Vyskupas - vienybės, teisingumo, solidarumo ugdytojas Bažnyčioje
ir pasaulyje
Budrumas šiandienos iššūkiams
"Trečiojo tūkstantmečio aušroje
idealus vyskupas, kuriuo ir toliau remiasi Bažnyčia, yra ganytojas,
kuris, būdamas panašus į Kristų gyvenimo šventumu, dosniai atsiduoda
jam patikėtai Bažnyčiai ir tuo pačiu metu rūpinasi kitomis Bažnyčiomis,
išplitusiomis po visą žemę", - kalbėjo popiežius Jonas Paulius
II per šv. Mišių homiliją spalio 27 dieną, užbaigdamas keturias
savaites trukusią dešimtąją Vyskupų Sinodo asamblėją. Kartu su
Šventuoju Tėvu pamaldas Šv. Petro bazilikoje koncelebravo Sinodo
asamblėjoje dalyvavę 55 kardinolai, septyni Rytų Katalikų Bažnyčių
patriarchai, 70 arkivyskupų, 106 vyskupai bei 30 kunigų, kurie
asamblėjoje dirbo auditoriais ir pagalbininkais.
Didžiausiame nuo II Vatikano Susirinkimo bažnytiniame forume,
kurio tema "Vyskupas - Jėzaus Kristaus Evangelijos tarnas
pasaulio vilčiai", beveik 250 katalikų ganytojų iš 110 pasaulio
šalių drauge su Romos kurijos vadovais aptarė vyskupo uždavinius
ir atsakomybę šių dienų Bažnyčios ir visuomenės gyvenime bei daugelį
struktūrinių bei organizacinių vyskupo tarnystės klausimų. Sinodo
asamblėjos uždarymo homilijoje Popiežius pažymėjo, jog yra svarbu,
kad vyskupai "budriai jaustų tuos iššūkius, su kuriais šiandien
susiduria tikėjimas į Kristų, nes žmogiškais kriterijais grindžiamas
protas bando reliatyvizuoti Dievo įstatymą ir planą". Jis
sakė, kad vyskupas, kaip tikėjimo mokytojas, turi palaikyti "viską,
kas gera ir pozityvu jam patikėtoje kaimenėje, paremti ir vadovauti
tiems, kurie yra silpno tikėjimo, ryžtingai įsikišti, kad būtų
atskleisti neteisingi dalykai ir kovojama su negerovėmis".
Vyskupas visų pirma privalo drąsiai "skelbti ir ginti neiškreiptą
Bažnyčios mokymą, net jeigu dėl to reikėtų kentėti". Popiežius
Jonas Paulius II pabrėžė: "Tik tada, jeigu tvirta ir įtikinama
vienybė tarp pačių ganytojų ir apaštalo Petro įpėdinio bus aiškiai
juntama, kaip ir vienybė tarp vyskupų bei jų kunigų, tik tuomet
bus galima tinkamai atsakyti į iššūkius, kurie kyla iš šių dienų
socialinio ir kultūrinio konteksto".
Šventasis Tėvas prašė vyskupijų ordinarų ir regionų vyskupų konferencijų,
kad geriau panaudotų dėl amžiaus atsistatydinusių vyskupų, ypač
tų, kurie yra geros sveikatos ir kupini energijos, bažnytinės
tarnybos patirtį ir kompetenciją. Vatikano statistikos duomenimis,
visame pasaulyje dabar yra 870 vyskupų emeritų, kurie sudaro beveik
20 proc. visų 4,6 tūkst. vyskupų. "Jie drauge su savo jaunesniais
broliais galėtų dalyvauti episkopatų komisijose ir taip visuomet
jaustųsi esą gyvybingi vyskupų kolegijos nariai", - sakė
Popiežius.
Visų šv. Mišių dalyvių pritariamo plojimo susilaukė Jono Pauliaus
II homilijos pabaigoje pasakyti žodžiai, kuriais jis pasveikino
kontinentinės Kinijos vyskupus. Dėl susidariusių aplinkybių didžiausios
pasaulio valstybės katalikų ganytojai negalėjo dalyvauti Vyskupų
Sinodo asamblėjoje. "Jų nebuvo Sinode, bet tai nesutrukdė
mums jausti dvasinį artumą su jais mintyse ir maldoje", -
sakė Šventasis Tėvas.
Vieningumas esminiais klausimais
Spaudos konferencijose, duodami interviu
katalikiškos ir pasaulietiškos žiniasklaidos atstovams, pasibaigusios
Vyskupų Sinodo asamblėjos dalyviai plačiai pasakojo apie Romoje
aptartas temas. Vokietijos vyskupų konferencijos pirmininkas kardinolas
Karlas Lėmanas katalikų žinių agentūrai "Kathpress"
teigė, kad diskusijoms įtakos turėjo dabartinė nerami tarptautinė
padėtis. Suaktyvėjo kova su terorizmu, vis ateina žinių iš Betliejaus
ir Jeruzalės apie ten vykstančias prievartos apraiškas, todėl
Sinodo dalyviai mažiau, nei buvo laukta, diskutavo apie bažnytines
struktūras ir organizacines formas bei jų galimas reformas, o
daugiau kalbėjo apie prasmės ir egzistencijos klausimus. Iš pradžių
lyg ir nuošalyje buvo likusi tarpreliginio dialogo bei ekumenizmo
tema, bet netrukus Sinodo posėdžiuose ji vis plačiau buvo aptariama.
Buvo stipriai akcentuota ir taikos išlaikymo bei vyskupo atsakomybės
už taiką tema.
Žinoma, vienu iš svarbiausių diskusijų objektų buvo vyskupo misijos
įvaizdis ir vyskupo, kaip asmenybės, bruožai, jo santykis su aktualiomis
socialinėmis problemomis. Spalio 26 dieną Vatikane surengtoje
spaudos konferencijoje Rančio (Indija) arkivyskupas Telesforas
Topas netgi tvirtino, kad savo požiūriu į pasaulio skurdą ši Sinodo
asamblėja ženklino "tyliosios revoliucijos" pradžią.
Pasak jo, Popiežius jau Sinodo atidaryme priminė, kad vyskupai
turi būti artimi vargšams, kaip tai darė Jėzus."Jeigu Bažnyčia
netaps vargšų Bažnyčia ir vyskupai netaps vargšų draugais ir globėjais,
mes negalėsime perteikti šio Sinodo idėjų", - sakė arkivyskupas
T.Topas. Anot jo, kaip ankstesnėse Sinodo asamblėjose, taip ir
šioje 81 metų Popiežius dalyvavo visuose plenariniuose posėdžiuose,
vėliau - susitikimuose su maldininkais ir džiaugėsi "vyravusia
bendrumo atmosfera" bei įdomiais pranešimais.
Popiežiaus nuomonę apie Sinodo narių vieningumą patvirtino ir
kiti susitikimo dalyviai. Milano (Italija) arkivyskupas kardinolas
Karlas Marija Martinis spalio 22 dieną žurnalistams sakė: "Turbūt
Bažnyčios istorijoje dar niekada nėra buvę tokio momento, kaip
šis, kai Bažnyčia, nors pasklidusi po pasaulį tarp įvairių kalbų
ir kultūrų, jaučiasi tokia vieninga ir pateikia tokį bendrumo
pavyzdį.(...) Aš manau, kad šiame Sinode buvo toks bendrumo ir
santykių nuoširdumo lygis, kuris nereikalavo ypač drastiškų ir
dramatiškų pokyčių, bet tik numatė išsamesnį pateiktų temų svarstymą.
Tarp tokių svarstytų temų, kurios susilaukė didesnio dėmesio,
buvo daugelio Sinodo dalyvių nuomonė, jog vietinėms Bažnyčioms
ir vyskupų konferencijoms galėtų būti suteikta didesnė atsakomybė
sprendžiant praktinius bei pastoracinius klausimus. Ypač to pageidauja
Rytų Katalikų Bažnyčių vadovai. Kaip minėta, jų buvo septyni.
Šie Sinode dalyvavę patriarchai įteikė Popiežiui memorandumą,
prašydami labiau suderinti Bažnyčios kanonų teisę su tradicine
rytų katalikų autonomija. Vis dėlto, kaip pastebėjo kardinolas
K.Martinis, Sinodo asamblėjoje buvo sutarta, kad visos kolegialumą
išreiškiančios struktūros, tarp jų ir Sinodas, vyskupų konferencijos,
vyskupų ad limina vizitai į Romą bei jų reguliarūs santykiai su
Vatikano dikasterijomis, turi būti patobulintos taip, kad stiprintų
abipusį supratimą ir įvairoves esant vienybei galimybę.
Tikėjimo doktrinos kongregacijos prefektas kardinolas Jozefas
Ratcingeris interviu misijų žinių agentūrai "Fides"
nurodė, kad Sinodo pirmutinis rezultatas buvo naujai atrastas
vieningumas skelbiant Kristų pasauliui. Jis sakė, jog susitikime
išmintingai vengta perdėtai sutelkti dėmesį į tokias problemas,
kaip vyskupų konferencijų pageidautinas savarankiškumas ir ryšiai
tarp vyskupų ir Romos kurijos. Sinode būta tam tikros rizikos
įsipainioti į diskusiją dėl Bažnyčios valdymo, kuri gali kiek
užslopinti bažnytinį gyvenimą, kada per daug kalbama apie antraeilius
dalykus ir užmirštami esminiai, sakė kardinolas J.Ratcingeris.
Episkopatų reikšmė
Tačiau kai kurie Sinodo asamblėjos
dalyviai iš Jungtinių Valstijų teigė, kad vyskupų konferencijų
padėties klausimas yra reikšmingas ir kad reikia decentralizacijos
sprendžiant kai kuriuos pastoracinius klausimus. "Buvo sutarta,
kad būtina pripažinti vyskupų konferencijų teises, - katalikų
žinių agentūrai CNS sakė JAV vyskupų konferencijos pirmininkas
vyskupas Džozefas Fiorenza. - Be to, netgi kai kurie Romos kurijos
kardinolai aiškiai jautė, kad reikia dažniau susitikti su episkopatų
pirmininkais." Baltimorės arkivyskupas kardinolas Viljamas
Kileris irgi teigė, kad Sinode buvo išsamiai aptartas vyskupų
konferencijų ir Vatikano dikasterijų bendradarbiavimas. "Manau,
šis Sinodas suteikė galimybę tiems, kurie reziduoja Romoje, pasvarstyti,
kaip jie galėtų geriau pasitarnauti Bažnyčiai kitose pasaulio
dalyse", - sakė kardinolas V.Kileris.
Abu JAV ganytojai teigė esą įsitikinę, kad reikia tobulinti ir
pačią Sinodo eigą, mat buvo pasiūlyta gerinti metodus ir siekti
didesnio jų efektyvumo. Dar prieš Sinodo pradžią duotame interviu
Belgijos dienraščiui "La Libre Belgique" šalies sostinės
Briuselio arkivyskupas kardinolas Godfridas Danielsas sakė, kad
Sinodas yra nepakeičiamas kolegialumo organas, tačiau reikia gerinti
jame vykstančius debatus. Aktyvesni galėtų būti plenarinių posėdžių
moderatoriai (Popiežiaus deleguoti pirmininkai), kurie dabar tik
nurodo, kada kalbėti pranešėjams. Be to, Sinodo dalyviai galėtų
pranešimus gauti iš anksto, kad po pasisakymų iš karto juos ir
aptartų. Kardinolo G.Danielso nuomone, dabartinis darbo grupių
suskirstymas pagal kalbas ne visada tinkamas, nes Bažnyčios problemos
atskiruose regionuose, šalyse ir žemynuose kartais gerokai skiriasi.
Štai Sinodo asamblėjoje dalyvavęs Ciuricho (Šveicarija) vyskupas
Amadė Grabas, kuris yra ir Europos vyskupų konferencijų tarybos
(CCEE) pirmininkas, teigė, kad net vyskupo įvaizdis skirtingų
kultūrų regionuose gerokai skiriasi. Afrikoje vyskupas laikomas
savo kunigų dvasiniu tėvu, o Vakarų Europoje toks požiūris nėra
vyraujantis. Vyskupui nemažą įspūdį paliko visų Sinodo dalyvių
vieningumas esminiais klausimais, ir tai pabrėžia Vyskupų Sinodo,
kaip institucijos, darbo tęstinumą. "O juk buvo laikai, kada
ši vienybė buvo menkesnė", - sakė CCEE pirmininkas. Jis netgi
priminė, jog per II Vatikano Susirinkimą būta nemažų ginčų. Vis
dėlto ir pasibaigusioje Vyskupų Sinodo asamblėjoje, ypač antroje
jos dalyje, buvo įvairių pasisakymų dėl kolegialumo, subsidiarumo
ir "communio" santykio, aiškino vyskupas A.Grabas.
Sidnėjaus (Australija) arkivyskupas Džordžas Pelas, baigiantis
Sinodo asamblėjai, viename susitikime su žurnalistais sakė: "Tarpusavio
ryšių(...) tarp Popiežiaus ir kitų vyskupų klausimas buvo ir liks
aktualus. Tai mes visada galime pagerinti, tačiau tai nėra principinis
iššūkis, kaip kad plintantis religinis indiferentiškumas".
Arkivyskupas pastebėjo, kad tarp Sinodo pasiūlymų buvo įtrauktas
ir subsidiarumo principo taikymas, kada aukštesnė valdžia neturi
kištis į žemesnės valdžios sprendimus, kuriais ji jaučiasi esanti
kompetentinga, tačiau ši koncepcija netinka bažnytinėms struktūroms.
"Aš manau, kad pastaba apie subsidiarumą yra radikaliai nesuderinama
su Bažnyčios hierarchine ir bendruomenine prigimtimi", -
sakė jis. Pirminė sociologinė subsidiarumo principo esmė remiasi
prielaida, kad visa valdžia kyla iš žmonių, o tai "nėra Bažnyčios
autoriteto pagrindas; Bažnyčios autoritetas kyla iš Dievo".
Be to, ganytojas pripažino, jog Sinode vyskupai sutarė, kad reikia
toliau nagrinėti vyskupų konferencijų galimybes, tačiau jis nesutinka,
kad šioms regioninėms struktūroms būtų suteikta daugiau galių
priimti sprendimus. "Iš tiesų kiekvienas vyskupas yra atsakingas
Popiežiui, ir pagal tam tikras doktrinos bei disciplinos normas
kiekvienas vyskupas turi labai aiškią autonomijos ir veiklos erdvę",
- teigė jis. Arkivyskupas nenorėtų turimo savarankiškumo perduoti
kitoms nacionalinėms ar regioninėms struktūroms, nors vyskupų
bendradarbiavimas ir yra reikalingas. Arkivyskupas D.Pelas sakė,
kad Popiežiaus primatas ateityje bus dar svarbesnis dėl šiuolaikinės
"doktrinų painiavos ir paplitusių teologijos skirtumų".
Popiežiaus guvumas
Austrijos vyskupų konferencijai Sinodo
asamblėjoje atstovavęs Insbruko vyskupas Aloyzas Kotgaseris savo
šalies žurnalistams pasakojo, kaip buvo įvertintas Austrijoje
pateiktas siūlymas, kad vyskupijos turi gauti daugiau teisių aptariant
joms skiriamų vyskupų kandidatūras. Sinode pripažinta, kad reikia
"geriau, objektyviau ir plačiau išnaudoti jau esamas galimybes,
intensyviau įtraukti visus bažnytinės provincijos vyskupus".
Sinode sutarta ir dėl naujųjų Bažnyčios judėjimų, kuriuos būtina
darniai įtraukti į esamas diecezijų struktūras, o ne kurti naujas
ar į jas panašias. Vyskupo uždavinys - derinti jų veiklą. Insbruko
ganytojas pažymėjo, kad jam didelį įspūdį paliko kasdienis intensyvus
Popiežiaus darbas. Po Sinodo asamblėjos atidarymo rugsėjo 30 dieną
Jonas Paulius II dalyvavo visuose plenariniuose posėdžiuose, be
to, surengė daug audiencijų ir beveik kasdien susitikdavo su tądien
pakviestais Sinodo dalyviais prie pietų stalo. "Popiežius
kaip visada stebėtinai guvus, - sakė vyskupas A.Kotgaseris. -
Linksmumas tiesiog sklinda iš jo akių. Vieną rytą jis mus pasveikino
žodžiais "Salam aleikum", kurie nudžiugino arabiškų
šalių vyskupus."
Paskutiniame, 25-ajame plenariniame Sinodo asamblėjos posėdyje
jo pirmininkas Bombėjaus (Indija) arkivyskupas kardinolas Ivanas
Diasas Šventajam Tėvui sakė: "Mus iš tiesų labai sujaudino
Jūsų Šventenybės punktualumas ir dėmesingas dalyvavimas visuose
plenariniuose posėdžiuose bei Jūsų maloningas kvietimas kartu
pietauti Apaštaliniuose rūmuose". Jis dėkojo Popiežiui už
"brolių stiprinimą" ir gėrėjosi tuo, kaip Popiežius
"nesiliaudamas sėja gerą Evangelijos sėklą Romoje ir visame
pasaulyje, kaip laisto ją savo pasiaukojimu ir kentėjimais".
Priminęs, kaip Šventasis Tėvas naujoje Sinodo koplyčioje įžiebė
šv. Grigaliaus Švietėjo žibintą, kurį jam Armėnijoje padovanojo
katolikosas Karekinas II, kardinolas I.Diasas patikino Šventąjį
Tėvą: "Šią ekumeninę ugnį mes nešime savo širdyse ir melsimės
drauge su jumis, kad visiška krikščionių vienybė būtų atstatyta
kiek įmanoma greičiau".
"Vilties žinia"
Dešimtosios Vyskupų Sinodo asamblėjos
dalyviai balsavimu priėmė 67 svarbiausių siūlymų suvestinę, pavadintą
"Propositiones", kuri oficialiai nebuvo paskelbta, bet
perduota Popiežiui. Atsižvelgdamas į šiuos siūlymus, jis ateityje
paskelbs baigiamąjį Sinodo dokumentą, savo apaštalinį paraginimą.
Manoma, kad tarp pateiktų siūlymų buvo išryškinti jau minėti pagrindiniai
vyskupo misijos Bažnyčioje aspektai, jo veikla ekumenizmo ir tarpreliginio
dialogo srityje, Vatikano tarnybų ir episkopatų bendradarbiavimas,
Sinodo eigos gerinimo aktualumas.
Vyskupų Sinodo dalyviai paskelbė savo kreipimąsi į tikinčiuosius
ir pasaulį, pavadintą "Vilties žinia", kuriame šalia
teologinių dalykų buvo aptarti ir Bažnyčiai svarbūs socialiniai
bei tarptautinio politinio gyvenimo reikalai. Prisiminę žiaurius
teroristinius išpuolius Jungtinėse Valstijose, Sinodo dalyviai
kreipimesi pareiškė: "Mūsų asamblėja kartu su Šventuoju Tėvu
išsako savo didžiausią užuojautą rugsėjo 11-osios smurto aukoms
ir jų šeimų nariams. Mes meldžiamės už juos ir už visas kitas
terorizmo pasaulyje aukas. Mes smerkiame terorizmą, kurio niekas
negali pateisinti". Dėl susidariusios padėties, dar nesibaigus
Sinodo asamblėjai, į savo diecezijas grįžo Niujorko arkivyskupas
kardinolas Edvardas Iganas, kuris buvo Popiežiaus paskirtas Vyskupų
Sinodo generaliniu relatoriumi, bei Pakistano sostinės Islamabado
vyskupas Antonis Lobas.
Asamblėjos dalyviai pabrėžtinai ragino siekti taikos Šventojoje
Žemėje, ypač Jeruzalėje, "mieste, kur Dievas apsireiškė pasauliui".
Vyskupai pabrėžė, jog meldžiasi už tai, kad visi Abraomo vaikai
- krikščionys, žydai ir musulmonai - "iš tikrųjų gerbtų vieni
kitų teises ir kad Jeruzalė visuomet liktų "vilties ir taikos
simbolis". Spalio 26 dieną paskelbtame kreipimesi, aišku,
minima ir pagrindinė Sinodo asamblėjos tema: vyskupas, kaip šventumo
pilnas asmuo, kaip "patyręs vienybės audėjas" kiekvienoje
Bažnyčios gyvenimo srityje, kaip vilties balsas pasaulyje, kupiname
prievartos ir neteisybės. Vyskupo "apaštalinės tarnystės
negalima atskirti nuo vilties slėpinio". Dokumente kreipiamasi
ir į šių dienų politikos bei ekonomikos lyderius ir kviečiama
"prisiminti tuos pasaulio kampelius, apie kuriuos nepraneša
žiniasklaida, bet ten mūsų broliai ir seserys miršta iš bado ir
dėl vaistų stygiaus".
Nelikti abejingam socialinėms
problemoms
Viltingą pareiškimo toną liudija
ir tokia išvada: "Nors žmogui dažnai atrodo, kad blogio galia
triumfuoja, tačiau tikėjimas parodo, kad mylinčio Dievo gailestingumas
daug didesnis". Todėl ir šiuolaikinio vyskupo pagrindinis
uždavinys - skiepyti evangelinį vilties jausmą daugybei žmonių,
kurie yra nusivylę dėl savo kančių ir pasaulio neteisybės. Vyskupai
negali nematyti daugelio masinių tragedijų, kurios, pasak popiežiaus
Jono Pauliaus II, yra nuodėmės struktūrų pasekmė. Užtenka prisiminti
ekonomikos ekspertų tvirtinimus, kad 80 proc. planetos gyventojų
tenka tik 20 proc. visų pajamų ir kad 1,2 milijardo gyventojų
gyvena gaudami mažiau nei vieną dolerį per dieną. Tik nuosekliai
taikant Bažnyčios socialinę doktriną, galima efektyviai spręsti
daugybės badaujančių ir skurstančių žmonių, pabėgėlių, imigrantų
ir kitas globalines visuomenės problemas.
Vyskupai neturi likti abejingi tokioms šiandienos nelaimėms kaip
AIDS plitimas, nemažėjantis neraštingumas, beviltiška daugybės
vaikų ir jaunuolių padėtis (jiems tenka gyventi gatvėje), moterų
išnaudojimas, pornografija, skandalingai iškreiptas religijos
naudojimas prievartos tikslais, narkotikų kontrabanda, prekyba
ginklais. "Turbūt labiausiai mus, kaip ganytojus, šokiruoja
žmogaus gyvybės niekinimas nuo jos pradėjimo iki mirties bei šeimų
irimas, - rašoma dokumente. - Bažnyčios tariamas "ne"
abortui ir eutanazijai yra "taip" gyvybei, fundamentaliam
kūrinijos gėriui, kuris gali sujaudinti kiekvieną žmogų iki sąmonės
gelmių, "taip" šeimai, pagrindinei bendruomenės vilčiai,
kuri yra tokia artima Dievui, kad Jis kviečia ją tapti namų Bažnyčia."
Šiuolaikinis vyskupas ne tik kaip niekada yra šaukiamas būti šventas.
Jis, sekdamas Kristų, turi laikytis evangelinio neturto, kuris
išlaisvina jėgas mylėti ir tarnauti. "Turime būti vargšai
savo brolių ir seserų akivaizdoje, liudyti gyvenimo būdą, kuris
artina žmones prie Viešpaties Jėzaus. Vyskupas yra neturtingųjų
tėvas ir brolis, - pabrėžiama Vyskupų Sinodo dokumente. - Kai
būtina, jis turi nedvejodamas kalbėti už tuos, kurie negali kalbėti,
kad jų teisės būtų pripažintos ir gerbiamos." Be abejonės,
tai kartais gali būti nesuprantama, gali sukelti kančių, o kartais
netgi kainuoti gyvybę. "Mes su dideliu jauduliu išklausėme
liudijimų kelių vyskupų, kurie pastaraisiais dešimtmečiais kalėjo
arba buvo ištremti dėl Jėzaus. Kiti mirė už ištikimybę Evangelijai,
- rašoma dokumente. - Jų kančios (...) neužslopino krikščioniškos
vilties šviesos, bet padarė jos spindėjimą dar ryškesnį visame
pasaulyje."
Tarp svarbių sielovadinių vyskupo uždavinių pabrėžiamas rūpinimasis
dvasiniais pašaukimais bei parapijų gyvenimu, kad jose augtų misijos
dvasia, veiktų katalikiški judėjimai ir organizacijos, atskleidžiančios
visų Bažnyčios narių "nuostabią charizmų įvairovę".
Vyskupas turi būti pasirengęs ekumeniniam dialogui, taip pat dialogui
su nuo tikėjimo nutolusiais žmonėmis, tačiau jis turi budriai
"perspėti savo žmones, kad saugotųsi klaidingų mokymų, kurie
kelia grėsmę krikščioniškos vilties grynumui". Tam, kad grynas,
neiškreiptas krikščionybės mokymas būtų aiškinamas "nauja
ir prieinama kalba, būtų išlaikyta ištikimybė tradicijai, reikia
ypatingo gerai pasirengusių teologų įnašo", kurie būtų vienos
minties su Bažnyčia, pažymima Vyskupų Sinodo kreipimesi.
Dokumento pabaigoje Bažnyčios viltis - jaunimas yra kviečiamas
kurti meilės civilizaciją ir įgyvendinti Kristaus mokymą, išsakytą
nuo Palaiminimų kalno. Jaunuoliai turi laikytis savo širdyse išrašyto
Dekalogo įsakymų ir likti vieningi su savo vyskupais ir kunigais,
"kurie yra vieši liudytojai Tiesos, kad Jėzus yra mūsų Viešpats".
Taip pat prašoma Švč. Mergelės Marijos, Vilties Motinos, užtarti
"visas pasaulio tautas, kad jos, besilaikydamos teisingumo,
atleidimo ir taikos, rastų stiprybės mylėti viena kitą kaip vienos
šeimos narės".
Išrinkta Posinodinė taryba
Asamblėjos pabaigoje buvo sudaryta
15 narių Posinodinė vyskupų taryba, kuri padės Šventajam Tėvui
parengti pagrindinį Sinodo dokumentą - apaštalinį paraginimą,
atliks kitus einamuosius reikalus iki naujos asamblėjos. Dvylika
Posinodinės tarybos narių išrinko pasibaigusios asamblėjos dalyviai,
tris paskyrė pats Popiežius. Iš Europos į Tarybą buvo išrinkti
Popiežiškosios krikščionių vienybės skatinimo tarybos pirmininkas,
Vatikane dirbantis vokiečių kardinolas Valteris Kasperis, Belgijos
vyskupų konferencijos pirmininkas kardinolas Godfridas Danielsas
ir Genujos (Italija) arkivyskupas kardinolas Dionidžis Tetamancis.
Iš Amerikos buvo išrinkti Čikagos (JAV) arkivyskupas kardinolas
Frensis Judžinas Džordžas, OMI, Buenos Airių (Argentina) arkivyskupas
kardinolas Chorchė Marijus Bergoljas, SJ, ir San Paulo (Brazilija)
arkivyskupas kardinolas Klaudijus Humešas, OFM. Iš Afrikos išrinkti
Popiežiškosios tarpreliginio dialogo tarybos pirmininkas, Vatikane
dirbantis nigerietis kardinolas Frensis Arinzė, Nigerijos vyskupų
konferencijos pirmininkas arkivyskupas Džonas Olorunfemis Onajekenas
ir Kisanganio (Kongo Demokratinė Respublika) arkivyskupas Loranas
Monsengvas Pasinija. Kaip Azijos ir Okeanijos atstovai išrinkti
Filipinų vyskupų konferencijos pirmininkas arkivyskupas Orlandas
B.Kvevedas, OMI, Kalkutos (Indija) arkivyskupas Henris Sebastianas
D'Souza ir Sidnėjaus (Australija) arkivyskupas Džordžas Pelas.
Popiežius Jonas Paulius II į Posinodinę komisiją skyrė Lvovo (Ukraina)
graikų apeigų katalikų arkivyskupą kardinolą Liubomirą Husarą,
MSU, Mechiko (Meksika) arkivyskupą kardinolą Norbertą Riverą Karerą
ir Gniezno (Lenkija) arkivyskupą Henriką Mušinskį.
Mindaugas BUIKA
© 2001 "XXI amžius"