Tas ilgesys čia kaltas
|
Jonas Rimša su laimikiu
prie Ramiojo vandenyno |
|
Paliekant tėvynę su draugais.
Antroje eilėje pirmas iš kairės Jonas Rimša. Pirmos eilės
viduryje Juozas Dzenajevičius |
Ar buvau įsimylėjusi?! Tikriausiai
Ir ne ką kitą, o 27-eriais už mane vyresnį visame pasaulyje žinomą
tapytoją Joną Rimšą. Ne, jis to nežinojo, tik, išvažiuodama iš
Santa Monikos, palikau jam skirtą eilėraštį ir paprašiau jo draugus
Oną ir Juozą Andrius perduoti J.Rimšai.
Ir dabar prisimenu jo dideles gražias akis ir šypseną, nors nuo
mūsų bendravimo dienų prabėgo jau 33-eji metai. Rodos, regiu J.Rimšą
motelio, kuriame gyveno, terasoje atmesta galva stebintį besibūriuojančius
balandžius. Arba sėdintį su Andriais pas Zukį prie arbatos, kiaušinienės
ar kalakutienos pjausnių, gyvai pasakojantį lietuvių, rusų, ispanų
kalbų suplaktine. Visad jaunatviškai nusiteikęs ir kiekvienam
gera linkintis. Net gulėdamas mirties patale, jis nesirūpino savimi,
bet paklausė jo atėjusios aplankyti mano vaikystės draugės Zitos
Rudvalienės: Kaip? Ar jau geriau? Aš taip noriu, kad būtumėt
laiminga
Juk sakiau, kad J.Rimša yra žinomas viso pasaulio meno tyrinėtojams,
kad jo paveikslais gali didžiuotis Bolivijos, Argentinos, Čilės,
Brazilijos, Jungtinių Valstijų muziejai ir privatūs meno mylėtojai,
o ir Lietuva dar prieš karą kai kuriuos jo darbus turėjo (atplaukė
į Nacionalinį dailės muziejų Vilniuje ir paskutinieji)
Noriu pacituoti specialistų, buvusių jo parodų atidarymuose, atsiliepimų
fragmentus.
Po 1937 metais J.Rimšos surengtos pirmosios Bolivijoje parodos
žurnalas Rumba rašė:
Rimša beveik nuolat šypsosi švelnia ir širdinga šypsena. Kalba
taip pat švelniai, aiškiais, ramiais žodžiais. (
) ir jo kūryba
tokia pat be egzaltacijos, bet su aukščiausio grožio ir absoliutaus
tobulumo išraiška. Jo technika išbaigta. (
) Jo indėnai sutaurinti,
- tai galėjo pajusti giliai suprantančiu ir išlavintu europiečio
mentalitetu
Savo akvareliniuose peizažuose J.Rimša be galo puikus.
Bet labiausiai išryškėja lietuvio dailininko gilus ir didelis
temperamentas pieštuku pieštuose darbuose, į kurios įdėtas kaitrus
dvasios jausmas. (
) Savitoje ir paprastoje technikoje glūdi originalumas.
(
) Galėtų jie tikti Dieviškosios komedijos iliustracijoms.
Tai lietuviškai atkurtas Dantė ir vėl perkurtas indėniškai-aimariškai.
Kiekvienas šių didingų kūrinių tai lyg himnas, lyg iškilminga
giesmė, kylanti galingais aidais gotiškos katedros skliautuose.
Ir tais pačiais metais, atidarant parodą Buenos Airėse, dailės
kritikas Alejandro de Isuri yra pasakęs: Antai pakalnė, ir leidžiasi
indėnų procesija. Jų drabužiai tai varsų simfonija. (
) Jaudina,
skaistina žmogų šitos slėpiningos drobės. Jonas Rimša yra susivienijęs
su gamta
Tai kūryba, skaisti ir gryna, kaip ir Viešpaties tarnas.
Garbinga kaip ir indėno duona
Daugelyje Rimšos gamtovaizdžių
slypi vienuma ir poezija. Medžiai budi lyg vaidilos, saugodami
tikrovę.
O šit žinomas keliautojas, žurnalistas ir rašytojas Matas Šalčius,
su kuriuo J.Rimša ir susitiko Pietų Amerikoje, rašė: Jį traukė
egzotiškoji Bolivija su savo slėpininguoju altiplato, su seniausios
kultūros indėnais, jau žiloje senovėje sukūrusiais inkų valdiją
ir aukštą saulės kultą. Jis čia sumanė paieškoti Amerikos sielos.
(
) Jis davė aiman indėnų tipus, jų papročių ir apeigų paveikslus.
Tuo tarpu garsus kritikas Irmas P.Aimi savo straipsnyje Džiunglių
dailininkas atvyko (La Capital, 1959 m. birželio 25 d.) teigia,
kad kiekvienas J.Rimšos paveikslas yra tartum amžinybės pabučiavimas.
Buvo dešimtys straipsnių, recenzijų ispanų, lietuvių, anglų, lenkų
kalbomis. Ir taip pasklido žinia apie lietuvį tapytoją J.Rimšą
po visą pasaulį. Jo darbai buvo pastebėti bei įvertinti ir jaunosios
lietuvių išeivijos bangos. Žinomas aktorius, poetas ir žurnalistas
Algimantas Mackus rašė: Jono Rimšos paroda čia rašantį užimponavo
savo vientisumu, vienalytiškumu. Dažnai pasitaiko, kad Čiurlionio
galerijos (turima omenyje čikagiškė M.M.) sienos ir individualiose
dailininkų parodose būna nukabinėtos nors ir gana gerais paveikslais,
bet kalbančiais įvairiomis kalbomis, kaip turguje. Jono Rimšos
paveikslai visi kalba ta pačia kalba, iš visų trykšta toji pati
dvasinė jėga, jie visi giminės tai viena kūrybos pagimdyta ir
užauginta šeima. Toks intensyviai ryškus vientisumas aiškiai sako,
kad dailininkas turi savo meninę ideologiją, savo užmojį nuosavą
formų, linijų ir spalvų pasaulį, kurį skelbia, kuriuo gyvena ir
kurį užsispyręs tobulina, aiškiai žinodamas, ko nori ir siekia.
Kitas įdomus, bet retai pasitaikąs, dailininko bruožas yra šiandien
taip populiarios ekstravagancijos visiškas vengimas nieko, kas
žiūrovą nustebintų, šokiruotų, gąsdintų, saldžiai nuteiktų ar
piktintų, viskas labai modernuotas realizmas, šio šimtmečio
pradžios moderniojo meno įtakoje toli pabėgęs nuo tradicinio.
Vien didelės dvasinės jėgos, vien rafinuoto skonio ir kūrybinės
meilės geram paveikslui sukurti nepakanka, - reikia dar didelio
meistriškumo linijų, plokštumų, formų, spalvų kompozicijoje ir
ritme. Ir Jonas Rimša tuos dideliam menininkui būtinuosius uždavinius
sprendžia meistriškai.
Kodėl pateikiu tuos J.Rimšos laikotarpio liudytojų vertinimus?
Noriu, kad pagaliau suprastume, kokio talento asmenybę turime,
kad didžiuotumės juo ir niekad neužmirštume savo tautos dvasinių
vertybių. O pats J.Rimša niekad nesididžiavo, nesiafišavo, nekūrė
savo legendos. Jam menas buvo šventas dalykas, kaip ir atjauta
ar geras žodis šalia esančiam. Buvo kuklus, atrodė nepastebimas,
bet jo buvimas, jo darbai spinduliuote spinduliavo ir spinduliuoja.
Tai, kaip sakoma, žmogus, gimęs su žvaigžde kaktoje, tačiau iki
tos didelės šviesos buvo ilgas, įvairių aplinkybių sąlygojamas
kelias, bet J.Rimša ėjo tuo pasirinktu keliu nepaisydamas nieko,
nes jo sieloje grojo tauriausia romantinė muzika. Jis nuo vaikystės
jau žinojo savo gyvenimo tikslą.
Be abejo, tai, ką žinau apie J.Rimšą, galėtų sudaryti knygą, tačiau
man reikia papasakoti apie tapytoją J.Rimšą, nes birželio 20-ąją
(įvairiuose šaltiniuose minima vis kita mėnesio diena) sukako
100 metų nuo jo gimimo.
J.Rimša gimė Svėdasuose, kur tuo metu tėvai atostogavo (tėvas
buvo garsiausias Kaune siuvėjas). Jonui visad reikėjo erdvės,
reikėjo laisvės savo mintims, savo veiksmams. Ir nuo vaikystės
labai troško keliauti. Todėl dažnai pasprukdavo iš tėvų namų ir
dvi tris dienas klaidžiodavo, ieškodamas naujų potyrių, ir, tik
išsibaigus santaupoms kišenėje, priveiktas alkio, grįždavo namo.
Pasakojo, kad sykį naktį užsukęs į geležinkelio stotį. Prigludo
prie budėtojo durų stiklo. Rausvoj šviesoj viliojo baltai paklota
lova ir kėdelė prie jos. Ot, kad ir aš kada taip atskirą kambarį
turėčiau! dingtelėjo mintis. Tas noras būti savitam, nepriklausomam
atsispindi ir jo kūryboje.
Arba štai, pasakojo, dar buvo mažas, o tada nebuvo įprasta vaikams
pirkti spalvotų pieštukų, tačiau noras piešti buvo toks didelis,
kad jis sudaužė plytos kraštelį, atskiedė vandeniu, bet
Jo motina sunkiai susirgo ir, jau gulėdama mirties patale, paprašė
savo jaunojo sūnaus nupiešti jai namelį, prie jo gėlių ir žydintį
sodą. Jaunuolis piešdamas sudėjo visą savo didžiulę meilę motinai.
Gavusi piešinį, ji pasikvietė tėvą ir, paprašiusi prižadėti, kad
leis Joną mokytis dailės, užgeso.
Bėgo laikas. Tėvas vedė. J.Rimša buvo ragavęs mokslų Charkovo
meno mokykloje, o dabar dirbo tėvo siuvykloje. Netikėtai tėvas
pasiūlė jam važiuoti į Vieną mokytis siuvimo meno. Siuvimas, žinoma,
jo netraukė, bet atsidarė vartai ir galimybės susipažinti su įvairių
muziejų turtais. Jei tėvas būtų žinojęs, kas knibžda sūnaus galvoje,
tai Jonas nebūtų ir kojos iškėlęs iš Kauno. Gyvendamas Vienoje,
jis visas paniro į dailės studijas, ir piešdamas, ir kopijuodamas
muziejuose matytus paveikslus. Grįžusį su diplomu tėvas sutiko
išskėstomis rankomis; ir taip garsi jo siuvykla klestėte suklestės!
Ir tuoj pat pavedė jam nupiešti reklaminę iškabą. Kai darbas buvo
baigtas, tėvas nustebęs ėmė rūbus ant nupiešto vyriškio taisyti:
Negerai rankoves įstatei! barėsi. Sūnus ilgai stebėjo triūsiantį
tėvą ir paskui tarė: Juk tai ne menas. Aš noriu būti dailininku!
To jau buvo per daug. Sūnus buvo priverstas palikti namus. Su
draugais (laisvalaikiu jie visi grojo styginiais instrumentais)
atsisveikino Adomo Mickevičiaus slėnyje.
Buvo 1924 metų Kalėdų išvakarės. J.Rimša ryžosi išvykti į pasaulį
ir pats skintis kelią į meną. Kaunas, merkiantis dienai, buvo
nuostabus. Bažnyčių bokštai ir kupolai, tvoros ir namai buvo apdengti
balčiausio sniego audeklu. Žmonės skubėjo su pirkiniais. Apšviestuose
parduotuvių languose žėrėjo eglutės. J.Rimša prisiminė tėvo pyktį
ir įtūžį, tačiau širdį sušildė motinos paveikslas, kuri tik viena
suprato sūnaus norą tapti dailininku, kuriai buvo svetimi sandėriai
ir smurtas, bet kurią viliojo muzika ir dailė
Staiga J.Rimša
pajuto bestovįs prie parduotuvės. Šalia, mušdama kojytę į kojytę,
akeles įbedusi į spindintį langą, stovėjo skurdžiai atrodanti
mergytė. Jaunuolio širdį užliejo šiluma. Jis būtų galėjęs viską
atiduoti, kad tik pasaulis būtų laimingas, ir pasilenkęs paklausė
mergytės, ar ji norėtų to, ką mato vitrinoje. Mergytė linktelėjo
galvutę. Tada J.Rimša nupirko žaislų, saldumynų ir, pridėjęs raštelį,
kad tai dovana jai ir mamai, sustabdė pravažiuojančias roges ir
pasileido per miestą. Važiuojant žingine, stebėjo ir kartu atsisveikino
su šventinėmis nuotaikomis gyvenančiu Kaune. Taip atsisveikino
net nenutuokdamas, kad jau niekad nebeteks nei Kauno, nei Lietuvos
išvysti, nei žiemos grožio patirti (dėl ilgo gyvenimo tropikuose
susiaurėjo kraujagyslės ir gydytojai griežtai uždraudė važiuoti
gimtinėn žiemą). O laiškuose draugams vis užuominos, kad norėtų
vėl juos pamatyti, kartu pažvejoti (tai buvo viena nedidelė jo
silpnybė). Manęs J.Rimša klausė, ar, kai atvyks į Lietuvą (tada
sovietinę), jis gautų dirbtuvę su langu per visą sieną, už kurios
būtų sodas
Tai ir liko jo svajonė
Palikęs Lietuvą, išvyko į Paryžių, kur laukė muziejus ir galerijos.
Paskui išplaukė į Afriką, o iš ten į Braziliją ir vis vien tikėjosi
galėsiąs studijuoti dailę. Deja, kišenės buvo kiauros ir teko,
kaip ir daugumai emigrantų, praleisti naktis ir dienas ant suoliuko,
nakvoti skveruose. Paskui gavo darbo kavos plantacijose, tačiau
sąlygos buvo blogesnės negu viduramžiais vergo, ir jis pabėgo.
1929 metais atvažiavęs į Argentiną ir išlaikęs egzaminus į Meno
akademiją, pasakė sau: Padvėsk, bet tapk dailininku! Pakely
piešdamas prekijams iškabas, buvo kiek susitaupęs, todėl sumokėjo
15 pesų stojimo mokestį, ir vėl, ir vėl. Pagaliau teko raustis
naktimis atmatų duobėje, ieškant maisto likučių. Būdavo dienų,
kad burnoj ir duonos trupinio neturėdavo, bet uoliai lankė akademiją
ir daug piešė. Sykį jį draugas perspėjo, kad studentų sąraše jo
pavardės jau nėra. Nieko, bus, - tarstelėjo J.Rimša, o iš tiesų
su siaubu laukė didžiausios katastrofos. Atėjo laikas atsiskaityti.
Tapybą dėstė italas. Visi pateikė darbus, ir J.Rimša su jais.
Profesorius patenkintas ilgai žiūrėjo J.Rimšos darbą, o paskui
netikėtai paklausė: Kodėl nesumokėjot mokesčio už mokslą? Išsisukinėti
nebuvo prasmės. Neturiu. Aš net valgyti neturiu
Profesorius
pakilo ir išėjo. Grįžęs sako: Rimšą rektorius kviečia. Jaunuolis
išėjo tarytum į paskutinįjį teismą. Rektorius Pijus Koljivaras
sėdėjo rūstus. Kodėl nesumokėjot? užklupo žengiantį per slenkstį.
O paskui ramiu tonu ėmė klausinėti apie studento emigranto gyvenimą.
Išklausinėjęs išėmė 15 pesų iš piniginės ir liepė užsimokėjus
drožti į auditoriją.
Būdavo dienų, kai su draugu, gavęs trumpam darbo, labai taupydami
pradieniui pirkdavo bandelę su ryžiais ir padaliję kąsneliais
suvalgydavo.
- Aš negreit supratau, kad mene svarbiausia būti pačiu savimi,
- netikėtai pertraukė savo pasakojimą J.Rimša. Tik trečiame
kurse pajutau, kad mane varžo akademiškumas, kuriam lankstėsi
dogmatiškos mokymo programos ir senosios italų mokyklos pasekėjai
profesūra.
Vėl J.Rimšos sieloje nubunda laisvės troškimas ir jis, ieškodamas
savo kelio, palieka akademijos auditorijas. Nusisamdė kambarėlį
septintame aukšte, piešė smulkiam prekijui, bet dideliam sukčiui
už menką atlyginimą portretus.
nukelta į 8 p.
atkelta iš 2 p.
Baigęs atsiteisti už suteiktą paskolą, jis išvyko į gamtą, spalvingą
Pietų Amerikos gamtą. Kartais nukeliaudavo po 20-30 kilometrų,
fiksuodamas Argentinos gamtos nuotaikas. Grįžęs iš kelionių, tarsi
protestuodamas prieš įprastą parodų rengimo tvarką, jis išdėliojo
savuosius darbus pajūrio galerijoje. Jo paveikslai tuoj patraukė
dėmesį potėpio laisvumu, nesuvaržyta spalvų kalba.
Susirinkęs ir susitaupęs kiek lėšų, susikrovė būtiniausius reikmenis
ir vėl išsirengė į naują meno žygį. Šį kartą jį patraukė į Boliviją,
kur gyvena seniausi indėnų palikuonys. Mat dailininkas ieškojo
natūralios pietų kraštų gamtos prigimties, tos žemės sielos. Galvojo
praleisti Bolivijoje tik kelias savaites, bet, pakerėtas gamtos
ryškių spalvų, primityvaus čionykščio meno plastiškumo, indėnų
papročių įvairovės, praleido La Paso mieste dvejus metus, kartais
vis išeidamas į nepaliestą natūralią gamtą. Jo dirbtuvė Kafe
studio de Rimša tapo labai populiari. Čia rinkdavosi žmonės,
įvairių profesijų ir amžiaus, žinoma, pamatyti patį dailininką,
jo darbus ar pasišnekėti prie puodelio kavos. Ilgainiui, sulaukęs
didelio lankytojų srauto, J.Rimša virš stalo pakabino skelbimą:
Prašau, išgėrus kavą, išplauti puodukus. Bet sykį jį aplankė
pats Bolivijos prezidentas. Baigdamas vizitą, prezidentas paklausė:
Kur turiu eiti išplauti kavos puoduką? J.Rimša sumišo, bet atsitokėjęs
pasakė, kad šis potvarkis prezidentui negaliojąs.
1937 metais J.Rimša Bolivijoje surengė pirmąją savo darbų parodą,
kuri sulaukė didžiulio dėmesio, ir jo vardas nuskambėjo per visą
Pietų Ameriką. Bolivija iki šiol laiko J.Rimšą geriausiu savo
dailininku.
Tų pačių metų pabaigoje jis surengė parodą Argentinoje, Buenos
Airių mieste. Kritikai, paprastai šykštūs, šįsyk negailėjo gero
žodžio. Atrodė, kad dabar tik ir reikia maudytis šlovės spinduliuose,
bet J.Rimša negalėjo nustygti ir patraukė į Bariločį. Gyveno po
atviru dangumi ištisus mėnesius, gerte gerdamas gamtos grožį ir
tapydamas, piešdamas, vėl tapydamas. Išvargintas lietaus, šalčio,
karščių ir pusbadžio gyvenimo, jis sunkiai susirgo. Ir tuo pat
metu jį pasiekė laiškas Bolivijos vyriausybė kvietė užimti Meno
akademijos direktoriaus vietą. Apie tas dienas dailininkas rašė
savo jaunystės draugui Juozui Dzenajevičiui į Kauną:
mano antrasis atvykimas į Boliviją 1943 metais jau kaip Meno
akademijos direktoriaus. Čia ir prasidėjo mano revoliucija.
Pamenu, kai įėjau į klasę, kur buvo išstatyti darbai mano mokinių
akvarelės egzaminui, aš burbtelėjau, kad visa tai purvas.
Tada vienas profesorius, vokietis, man pasakė, kad būk jis juos
mokęs. Taip, - atsakiau, - mokiau, kaip ir mane mokė, bet nuo
šios dienos tai nepasikartos.
Ir tokiu būdu laisvu laiku ėmiau mokytis leisti akvarelę, o jei
ką pasiekdavau, perduodavau savo mokiniams.
Taip, kad kitais metais per egzaminą klasėje tapo šviesiau ir
lengviau ant širdies. Šiandien gi kai kurie iš mano mokinių tapo
tikrais akvarelės meistrais.
Taip (šį žodį J.Rimša mėgdavo bet kur įterpti M.M.), taip pat
ir aš pasitempiau.
Mane akademijoje kankino trejus metus, piešiant gipsines figūras,
o savo akademijoj šį procesą sutrumpinau iki metų, o ir tai daugumoj
verčiau savo mokinius dirbti po atviru dangumi ir turint prieš
akis gyvąją gamtą.
Taip. Tai buvo sunkūs ir nuostabūs laikai. Sakau sunkūs, nes vyriausybė
ne taip jau labai domėjosi, kad būtume aprūpinti kaip pridera,
o ir algos neužtekdavo maistui. O nuostabu buvo dėl to, kad mano
akyse mokiniai progresavo ir augo kaip grybai po lietaus.
Na, štai, po septynerių metų teko juos išleisti į nevaržomą kelią,
o pačiam dėl sveikatos išvykti į Braziliją (akademijos posto dėl
intrigų atsisakė anksčiau ir mokė norinčiuosius jau savo studijoje
M.M.). Čia ir pasijutau našlaitis, netekęs toliau to tėviško
rūpesčio. Taip! Tai buvo viena, vieninga šeima. O mokinių nuo
20-ies išaugo iki 170!
J.Rimšos mokiniai iškilūs dailininkai: Chuanas Ortega Leitonas,
Chosė Ostrija, Žozefina Reinolds, Enrikė Valda ir kiti. Bolivijos
vyriausybė, įvertindama J.Rimšos nuopelnus Bolivijos kultūrai,
surengė iškilmes, kurių metu dailininkas buvo paskelbtas Bolivijos
garbės piliečiu ir įteiktas jam aukščiausias šios šalies apdovanojimas
Andų kondoro ordinas.
Bet J.Rimša niekur ilgiau neužsibūna. Jį domino senoji Čilės ir
Peru kultūra, Taičio paslaptingumas, Filipinų nepaprastas grožis,
Brazilijos rūsti gamtos romantika ir Argentinos džiunglės. Visa
tai atsispindi jo tapyboje, akvarelėse, piešiniuose, kurie pasklidę
po pasaulį, tačiau daugiausia jų turi sukaupę Pietų Amerikos muziejai
ir privatūs asmenys. O parodų daug ir Pietų Amerikoje, ir JAV
Buvo kviestas surengti parodą Ispanijoje
Ir pokalbiuose, ir laiškuose vis jo atradimai, prisipažinimai,
kurie ir atskleidžia J.Rimšos paveikslą.
aš dirbdamas užmirštu net, kad pats egzistuoju;
esu labai priekabus savo darbams;
gyvenime visko galima pasiekti, dirbant su meile;
ir viso gyvenimo maža, kad galėtum pasiekti tobulybę;
Apie meną aš laisvai svarstau ispaniškai
Juk ir paveikslai
mano patys kalba visomis kalbomis.
Ir galiausiai netyčia prasiveržia skausmas:
pati didžiausioji mano darbų dalis išbarstyta po visą pasaulį.
Vienoj tik Bolivijoj yra apie 250 darbų. O mažiausias skaičius
tai pas lietuvius. Jie patenkinti tiktai tuo, kad aš garsinu
lietuvių vardą, tačiau palaikyti savo žmogaus jie nesugeba. Visų
daugiausia man padėjo žydai. Bolivija mane iškėlė kaip dailininką.
- Ar aš galėjau turėti laimingą gyvenimą? staiga pasakodamas
paklausė ir čia pat atsakė: - Taip. Ir ne kartą. Kai man gyvenimas
pasiūlydavo rinktis mylimą moterį ar meną, aš likdavau prie pastarojo.
Paskui, žvelgdamas kažkur pro šalį, ir vėl paklausė: - Sakykit,
kodėl tik dabar, kai jau nebėra jėgų, pašlijo sveikata, aš pajutau
suradęs mene, ko ieškojau?! O, kad dabar galėčiau prikelti savo
motiną ir parodyti jai savo darbus!..
Mirė tapytojas Jonas Rimša 1978 m. gegužės 13 d. Santa Monikoje.
Negalėdamas gyvas būdamas aplankyti Lietuvos ar į ją sugrįžti
(jau esu minėjusi, kad dėl ilgo gyvenimo tropikuose susiaurėjo
jo kraujagyslės), paprašė savo testamento vykdytoją Juozą Andrių,
sudeginus jo palaikus, paleisti virš vandenyno.
Marija MACIJAUSKIENĖ
© 2003"XXI amžius"