Atnaujintas 2001 m. lapkričio 2 d.
Nr.83
(992)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Krikščionybė šiandien
Ora et labora
Atmintis
Laikas
Laikas ir žmonės
Nuomonės
Lietuva
Pasaulis
Paskutinis puslapis


ARCHYVAI

2001 metai

Vėlinių paslaptys

Yra metuose diena, kaip jokia kita jungianti mus visus. Tai Vėlinės. Nepriklausomybės nemini jos antipatikai, Kalėdų nešvenčia ateistai, Naujieji metai nėra rimta šventė tikintiesiems. Visai kitaip yra su Vėlinėmis.
Jeigu paklausčiau savęs ar jūsų, ar teko kada nors atlikti piligrimo misiją, tikriausiai daugelis atsakytume, kad ne. Tačiau neskubėkime taip atsakyti. Neskubėkime, nes juk kasmet lapkričio 1-ąją ar 2-ąją, ko gero, visi kylame lankyti šventų mums amžinojo poilsio vietų. Mirusių kultas, kapų kultas šiomis dienomis įgauna absoliutų dėmenį, keistai būdingą visiems katalikiškiems kraštams ir žymiai mažiau būdingą stačiatikiams arba protestantams. Šios piligrimystės į giminių ir artimųjų kapavietes keistumą sustiprina dar ir tai, kad ji yra gana jaunas reiškinys - tesiekiąs tik XIX šimtmetį, o Lietuvoje iš esmės labiausiai išplitęs tik XX šimtmetyje ar net sovietmetyje. Galbūt todėl, kad tik dabar mes plačiausiai pasklidome po miestus ir atitrūkome nuo savo šaknų. Atitrūkome ne tik erdvės požiūriu, ne tik intelektualiai, bet ir dvasiškai. Atitrūkę susvetimėjome. Tačiau, ko gero, tai ir praskleidžia mūsų vėlinių piligrimystės paslaptį. Kasmet tuo pat metu sugrįžtame prisiglausti prie tų savojo identiteto ir savosios materialinės bei dvasinės prigimties šaknų. Sugrįžtame susikaupę, kaip kadaise susikaupę bočiai melsdavosi ar žegnodavo duoną. Sugrįžtame jų aplankyti, bet ir lyg atsiprašyti už tą civilizacijos ir mūsų pačių nulemtą susvetimėjimą su jais.
Prisiminkime sovietmetį: ko nebuvo daroma, siekiant Visų Šventųjų dienos elgesio modelį perkelti į kitą dieną. Susovietinti šio kulto nepavyko! Nepadėjo nei partiniai reglamentavimai, nei administraciniai reikalavimai. Piligrimystės data ir kryptis tuomet ir dabar - tapačios, nors mastai tik sustiprėjo. Dabar turime laisvą dieną. Kasmet sukruntame ne tik mes, bet ir specialiai tam besirengiąs verslas. Į visuotiną migraciją pajuda jaunas ir senas, tikintis ir ateistas. Išsijudina netgi tie, kas nemini jokios religinės šventės, netgi Kalėdų. Neturintys mirusių artimųjų apsilanko bent kapuose. Kaip pažymi kai kurie sociologai, jau geras šimtmetis toks jautrumas mirusiesiems ir kapinėms yra ryškiausias religijos faktas. Jie priduria, kad tai yra intelektualizuotos, nuo krikščionybės benutolstančios visuomenės naujoviškas kultas. Keisčiausia yra tai, kad jame itin aktyvūs (jei net ne aktyvesni) dalyviai yra inteligentai ir nuo religijos labiau nutolę asmenys. Galbūt tuo - sekuliarizacija - galima paaiškinti ne tik jautrumą mirusiesiems, bet ir vis stiprėjantį fundamentalizmą kapinių paminklų statyboje, kaip sekuliarizuoto mūsų pasaulio norą įsitvirtinti taip naujai suvokiamame "pomirtiniame" gyvenime, tiksliau tariant, paliekant sunkiau nunykstamą pėdsaką bent paminklo pavidalu. Tuo pat metu giliai tikintis asmuo juk negali tikėtis amžinos gyvųjų atminties ir jam mažiau reikia paminklais priminti šiems apie savo buvimo aplinkybes.
Sunku apčiuopti visas vėlinių prasmes, juo labiau - išaiškinti šios mūsų traukos lankyti artimųjų kapus paslaptį. Laimė, kad esama tokių didingų paslapčių, taip stebuklingai integruojančių mus! Nes ir amžina sielos trauka į gimtinę, ir vaikystės prisiminimų nostalgija, ir rudeniškas poreikis parymoti prie mylimo žmogaus kapo netelpa ir niekada netilps net į pačius išmintingiausius teoriškų išlukštenimų tomus, nors lengvai telpa į vienintelį poeto posmą. Ten, kur mokslas - bejėgis, visagalis yra poetas. Prisiminkime Rainerio Marijos Rilkės žodžius:

Vėlei prisilietę prie vaikystės
praturtėjome nauju supratimu:
mums atrodė, kad praeina metai,
bet pajutom, kaip praeinam mes.

(versta K. Masiulio)

Kęstutis MASIULIS

© 2001 "XXI amžius"

 


Gedimino ŽILINSKO (ELTA) nuotrauka

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija