Nelengvai statomi nauji
Europos rūmai
|
Europos Konvento pirmininkas
Valeri Žiskaras d'Estenas susirūpinęs ES ateitimi
EPA-ELTA nuotrauka |
Graikijos Porto Karoso kurorte
įvykusiame ES aukščiausiojo lygio viršūnių susitikimo, trukusio
tris dienas, pagrindinė tema buvo naujoji ES Konstitucija, kuria
remiantis kitais metais į ES bus priimtos dešimt naujų narių.
Naująjį ES Konstitucijos projektą parengė Konventas dėl Europos
ateities, kuriam vadovauja buvęs Prancūzijos prezidentas Valery
Žiskaras dEstenas. Konventas, kurį sudarė ES šalių parlamentarų,
vyriausybių ir Europos Komisijos atstovai, projektą patvirtino
vienbalsiai. Tiesa, kai kurios mažosios valstybės, ypač būsimosios
ES narės, nesutinka su kai kuriomis Konstitucijos projekto nuostatomis.
Tam pritaria Didžioji Britanija. Mažųjų ES valstybių poziciją
palaiko Ispanija ir būsimoji ES narė Lenkija, kurios jokiu būdu
negalima priskirti prie mažųjų. Taigi nors Konstitucijos projektas
priimtas, bet viskas spręsis spalio mėnesį prasidėsiančioje tarpvyriausybinėje
konferencijoje, kuri tęsis net kelis mėnesius ir priims galutinę
Konstitucijos redakciją. Per tą laikotarpį šešiolika mažesniųjų
valstybių ketina smarkiai kovoti dėl sau palankių Konstitucijos
nuostatų. Aišku tiktai viena, jog rotacinį pirmininkavimą ES pakeis
nuolatinio pirmininko ar prezidento institucija. Rotacijos tvarka
išlieka kiekvienai senai ir naujai ES valstybei pirmininkauti
ministrų lygio deryboms, išskyrus Užsienio reikalų santykių tarybą,
kuriai nuolat pirmininkaus ES užsienio reikalų ministras. Manoma,
kad pirmuoju ES užsienio reikalų ministru gali tapti dabartinis
Vokietijos užsienio reikalų ministras Joška Fišeris. Pagal naujosios
ES Konstitucijos projektą keistųsi ir balsavimo ES sistema. Lemiamas
vaidmuo priimant sprendimus balsų dauguma suteikiamas pagal gyventojų
skaičių. Aišku, mažosioms šalims tai nepatinka, todėl jos pasisako
prieš tokią balsavimo tvarką. Juk, pavyzdžiui, norėdamos priimti
sprendimą, jos turėtų sudaryti kone dvidešimties valstybių koaliciją,
kad atremtų didžiųjų valstybių diktatą. Tokios koalicijos galimybė
mažai tikėtina. Naujoji ES Konstitucija turėtų įsigalioti tik
nuo 2009 metų, kada ir naujosios narės, tarp jų ir Lietuva, į
Europos Komisiją, kuri inicijuoja teisės aktus ir prižiūri bendros
ES politikos įgyvendinimą, galės skirti po vieną komisarą. Komisijoje
bus po vieną kiekvienos ES narės atstovą, bet tik keturiolika
iš jų turės balsavimo teisę. Todėl mažosios šalys su tuo sutiko,
tik gavus didžiųjų valstybių pažadą dėl lygios komisarų rotacijos.
Bet kol kas dar neaišku, ką veiks tie komisarai, negavę balsavimo
teisės.
Beje, Konstitucijos projekte numatyta galimybė valstybėms ES narėms
savo noru pasitraukti iš Europos Sąjungos, vadovaujantis savo
šalių konstitucinėmis teisėmis ir nuostatomis. Valstybė, priėmusi
tokį sprendimą, derėsis dėl išstojimo tvarkos bei sąlygų. Ši nuostata
laikoma smūgiu vadinamiesiems euroskeptikams, kurių netrūksta
ir Lietuvoje, ir išmuša iš jų rankų vieną pagrindinių propagandinių
kozirių teigiant, kad, įstojus į ES, išstoti iš jos bus neįmanoma.
Graikijoje įvykusiame ES vadovų susitikime iškilo dar vienas klausimas,
sukėlęs daug ginčų ir abejonių. Mat dauguma Konvento narių pasirašė
rezoliuciją, kurioje raginama kitų metų birželio 13 dieną kartu
su įvyksiančiais rinkimais į Europos Parlamentą surengti ir referendumus
dėl pritarimo naujajai Europos Sąjungos Konstitucijai. Tačiau
daugelis politikų ir politologų įsitikinę, kad toks referendumas
sukeltų didelę sumaištį.
Tuo labiau kad daugelyje ES šalių ir kandidačių jau įvyko referendumai
dėl narystės ES. Referendumo kritikai pagrįstai kelia klausimą,
koks gali būti referendumas dėl naujos ES Konstitucijos birželio
13 dieną, jeigu galutinis Konstitucijos variantas, geriausiu atveju,
bus paskelbtas tik kitų metų balandžio-gegužės mėnesiais. Tad
diskusijoms apie naująją Konstituciją praktiškai nebebus laiko.
Viena aišku, kad apsuptame vadinamųjų antiglobalistų, komunistų,
anarchistų ir šiaip chuliganų, suvažiavusių į Graikiją iš visos
Europos, Porto Karoso kurorte ES šalių ir kandidačių vadovai,
iš esmės priimdami Konstitucijos projektą, svarbiausius sprendimus
atidėjo vėlesniam laikui. Spalio mėnesį prasidėsiančiose diskusijoje
teks priimti labai sudėtingus ir ginčytinus sprendimus. Pirmiausia
dėl užsienio ir saugumo politikos, teisės, mokesčių reikalų, o
svarbiausia, sunkiausią sprendimą dėl veto teisės atsisakymo.
Kaip tik dėl šio klausimo jau dabar vyksta aršios diskusijos.
Antras dalykas, kas itin kelia nerimą ES šalių vadovams, tai nelegalios
migracijos klausimai. Iš tiesų daugelis ES valstybių vis labiau
susiduria su socialinėmis problemomis, ypač dėl gyventojų senėjimo.
Valstybės jau nebepakelia socialinių problemų naštos, ypač kai
nuolat didėja pensininkų skaičius, kuris jau labai greitai gali
susilyginti su dirbančiųjų skaičiumi. Kitas dalykas, ES šalių
visuomenė vis garsiau reiškia savo nepasitenkinimą dėl plūstančių
nelegalių migrantų iš skurstančių Azijos ir Afrikos valstybių.
Tai kelia dar didesnę socialinę įtampą bei terorizmo grėsmę. Todėl
nuspręsta skirti daugiau lėšų ES išorinių sienų apsaugai. Pažymėtina,
kad šiuo klausimu Lietuvai teks ypatinga atsakomybė sustiprinant
savo sienos su Baltarusija ir Kaliningradu apsaugą. Tiesa, tam
dalykui ES ketina skirti ir jau skiria nemažai lėšų, tačiau daug
kas priklausys ne tik nuo mūsų pasieniečių, bet ir valdžios gebėjimų.
Tuo labiau kad su Baltarusija nepasirašyta readmisijos sutartis.
O iš Baltarusijos, tiksliau, iš Rusijos per ją, daugiausia ir
plūsta nelegalių migrantų srautas.
Petras KATINAS
© 2003"XXI amžius"