Sugrįžimas
iš pragaro
Valentinas Salvoldis
|
Tėvas Aleksis Korogoche |
|
|
Vaizdai iš Kenijos varguolių gyvenimo |
Į Italiją po daugelio Afrikos lūšnynuose
praleistų metų sugrįžo skandalingasis mėnraščio Nigrizia eksdirektorius.
Kokį rojų jis atrado tame pragare? Ar pats piečiausias pasaulio
kraštas turi ką pasakyti turtingajai pasaulio šiaurei, kur, kaip
tvirtinama, žmonės pripažįsta krikščioniškąsias vertybes? Misionierius
susumuoja savo patirtį ir grįžta provokuoti Vakarų...
Po trylikos Kenijoje praleistų metų tėvas Aleksis
Zanotelis grįžo į Italiją. O kol jis dar buvo Afrikoje, keliauju
iš Nairobio, Korogocho lūšnynų, varganų Kenijos kalną supančių trobelių
link. Atsisakau aprašinėti tai, ką matau, nes žodžiais nepajėgiu
apsakyti to, ką patiriu. Grįšiu pas italus ne todėl, kad juos kaltinčiau,
bet todėl, kad priminčiau jiems, ką pasakė Kristus vienam iš stebuklą
patyrusių ir norėjusių su Juo pasilikti asmenų: Grįžk pas saviškius
ir papasakok jiems, kokius nuostabius darbus Dievas tavyje nuveikė.
Dievas yra. Aš jį sutikau pragare, - kartą
sakei. Turėjai omenyje Korogochą?
Man, kaip misionieriui, tai buvo privalomas pasirinkimas.
Keliauti su misijomis, vadinasi, daryti tai, ką darė Jėzus. Jėzus
pasirinko ne Jeruzalę, bet Galilėją - romėnų imperializmo nuskurdintą
ir prispaustą kraštą, kur klestėjo vargas, žemvaldžiai bei priespauda.
Vargšams Kristus parodė Dievo, kaip Abba tėvelio, veidą. Jei norime
būti Jo sekėjai, neturime kito pasirinkimo - turime skelbti džiugiąją
naujieną vargšams, visų niekinamiems ir visuomenės atstumtiesiems.
Svarbiausia yra būti tarp šių žmonių būti jiems vilties ženklu.
Ar visa tai sustiprino tavo tikėjimą?
Iš tikrųjų reikia labai stipriai tikėti, kad galėtum
sakyti, jog Dievas yra, kai patenki į velniško blogio pinkles. Aš
neradau Dievo protu svarstydamas - jį pamačiau tų žmonių žvilgsniuose...
Dievas man apsireiškė per jų valią tikėti niekada neapleidžiančio
Tėvo buvimu.
Kaip su jais meldeisi?
Pavadinčiau tą maldą gyvenimo malda. Kam nors
sunkiai susirgus susirinkdavo į ligonio baraką nedidelė bendruomenė
ir ten aukodavome šv. Mišias. Žvakės šviesoje skaitydavome tam momentui
tinkamą Evangelijos ištrauką.
Visi kartu melsdavomės ir laužydavome duoną. Apeigos
trukdavo apie pusantros valandos. Eucharistiją švęsdavome du kartus
kiekvieną vakarą. Tokia buvo mano vakaro malda - mano stiprybė.
Ar šalia Eucharistijos nejautei poreikio asmeniškai
susikaupti?
Kiekvieną rytą bendruomenėje kalbėdavome ryto
maldas, susitelkdami ties kuria nors psalme ar Evangelijos ištrauka
ir permąstydami praėjusią dieną. Man svarbu melstis visu gyvenimu,
stengtis perprasti tai, kas vyksta, ir maldoje leisti prasiveržti
nerimui, prieštaravimui, pasipiktinimui, vilčiai.
Pietų Afrikos teologas Albertas Nolanas sako,
kad nebūtina stengtis perskaityti Žodžio, viso to, kas vyksta, šviesoje,
- pats gyvenimas yra Žodis.
Gyvenimas Korogoche yra Žodis. Tai į tave besikreipiantis,
tave klausinėjantis Žodis, tampantis gyvybės šaltiniu. Skaitomo
Žodžio kontekstas yra toks pat svarbus, kaip ir pats Žodis. Ta pati
skaitoma Evangelija pagal Morkų vienaip skamba gražioje Romos viloje
ir visiškai kitaip Korogoche. Deja, tik vargšai supranta giliausią
Gerosios Naujienos prasmę, jie atskleidžia Dievo veidą ir tampa
naujaisiais evangelizuotojais. Benedictus ir Magnificat du nuostabūs
kūriniai, gimę neturtingose pirmųjų krikščionių bendruomenėse.
|
Tėvas Aleksis Zanotelis pirmosioms misijoms
vyko
į Sudaną, iš kur buvo vietinės valdžios
išvarytas dėl to, kad drąsiai smerkė
Nuboje vykdomą genocidą |
|
Misionierius kun. Aleksis Zanotelis Korogoche,
Kenijoje, kartu su kai kuriais
savo bendradarbiais ir tikinčiaisiais |
Darbą mėnraštyje Nigrizia iškeitei į Korogocho
lūšnynus. Ar ne per radikalus posūkis?
Man taip reikėjo. Nenorėjau pasilikti prie šio
darbo. Buvau priverstas rinktis, tuo labiau kad kornboniečiai jau
buvo siūlę kitus galimus variantus. 1981 metais, po trejeto prie
Nigrizia praleistų metų, buvau prašomas išvykti darbuotis į lūšnynus.
Jaučiausi esąs miestietis, intelektualas, ir manyje
kirbėjo poreikis leistis į istorijos požemius, kad patirčiau vargo
krikštą.
Šis posūkis pakeitė ir tavo vaidmenį pačioje
Bažnyčioje. Iš pranašo, kalbančio apie Vakarų daromas klaidas Afrikos
atžvilgiu, tapai tyliu Korogocho gyvenimo liudytoju. Kaip tai įvyko?
Aš nesijaučiu pranašas - jaučiuosi vargšas kipšas.
Dažnai savęs klausiu apie savo proto aiškumą. Dirbdamas Nigrizia
ginčo momentais nueidavau į koplyčią ir ten verkdavau. Ašaros -
irgi malda. Savęs klausdavau: Ar tikrai kalbėjau tiesą? Ar yra
įmanoma, kad 50 milijonų italų nieko nesuprastų, o aš būčiau kai
ką supratęs? Reikia visuomet savęs klausti, ar esi nuoširdus pats
sau. Deja, ši sistema sugeba šventumą panaudoti savo naudai. Lieku
pasibaisėjęs, kai tiek daug žmonių manęs klausosi, jų širdis paliečia
mano žodžiai, bet tuo viskas ir pasibaigia. Sistemai taip tinka...
ir mes vis kartojame tas pačias klaidas.
Žodis pranašas etimologine prasme reiškia
asmenį, kalbantį priešais visus (ne iš už nugaros) ir sakantį tai,
ką liepia jo širdis. Vargas tam, kuris jausdamas ir matydamas tyli...
Jei turėsiu atgailauti, gailėsiuosi, kad kalbėjau
per mažai. Kai dirbau mėnraštyje, žinojau daugiau, negu kalbėjau,
bijojau. Valdžia buvo tokia galinga, kad aš tikrai jaučiausi sugniuždytas.
Manau, kad šiandien kiekviena žmogiška būtybė yra kviečiama priimti
iššūkį išeiti iš savo mažo įprasto pasaulėlio ir tapti dalimi to,
ką Toninas Belas pavadino skirtingumų sambūviu.
Kaip pats tą supranti?
Tai sugebėjimas suprasti, jog pats nepažįsti visos
tiesos. Mes esame elgetos, ištiesę rankas ir prašantys jos kaip
išmaldos. Mums reikia kitų tiesos. Prisimenu kelionę iš Romos į
Roveretą su režisieriumi iš Alžyro, kurioje džiaugiausi mūsų santykių
nuoširdumu. Šios kelionės metu jaučiau tokį bendrumą su šiuo musulmonu,
ko taip stinga bendraujant su kai kuriais vyskupais. Pokalbiai apie
taiką ir prievartos pašalinimą padėjo mums nuostabiai atrasti vienas
kitą. Jei žmonija nori išlikti, ji turi įgyvendinti skirtingumų
sambūvį.
Dažnai sunkų sambūvį
Tikra tiesa. Reikia pastebėti, kokį tave mato
kitas žmogus. Kai atvykau į Afriką, pasielgiau taip, kaip tėvas
Rožė iš Taizė bendruomenės pasielgė Pietų Afrikoje, Cross Roads:
ištiesiau rankas ir paprašiau juodaodžių gyventojų palmių šakomis
palaiminti mane kryžiaus ženklu, meldžiant atleidimo už tas kaltes,
kurias atsinešu kaip baltųjų rasės atstovas. Afrikoje esu ir visada
liksiu baltuoju. Ten sunku suprasti, kuo tave laiko vietiniai gyventojai.
Apie tai turi mąstyti tiek atskiras individas, tiek ir visa Bažnyčia.
Ką atsakytum tiems, kurie sakytų, kad nesi vargšas,
kad toks tik dediesi, nes turi užtikrintą gyvenimą: kai nori, sėdi
į lėktuvą ir skrendi į Italiją, kur randi bendruomenę, draugus,
tavęs laukiančią šeimą?
Ne tik leisčiausi provokuojamas, bet dar ir pabrėžčiau
šią mintį. Apsijuokčiau sakydamas, kad esu neturtingas. Vien intelektualinis
pasirengimas yra didžiulis turtas.
Tai man dar vakar susibūrime patvirtino vienas senolis. Jis kalbėjo:
Ačiū, Aleksi, tačiau norėčiau atkreipti tavo dėmesį į tai, jog
tu, turėdamas tokį be galo turtingą kultūrinį pasirengimą, nesuorganizavai
mums jokių kursų, kad ir mes taptume tokie turtingi, kaip tu.
Ko pasimokei iš požemiuose gyvenančių žmonių
istorijos?
Manau, kad pirmiausia turėčiau padėkoti tiems
žmonėms už tai, kad jie, kaip jau minėjau anksčiau, padėjo manyje
numirti tam materializmui, kurį nešiojausi su savimi ir kurį, sugrįžęs
į Italiją, vėl jaučiu betykojantį. Jie padėjo atsikratyti mane persmelkusio
filosofinio racionalizmo ir per formavimą įgyto barokinio katalikiškumo.
Dabar esu griežtesnis sau pačiam. Vargšai leidžia pajusti visas
tavo galimybių ribas, visas tavo nuodėmes - tai didelė malonė.
Ką naujo ten įgijai?
Pirmiausia žmogiškumo: juk, nežiūrint visų mūsų
skirtingumų, pirmiausia visi mes esame žmonės (ar girtuoklis, ar
gatvės vaikas, ar AIDS sergantis ligonis).
Paskui pasikeitė mano malda ir aš radikaliai pakeičiau
biblinės literatūros skaitybą: supratau, koks stiprus ryšys sieja
abu Testamentus. Suvokiau ir Dievo svajonę: Jis, pradėdamas nuo
Mozės, svajoja apie imperijai ir miestuivalstybei alternatyvią
visuomenę, turėdamas omenyje ir šių struktūrų politinę, ekonominę,
socialinę bei šeimos dimensijas. Čia nekalbama apie dvasinę dimensiją,
skirtą pasirengti gyvenimui rojuje. Dievas svajoja, kad žmogus dar
žemėje sukurtų rojų, kurio tęsinį paskui rastų danguje.
Trečiasis ten įvykęs labai svarbus asmeninis pokytis
būtų lūšnynuose gimusi nauja teologija, pagal kurią atidžiai žvelgiama
į šiandieninį gyvenimą.
Ketvirta mano išmokta pamoka būtų įsitikinimas,
jog misionieriaus pašaukimas - rinktis ribines žmogiškąsias situacijas,
kad ir kur jos pasitaikytų, ir tuo liudyti, kad yra tėvelių, kurie
neapleidžia savo vaikų net ir tuo atveju, kai jiems nukryžiavimu
grasina romėniškasis imperializmas, padažytas aristokratiškų kunigų
atlaidumu.
Pagaliau Korogochas man tapo vieta, kurioje galima suprasti viso
pasaulio padėtį ir pajusti artėjančius pavojus.
Visa tai galioja ir mums, vakariečiams. Ar norėtum
į ką nors labiau atkreipti mūsų dėmesį? Kokias vertybes norėtum
ugdyti?
Pažinau žmonių, kurių gyvenimo tikslas yra pinigai,
sėkmė, mašina..., bet vakarais mums labai atvirai besikalbant paaiškėdavo,
kad jie jaučia vidinę tuštumą. Tai yra teigiamas ženklas: šie žmonės
yra pasirengę keistis. Manau, kad pirmiausia reikėtų pajausti bendruomenės
reikšmę, buvimo kartu prasmę, susitikimo su kitu - kitokiu nei aš
žmogumi - džiaugsmą. Manęs nebaugina ateistų bendruomenės. Šiandien
ateizmas yra viena iš būtinybių. Europoje, kur Dievas tapo sistemos
Dievu, nėra kito kelio, padedančio iš naujo atrasti Dievą, kaip
tik ateizmas. Kiekvieną savo pasirinkimą dabar grindžiu Korogocho
patirtimi. Grįžęs į Italiją darbuosiuos Teisingumo ir taikos labui,
neapribodamas savo veiklos vien tik oficialių pranešimų siuntinėjimu
internetu. Man labai svarbu gyventi paprastą gyvenimą pačiose vargingiausiose
Italijos vietose, nesvarbu, ar tai būtų Palermo centras, ar Neapolio
priemiestis.
Iš italų kalba leidžiamo žurnalo Jesus vertė
Jolanta KURMAUSKAITĖ
© 2003"XXI amžius" |