Lietuvių pilietinių organizacijų Forumo komunikatas
Lietuva sparčiai integruojasi į Europos
Sąjungą, NATO, taip pat ir į informacinę visuomenę. Tačiau globalizacijos
spartėjimo ir negatyvių jos palydovų slinkties akivaizdoje dori
Lietuvos piliečiai negali nesijaudinti dėl visuotinio dorovinio
nuosmukio, nepakankamai stabilios vidinės valstybės padėties,
valstybės pamato lietuvių tautos ir jos savasties tęstinumo
perspektyvų. Ypač akivaizdus bendruomeninio sutarimo, nacionalinės
vienybės, pilietinio veiksmo ir politinės kultūros stygius. Piliečių
pasitikėjimas valstybės institucijomis pavojingai sumažėjęs.
Visa tai įvertindami, 32 Lietuvos visuomeninių organizacijų bei
pilietinio veiksmo klubų vadovai praėjusių metų pabaigoje nusprendė
sujungti pajėgas. Pagrindinis tokio jungimosi ir koordinuotesnės
veiklos tikslas yra: pilietiškumą, pilietinį veiksmą sieti su
tautine savimone, nacionaliniu patriotizmu ir tuo sumažinti Lietuvoje
istoriškai susiformavusį (skirtingai nuo kitų Europos šalių) visuomenės
ir valstybės institucijų tarpusavio atotrūkį (susipriešinimą).
Lietuvių pilietinių organizacijų Forumas politinės valdžios
nesiekiantis ir politinių partijų bei oligarchinių grupių neįtakojamas
susibūrimas. Tokia nuostata leidžia telkti įvairių politinių pažiūrų
organizuotas grupes formuojant pilietinę visuomenę ir stiprinant
jos vaidmenį valstybės gyvenime.
Organizacijos, įeinančios į Forumo sudėtį, ir toliau išlieka savarankiškos
ir atsakingos už savo veiksmus. Išrinkta koordinacinė Forumo taryba,
veiklos krypčių koordinatoriai stengsis jungti visuomeninių organizacijų
bei klubų pajėgas tik tose srityse ir sprendžiant tik tas problemas,
kurios lietuvių tautai ir valstybei yra aktualiausios.
Lietuvių pilietinių organizacijų Forumo koordinacinė taryba tikisi,
jog Lietuvos miestų ir rajonų visuomeninės organizacijos bei pilietinio
veiksmo klubai vienysis Forumo programinių nuostatų pagrindu ir
savo veikla prisidės prie nacionalinės vienybės bei pilietinės
visuomenės įtvirtinimo.
Mes viliamės, kad ir valdžiai atstovaujančios institucijos bus
nusiteikusios pozityviam bendradarbiavimui, lietuvių tautos ir
jos valstybės ateities labui.
Forumo iniciatyvinė grupė:
prof.habil.dr. Antanas Andrijauskas
Lietuvos estetikų asociacijos prezidentas
dr.Vacys Bagdonavičius
Vydūno draugijos pirmininkas
prof.habil.dr. Arimantas Dumčius
Lietuvos žmogaus teisių gynimo asociacijos prezidentas
prof.habil.dr. Romualdas Grigas
Lietuvos sociologų draugijos garbės prezidentas
prof.habil.dr. Vytautas Kubilius
Lietuvos piliečių chartijos tarybos pirmininkas
dr. Julius Šalkauskas
Santalkos klubo pirmininkas
prof.habil.dr. Vytautas Šernas
Žiemgalos draugijos prezidentas
Leopoldas Tarakevičius
diskusijų klubo Gaublys prezidentas
doc.habil.dr. Alfonsas Vaišvila
Lietuvos pilietinės bendruomenės centro tarybos pirmininkas
2002 01 30
Lietuvių pilietinių organizacijų Forumo programinės nuostatos
Mes, daugelio įvairių Lietuvos visuomeninių
organizacijų bei pilietinių klubų atstovai, ir iki šiol aktyviai
dalyvavę lietuvių tautos gyvenime ir siejantys savo likimą su
Lietuva globaliame pasaulyje, esame įsitikinę, jog dabar, kaip
ir kitų istorinių lūžių momentais, privalome paliudyti savo pilietinį
susitelkimą ir dalyvavimą valstybės gyvenime, taip pat tautinio
tapatumo siekį, remdamiesi tuo, kad:
lietuviai (daugiau kaip 80 proc. Lietuvos gyventojų) inicijavo
ir atkūrė savo nepriklausomą valstybę; jiems Lietuva yra vienintelė
ir nepakeičiama, didžiulėmis aukomis įgyta ne tik istorinė, bet
ir jų dvasinės kultūros tėvynė;
Lietuvos, kaip valstybės, gyvastį gali garantuoti tik tauta
ir jos žmonės, todėl lietuviai, kaip savo valstybingumą kūrusi
ir už ją nuolat kovojusi tauta, ir toliau yra pagrindinis valstybės
subjektas, atsakingas už Lietuvos ateitį;
tautos ir jos valstybės integracija į sandraugą bus prasminga
tuo atveju, jeigu išsaugos sukauptą kultūrinį paveldą, puoselės
savitesnį charakterį ir kartu įneš reikšmingesnį indėlį į visuotinį
kultūros ir civilizacijos aruodą;
pasaulio susitelkimas (taip pat Europos integralumas) ir jo
tvarka, tolesnis kultūros ir civilizacijos likimas daug priklauso
nuo savyje integruotų centrų, t. y. nuo atskirų valstybių ir jas
sudarančių tautų bei nacijų kultūrinio integralumo;
2001 metų rugsėjo 11 dienos įvykiai parodė naujus su globalizacija
susijusius ženklus, pasaulio visuomenės formavimosi kelyje iškylančias
naujo pobūdžio grėsmes. Negausiai tautai ir jos valstybei privalu
išmintingai į tuos ženklus įsiklausyti.
Todėl mes pabrėžiame:
Lietuvos įstojimas į Europos Sąjungą ir NATO, jos integravimasis
į informacinę visuomenę yra būtinas ir neišvengiamas. Tačiau šiuos
istorinius pokyčius reikia vertinti ne kaip strateginius tikslus,
bet kaip priemonę, kuri užtikrintų lietuvių tautos tęstinumą,
taip pat visos nacijos tapsmą atvira pilietine, visavertės demokratijos
visuomene.
Mes taip pat atvirai sakome:
atkurtos nepriklausomybės metai nepateisino daugelio Lietuvos
žmonių vilčių. Jie tebegyvena abejotinų reformų, neretai aiškiai
supriešinamų tautos ir valstybės interesų sūkuriuose. Pasitikėjimo
kreditas valstybės valdžios bei politinėmis struktūromis pavojingai
išsekęs. Nepateisinamai tebedidėja šalies gyventojų turtinės padėties
kontrastai, jų socialinė diferenciacija. Žmones gąsdina įsitvirtinanti
oligarchija, nesukontroliuojama stambiojo kapitalo valia, provokuojanti
politinių bei valstybinių struktūrų savanaudiškumą. Atsakomybė
už ypatingos svarbos sprendimus ir toliau lieka nuasmeninta. Kita
vertus, regime mažai gyvybingą pilietiškumą ir oficialų, butaforinį
jo akcentavimą. Taip pat regime tautinės savimonės bei nacionalinio
patriotizmo nykimą, kuris savo ruožtu provokuoja strateginių nacionalinių
interesų ir privalomos socialinės tvarkos nepaisymą.
Šalia šių kritinių teiginių atskirai iškeliame ir tokias visuomenės
ir valstybės gyvenimo problemas, kurios kelia didelį mūsų susirūpinimą:
susiklostė ir toliau klostosi lietuvių tautai nepalanki, dramatiška
demografinė situacija: sumažėjo gimstamumas ir šeimų kūrimas;
vis gausėja nesveikų ir globotinų vaikų; išplito savižudybės ir
narkotikų vartojimas; susirūpinimą kelia bendroji tautos genofondo
situacija;
švietimas, visuomeninis kultūrinis gyvenimas pavojingai tolsta
nuo istorinio paveldo, nuo tautinės savimonės ir nacionalinio
patriotizmo ugdymo nuo tų bruožų, kurie turi didžiulę reikšmę
visuomenės ir valstybės susitelkimui ir kurių jokiu būdu negali
kompensuoti iki šiol silpna pilietinė organizacija;
lietuvių tautos ir jos valstybės ateitis jaunoji karta bręsta
apnikta agresijos ir dorovinio nihilizmo propagandos; ji blaškosi
neturėdama aiškesnių nacionalinių valstybinio gyvenimo gairių,
linkusi orientuotis ne į savo valstybės, bet į pasaulio piliečio
savimonę;
žymi dalis jaunimo emigruoja ne išvesdama savo Tėvynę pasauliui,
bet palikdama ją likimo valiai ir tuo skleidžia ne tik psichologinį
pasimetimą pasilikusiems, bet dar jau kelintą istorinį kartą grasindama
nualinti lietuvių tautos ir jos valstybės gyvybines galias;
ydingos pradinės reformos ypač sudarkė Lietuvos kaimą ligšiolinę
lietuvių tautos etnokultūrinio tapatumo atramą: kaimo žmonės nemato
savo ateities, nemaža jų dalis neorganizuota, praradusi iniciatyvą,
paliesta alkoholizmo ir socialinės degradacijos;
savo jėgas tebedemonstruoja biurokratizuotas administravimas,
valdininkijos savanaudiškumas ir jos vadybinis nepilnavertiškumas,
slopinantis ne tik verslininkų iniciatyvą, bet ir piliečių saviorganizuotumą;
šešėliškumas, kuris yra neišvengiamas socialinės raidos palydovas,
Lietuvoje yra ypač suklestėjęs ir grėsmingas, darantis itin neigiamą
poveikį ne tik valdininkijai ar teisėsaugai, bet ir politinio
veiksmo struktūroms; aukščiausia tokio šešėliškumo išraiška
korporatyvinė korupcija;
valstybėje daugiausia tebesirūpinama valdžios bei jėgos struktūromis,
o ne švietimu, mokslu, kultūra, sveikatos apsauga, ne šeimos stiprinimu
ir laisvo, iniciatyvaus piliečio ugdymu, t.y. ne tuo, kas iš tiesų
lemia ir lems lietuvių tautos bei nacijos brandą ir jos sąlyčio
su sparčiai modernėjančiu pasauliu pobūdį;
savo mastais tebegąsdina kriminogeninė agresija, kurią palaiko
ne tik dorovinės kultūros nuosmukis ir ne tik akivaizdus atotrūkis
tarp teisingumo ir praktikuojamos teisės, bet ir tautinės savimonės,
nacionalinio patriotizmo bei žmonių bendruomeninio sugyvenimo
stygius;
nacionalinį ūkį ir verslingumą skatinantys mechanizmai yra aiškiai
nepakankamai veiksmingi, neorientuoti į vidutinio ir smulkaus
verslo palaikymą, dėl to nesusiformuoja vidutinis sluoksnis
valstybės politinio stabilumo ir demokratijos atrama. Lietuvių
tautos ir jos valstybės interesų nepaisymą nebaudžiamas demonstruoja
tarptautinis stambusis kapitalas;
per menkai valstybėje palaikoma ir skatinama savivalda, labai
menkas pačių piliečių būrimasis į organziacijas bei klubus ir
savivaldos, ir pilietinės visuomenės atramos taškus; neretai būna,
kai nedrąsios piliečių akcijos ginant savo interesus yra netgi
slopinamos.
Pripažindami masinės žiniasklaidos nuopelnus visuomenės laisvinimui
iš pasaulėžiūrinio sąstingio, demokratinių laisvių gynimui ir
teisingumo siekiui, išsakome ir rimtą susirūpinimą, jog visuomenė,
ypač jaunoji karta, tampa įkalinta ir luošinama smurto, pigių
sensacijų, dorovinio nihilizmo ir politikų virtuvės demonstravimu
bei propaganda; tuo tarpu už žiniasklaidos akiračio lieka daugelis
prasminių lietuvių tautos ir nacijos egzistencijos, civilizacijos
ir kultūros puoselėjimo vertybių bei nuostatų.
Mes pripažįstame:
šių ir panašių socialinių deformacijų bei grėsmių dydį lemia ne
tik iš praeities paveldėtos kultūrinės bei civilizacinės negalios,
ne tik naujieji šešėliniai globalizacijos palydovai, bet ir akivaizdus
socialinio bei politinio veiksmo atotrūkis nuo intelektualiosios
minties, jos ignoravimas. Mes manome, kad valstybė, jos struktūros
negali pasikliauti vien atkartojimu to, kas kitų daroma pasaulyje.
Ji pati, visuomenės remiama, privalo aktyviau ieškoti savitesnių,
esamą tautos būklę bei situaciją labiau atitinkančių raiškos formų.
Mes taip pat esame įsitikinę:
tauta, nacija tai jos nariai, kurie turėtų laisvai apsispręsti
bendram veikimui. Jo aukščiausia forma ir tikslas yra nepriklausoma
demokratinė, visuotinė žmonių gerovė, jų kūrybines galias puoselėjanti,
taip pat su pasauliu atvirai sąveikaujanti valstybė. Mes taip
pat manome, kad valstybės veikla ir jos strategija turi būti grindžiama
lietuvių tautos tęstinumo principu.
Mes manome, kad:
tautos, nacijos išsivaikščiojimas lemia valstybės nestabilumą,
žemina jos nacionalinį orumą;
pilietiškumo ir tautiškumo organiškų sąsajų pažeidimo istoriniai
laikotarpiai (unijinė, sovietinė ir net tarpukario Lietuva) lėmė
lietuvių tautos ir jos valstybės didžiąsias netektis;
tauta niekada negali patikėti valdžios veiksmais, kuriems ji
negali daryti įtakos ir jų kontroliuoti.
Mes baiminamės, kad nepasikartotų lemtingos istorinės klaidos.
Mes suprantame:
tautos sukurta ir piliečių organizuotais veiksmais skatinama valstybė
privalo paisyti atviro, sąveikaujančio pasaulio reikalavimų, būti
jam integrali. Tačiau pabrėžiame:
atvirumas pasauliui turi būti subalansuotas su daug aktyvesne,
negu šiandien yra, piliečių pozicija; su globalizacijos šešėlinių
palydovų suvokimu; su puoselėjama piliečių tautine bei nacionaline
savimone. Priešingu atveju mes įžvelgiame didėjantį atvirumą naujosioms
grėsmėms ir net tolesniam lietuvių tautos nykimui...
Todėl mes ir teigiame:
valstybė gali būti susitelkusi visų savo gyventojų gerovės siekiui,
patraukli pasauliui ir atspari civilizacijos bei globalizacijos
negatyviems palydovams, jeigu:
Lietuvos visuomenė, lietuvių tauta taps organizuotesnė ir pilietiškai
labiau susitelkusi, kad prisiimtų didesnę atsakomybę už savo valstybę,
gebės daryti efektyvesnę įtaką jos institucijų veiklai;
bus gerbiama ir puoselėjama valstybės pamato, jos suvereno
lietuvių tautos savimonė, o pilietiškumas, pilietinis veiksmas
bus grindžiamas dar ir tautos, nacijos bendrumu (tautiškumu),
t. y. racionalusis pradas bus siejamas su dvasiniu doroviniu pradu;
jaunimo švietimas ir jo ugdymas bus grindžiamas neišskiriamais
pilietinės visuomenės, tautinės savimonės bei nacionalinio orumo
ugdymo principais;
valstybę atstovaujančios politinės struktūros tikrai suvoks
realiąsias grėsmes ir jas keliančias gilumines priežastis; pati
valstybė prisiims kokybiškai naujus ekonominius bei dorovinius
įsipareigojimus tai visuomenei ir visų pirma tuos, kurie užtikrintų
teisingumo siekį, žmonių kūrybinių galių plėtojimą ir kurie garantuotų
lietuvių tautos tęstinumą modernizacijos ir integracijos sąlygomis.
Pasaulis keičiasi neįtikėtinu greičiu, iškeldamas aibę naujų,
neatidėliotinai spręstinų problemų. Šalia gėrio greičiau koncentruojasi
ir blogis, sukeldamas būtinybę telkti prieš jį dorąsias piliečių,
visos nacijos pastangas.
Forumo bendrąją veiklos programą sudaro čia pirmiau apibrėžtos
lietuvių tautos ir jos valstybės negalios jų aiškinimasis ir
sprendimų paieška. Tačiau į jį susibūrusios visuomeninės organizacijos
bei klubai ir toliau išlieka savarankiški, savo nišas suradę pilietinio
veiksmo subjektai. Forumas inicijuoja ir inicijuos veiksmą ten,
kur problema ir jos sprendimas reikalauja bendrų, ypač sutelktų
pastangų.
Mūsų veiklos tikslas ne lietuvių tautos supriešinimas su jos
valstybe, bet organiškesnis jų sąlyčio siekis, didesnis visuomenės
ir valstybės pilietinis bei kultūrinis integralumas.
Vadovaudamiesi čia išdėstytu supratimu mes pareiškiame:
susibūrę į darnesnį junginį, mes nebūsime vien stebėtojai. Mes
ir toliau sieksime daryti įtaką mūsų šalies piliečių sąmonei,
prasmingiems jų veiksmams;
Lietuvos rajonuose ir miestuose remsime tų visuomeninių organizacijų
bei piliečių būrimąsi į panašius forumus, kuriems bus priimtinos
šio mūsų dokumento idėjos bei nuostatos;
remsime tą oficialiąją politiką, kuri bus artima šio mūsų pareiškimo
dvasiai;
esame pasiruošę aktyviai prisidėti prie pagrindinių Lietuvos
valstybės ir jos strategijos postulatų rengimo ir įgyvendinimo.
Mes, lietuvių tauta ir visa nacija, išgyvenę dideles istorines
dramas ir pralaimėjimus, privalome sekti organizuotesnėmis, ilgesnį
civilizacijos kelią nuėjusiomis tautomis: žydais ir norvegais,
danais ir vokiečiais. Visos jos valstybingumą suvokia pirmiausia
kaip savosios tautos ir nacijos tęstinumo ir modernizavimo būdą
ir tik paskui kaip integravimosi ir gyvenimo pasaulio visuomenėje
priemonę. Dėl to joms negresia kaip mums, lietuviams, tapti galingesnių
tarptautinių monopolijų įkaitais, neigiamų ir sunkiai kontroliuojamų
globalizacijos padarinių auka.
Koordinacinės tarybos pirmininkas:
prof. Romualdas Grigas,
Lietuvos sociologų draugijos garbės prezidentas
Tarybos pirmininko pavaduotojai:
prof. Arimantas Dumčius,
Lietuvos žmogaus teisių gynimo asociacijos prezidentas
dr. Julius Šalkauskas,
Santalkos klubo prezidentas
Krypčių koordinatoriai:
Globalizacijos ir ekonominės pažangos
prof. Stanislovas Martišius,
Lietuvos statistikų draugija
Tautinio identiteto ir etnokultūros
doc. Dalia Urbonavičienė,
Lietuvių etninės kultūros draugijos tarybos
pirmininkė
Teisėtvarkos tobulinimo
doc. Juozas Šatas,
Lietuvos vaiko teisių gynimo organizacija Gelbėkit vaikus
Regioninių pilietinių organizacijų
Juozas Dingelis,
Lietuvai pagražinti draugijos tarybos pirmininkas
Ugdymo ir kultūros
prof. Vytautas Šernas,
Žiemgalos draugijos prezidentas
Pilietinio veiksmo ir bendruomeniškumo
prof. Alfonsas Vaišvila,
Lietuvos pilietinės bendruomenės centro tarybos pirmininkas
Ryšių su valstybės struktūromis
Romualdas Ozolas,
Visuomenės plėtros fondo steigėjas
Nacionalinio saugumo ir savigynos
j. k. dr. Eugenijus Nazelskis,
Vyčio kryžiaus kavalierių draugijos vicepirmininkas
Vykdomojo prezidiumo pirmininkas
Leopoldas Tarakevičius,
Gaublio klubo prezidentas
Koordinacinės tarybos atsakingoji
sekretorė
Vida Kazlauskienė
© 2002 "XXI amžius"