Apie Aušros Vartų praeitį
Miesto gynybinė siena
Šv.Teresės bažnyčia su vienuolynu
ir Aušros Vartų koplyčia sudaro kadaise Vilniaus miestą juosusios
gynybinės sienos dalį. Sienos, supusios senamiestį iš visų pusių,
jau seniai nebėra, ji nugriauta 1800 - 1805 metais carinės Rusijos
valdininkų iniciatyva; išliko tik keli jos fragmentai. Vienas
geriausiai išlikusių senosios Vilniaus gynybinės sienos fragmentų
yra Aušros Vartai ir dalis sienos ties basųjų karmelitų vienuolynu.
1503 m. rugsėjo 6 d. karalius Aleksandras Jogailaitis paskelbė
vilniečiams privilegiją, atleisdamas juos nuo karinės prievolės,
kad jie galėtų statyti miesto gynybinę sieną. Sienos ribas turėjo
nužymėti Vilniaus vaivada Mikalojus Radvila. Šia statyba labai
rūpinosi Vilniaus vyskupas Vaitiekus Taboras (1492-1507).
Vilniaus gynybinė siena juosė visą dabartinį senamiestį. Jos ilgis
buvo apie 3 km, vietomis ji siekė iki 2 m storio, jos ribose atsidūrė
apie 100 ha miesto ploto. 1648-aisiais sudarytas karaliaus fortifikatoriaus
Fridricho Getkanto planas liudija, kad miesto sienoje buvo dešimt
vartų: Pilies, Bernardinų, Išganytojo, Subačiaus, Aušros (Medininkų),
Rūdininkų, Trakų, Vilniaus (Vilijos), Totorių ir Marijos Magdalenos
(Šlapieji). Be jų, dar buvo du gynybiniai bokštai: Apskritasis
(Rūdininkų) ir Išganytojo.
Aušros Vartai
Patys svarbiausi Vilniaus miesto
gynybinės sienos vartai buvo Rūdininkų (dar vadinami Karališkaisiais).
Pro juos į Lietuvą atvykdavo valdovai, vyskupai, kilmingi svečiai.
Už šių vartų prasidėjo kelias į Krokuvą, tai yra į Vakarus. Antrieji
pagal svarbą buvo Aušros, arba Medininkų, Vartai. Jie jungė miestą
su svarbiausiu traktu į Rytus. Aušros Vartai buvo pastatyti pietinėje
Vilniaus senamiesčio dalyje, vadinamoje Aštriuoju Galu (Ostry
Koniec). Iš čia kilo slaviškas pavadinimas Ostra brama, XVI amžiuje
jau minimas Lietuvos Metrikoje. Lietuvių kalboje Aštriosios bromos
pavadinimas neprigijo. B.Kviklys, remdamasis kalbininkų nuomone,
rašo, kad esą žodis "aušra" senovėje buvo tariamas "auštra".
Jo nuomone, vargu ar vartų pavadinimas susijęs su kelio kryptimi
į Rytus. Taip pat esama nuomonės, kad Aštriaisiais vartai buvo
vadinami dėl gotikinės architektūros formų ir dėl nakčiai nuleidžiamų
geležinių grotų smailiomis, žemyn nukreiptomis ietimis, saugojusių
miesto ramybę.
Šiandien Aušros Vartai yra vieninteliai Lietuvoje išlikę gynybinės
miesto sienos vartai. Jie buvo pastatyti tarp 1503-ųjų ir 1514
metų. Vartų planas - beveik kvadratinis, 11,2 x 10,8 m, pietinės
sienos storis - 2,6 m, kitų sienų - 2 m. Sienų mūras iki viršutinių
šaudymo angų - gotikinis, aukščiau - renesansinis. Vartai - trijų
aukštų. Antro ir trečio aukšto sienose išliko senos apie 0,4 m
skersmens šaudymo angos. Seniausi Vilniaus ikonografiniai šaltiniai
- XVI a. vidurio vaizdai ir planai - nepateikia autentiškos to
meto vartų išvaizdos, išskyrus G.Brauno "Miestų knygoje"
1581-aisiais įdėtą Vilniaus planą. Čia vartai pavaizduoti iš viršaus,
jie smailiaarkiai, su atiku ir kažkokiu keistu kupoliuku. Ties
vartais užrašyta "Die Deutsche Dor" (Vokiečių vartai).
Ir šio atvaizdo, ir užrašo mįslės tyrinėtojai kol kas dar neįspėjo.
Dabartinę išvaizdą Aušros Vartai įgavo apie 1600 metus. 1610-aisiais
didelis gaisras smarkiai apnaikino Vilniaus miesto pastatus. Rekonstruojant
daugelis pastatų įgavo vėlyvojo renesanso bruožų: buvo nutinkuoti,
jų išorėje atsirado renesanso stiliui būdingų dekoratyvinių elementų.
Nuo to laiko Aušros Vartus vainikuoja puošnus atikas, sudarytas
iš Nyderlandų manierizmo dailei būdingų architektūrinių elementų,
apkaustinių motyvų ir Lietuvos herbus prilaikančių grifonų. Atiką
nuo vartų korpuso skiria profiliuotas karnizas, po juo pritvirtinta
Hermio galva.
Nepaisant puošnios ir dekoratyvios išvaizdos, Aušros Vartai XVII
amžiuje dar buvo nepraradę savo gynybinės funkcijos. Prieš 1648-uosius
iš priemiesčio pusės buvo pristatyti nauji įtvirtinimai. Galbūt
jų paskirtis buvo į miestą tiekti geriamą vandenį.
Viduramžiais miestų vartai buvo puošiami paveikslais ir freskomis.
Per 1932-ųjų remontą išorinėje vartų pusėje rasti freskų likučiai.
Jokie tyrimai tuomet nebuvo atlikti, vartų sienos iš naujo nutinkuotos,
didžiojon nišon įstatytas 1923 metais B.Balzukevičiaus sukurtas
reljefinis Lenkijos herbas - Erelis. Tik 1976-aisiais restauratorius
Lešekas Kžeminskis, tyrinėdamas išorinę vartų sieną, didžiojoje
nišoje aptiko nutapytą Kristaus Išganytojo atvaizdą. I.Jučienė
ir V.Levandauskas knygoje "Vilniaus gynybinė siena"
(Vilnius, 1979) šį atvaizdą datuoja XVI amžiumi. Tačiau freska
nebuvo restauruota, ją uždengė specialiai pagaminta plokšte, prie
kurios pritvirtino ir dabar čia esantį dekoratyvų metalinį kryžių.
Šie tyrinėjimai ir atradimai liudija, kad Aušros Vartai tikrai
buvo dekoruoti religinio turinio atvaizdais. Lietuvos dailės muziejuje
saugomas XVIII amžiuje ant medinių lentų nutapytas Išganytojo
paveikslas, iki 1844-ųjų laikytas karmelitų vienuolyne ir, kaip
manoma, kadaise sudaręs porą su garsiuoju Švč. Mergelės Marijos
paveikslu. Gali būti, kad šis Išganytojo atvaizdas yra ankstesnio,
ant vartų buvusio, panašaus paveikslo kopija. Vadinasi, galima
tvirtinti, kad jau iki basųjų karmelitų atvykimo Aušros Vartai
vaidino nemenką vaidmenį religiniame miesto gyvenime.
Koplyčia
Iki 1626 metų, dar basiesiems karmelitams
neatsikėlus į Vilnių, Aušros Vartuose jokios koplyčios nebuvo.
Seniausios karmelitų kronikos mini, kad Dievo Motinos paveikslas
kabėjo šiaurinėje vartų pusėje, specialioje nišoje, apsaugotas
medinėmis langinių tipo durelėmis. Pamaldūs žmonės prie paveikslo
galėjo užlipti mediniais laipteliais. Tik 1671-aisiais arba 1672
metais tėvas Šventosios Dvasios Karolis pasirūpino, kad miesto
pusėje prie vartų būtų pristatyta medinė koplyčia, išpuošta paveikslais
ir įrašais. Šiai koplyčiai sudegus, 1711-1715 metais pastatyta
nauja neoklasicizmo stiliaus mūrinė koplyčia. Cokolį užima pravažiavimas,
o viršutiniame tarpsnyje tarp piliastrų įkomponuotos trys įstiklintos
arkos. Pro atvirą šios arkos langą einantys vilniečiai galėjo
matyti žvakių šviesoje spindinčią Dievo Motiną. Stebuklais garsėjantis
Dievo Motinos paveikslas, iškeltas virš pravažiavimo arkos, atsidūrė
antikinės triumfo arkos aprėminime, vainikuotame sunkiu ir aukštu
trikampiu frontonu. Antikinę koplyčios fasado kompoziciją pabrėžia
įrašų įkomponavimas: frontono trikampyje - Marijos titulas (Mater
Misericordiae - Gailestingumo Motina), kilęs, matyt, iš invokacijos
(kreipinio); žemiau, virš šoninių langų, abipus centrinės arkos,
įkomponuota likusi įrašo dalis (sub Tuum praesidium confugimus
- Tavo apgynimo šaukiamės). Lotyniškas įrašas koplyčios fasade
atsirado po 1864-ųjų. 1933 metais jis buvo pakeistas lenkišku,
po Antrojo pasaulinio karo vėl sugrąžintas daugiataučiam miestui
priimtinesnis lotyniškasis tikinčiųjų kreipimosi į Dievo Motiną
variantas.
Naujos mūrinės koplyčios interjeras ilgus metus nebuvo tinkamai
sutvarkytas stokojant lėšų. Visą XVIII amžių Lietuvą ir Vilnių
persekiojo įvairios nelaimės, nepritekliai, gaisrai. Tik 1785-1787
metais dekoruotas koplyčios vidus, pastatytas mūrinis altorius.
Skliautuose vaizduojamas Loreto Marijos namelis, kurį angelai
pernešė iš Palestinos, Sandoros skrynia - pagal Loreto litanijoje
kartojamus Marijos apibūdinimus: "Aukso namas", "Sandoros
skrynia". Aušros Vartų koplyčios altoriuje, abipus paveikslo,
pastatytos Marijos tėvų - šv.Onos ir šv.Joakimo skulptūros.
1799-aisiais Vilniaus auksakalys Ignotas Skendzierskis padarė
altoriui sidabruotą antepediumą, kuriame vaizduojami du angelai,
adoruojantys Marijos monogramą. Šis antepediumas vėliau buvo pakeistas
kitu, taip pat metaliniu. 1849 metais prie paveikslo buvo pritvirtintas
sidabrinis auksuotas pusmėnulis. 1931-1932 metais pagal architekto
Jano Borovskio projektą stalius Mykolas Ošurka (Micha? Oszurko)
pagamino medines buazerijas koplyčios sienoms, ant kurių buvo
sukabinti sidabriniai votai, anksčiau prikalti prie altoriaus
kolonų bei visur aplinkui ir jau nebetilpę savo senesnėse vietose.
Kunigas Tadas Siečka tada suskaičiavo buvusius koplyčioje votus
ir juos patyrinėjo. Jo duomenimis, koplyčioje yra apie 14 tūkst.
votų, seniausias iš jų datuotas 1802-aisiais, bet galbūt nedatuotų
yra buvę ir senesnių.
Paveikslas
Aušros Vartų Švč. Mergelės Marijos
Gailestingumo Motinos paveikslas - vienas garsiausių Lietuvoje,
susilaukęs daugelio legendų ir įvairiausių vertinimų. Tik 1993
metais, prieš Šventojo Tėvo vizitą Lietuvoje, atlikti visapusiški
tyrimai atskleidė tikrus duomenis apie Aušros Vartų Mariją. Paveikslas
nutapytas ant ąžuolinių lentų ir savo technika bei tapybos maniera
tikrai negali būti ikona, kaip buvo manoma XIX - XX a. pradžioje.
Paveikslas gali būti atvežtas iš Nyderlandų arba nutapytas Vilniuje
iš Šiaurės Europos atvykusio tapytojo, kuris naudojosi Nyderlandų
meistrų graviūromis, sukurtomis XVI a. pabaigoje. Nuolankiai nuleidusi
galvą ir sukryžiavusi rankas Dievo Motina kadaise sudarė porą
su Kristaus Išganytojo paveikslu, kabojusiu kitoje vartų pusėje.
Abu šie paveikslai atitiko stačiatikių dailėje plėtojamą Deesis
(graikiškas žodis "deesis" reiškia malda) temą, tai
yra dar Bizantijos ikonografijoje mėgiamą tarpininkaujančios maldos
vaizdavimą, kuriame Marija ir šv.Jonas Krikštytojas užstoja žmoniją
prieš Pasaulio Išganytoją (Salvator Mundi). Deesis atvaizduose
Kristus vaizduojamas frontaliai, o Marija ir šv. Jonas Krikštytojas
- abipus pasisukę kreipiasi į jį. Vakarų Europos dailėje ši tema
smarkiai pakito. XVI a. pabaigos Nyderlandų grafikoje imta vaizduoti
tik Mariją, besikreipiančią į Viešpatį - Kristų Visagalį. Figūros
vaizduojamos dažniausiai iki pusės, Kristus laiko ant kelių Pasaulį,
o Marija, pamaldžiai sudėjusi rankas arba sukryžiavusi jas ant
krūtinės, kukliai nuleidusi akis. Vakarų baroko dailėje XVI-XVII
amžiuje atsirado daug šios temos atvaizdų, juos kūrė tapytojai
ir grafikai. Kristus vaizduojamas visa savo didybe, o Marija -
susirūpinusi, kiek liūdna. Reformuotoji Katalikų Bažnyčia diegė
nuostatą, kad Marija dalyvauja ne tik savo sūnaus kančioje, bet
ir jo, kaip žmonijos atpirkėjo, vaidmenyje (corredemptio). Sustiprėjo
Marijos reikšmė ieškant Viešpaties malonės, tikintis nuodėmių
atleidimo. Šia prasme Marija dalyvauja žmonijos atpirkime jau
ne tik kaip kenčiančioji ("Mater Dolorosa"), bet ir
kaip visų pasigailinti ("Mater Misericordiae").
Taip naujas, potridentinės epochos Dievo Motinos kultas atsispindi
Aušros Vartų Švč. Mergelės Marijos paveiksle. Tai paaiškina ir
gan vėlyvą Aušros Vartų paveikslo stebuklų istoriją, prasidėjusią
tik XVII a. pabaigoje, nes nė vienas ankstesnis, iki 1682-ųjų
išleistas, leidinys apie stebuklingus Dievo Motinos atvaizdus
Lietuvoje šio paveikslo nemini. Rankraštinė karmelitų vienuolyno
1624-1780 metais rašyta kronika pirmąjį paveikslo paminėjimą datuoja
1671-aisiais, kai, pastačius medinę koplyčią, jis labai iškilmingai,
visų miestiečių akivaizdoje buvo čia pakabintas ir pagerbtas.
Matyt, neilgai trukus nežinomas Vilniaus auksakalys nukalė sidabrinį
aptaisą, kurio tik viršutinė dalis, gaubianti Marijos galvą, tėra
išlikusi. Dėl nežinomų priežasčių vėliau teko aptaisą perdirbinėti
arba papildyti, taip atsirado vėlesnės, jau kitų meistrų XVIII
a. pirmoje pusėje kalstytos skardos. Apie 1834 metus vykusių neramumų,
susijusių su rusų kariuomenės įsiveržimu į miestą, metu aptaiso
skardoje atsirado ieties arba rapyros pramušta skylė. Apatinė
Marijos galvą vainikuojanti karūna, pagaminta apie 1700-uosius,
viršutinė - apie 1750 metus. Apatinė, senesnioji karūna yra vadinamosios
karališkos karūnos tipo, viršutinė - vėlesnė - primena kunigaikščio
mitrą. Dvi paveikslo karūnos vėliau leido kai kuriems interpretuotojams
teigti, kad Aušros Vartų Marija buvo garbinama kaip Lenkijos karalienė
ir Lietuvos didžioji kunigaikštė. Tokie visiškai antiistoriniai,
iš piršto laužti teiginiai ypač padažnėjo po 1927 m. liepos 2
d. įvykusios paveikslo karūnacijos, kurią lydėjo labai didelės
patriotinės lenkų manifestacijos. Tuometinis Vilniaus arkivyskupas
R.Jalbžykovskis prašė popiežių leidimo vainikuoti Aušros Vartų
Mariją "Lenkijos Karalienės" titulu, tačiau Šventasis
Tėvas nesutiko. Karūnacijos iškilmių proga Vilniaus lenkų visuomenė
garbino Aušros Vartų Dievo Motiną kaip Lenkijos karalienę, kūrė
įvairiausią militaristinę simboliką, o Nepriklausomos Lietuvos
tikintieji ir įvairios organizacijos bei Bažnyčia išreiškė didelį
susirūpinimą tokiu nacionalšovinizmo protrūkiu. Juk iš tikrųjų
Aušros Vartai visais laikais buvo visų katalikų šventovė, nepriklausomai
nuo jų tautybės, taip pat ir Lietuvos stačiatikių bei unitų labai
gerbiama vieta. Vėliau net lenkų tyrinėtojai pabrėžė, kad paveikslo
karūnacijos metu būta pernelyg daug politinių demonstracijų, kurios
iš tikrųjų įžeidė patriotinius ir religinius lietuvių jausmus.
1927-aisiais, gavus popiežiaus Pijaus XI leidimą vainikuoti paveikslą,
pirmą kartą buvo atlikti moksliniai paveikslo tyrimai. Tačiau
prof. Jano Rutkovskio, atlikusio konservavimo darbus, dienoraštis
dingo be pėdsakų. Antrą kartą išsamūs tyrimai ir restauracija,
1993 metų vasarą daryti Vilniaus P.Gudyno restauravimo centro
specialistų, atskleidė daug naujų duomenų apie Aušros Vartų Marijos
paveikslą. Jis 200 x 163 cm dydžio, tapytas aliejiniais dažais
ant aštuonių ąžuolinių lentų, datuojamas ne anksčiau kaip XVII
a. pirmu ketvirčiu. Tai neabejotinai labai talentingo meistro
darbas, matyt, sukurtas kaip tik šiems vartams. Vidiniu susikaupimu
ir savitvarda dvelkianti Švč. Mergelė Marija Gailestingumo Motina
Aušros Vartuose atsirado kartu su basųjų karmelitų ordino vienuolynu.
Karmelitų veikla ir rūpestis išgarsino paveikslą. Šiandien jų
čia jau nebėra, bet bažnyčia ir vienuolynas tebestovi, atspindėdami
basųjų karmelitų vienuolijos dvasingumą.
Rūta VITKAUSKIENĖ
Vilnius
© 2001 "XXI amžius"