Šamanizmas
Visais informacijos kanalais paskelbta:
Vyriausybė sugalvojo ilgalaikę kovos su korupcija programą. Aišku,
tai pateikiama kaip A.Brazausko iniciatyva, nes, kaip žinoma,
tikras komunistas, nors ir pasivadinęs socialdemokratu, be kokios
nors kovos gyventi negali. Tačiau ar pirmą kartą kylama į kovą
prieš korupciją? Dar būdamas prezidentu A.Brazauskas įkūrė specialią
komisiją kovai su organizuotu nusikalstamumu ir jos pirmininku
paskyrė E.Bičkauską. Kas iš to išėjo, visi žino: E.Bičkauskas
nuėjo politinėn nebūtin, "didžiausias kovotojas" su
korupcija, deja, išliko ir vėl rengiasi tapti prezidentu. Galima
priminti netolimą praeitį, kai tuometinis prezidentas, 1994-aisiais,
irgi prasidėjus "kovai" su korupcija, samprotavo: "O
gal iš tiesų nėra Lietuvoje tos korupcijos? O jeigu ji yra, tai
turi būti išaiškintas nors vienas atvejis. Aš esu kategoriškai
už tai, kad būtų išaiškinti piktnaudžiavimo atvejai, tarp jų -
ir aukšto rango valdininkų. Bet, kaip matote, nėra taip paprasta".
Kadenciją baigęs prezidentas iš esmės sakė teisybę. Ar kam teko
girdėti, kad nors vienas "šlovingosios" partijos veikėjas
būtų nutvertas? Tiesa, kurį laiką pasėdėjo belangėje buvęs Premjero
partijos bendražygis stambus nomenklatūrininkas B.Zaikauskas,
tačiau jis dabar tapo "konsultantu" oligarcho V.Uspaskich
sukurtoje dar vienoje "antikorupcinėje" komisijoje.
Nereikia nė spėlioti, kokias išvadas paskelbs ta komisija. Nors
kuriamos naujos komisijos ar programos kovai su korupcija, nutylimas
pagrindinis dalykas: kol nebus visuotinai pripažinta prielaida,
jog visi piliečiai yra lygūs ir lygiai įsipareigoję valstybei,
tol korupcija klestės. Deja, ką pažymi ne vienas pasaulio politikos
analitikas, pokomunistinėse šalyse, tarp jų, žinoma, ir Lietuvoje,
atsikuriant rinkos ekonomikai, kuri buvo tabu komunistinėje visuomenėje,
susikūrė nauji turto ir valdžios šaltiniai. Taigi naujų grupių
su, švelniai tariant, abejotinais būdais įsigytų resursų šaltiniais
atsiradimo ir šių grupuočių pastangų įsisprausti į politikos sferas
tiesioginis rezultatas ir yra korupcija. Nauji milijonieriai perkasi
vietas parlamentuose, taip integruodamiesi į politinę sistemą.
Gavusios balso teisę "liaudies masės" naudojasi politinėmis
galiomis - balsuoja taip, kad iš apsukrių politikierių gautų darbo
vietų ir privilegijų. Taigi vieni už pinigus perka politinę galią,
kiti už politinę galią gauna pinigus. Bet abiem atvejais kažkas
visuomeninio (balsavimas, pareigos sprendimai) parduodama siekiant
asmeninės naudos.
Nustojus paisyti tikrųjų vertybių,
imama neigti ir atmetinėti bet kokias derybas, kompromisus, be
kurių normali politika neįmanoma, ir leidžiama tapatinti politiką
su korupcija. Netgi besibalotiruojančio į parlamentą vadinamojo
politiko pažadas padidinti pensijas, sumažinti mokesčius, pakelti
žemės ūkį yra ne tiek demagogija, kiek korupcija. Jei kalbėsime
apie žemės ūkį, tuos pažadus daugiausia žarsto buvę nomenklatūrininkai,
kolūkių pirmininkai ir kiti panašūs žemės ūkio "specialistai",
kurie nuo pat okupacijos pradžios "kėlė" žemės ūkį,
taip ir likusį vadinamojo socializmo baudžiava, tik dar rafinuotesne
nei feodalizmo laikais. Tad argi tokie pažadai pagerinti gyvenimą,
duoti rinkėjams ne tik duonos, bet ir sviesto, jeigu kandidatas
bus išrinktas, nėra mažesnė korupcija už tą atvejį, jeigu jis
kiekvienam rinkėjui sumoka už balsą rinkimų išvakarėse ar pamalonina
alaus bokalu? Gaila, bet Lietuvoje politika tampa vos ne svarbiausia
pramonės šaka, net gyvenimo būdu. Politikavimas ir pažadų žarstymas
yra tiesiausias kelias į valdžią, kuri savo ruožtu yra plačiausias
kelias į turtą. Politinio veikimo būdu galima padaryti daugiausia
pinigų per patį trumpiausią laiką.
Prieš keletą metų mūsų tautietis
JAV Oklahomos universiteto profesorius Vytautas Vardys (jau išėjęs
Amžinybėn) akcentavo ekonomikos persipynimą su politika, kultūra.
Jis rašė: "Politinis elgesys yra sąlygotas asmeninio pasipelnymo.
Iš tiesų nėra nieko blogo ekonomikos ir politikos ryšyje, tačiau
Lietuvos sąlygomis ekonominės privilegijos perkamos politiniais
sprendimais. Lietuvą politiškai valdo senieji vadovai, atėję iš
nomenklatūrinės sistemos, kurioje dominavo ne laisvas politinis
apsisprendimas ar rinka, bet privilegijos - tiesiog mafijiškai
intensyvus lojalumas asmeninės gerovės ir statuso patenkinimui.
(...) Žinokime, kad ekonominis nusikaltimas, sujungtas su politine
jėga valstybės rėme, veda į neteisingos valstybės kūrimą."
Dabartiniame Seime ir Vyriausybėje pilna asmenų, nupirktų už finansinių
grupuočių, daugiausia susijusių su Rusija, pinigus. To paneigti
niekas negali. Užtat kuriamos įvairios komisijos, o dabar - ir
Nacionalinė kovos su korupcija programa. Vienas iš šios programos
kūrėjų, Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) direktorius V.Junokas,
kartu su Premjeru pristatydamas programą, pabarė žiniasklaidininkus,
kad šie iš anksto parašė, jog ir dabar prieš korupciją bus kovojama
popierinėmis programomis. Tik nežinia, ko čia piktintis. Juk visuomenė
jau seniai įsitikino antikorupcinių komisijų veiklos efektyvumu,
lygiu nuliui. Tai toks pat akių dūmimas, kaip ir sovietiniai "vajai".
O V.Junoko pasisakymas dėl antikorupcinės programos būtinybės
galėtų įeiti į vieno dienraščio publikuojamų įdomiausių politikų
pasisakymų lobyną. Mat, pasak STT vadovo, programos nereikėtų,
jei tokia programa būtų kiekvieno valdininko ir gyventojo genuose...
Taigi tautiečių genai dar neužprogramuoti, nors Vyriausybė bei
neokomunistinė Seimo dauguma ir labai stengiasi užprogramuoti
viską, ką tik įmanoma. Juk faktiškai Lietuvoje jau po nepriklausomybės
atkūrimo užgeso beveik visi be partijos pritarimo atsiradę periodiniai
leidiniai. Rajonų spauda jau nusidažė raudona spalva, o kai kurių
laikraščių, pavzdžiui, "Klaipėdos", publikacijas cituoja
net Baltarusijos diktatorių garbinantys rusų kalba Vilniuje išeinantys
savaitraščiai. Rajonų laikraštėliai, kontroliuojami buvusių nomenklatūrininkų,
rungtyniauja tarpusavyje, kuris skaudžiau įgels, tulžingiau apšmeiš
visus, nepritariančius Vyriausybei ir neokomunistiniam Seimui.
Tokie dalykai vėl sugrįžo į viešąjį gyvenimą iš Seimo rūmų. Ten,
Č.Juršėnui ir V.Andriukaičiui vadovaujant, santykiai su opozicijos
mažuma aiškinamiesi ne diskusijų, o įprastu buldozeriniu principu.
Seimo narys K.Glaveckas, kaip ir
dauguma jo kolegų, dabar kalbančių apie Vyriausybės pateiktą valstybės
biudžeto projektą, teigia, kad Lietuvos laukia ilgas politinis
ruduo, o jam pasibaigus Kalėdų senelis, deja, nebeatneš jokių
dovanų. Jų tuščiame maiše paprastai nebūna. Ir tas tuščias maišas
dar tampomas į visas puses. Neokomunistai, socialliberalai, "nepriklausomieji",
"valstiečiai" pirmiausia tradiciškai puola krašto apsaugos
biudžetą, vadindami jį "NATO biudžetu". Apsimetama,
kad pinigų reikia sveikatos apsaugai, kultūrai, švietimui, policijai,
melioracijai ir pan. Vienas iš vadinamųjų socialdemokratų jau
atvirai pareiškė, kad reikia atidėti narystę Europos Sąjungoje.
Į tai bemat atsiliepė Premjeras. Biudžeto projekte jau praktiškai
nebeskiriama lėšų Lietuvos misijai prie ES Briuselyje, gerokai
sumažinta lėšų Užsienio reikalų ministerijai. Vadinasi, integracijos
procesai į euroatlantines struktūras oficialiai stabdomi. Kaip
pažymėjo politikos apžvalgininkas Rytis Zemkauskas, tokia politika
netruks duoti vaisių. Ji puikiausiai derės su reikalavimais paskelbti
pagonybę oficialia Lietuvos religija. Tai sukelia pagrįstų įtarimų,
kad seimūnas, reikalaujantis pagonybės ir ją gavęs, paskelbs,
jog, remiantis Restitucijos įstatymu, jam, kaip pagonių šamanui,
turi būti grąžinti visi piliakalniai, šventosios girios, Perkūno
šventyklos ir pan. Beje, minėtas Seimo pagonis ragina remtis baškirais,
kur vietiniai šamanai ugdo tauriausius jausmus. Toks politinis
šamanizmas ir žmonių apgaudinėjimas puikiai dera su vieno V.Šustausko
bendražygio, Tauragės chuligano, išpuoliais Vilniuje ir Prezidento
atvaizdo pakorimu. Nė nestebina, kad su chuliganais susitiko LKP
CK propagandos dirigentas Č.Juršėnas.
O Prezidento ir Premjero specialiai
išpūsta problema dėl Valdovų rūmų atstatymo rodo, jog, matyt,
specialiai stengiamasi atitolinti visuomenę nuo kur kas svarbesnių
valstybei problemų. A.Brazauskas teigia, kad Valdovų rūmai jam
yra šventas dalykas - valstybės simbolis. Tai, žinoma, eilinė
komunistinė manipuliacija. Kas iš to simbolio, jeigu dabar (tą
galima drąsiai tvirtinti) esantys simboliai - vėliava, himnas,
herbas - nėra nė vieno vadinamojo socialdemokrato ar "socialiai
artimo" socialliberalo širdyje. Tad tie vaidinimai, daugiau
nei keisti ritualai yra skirti tik paprastiems piliečiams.
Petras KATINAS
"XXI amžiaus" apžvalgininkas
© 2001 "XXI amžius"