Europos Konstitucijos projektą
svarstant
Siūlomoji Europos Konstitucija
yra didelis darbas, atliekamas dideliu greičiu. Todėl projekte
yra silpnų ir ginčytinų dalykų.
Esminiai dalykai glūdi jau Preambulėje. Dievas išbrauktas (neįleistas).
Krikščionybė (ar koks nors aiškiai išreikštas krikščioniškas Europos
matmuo) išbraukta. Tiesiog nėra tokių žodžių. Klausimas daug svarbesnis
ypač Europos Konstitucijai negu kuriai nors nacionalinei konstitucijai.
Iš čia kyla tolesni klausimai apie Europos savivoką.
Krikščionybė buvo ir tebėra didelė sudedamoji vertybė, jei norime
apibrėžti Europos tapatumą. Tad ką reiškia Preambulės išoperavimas
- kad Europa nebevertina pati savęs, lyg nebematytų sau ilgos
ateities kaip krikščioniškai civilizacijai? Ar žvilgsnis nuo pirmųjų
žmonijos gadynių apima mintį, kad krikščionybė yra tik trumpas,
galbūt artėjantis į pabaigą, istorijos epizodas? Ar tai tikrai
yra europiečių bendra pažiūra?
Nepamirškime ir apie Europos himną, kuriuo džiaugsmingai kreipiamės
į Kūrėją viršum žvaigždžių pastogės. Kolega Liudvigas van Bethovenas
dalyvavo jam gimstant, ir aš žinau, ką jis pasakytų mūsų diskusijoje.
Ką nors nemaloniai, kaip buvo įpratęs. Tai gal Konstitucijos autoriai
ketina pakeisti himną, ar kol kas dar ne?
Europiečiams nebelieka nieko kita, kaip klausinėti toliau. Ką
visa tai reiškia kultūros prasme galų gale?
Galbūt gerasis Dievas yra Konvencijos pasmerktas tremčiai arba
tapti paskutiniuoju didžiuoju Europos emigrantu į Jungtines Valstijas?
Ten dar yra žmonių, nebijančių tarti: Dieve, mūsų Tėve.
Taigi mes nerandame Preambulėje minčių apie:
Dievą;
Krikščionybę (arba krikščioniškąjį Europos matmenį);
Dešimtį įstatymų (arba kitų žmogaus pareigų ir atsakomybių, o
tik apie teises);
Žmonių bendruomenę;
Tautų bendruomenę;
Brolybę arba meilę visam kam ir kiekvienam, kas teikia tiesą,
pasitikėjimą, tvirtybę;
Prasmę - kodėl, vardan ko randasi ši suvienyta Europa? Gyventojų
gėriui, sako Preambulė, bet kas yra gėris? Ir nejau individai,
bendrija, tauta ir tautų bendrija yra tik gyventojai, tik šios
planetos vartotojai?
Gaila sakyti, bet Preambulė turėtų būti perrašyta. Ji gerai atspindi
ribotąjį Europos racionalizmą (pagarba protui, ten pasakyta,
bet ne sielai, ne dvasiai). Žinoma, kad tai ne viskas, ne visa
Europos tapatybė.
Užpildymui reikėtų aiškių atsakymų. Kas mes, europiečiai? Preambulė
yra tinkama vieta tokiam atsakymui.
Vytautas LANDSBERGIS
© 2003"XXI amžius"