Tikros ir dirbtinės kliūtys
Pasakojama, kad profesorius, pas
kurį medicinos mokėsi būsimas įžymus anglų rašytojas Konan Doilis,
tikslią diagnozę nustatydavo vien tik atidžiai pažiūrėjęs į pacientą.
Kas tam žmogui, sere? - klausdavo jis virpantį studentą. - Pažiūrėkite
į jį atidžiau. Ne, nelieskite jo. Juk turite akis, sere! Tai,
naudokitės akimis, protu! Gerai būtų, jeigu tokių profesorių
atsirastų skiriant žmones į valstybės tarnybą. Tai ypač išryškėjo
po nespėto užglaistyti skandalo su žemės sklypų dalybomis. Galima
neabejoti, kad į šį skandalą bus atitinkamai reaguota Europos
Sąjungos institucijose. Kaip ir į vadinamąjį biudžeto pristatymą,
kai didelė biudžeto dalis, kaip ir anksčiau, skiriama valdininkams
papildomai finansuoti. Pirmiausia labai gerai susicementavusiai
viduriniajai valdininkijai. Kaip pastebėjo Lietuvos prekybos,
pramonės ir amatų rūmų asociacijos generalinis direktorius Rimas
Varkulevičius, valdininkijos organizuotumas - ne tvarkos, o gerai
organizuoto valdininkiško nusikalstamumo požymis. Jau ne vienas
žinomas Lietuvos pramonininkas muša pavojaus būgnus, ragindamas
Vyriausybę skirti pirmenybę žinių ekonomikai finansuoti, kas leistų
padaryto esminį šuolį žmonių gyvenimui pagerinti. Na, o dabartinė
tvarka suteikia galimybes kai kurioms garsiausiai šaukiančioms
grupuotėms maitintis papildomais milijonais. Specialistai, pavyzdžiui,
pažymi, kad pinigų runkelių augintojams skiriama daugiau nei iš
viso tų runkelių užauginama.
Ne tik Lietuvos, bet ir ES ekonomikos specialistai nesupranta,
kaip, augant Lietuvos ekonomikai 6-9 proc., nesurenkama papildomų
pajamų į valstybės biudžetą. Seimo narys K.Glaveckas sakė, kad
lėšų dalijimas primena žvalgymąsi į lubas, nepateikiant jokių
skaičiavimų, niekas nereikalauja paaiškinti, kaip bus naudojami
papildomai gauti pinigai.
Valdančiosios daugumos atstovai aiškina, kad papildomų milijonų
skyrimas valdininkams yra būtinas dėl vykstančių eurointegracijos
procesų. Atseit būtina stiprinti valdininkų gebėjimus. Tik kad
tie gebėjimai iš esmės reiškiasi savų kišenių papildymu, o eurointegracija
prisidengus tai daryti visai nesunku. Aišku ir tai, kad kairioji
Vyriausybė ir Prezidentūra, Lietuvai tampant ES ir NATO nare,
vis dar labiau žvalgosi į Maskvą. Štai Seimo Teisės ir teisėtvarkos
komiteto pirmininkas A.Sakalas nepaliauja reikalauti mažinti krašto
apsaugos biudžetą. Atseit Lietuvai niekas negresia ir negrės ateityje.
Iš kur toks įsitikinimas? Apie tai visai neseniai aiškiai pasakė
ir Prezidento patarėjas užsienio politikos klausimais A.Medalinskas,
tradiciškai iškėlęs labai svarų Prezidento įnašą suartėjant su
rytiniais kaimynais. Esą Lietuva yra pajėgi pateikti vertingų
iniciatyvų, ką ir parodė Prezidentas Kaliningrado srities klausimu.
Taip pat A.Medalinskas ypač pabrėžė, kad Prezidentas nuolat akcentuoja
intensyvaus bendradarbiavimo su visu Rusijos Šiaurės vakarų regionu
svarbą. Nežinia, kas pakišo Prezidentui tokią idėją. Juk bendradarbiaujama
paprastai su valstybe, o ne su kažkokiais regionais. O dėl nuopelnų
Kaliningrado klausimu, tai tie nuopelnai ne tiek Lietuvos, kiek
Europos Sąjungos. Nes pasirašytas tranzito susitarimas, reguliuojantis
tranzito režimą per Lietuvos teritoriją, remiasi ES teisės normomis.
Nekuklu girtis ir tuo, jog būtent prezidento R.Pakso vadovavimo
metu Rusija pagaliau ratifikavo ilgai delstą sienos sutartį, pasirašė
ir ratifikavo readmisijos sutartį. Tačiau Maskvai nebuvo kur dėtis.
Tų sutarčių ratifikavimo reikalavo irgi Europos Sąjunga.
Yra dar vienas dalykas, ko siekia Prezidentas nusižiūrėjęs į
kai kurias ES šalis. Tai, pirmiausiai, savo galių sustiprinimo.
A.Medalinskas aiškiai pasakė, jog prezidento R.Pakso vaidmuo,
pirmiausia užsienio politikoje, turi būti panašus kaip Prancūzijos
ir Lenkijos prezidentų Ž.Širako ir A.Kvašnievskio. Betgi ir Premjeras
siekia to paties, vis dažniau imdamasis iniciatyvos visuose reikaluose.
Taip pat ir užsienio politikoje. Prezidentas ne juokais susirūpino
savo galiomis. Juk ne kam kitam, o savo įvaizdžio kūrimui, populiarinimui
gavo papildomai iš biudžeto apie du milijonus litų. Prieinama
iki absurdo. Kaip pažymėjo Seimo Teisės ir teisėsaugos komiteto
pirmininkas A.Sakalas, Prezidento įvaizdžiu rūpinasi net devyni
(!) Prezidentūros pareigūnai.
Nepaisant to, kad Maskva ratifikavo sienos sutartį, nors ir labai
nenoromis, ji visaip vilkino paskutiniojo Rusijos ir Lietuvos
teisinio dokumento dėl supaprastinto tranzito per Lietuvos teritoriją
pasirašymą. Pagal ankstesnį susitarimą šis dokumentas turėjo būti
pasirašytas dar gegužės mėnesį. Pasak Lietuvos užsienio reikalų
ministerijos valdininkų, Rusija šio gyvybiškai svarbaus dokumento
pasirašymo specialiai nevilkino, o tai atsitiko todėl, kad jo
įforminimo procedūra ilgai keliavo biurokratiniais labirintais.
O gal specialiai buvo delsiama, kad tranzito klausimu gali iškilti
techninių bėdų dėl sklandaus visos supaprastintos tranzito sistemose
funkcionavimo. Juk prisikabinti Rusija labai moka ir sugeba tam
atrasti įvairiausių progų.
Štai aukštas Rusijos užsienio reikalų ministerijos pareigūnas
A.Jakovenka vėl užsipuolė Lietuvą, konkrečiai, krašto apsaugos
ministrą L.Linkevičių dėl jo pareiškimo, jog, iškilus pavojui
Lietuvos saugumui, Lietuvoje gali būti įkurtos NATO bazės. Pasak
A.Jakovenkos, Rusija ir NATO yra susitarusios, kad Aljansas nesteigs
savo bazių naujų NATO narių teritorijose. Tačiau Rusijos vadovai,
net pats prezidentas V.Putinas pripažino, kad Aljansas nekelia
pavojaus Rusijai. Be to, tai yra Lietuvos reikalas. Tokie pareiškimai
rodo, kad Maskva vis dar iš inercijos traktuoja NATO kaip priešišką
organizaciją. Maskva puikiai žino, jog beveik visose šalyse NATO
narėse yra Aljanso bazės. Tai yra ne tik politiškai, bet ir ekonomiškai
naudinga toms šalims. Tai pirmiausia papildomos darbo vietos,
o svarbiausia, kelia didesnį žmonių pasitikėjimą ir saugumo jausmą,
ypač iš komunistinės priespaudos išsivadavusiose valstybėse. NATO
karinių bazių buvimo naudingumą pripažįsta visi. Štai šiomis dienomis
Čekijos gynybos ministras Jaroslavas Tvrdikas sakė, kad reikia
būti priešais patiems sau, jeigu atsisakytų tokios galimybės.
Beje, Čekijos gynybos ministras yra socialdemokratas. Pasak jo,
jeigu NATO bazėje bus keturi tūkstančiai kariškių, tai jiems aptarnauti
eilės reikės 20 tūkst. darbo vietų. Natūralu, kad A.Jakovenka
neapsiėjo ir be tradicinių grasinimų. Jo žodžiais tariant, jeigu
Lietuvoje atsiras bent viena NATO bazė, tai labai neigiamai atsilieps
Rusijos ir Lietuvos santykiams.
Niekaip nepavyksta sumažinti trinties tarp artimiausios mūsų kaimynės
Latvijos. Tai ir delsimas ratifikuoti jūros sieną su Lietuva,
nors pati Latvijos prezidentė Vaira Vykė-Freiberga paragino parlamentą
ratifikuoti šią sutartį. Pasak Latvijos prezidentės, nėra kur
dėtis - jūros sieną teks ratifikuoti.
Tačiau su broliais latviais iškilo dar viena problema. Latvija
faktiškai neteisėtai įvedė griežtus apribojimus kiaulienos ir
jos produktų importui iš Lietuvos. Tai, pirminiais paskaičiavimais,
Lietuvos verslininkams per pusmetį atneš mažiausiai 20 milijonų
litų nuostolių. Savaime suprantama, kaip pažymėjo Lietuvos užsienio
reikalų ministras Antanas Valionis, Lietuva privalės imtis atsakomųjų
veiksmų nustatant konvencinius muitus kai kurioms latviškoms prekėms.
Tokie dalykai kelia nuostabą. Juk jau kitais metais Lietuva ir
Latvija taps Europos Sąjungos narėmis, ir tokie bei panašūs apribojimai
privalės būti panaikinti.Į tokius dalykus, aišku, labai neigiamai
žvelgiama Briuselyje. Juk ten Baltijos regionas laikomas vientisu,
ir ES aiškiai suinteresuota Baltijos valstybių vienybe.
Petras KATINAS
© 2003"XXI amžius"