), nors statistika rodo, jog gyvenimo trukmė 1994-2000 m.
išaugo nuo 68 iki 73 metų. Gyvenimo trukmė pagrindinis žmonių
sveikatos kokybę apibūdinantis rodiklis. Tuo tarpu invalidų skaičius
didėja! Manome, jog yra žmonių, kurie nori įgyti invalidumo statusą
siekdami socialinės paramos sistemos teikiamų lengvatų. Todėl
invalidumo pensijos gavėjų skaičių būtina reguliuoti griežtinant
invalidumo statuso suteikimo kriterijus. Socialinės paramos lengvatų
pagyvenusius žmones verčia ieškoti pablogėjusi padėtis darbo rinkoje.
Arūnas Pocius
socialinių mokslų daktaras
© 2002 "XXI amžius"