Svetainė įkurta
2001 m. spalio 3 d.
PASKUTINIS
NUMERIS
|
|
|
Motina mus kviečia pas save
Lapkričio 10-ąją Vilniuje prasideda
Aušros Vartų Gailestingumo Motinos Globos atlaidai
Kas yra Aušros Vartai mūsų gyvenime?
Kokie keliai atveda mus į šią šventovę? Ko mes ten einame? Ir
ką randame? Nejučia kyla šie klausimai, matant, kaip pro nuolat
varstomas duris skuba žmonės į Aušros Vartų koplyčią, pas Dievo
Motiną - Gailestingumo Mergelę Mariją. Ateiname čia netuščiomis:
nešini neišmatuojamom jūrom skausmo, atodūsių, ašarų, kančios,
bejėgiškumo
Esame tokie silpni ir pažeidžiami, tad lenkiame galvas
prašydami Mergelę Mariją užtarimo ir paguodos. Patikime Jai savo
svajones, lūkesčius, planus. Gaila, bet, įnikę į savo bėdas, dažnai
pamirštame Marijai padėkoti
O paskui, atsikvėpę Motinos glėbyje,
įkvėpti vilties, nuskaidrėję iš koplyčios tais pačiais nuvaikščiotais
laiptais pasileidžiame į pasaulį
Šv. Teresės ir Aušros Vartų parapijos
ganytojų mintys
Klebonas rektorius mons. Edvardas
RYDZIKAS:
Esate vienos garsiausių Lietuvoje
Šv. Teresės bažnyčios ir Aušros Vartų šventovės klebonas. Kokių
darbų ir rūpesčių verpetuose jums tenka suktis?
Pirmiausia tenka rūpintis šios šventovės
meno vertybėmis. Šįmet pavyko restauruoti Aušros Vartų koplyčios
skliautą, atnaujinti skliauto detalių auksavimą, sutvarkyti laiptus,
vedančius į koplyčią. Dabar rūpinamės koplyčios langais.
|
Mons. Edvardas Rydzikas
|
|
Pagonybė: praeities šešėlis dabarties
šviesoje
Netrukus Lietuvos Seimas svarstys
Seimo nario Gedimino Jakavonio pateiktą siūlymą, pagal kurį Lietuvoje
tarp devynių pripažintų tradicinių tikėjimų turėtų būti pripažinta
ir senoji lietuvių pagoniškoji (ikikrikščioniškoji) religija.
Pripažinus pagoniškąjį tikėjimą oficialiu, Lietuva, kažkada buvusi
paskutiniuoju pagonišku kraštu Europoje, turi neblogas perspektyvas
tapti pirmąja pagoniška valstybe Europos žemyne. Gerai tai ar
blogai? Ką gero ar blogo galime sulaukti sugrįžus proprotėvių
saugotam, bet į istorijos pakraštį nuėjusiam tikėjimui? Ką dabarties
lietuviams duotų prievarta sugrąžintas gražiomis, bet naiviomis
legendomis apie amžinąją ugnį sergėjusias vaidilutes pasakojęs
mūsų senolių tikėjimas, pritaikytas pirmykštei bendruomeninei
gentinei santvarkai? Ar toks tikėjimas įneštų darnos į mūsų ir
taip įvairiausiais prieštaravimais perpintą gyvenimą, ar jis tik
sukeltų naujų sunkiai suderinamų konfliktų? Panašiais klausimais
su "XXI amžiaus" skaitytojais pasidalinti sutiko Kauno
arkivyskupas metropolitas, Lietuvos vyskupų konferencijos pirmininkas
Sigitas TAMKEVIČIUS.
|
|
Lietuvos atkrikštas
Seimo narių grupė inicijavo Religinių
bendruomenių ir bendrijų įstatymo pataisą, kuria pagonybė būtų
pripažinta kaip tradicinė lietuvių religija. Iš pirmo žvilgsnio
atrodytų, kad minima Seimo narių grupė - tik paprasti neišmanėliai,
kuriems tarp valstietiškos pasaulėžiūros, tradicijų, papročių
bei apeigų ir religijos skirtumo nėra. Tačiau, matyt, šuo pakastas
kitur, nes sunku patikėti, kad kuris iš tos grupės melstųsi Perkūnui
ar Medeinei; veikiau pats trotilu perkūniją sukels ar stirną iš
dvivamzdžio paklos.
Kokių tik būdų kovai su tikėjimu komunistiniai ideologai nesiėmė,
bet galutinai jo sunaikinti nepavyko, nors kraupūs pėdsakai liko.
Atstatomos ir restauruojamos griuvėsiais ir sandėliais paverstos
bažnyčios, koplyčios, atstatomi ir statomi nauji kryžiai ir paminklai,
tačiau, praradus tikėjimą Dievu ir žmogumi kūrėju, atstatyti prarastą
dorovę vien lėšomis ir fizinėmis galiomis neįmanoma. Nelengva
grįžti prie tikėjimo ar įtikėti iš naujo, nes tai jau ne tik nuo
žmogaus, bet ir nuo Dievo malonės priklauso.
|
|
Vyskupas - vienybės, teisingumo,
solidarumo ugdytojas Bažnyčioje ir pasaulyje
Budrumas šiandienos iššūkiams
"Trečiojo tūkstantmečio aušroje
idealus vyskupas, kuriuo ir toliau remiasi Bažnyčia, yra ganytojas,
kuris, būdamas panašus į Kristų gyvenimo šventumu, dosniai atsiduoda
jam patikėtai Bažnyčiai ir tuo pačiu metu rūpinasi kitomis Bažnyčiomis,
išplitusiomis po visą žemę", - kalbėjo popiežius Jonas Paulius
II per šv. Mišių homiliją spalio 27 dieną, užbaigdamas keturias
savaites trukusią dešimtąją Vyskupų Sinodo asamblėją. Kartu su
Šventuoju Tėvu pamaldas Šv. Petro bazilikoje koncelebravo Sinodo
asamblėjoje dalyvavę 55 kardinolai, septyni Rytų Katalikų Bažnyčių
patriarchai, 70 arkivyskupų, 106 vyskupai bei 30 kunigų, kurie
asamblėjoje dirbo auditoriais ir pagalbininkais.
|
|
Kraujuje paskandinta revoliucija
Vengrų tautos sukilimo 45-osioms metinėms
Po SSKP XX suvažiavimo, įvykusio
Maskvoje 1956 m. vasario 14-26 dienomis, kai N.Chruščiovas iš
tribūnos paskelbė, jog kiekviena valstybė ateis į socializmą savais
keliais, Sovietų Sąjungos užgrobtose Rytų ir Vidurio Europos šalyse
įsižiebė nedidelė išsilaisvinimo viltis. Prasidėjo neramumai Lenkijoje
ir Vengrijoje. Galimomis demokratinėmis permainomis patikėjo net
idėjinis Vengrijos komunistas Imrė Nadis. Tuomet, pakliuvęs į
Vengrijos komunistų vadovo ir vieno didžiausių okupuotos Rytų
Europos valstybių stalinistų M.Rakošio nemalonę, I.Nadis parašė
Vengrijos komunistų partijos centro komitetui memorandumą "Penki
pagrindiniai taikaus sambūvio ir mūsų užsienio politikos principai".
Tai tautos nepriklausomybė, suverenitetas, lygiateisiškumas ir
nesikišimas į kitos šalies vidaus reikalus. Jie turi būti privalomi
kiekvienai šaliai - nesvarbu, ar ji - socialistinė, ar kapitalistinė,
ar kokia kitokia. Ir Maskvos, ir Budapešto stalinistams buvo aišku,
kad šis I.Nadžio pareiškimas - tai ne kas kita, o priminimas,
kad ne tiktai Vakarų valstybės turi duoti laisvę savo kolonijoms
bei pusiau kolonijoms, bet ir Sovietų Sąjunga turėtų gerbti "liaudies
demokratiją" ir Vengrijos suverenitetą - tai yra nesikišti
į jos vidaus reikalus.
|
|
Gelbėjimo sezono apraiškos
Daugiau! riebiau! paimt! pagriebt!
išplėšt!
išsikerot! užgaut! neatiduoti!
nustumt! užgožt! praryt! sunaikinti!
sumindžioti! suniekinti! sutrypti!
nulaužt! iščiulpt! pažeminti! priversti!
rangytis! šliaužti! pasiremt! pavergti!
pasinaudoti! viešpataut! valdyt!..
Kai 1973 metų vasarą "Pergalės"
žurnale buvo paskelbta poeto Justino Marcinkevičiaus herojinė
tragedija apie senovės Graikijos legendinio herojaus Prometėjo
pasmerkimą, daugelis Lietuvos partinių ortodoksų ir "socialistinio
realizmo" sargų neteko amo. Tačiau prikibti prie garsaus
poeto nedrįso. Juolab kad poemoje buvo kalbama apie mitologinius
laikus. Tais pačiais metais kitas didis lietuvių tautos poetas
Jonas Aistis už vandenyno rašė: "Jei manęs paklaustų, kaip
geriau: ar kad okupantas vienas Lietuvą valdytų ir engtų, ar kad
per maskolbernius, tai aš asmeniškai, net žinodamas, kad savas
šuo visada skaudžiau kanda, nė nemirktelėjęs apsistočiau prie
antrojo atvejo, manydamas, kad antruoju atveju yra šansų, kad
parsidavėlis gali pakeisti savo nuomonę, žodžiu, antruoju atveju
yra daugiau šansų ir galimybių, tuo tarpu kai pirmuoju atveju
tų šansų visai nebūtų. O lošiant visada geriau turėti šansų, negu
jų visai neturėti". Tuo pat metu J.Aistis, visada tikėjęs
Lietuvos atgimimu, teigė, kad tauta niekada nežus, turėdama tokias
savybes, kaip taurumas, kilnumas, savo vertės supratimas. Anot
J.Aisčio, tauta gali žūti tik nuo korupcijos, nuo niekšėjimo,
nuo tarpusavio ginčų. Poetas buvo teisus.
|
|
|
|