Krikščionių reakcija į žmogaus klonavimo proceso pradžią
Pasaulio krikščionių lyderiai,
žmogaus gyvybės gynimo organizacijos, daugelis žymių politinių
vadovų, tarp jų - ir Jungtinių Amerikos Valstijų prezidentas Džordžas
Bušas, pasmerkė privačios biotechnologijos firmos "Advanced
Cell Technology" (ACT), esančios Vorčesteryje (JAV, Masačiusetso
valstija), veiklą. Mat lapkričio pabaigoje buvo pranešta, kad
joje pirmą kartą sėkmingai klonuoti pirminės stadijos žmogaus
embrionai. Žurnale "The Journal of Regenerative Medicine"
publikuotame straipsnyje nurodoma, kad ne visai subrendusioje
žmogaus kiaušialąstėje pavyko sukelti partenogenezę, tai yra ląstelių
dalijimąsi: buvo pasiekta blastocistinė stadija, nors pageidaujamo
kamieninių ląstelių audinio kol kas negauta.
ACT firmos atstovai nurodė, kad jie nesiekia užsiimti reprodukciniu
žmogaus klonavimu, tai yra klonuotus embrionus implantuoti į surogatinės
motinos gimdą ir iš jų išauginti kūdikio antrininką. Jų tikslas
yra tik gauti eksperimentams žmogaus embriono kamieninių ląstelių,
kurias vėliau gal būtų galima panaudoti gydant sunkias ligas.
Tačiau, kaip pabrėžė Amerikiečių koalicija už mokslinių tyrimų
etiką, sąvoka "reprodukcinis klonavimas" apima viską,
taip pat ir kamieninių ląstelių auginimą. Iš tikrųjų "kiekvienas
žmogaus embriono klonavimas yra reprodukcinis, nes jo metu sukuriama
- reprodukuojama nauja besivystanti žmogiška būtybė, kuri yra
genetiškai tapati klonuotam subjektui", teigia koalicijos
atstovai.
Griežta Vatikano kritika
Kaip ir buvo galima tikėtis, Vatikanas
į šią naujieną atsiliepė pabrėžtinai griežtai. Netrukus, lapkričio
27 dieną, paskelbtame pareiškime atmetamas ACT mokslininkų teisinimasis,
kad jie neva neturi intencijos klonuoti žmogų, o tik pagamino
"pirminės stadijos" embrioną, lyg tai būtų paprasta
ląstelių sankaupa. Nemenkinant bioetinio klausimo, - "kada
prasideda žmogaus gyvybė?" - reikšmės, nėra jokių abejonių,
- tą nurodė ir patys tyrinėtojai, - kad čia mes susiduriame su
žmogaus embrionais, o ne tik ląstelėmis, kaip kažkas nori mus
įtikinti, teigiama pareiškime.
Jame primenamas Bažnyčios mokymas, kad "žmogaus gyvybės pradžia
negali būti fiksuojama susitarimu dėl tam tikros embriono vystymosi
stadijos; iš tikrųjų ji egzistuoja nuo pačios pirmosios embriono
egzistavimo akimirkos". Nors pastaruoju (klonavimo) atveju
tai pripažinti yra sunkiau, nes embrionas yra kuriamas "ne
žmonių", tai yra ne kiaušinėlio ir spermos susiliejimu (apvaisinimu),
tačiau bet kuriuo atveju sukurta gyvybė išsaugo savo "orumą,
kaip ir kiekviena pradėta žmogaus gyvybė".
Kritikuotinas ir tvirtinimas, kad žmogaus embrionų klonavimo intencija
yra humaniška dėl galimų sunkių degeneracinių (Parkinsono ir kt.)
ligų gydymo pasitelkus iš klonuotų embrionų gautas kamienines
ląsteles - juk po tokios "operacijos" pats embrionas
neišvengiamai žūva. Vadinasi, iš tikrųjų sveikatos ir gerovės
norima pasiekti "vykdant žmogiškų būtybių diskriminavimą,
kuris grindžiamas skirtingu jų brandos mastu (taip embrionas yra
mažiau vertingas už susiformavusį vaisių, vaisius - mažiau vertingas
už kūdikį, kūdikis yra mažiau vertingas už suaugusį žmogų)".
Taip yra atmetamas moralinis imperatyvas, kad labiausiai reikia
saugoti tą žmogaus esybę, kuri yra silpniausia ir pati bejėgiškiausia.
Pagaliau pareiškime primenama, jog kamienines ląsteles tyrimams
galima išgauti ir kitu "morališkai pateisinamu" būdu,
pavyzdžiui, iš savaime persileidusio vaisiaus arba suaugusio žmogaus
kraujo motininio audinio, kai nereikia naikinti užsimezgusio embriono
gyvybės. "Tai yra būdas, kuriuo turi sekti kiekvienas doras
mokslininkas, iki galo rodantis maksimalią pagarbą žmogui, tai
yra pačiam sau".
Ne mažiau griežti buvo ir Šventojo Sosto dikasterijų vadovai.
Popiežiškosios šeimos tarybos pirmininkas kardinolas Alfonsas
Truchiljas sakė, kad žmogaus embrionų klonavimo eksperimentai,
ieškant būdų, kaip gydyti kai kurias sunkias ligas, nesumažina
žmogiškų būtybių "gamybos" veiksmų amoralumo. "Žmogiškų
būtybių (embrionų) gamyba klonavimu prieštarauja žmogaus orumo
ir prokreacijos orumo sampratai, nes naujos gyvybės kūrimą Dievas
yra patikėjęs vyro ir moters sąjungai", - teigė kardinolas
Italijos dienraščiui "Corriere della Serra". Pasak jo,
būtina tęsti tyrimus, kaip gydyti sunkias ligas kitais metodais
nenaikinant žmogaus embrionų.
"Klonavimo terapinė intencija nekeičia fakto, kad kalbama
apie embrionų gamybą, kurie vėliau (išgavus kamienines ląsteles)
bus sunaikinti", - tvirtino ganytojas. Tai yra žiaurus ir
niekuo nepateisinamas procesas. Kardinolas A.Truchiljas pabrėžė,
jog dabar turi įsikišti šalių parlamentai, vyriausybės, Jungtinių
Tautų Organizacija, kad klonavimas būtų uždraustas. Daugelyje
šalių, ypač Europoje, jau priimti atitinkami įstatymai. Taip pat
ir Jungtinių Valstijų parlamento Atstovų rūmai didele balsų dauguma
(265-162) dar liepos pabaigoje priėmė įstatymą, draudžiantį žmogaus
embrionų klonavimą bet kuriuo tikslu. Tačiau įstatymas neįsigaliojo
iki šiol, nes jį turi patvirtinti Senatas, o jame šį klausimą
svarstyti sudėtingiau.
JAV Bažnyčios ir prezidentas ragina
Senatą paskubėti uždrausti klonavimą
Nors Jungtinėse Valstijose paskelbta
apie žmogaus embriono klonavimo pradžią, šios šalies Senato vadovai
nurodė, kad jie neplanuoja pradėti debatų dėl Atstovų rūmų priimto
įstatymo bent iki 2002 metų pavasario. Abiejų partijų - demokratų
ir respublikonų - senatoriai sakė norintys geriau paanalizuoti
medicinines, mokslines ir etines bei moralines problemas. Labiausiai
įstatymo, draudžiančio klonavimą, priėmimu rūpinasi jo projektą
pateikęs senatorius respublikonas Semas Braunbekas iš Kanzaso
valstijos. "Mes nežinome, kas dar mūsų šalyje stengiasi klonuoti
žmogų", - sakė jis. Senatorius siūlė kad ir ne tuoj pat uždrausti
klonavimą, o bent įvesti jo moratoriumą keliems mėnesiams, kol
bus svarstomas įstatymas.
Tačiau 100 vietų JAV Senate demokratai turi vieno balso persvarą
prieš respublikonus. Demokratų lyderio senatoriaus Tomo Dešlio
iš Pietų Dakotos valstijos atstovas nurodė, kad jis "griežtai
prieštarauja žmonių klonavimui, tačiau remia embrionų tyrimą terapiniu
tikslu". Panašiai kalbėjo ir savo liberalumu garsėjantis
senatorius demokratas Edvardas Kenedis iš Masačiusetso valstijos:
"Aš griežtai prieštarauju klonavimo technologijos naudojimui
tam, kad būtų reprodukuotas žmogus. Tačiau mes turime apsaugoti
esmines medicinos tyrimo sritis, kurios apima klonavimo technologiją,
įskaitant kamieninių ląstelių tyrimą". Netgi žinomas gyvybės
gynėjas ir abortų priešininkas senatorius respublikonas Arlenas
Spekteris iš Pensilvanijos teigia, kad nereikia skubėti ir, priimant
sprendimą dėl klonavimo, negalima vadovautis emocijomis. "Suteikime
mokslininkų bendruomenei galimybę pateikti savo argumentus",
- sakė jis.
Atrodo, kad tokioms nuostatoms įtakos turi ne tik mokslininkų
bendruomenė, bet ir stiprėjanti "klonavimo industrija"
su savo verslo interesais, seniems žmonėms ir ligoniams atstovaujančių
organizacijų lobizmas. Žurnalistai juokauja, kad kai kurie senatoriai
irgi yra senyvo amžiaus ir ligoti, tad galbūt jie tikisi klonuotų
embrionų kamieninių ląstelių dėka pratęsti aktyvų savo dalyvavimą
visuomenės gyvenime. Visgi savo religinėmis nuostatomis žinomas
Jungtinių Valstijų prezidentas D.Bušas dar kartą pabrėžė, kad
jis pritaria visiškam žmogaus embrionų klonavimo uždraudimui ir
kad tuoj pat pasirašys tokį įstatymą, kai tik Kongrese jis bus
priimtas. "Embrionų naudojimas klonavimui yra moraliai neteisingas,
- sakė jis lapkričio 26 dieną Baltuosiuose rūmuose surengtoje
spaudos konferencijoje. - Mes, kaip visuomenė, neturėtume auginti
gyvybės tam, kad ją sunaikintume. O kaip tik tai dabar vyksta
per klonavimo eksperimentus."
Jungtinių Valstijų katalikų vyskupų reakcija irgi buvo vienareikšmė.
"Žmogaus klonavimas pažeidžia pagrindines etines bei moralines
normas ir turi būti pasmerktas be jokių abejonių, - nurodė naujasis
JAV vyskupų konferencijos pirmininkas Belvilio (Ilinojaus valstija)
vyskupas Viltonas Gregoris. - Žmogaus klonavimu siekiama ne gydyti
kokias nors ligas, bet žmogaus reprodukciją paversti gamybos procesu.
Tuo tarpu klonavimo procedūra yra tokia nužmoginanti, kad tuo
užsiimantys mokslininkai savo darbo rezultatą netgi vadina "žmogiena",
sukurta tam, kad būtų sunaikinta, gavus reikalingas ląsteles ir
audinius." Vyskupas pabrėžė, kad Senatas be jokių atidėliojimų
turi patvirtinti žmogaus klonavimą draudžiantį įstatymą, kaip
tai praėjusią vasarą padarė Atstovų rūmai.
JAV episkopato Gyvybės gynimo akcijų komiteto pirmininkas, Filadelfijos
arkivyskupas kardinolas Antonis Bevilakva irgi pasmerkė pradėtą
žmogaus embrionų klonavimą, pavadindamas jį "moraliai peiktinu",
nes juo siekiama "žmogaus gyvybę sumenkinti iki ląstelių
sankaupos". Vašingtono arkivyskupas kardinolas Teodoras Makerikas
sakė, kad toks žmogaus gyvybės nuvertinimas ir bandymas "žaisti
Dievą" gali sukelti labai pavojingas pasekmes. "Nors
mes turime skatinti mokslininkų bendruomenę tęsti pažangius tyrimus,
tačiau juos būtina vykdyti atsižvelgiant į etiką, būtina gerbti
žmogaus gyvybę ir Dievo, kaip tos gyvybės Kūrėjo, vaidmenį, -
kalbėjo Vašingtono kardinolas. - Tokia arogancija paskatina tikėjimą,
jog kažkas gali atlikti Dievo vaidmenį ir sumenkinti žmogų iki
"atliekamų dalių"; ši arogancija sukelia pavojingas
pasekmes, kurioms nebeįmanoma sukliudyti."
Griežtą nuostatą dėl žmogaus embrionų klonavimo draudimo pareiškė
ir pagrindinės JAV protestantų denominacijos. Šalies didžiausia
protestantų bendruomenė - Pietų baptistų konvencija - pavadino
tokius tyrimus beprotiškais, juos tuoj pat reikia nutraukti. "Kaip
amerikiečiai, mes dabar turime nuspręsti, ar tapsime šalimi, kuri
leis naikinti mūsų silpniausius žmones dėl menamos naudos didesniems
ir senesniems žmonėms, - teigė Pietų baptistų Etikos ir religinės
laisvės komisijos pirmininkas Ričardas Lendas. - Kadangi atsakymas
yra vienareikšmis - "ne", tai reikia neleisti barbariškų
veiksmų, vedančių į naujosios biotechnologijos tamsųjį laikotarpį."
Antros pagal dydį JAV protestantų konfesijos - Jungtinės Metodistų
Bažnyčios (jai priklauso ir prezidentas D.Bušas) - vienas vadovų
Džeidis Hensonas priminė, kad jo denominacija dar 2000 metais
ragino visiškai uždrausti ne tik žmogaus embrionų klonavimą, bet
ir visą kitą medicininę, terapinę, mokslinę ir komercinę veiklą,
kuri sąlygoja žmogaus embrionų gaminimą ir vėlesnį jų sunaikinimą.
Susirūpinimas dėl klonavimo stiprėja
daugelyje šalių
Didžiojoje Britanijoje, kaip ir daugelyje
kitų šalių, Bažnyčios reakcija į žinią apie žmogaus embrionų klonavimo
pradžią buvo neigiama. Anglijos ir Velso katalikų vyskupų konferencijos
pirmininkas, Vestminsterio (Londono) arkivyskupas kardinolas Kormakas
Merfis O'Konoras savo straipsnyje, publikuotame dienraštyje "Daily
Telegraph", pabrėžė, jog embrionų klonavimas yra tas pats,
kas žmogaus gyvybės naikinimas, o tai iš esmės amoralu. "Embrionas
ir suaugęs žmogus iš tikrųjų yra tokie patys organizmai, tik skirtingų
augimo ir brandos tarpsnių", - aiškino ganytojas. Jis priminė,
kad reklamuojamas embrionų terapinis klonavimas nėra būtinas siekiant
gauti kamienines ląsteles, nes yra alternatyvūs ir moraliniu požiūriu
nepriekaištingi jų gavimo būdai iš suaugusio audinio ląstelių.
Beje, ši tyrimų sritis daro sparčią pažangą.
Didžioji Britanija iki šiol pirmavo klonavimo srityje tiek moksliniais
darbais, tiek jų reguliavimu įstatymais. 1997 metais pasaulį apskriejo
žinia apie Edinburge (Škotija) gimusią pirmąją klonuotą avį Doli.
Dar 1990 metais Didžiosios Britanijos parlamentas priėmė Žmogaus
(dirbtinio) apvaisinimo ir embriologijos įstatymą, leidžiantį
eksperimentuoti su žmogaus embrionais, kurių amžius - ne daugiau
kaip dvi savaitės. Didžioji Britanija tapo pirmąja Europos valstybe,
kurioje 2000 metais buvo priimtas įstatymas, leidęs žmogaus embrionų
terapinį klonavimą, tai yra klonavimą, skirtą kamieninėms ląstelėms
gauti ir tirti. Tuo pačiu įstatymu buvo uždraustas reprodukcinis
klonavimas, kai klonuotas embrionas implantuojamas moteriai, kuri
galėtų pagimdyti klonuotą kūdikį.
Tačiau Didžiosios Britanijos gyvybės gynimo judėjimas ("Pro
Life Aliance") iš pat pradžių įtarė, kad minėtuose 1990-ųjų
ir 2000 metų įstatymuose yra nemažai spragų, kuriomis pasinaudojant
galima užsiimti ir reprodukciniu klonavimu. Susirūpinimas tuo
labiau didėjo, kai prieštaringos reputacijos dirbtinio apvaisinimo
specialistas, italų gydytojas Severinas Antinoris pranešė, kad
jis norėtų įsidarbinti Didžiojoje Britanijoje ir pradėti žmogaus
reprodukcinį klonavimą, nes taip "padėtų" nevaisingoms
poroms turėti vaikų. Britų gyvybės gynėjai pateikė prašymą Aukščiausiajam
Teismui ištirti, kaip šalyje galiojantys įstatymai apsaugo žmogaus
embrionus nuo galimo reprodukcinio klonavimo. Lapkričio 15 dieną
buvo paskelbtas teismo sprendimas, kuriuo patvirtinta, jog ši
apsauga nėra visiškai garantuojama.
Po tokio Aukščiausiojo Teismo paaiškinimo Didžiosios Britanijos
visuomenę, ypač šalies vyriausybę, apėmė kone tikra panika. Sensacijas
mėgstanti žiniasklaida, stiprindama nerimą, skelbė, kad Didžiajai
Britanijai, matyt, skirta tapti pirmojo klonuoto žmogaus - chimeros
- tėvyne. Reikalas tas, kad 1990 metų aktas ("Human Fertilization
and Embryology Act") neleidžia reprodukuoti (klonuoto) embriono,
tačiau tame įstatyme "embrionu" vadinamas sperma apvaisintas
kiaušinėlis. Tuo tarpu klonuotas embrionas yra "pagaminamas"
iš kiaušialąstės, pašalinus dalį jos branduolio ir į jo vietą
perkėlus kitos kamieninės ląstelės branduolį, tai yra ne apvaisinimo
būdu. Kaip rašė "Daily Telegraph", esant tokiems netobuliems
įstatymams, "mokslininkai gali daryti kokius tik nori eksperimentus,
ir reprodukciniam klonavimui nėra jokio draudimo".
Esant tokiai padėčiai, Didžiosios Britanijos vyriausybė ir parlamentas
ypatingos skubos tvarka kelių dienų laikotarpiu (lapkričio 23-26
dienomis) parengė ir priėmė dar vieną įstatymą, kuriuo klonuotą
embrioną yra draudžiama implantuoti į moters gimdą. Už šio įstatymo
pažeidimą nustatyta dešimties metų kalėjimo bausmė. Įstatymui
priimti reikia trijų skaitymų, ir visi jie Bendruomenių rūmuose
buvo surengti tą pačią dieną (!), o po jų vyko formalus balsavimas.
Buvo lengviau atsikvėpta, tačiau stebėtina, jog eksperimentai
su žmogaus embrionais liko neuždrausti, kaip ir terapinis klonavimas.
Tam, žinoma, negali pritarti Bažnyčia ir gyvybės gynėjai. "Žmogaus
embrionų klonavimas netgi terapiniu tikslu reiškia naujų žmogaus
gyvybių kūrimą ir sąmoningą jų naikinimą", - sakė Anglijos
vyskupų konferencijos Krikščioniškos atsakomybės ir pilietiškumo
komisijos pirmininkas arkivyskupas Piteris Smitas.
Tarptautinės pastangos sukliudyti
žmogaus klonavimą
Atsiliepdamas į Didžiosios Britanijos
parlamento pernai priimtą įstatymą, leidžiantį žmogaus embrionų
terapinį klonavimą, Europos parlamentas 2000 metų rugsėjį paskelbė
rezoliuciją, nepritariančią tokiam britų sprendimui. Ši nuostata
Europos Sąjungos šalyse galioja iki šiol, nors Vokietijos, Prancūzijos
ir kitų šalių įstatymų leidybos organuose vyksta įnirtingos diskusijos.
Bažnyčia savo dokumentuose pabrėžia etinę ir moralinę šios problemos
esmę.
Prancūzijos vyskupų konferencija birželio mėnesį paskelbė deklaraciją
"L'embryon humain n'est pas une chose" ("Žmogaus
embrionas nėra daiktas"), kuriame pabrėžė, kad ir embriono
stadijos žmogus negali būti eksperimentų objektas. Vokietijos
vyskupų konferencija neseniai paskelbtame pareiškime pavadino
žmogaus embrionų klonavimą "sunkiu nusikaltimu žmogaus orumui".
Toks elgesys, kai žmogaus gyvybė tampa vien tik priemone kitam
tikslui pasiekti, ilgainiui gali sukelti baisių pasekmių ginant
gyvybę bei visais kitais atvejais. Rusijos Stačiatikių Bažnyčia
lapkričio 27 dienos pareiškime pažymėjo, kad ir gydymo, ir reprodukcijos
tikslu daromi eksperimentai su klonuotais embrionais prieštarauja
Bažnyčios mokymui. Jeigu per eksperimentą žūva embrionas, tai
prilyginama žmogžudystei, ir tyrinėtojas dėl tokios sunkios nuodėmės
savaime yra atskiriamas nuo Bažnyčios. Lygiai taip pat nusidėtų
ir pacientai, kurie laisva valia sutiktų taip gydytis iš pražudytų
embrionų išgautomis kamieninėmis ląstelėmis. Maskvos patriarchato
atstovas priminė, jog kamienines ląsteles gydymo tikslu galima
gauti iš suaugusio žmogaus kaulų smegenų ar kraujo audinio.
Lapkričio pabaigoje padaryti pirmieji žingsniai dėl žmogaus klonavimo
suvaržymo pasauliniu mastu. Vokietijos ir Prancūzijos vyriausybių
bendru siūlymu Jungtinių Tautų Generalinė Asamblėja priėmė rezoliuciją
dėl sudarymo tarptautinės konvencijos, kuri uždraustų žmonių reprodukcinį
klonavimą. Kaip sakė Vokietijos delegacijos atstovas, Generalinės
Asamblėjos sesijoje kalbėdamas ir Prancūzijos vardu, mokslininkų
veiksmai ir nuostatos dėl žmonių klonavimo sukėlė "didelį
nerimą dėl žmogaus orumo ir tapatumo", ir tai reikalauja
neatidėliotinų veiksmų. Sudaryta bioetikos ir genetikos ekspertų
grupė dėl konvencijos projekto rengimo pradės darbą vasario pabaigoje.
Pats projektas turėtų būti svarstomas kitoje Generalinės Asamblėjos
sesijoje, o pati konvencija, draudžianti žmogaus reprodukcinį
klonavimą, priimama 2003 metais. Beje, S.Artinoris ir jo bendraminčiai
tikina, kad pirmasis klonuotas žmogus gims gerokai anksčiau, gal
net 2002 metų pradžioje.
Kalbėdamas šia tema, Vatikano nuncijus Jungtinėse Tautose arkivyskupas
Renatas Martinas pažymėjo, kad "klonavimo praktika norima
prisiimti Kūrėjo vaidmenį, ir tai būtų išpuolis prieš Dievą".
Reprodukcinio klonavimo metu ne tik sužalojami ir pražudomi embrionai,
bet pirmiausia iškyla etinės problemos. Klonavimu gaminant kūdikį
nevaisingoms poroms, "donoro atvaizdas ir panašumas primetamas
kitam žmogui ir tuo paneigiamas kūdikio žmogiškas orumas",
- sakė arkivyskupas. Jis pabrėžė, kad "šis orumas negali
būti kitų žmonių įgeidžių objektas arba įrankis".
Vatikano nuncijus pritarė, kad minėta konvencija yra tinkamas
bei neatidėliotinas dokumentas. Jeigu ji būtų priimta, tai taptų
pateisinamu "didelės vertės juridiniu įrankiu" šalių
vyriausybėms ir visai tarptautinei bendrijai. Jis priminė, kad
JT Švietimo, mokslo ir kultūros organizacija (UNESCO) savo rezoliucija,
paskelbta dar 1997 metais, išreiškė nepritarimą "reprodukciniam
žmonių klonavimui". Tais pačiais metais Popiežiškoji gyvybės
akademija savo kreipimesi atmetė "žmogaus klonavimo visus
aspektus". Arkivyskupas R.Martinas sakė, kad reprodukcinis
klonavimas, siekiant pagaminti kūdikį, yra tik viena problemos
dalis ir kad dar didesniu išpuoliu tampa terapinis klonavimas,
kuriuo, kaip minėta, gaunamos sunkioms ligoms gydyti reikalingos
kamieninės ląstelės, tačiau pražudomas embrionas - žmogaus gyvybė.
Tai būtų išpuolis prieš "žmogaus orumą ir teisę gyventi",
nes tai reikštų žmogaus embriono "sukūrimą tam, kad jis būtų
sunaikintas".
Arkivyskupas pažymėjo, jog principas, kad žmogaus embrionas "niekada
neturėtų būti naudojamas kaip objektas", yra "visada
galiojantis, net jeigu iš tokios veiklos turi naudą kiti".
Vokietijos delegacijos, kuri siūlė priimti konvenciją, atstovas
Christianas Muchas pripažino, kad egzistuoja ir daugiau bioetinių
problemų, tačiau buvo nuspręsta sutelkti dėmesį į reprodukcinį
klonavimą. Pasak jo, tai suteiktų progą tarptautinei bendrijai
"greičiau gauti konkrečius rezultatus kovojant su neatsakingais
tyrinėtojais". Tuo tarpu debatai dėl visiško klonavimo uždraudimo,
ypač žinant, jog terapinis klonavimas leidžiamas kai kuriose šalyse,
užtruktų ilgus metus.
Tačiau kiti bioetikos ekspertai ir gyvybės gynimo aktyvistai mano,
kad ribotas, tik reprodukcinio klonavimo draudimas tarptautinės
teisės dokumentu iš esmės reikštų terapinio klonavimo, kaip ir
klonuotų embrionų naikinimo, legalizavimą. JAV Nacionalinio teisės
gyventi komiteto vadovas Duglas Džonsonas teigia, kad, priėmus
tarptautinę konvenciją, kuria būtų uždraustas tik klonuoto žmogaus
gimdymas (reprodukcinis klonavimas), "visuomenė nusiramintų,
manydama, kad problema jau išspręsta. Biotechnologijos industrija
tik ir laukia tokio sprendimo, nes tada ji galėtų laisvai kurti
tikras žmogaus embrionų fermas ir daryti su jais, ką tik panorės".
JAV ir kitose šalyse veikiančios panašios "firmos" labiausiai
laukia, kad bus galima nebaudžiamiems naikinti jų kiekvieną tyrimams
sukurtą žmogaus embrioną. O juk tik viena mokslinė pažanga nėra
joks pateisinimas naikinti žmogaus gyvybę. Žmogžudystė lieka žmogžudyste
- ar ji padaroma mokslinėje laboratorijoje, ar gatvėje.
Mindaugas BUIKA
© 2001 "XXI amžius"