Bažnyčia statistikos ir sociologinių tyrimų veidrodyje
Diskutuojant reiškiamos skirtingos
nuomonės, ar statistiniai duomenys atspindi realią Bažnyčios padėtį
ir religinio gyvenimo tendencijas. Štai neseniai Londono dienraštis
"The daily telegraph", remdamasis statistiniais duomenimis,
teigiančiais, jog Anglijos krikščionys vangiai praktikuoja savo
tikėjimą (ne visada dalyvauja sekmadienio pamaldose), daro išvadą,
kad po kelerių metų musulmonų Didžiojoje Britanijoje bus daugiau
nei praktikuojančių krikščionių, nors islamo išpažinėjai sudaro
ne daugiau kaip 5 proc. šios šalies gyventojų.
Be abejo, negalima visiškai pasitikėti statistika, kai kalbama
apie dvasinius reikalus. Vis dėlto, vertinant sielovados ir evangelizacinio
darbo rezultatus bei sudarant ateities planus, neretai remiamasi
jos duomenimis. Todėl įvairių šalių katalikiška žiniasklaida stengiasi
paskelbti naujausią bažnytinę statistiką, o kartais ir pati atlieka
sociologines apklausas, kurių rezultatai su ypatingu susidomėjimu
yra priimami ir analizuojami.
Paryžiaus kardinolas neabejoja
geromis tikėjimo Prancūzijoje perspektyvomis
Paryžiaus katalikų dienraščio "La
Croix" paskelbti sociologinių tyrimų rezultatai patvirtino
religingumo mažėjimą Prancūzijoje - šalyje, kuri anksčiau buvo
tradiciškai katalikiška, tačiau darosi vis labiau sekuliarizuota.
"La Croix" neseniai pranešė, kad 75 proc. prancūzų niekada
nėra skaitę Šventojo Rašto. Tiesa, 38 proc. apklausos dalyvių
sakė, kad, jų įsitikinimu, Biblija tebėra aktuali ir šiandien,
tačiau daugiau kaip pusė mano, jog ji yra "pasenusi",
prieštarauja šiuolaikinio pasaulio nuostatoms. Beveik pusė Prancūzijos
piliečių teigia neišpažįstantys jokio tikėjimo ir tik vienas iš
dešimties šalies katalikų dalyvauja sekmadienio pamaldose. Prognozuojama,
jog Prancūzijoje 2005 metais liks mažiau kaip dešimt tūkstančių
katalikų kunigų (1945 metais jų buvo 45 tūkstančiai).
Tačiau bažnytiniai šaltiniai Prancūzijoje nurodo ir kitus duomenis,
pavyzdžiui, vis daugiau pakrikštijama suaugusiųjų (kasmet pakrikštijama
iki devynių tūkst. brandaus amžiaus piliečių); 2000 ir 2001 metais
daugėjo kunigystės šventimų, ir tai, galima teigti, liudija religinį
atgimimą XXI a. pradžioje. Spalio pabaigoje interviu Lenkijos
dienraščiui "Gazeta Wyborcza" 75 metų Paryžiaus kardinolas
Žanas Mari Liustižė sakė, kad jis optimistiškai nusiteikęs dėl
Bažnyčios atgimimo ateityje ir kad religingumo padėties negalima
"redukuoti iki sociologinių mechanizmų".
Kardinolas pažymėjo, kad iki šiol vykusi sparti urbanizacija nutraukė
kultūrinį tęstinumą ir suardė tautos religines tradicijas bei
papročius. Tačiau Bažnyčios didesnio dvasingumo paieškos pastangos
nenuėjo veltui. "Krikščionybė dabar jau nebėra rutina, bet
laisvai pasirinkta ir kūrybinga. Jos vaisius jau galima matyti,
ir aš tikiu, kad nauja krikščionių karta darys didesnę sprendžiamąją
įtaką visuomenės gyvenimui", - sakė kardinolas. Dėl religinės
praktikos silpnėjimo galima kaltinti didžiuosius socialinius pokyčius
ir vadinamąją dvasinę krizę Prancūzijos Katalikų Bažnyčioje. Tačiau
Prancūzijos visuomenė priėmė "integravimo modelį", kuris
leido sugyventi skirtingų kultūrų ir pasaulėžiūrų žmonėms, vadovaujantis
krikščionybės vertybėmis besiremiančiu "humanistiniu ir politiniu
idealu".
Kultūros tęstinumą užtikrina nuolatinis jos perdavimas iš vienos
žmonių kartos į kitą. Jeigu tuo pačiu metu nevyks vertybių perdavimas,
civilizacijai iškils pavojus, sakė kardinolas Ž.Liustižė. Jo tvirtinimu,
norint Prancūzijoje išlaikyti dabartinį parapijų tinklą, reikia
pastatyti 30-40 tūkstančių naujų bažnyčių, nes žmonės persikėlė
į miestus, o kaimuose liko senosios apleistos bažnyčios. "To,
žinoma, negalima padaryti, nes trūksta pinigų, noro ir atitinkamų
politinių sąlygų", - sakė Paryžiaus ganytojas. Beje, kardinolas
beveik po šimtmečio pertraukos Prancūzijos sostinėje vėl pradėjo
statyti naujas bažnyčias. Jis yra įsitikinęs, kad prancūzų kultūra
visgi liks "paženklinta krikščioniškų ir biblinių tradicijų".
Austrijoje tikėjimas ir Bažnyčios
padėtis - stabilūs
Austrijoje rugsėjo mėnesį Linco viešosios
nuomonės tyrimo instituto surengta apklausa parodė, kad austrų
vertybinis sąmoningumas nesilpnėja, nors pastebimas kai kurių
prietaringų vaizdinių populiarumas. 67 proc. apklaustųjų teigė
esą įsitikinę, "kad žmogus turi sąžinę, kuri jam pasako,
kas yra gera, o kas bloga". 59 proc. mano, jog "be doros
ir tvarkos neįmanomas geras žmonių sugyvenimas". 58 proc.
apklaustų austrų tiki asmeninį Dievą, 50 proc. įsitikinę, kad
Šventasis Raštas yra ir liks "svarbus žmogui". 45 proc.
tiki, "jog žmogaus siela nemirtinga", tiek pat respondentų
mano, kad žmogaus laisvės troškimo neįmanoma užslopinti.
Paaiškėjo ir tokių nuostatų: 39 proc. apklaustų austrų mano, kad
yra už skriaudą atlyginantis teisingumas, 37 proc. tiki stebuklais,
34 proc. mano, jog yra žmonių, kurie gali pranašauti ateitį, tiek
pat žmonių mano, jog, vadovaujantis išmintimi, galima išspręsti
visas problemas. Be to, 31 proc. apklaustųjų tiki, kad augalai
turi sielą, 30 proc. laukia, kada ateis pasaulio pražūtis, 29
proc. tvirtina, jog yra ryšys tarp žmogaus likimo ir žvaigždžių,
24 proc. mano, kad pasaulio atsiradimą galima iš esmės paaiškinti
moksliškai, o 17 proc. tiki, jog yra velnias. Tik 14 proc. apklaustų
austrų tiki, jog kada nors žemėje įsiviešpataus taika, ir visai
nedaugelis (tik 9 proc.) įsitikinę, jog ateis toks metas, kai
pasaulyje nebeliks vargo ir skurdo. Taigi, nepaisant technologijos
pažangos, šiuolaikiniam žmogui netrūksta pesimizmo. O gal jis
išmintingai suvokia realybę?
Šiek tiek anksčiau, rugpjūčio mėnesį,paskelbti 2000 metų bažnytiniai
statistikos duomenys patvirtino, kad Katalikų Bažnyčios padėtis
Austrijoje yra stabili. Iš viso katalikų yra apie 5,9 milijono,
arba 73 proc. visų šalies gyventojų. Tačiau tikinčiųjų, nuolat
dalyvaujančių sekmadienio pamaldose, yra tik vienas milijonas.
2000 metais Austrijoje buvo pakrikštyta 60,3 tūkst. vaikų (1999-aisiais
- 62,4 tūkst.), Bažnyčios sutuokta 16,2 tūkst. porų (1999-aisiais
- 16,4 tūkst.).
Austrijoje beveik nesumažėjo kunigų: 2000 metais diecezinių kunigų
buvo 2522 (1999-aisiais - 2592). Tačiau kunigų vienuolių, nuolatinių
diakonų ir brolių vienuolių šiek tiek padaugėjo: 2000 metais buvo
1722 kunigai vienuoliai (1999-aisiais - 1677), 422 nuolatiniai
diakonai (1999 metais - 403) ir 415 brolių vienuolių (1999-aisiais
- 398). Moterų vienuolių per vienerius metus šiek tiek sumažėjo
(nuo 5969 iki 5874). Žinoma, prieš kelis dešimtmečius, pavyzdžiui
1960 metais, Austrijos Katalikų Bažnyčios padėtis buvo geresnė.
Prieš keturiasdešimt metų šalyje buvo 6,4 mln. katalikų, iš kurių
du milijonai reguliariai dalyvavo sekmadienio pamaldose. 1960
metais Austrijos Bažnyčioje buvo 3174 dieceziniai kunigai, pakrikštyta
119,3 tūkst. vaikų (du kartus daugiau nei 2000 metais) ir sutuokta
45 tūkst. porų (beveik tris kartus daugiau nei 2000 metais).
JAV katalikų daugėja, o dvasininkų
- mažėja
Kaip visuomet išsami statistinė informacija
pateikiama Jungtinių Amerikos Valstijų Katalių Bažnyčios žinynuose
"Official Catholic Directory". Paskutinis žinynas buvo
išleistas birželio mėnesį. Jame skelbiama, kad 2001 metų pradžioje
JAV buvo 63,683 mln. katalikų ir kad per vienerius 2000 metus
jų šalyje padaugėjo 1,3 milijono. (2000 metais surengto gyventojų
surašymo duomenimis, iš viso Jungtinėse Valstijose gyvena 281
mln. žmonių, kurių dauguma yra įvairių konfesijų protestantai.
Daugiausia yra baptistų (18 mln.), metodistų ir episkopatų, tai
yra anglikonų.) Katalikai sudaro apie ketvirtadalį JAV tikinčiųjų
ir yra didžiausia šalies religinė grupė.
Nors katalikų Jungtinėse Valstijose nuolat daugėja (prie to prisideda
ir sparti imigracija iš katalikiškosios Lotynų Amerikos šalių),
tačiau dvasinio luomo atstovų toliau mažėja. 2001 metų pradžioje
JAV buvo 30 655 dieceziniai kunigai (per paskutinius vienerius
metus jų sumažėjo 285) ir 15 386 kunigai vienuoliai (sumažėjo
79). Iš viso kunigų - diecezinių ir vienuolių - per paskutinį
dešimtmetį (nuo 1990 metų) JAV sumažėjo septyniais tūkstančiais.
Per praėjusius vienerius 2000 metus brolių vienuolių sumažėjo
nuo 5 736 iki 5 565, seserų vienuolių - nuo 81 161 iki 79462.
Pozityvu yra tai, kad seminaristų Jungtinėse Valstijose toliau
daugėja, ir 2000 metais padaugėjo 392 iki 4 917 diecezinių ir
vienuolijų seminarijų auklėtinių, tačiau kol kas šis augimas negali
išlyginti kunigų netekties dėl mirčių ar pasitraukimo iš dvasinio
luomo.
Praėjusiais 2000 metais JAV buvo pakrikštyti 1 mln. 31 tūkst.
243 vaikai (Krikšto sakramentas kūdikiams suteiktas 9 tūkst. daugiau
nei 1999 metais). Taip pat buvo pakrikštyti 83 234 suaugusieji
(per metus šis skaičius beveik nepasikeitė) ir į katalikybę perėjo
95 299 kitų konfesijų krikščionių. Pažymėtina, kad atsivertimų
per vienerius metus padaugėjo beveik 8 proc. (1999 metais į katalikybę
perėjo 87 799 kitų konfesijų krikščionys). Pirmąją Komuniją priėmusių
žmonių per metus padaugėjo nuo 884 570 iki 909 779, o Sutvirtinimo
sakramentą gavusių - nuo 629 762 iki 651 443. Praėjusiais metais
JAV katalikų parapijose sutuoktos 269 034 poros, 1,5 tūkstančio
daugiau nei 1999 metais. Tai pirmas kartas per 11 metų, kai santuokų
daugėjo antri metai iš eilės. (1971 metais Jungtinėse Valstijose
buvo 426 309 katalikų santuokų, o 1990 metais - 341 356.)
Tarp kitų įdomesnių Jungtinių Valstijų katalikiškos statistikos
duomenų pažymėtina tai, jog pirmą kartą po kelerių metų pertraukos
padaugėjo mokyklose dirbančių dvasininkų: 1999 metais buvo 1794
kunigai, o 2000-aisiais - 1934. Ta proga primenama, kad 1966 metais
JAV mokyklose dirbo net 12 373 kunigai, bet vėliau dėstančių dvasininkų
nuolat mažėjo. Mokyklose dirbančių seserų vienuolių per vienerius
2000-uosius metus sumažėjo beveik tūkstančiu - liko 8201. Prieš
dešimt metų JAV mokyklose dirbo beveik 20 tūkstančių seserų vienuolių.
Žinyne rašoma, kad JAV katalikiškose pradinėse ir vidurinėse mokyklose
dirba 156 470 pasauliečių mokytojų ir per vienerius metus jų padaugėjo
beveik šešiais tūkstančiais.
Jungtinių Valstijų katalikiškose pradinėse mokyklose 2000 metais
mokėsi daugiau kaip du milijonai moksleivių, katalikiškose gimnazijose
- beveik 700 tūkstančių moksleivių, katalikiškuose koledžuose
bei universitetuose, kurių JAV yra net 235, studijavo daugiau
kaip 700 tūkst. studentų. Jungtinių Valstijų 596 katalikiškos
ligoninės 2000 metais priėmė beveik 79 mln. pacientų, o bažnytiniai
socialinės rūpybos centrai pagelbėjo 21 mln. vargo ištiktų žmonių.
Šiemet rugsėjo 11 dienos teroristų išpuolių Niujorke ir Vašingtone
aukoms paremti JAV katalikai jau surinko 11 milijonų dolerių.
Slovakijoje gerokai pagausėjo
katalikų
Šiemet Slovakijoje po dešimties metų
pertraukos surengtas visuotinis gyventojų surašymas pateikė netikėtą
rezultatą: nors šalies gyventojų skaičius beveik nepasikeitė,
tačiau save laikančių katalikais žmonių padaugėjo beveik puse
milijono. Surašymo duomenimis, Slovakijoje dabar gyvena 5,38 mln.
žmonių, tai yra 105 tūkstančiais daugiau nei 1991 metais, kada
buvo atliktas ankstesnis surašymas. (Tuomet Slovakija kartu su
Čekija sudarė vieną Čekoslovakijos federacinę valstybę, kuri nustojo
egzistavusi 1993 metų pradžioje.) 1991 metais lotynų apeigų katalikais
save pripažino 60,4 proc. Slovakijos gyventojų, o pagal šių metų
gegužę surengto surašymo duomenis Katalikų Bažnyčios nariais save
laiko jau 68,9 proc. šalies gyventojų.
Graikų apeigų katalikų irgi padaugėjo nuo 3,4 iki 4,1 proc. Vadinasi,
per pastarąjį dešimtmetį katalikų (lotynų ir graikų apeigų) šioje
Rytų Europos šalyje pagausėjo beveik puse milijono, ir jie sudaro
73 proc. šalies gyventojų (yra 3,71 mln. lotynų apeigų katalikų
ir 220 tūkst. graikų apeigų katalikų). Antra pagal dydį Slovakijos
konfesija yra liuteronai, kurie sudaro apie 8 proc. šalies tikinčiųjų.
Stebėtojų nuomone, toks netikėtas tikinčiųjų padaugėjimas Slovakijoje
(per dešimtmetį religingų žmonių šalyje pagausėjo beveik 700 tūkstančių,
nuo 72,8 iki 84,1 proc. visų gyventojų ) tikriausiai susijęs su
didesniu sąmoningumu ir baimės nebuvimu dėl religinės priklausomybės.
Per ankstesnį surašymą, kuris vyko netrukus po komunistinės diktatūros
žlugimo, nemažai žmonių, matyt, dar vengė viešai kalbėti apie
savo religingumą, būgštaudami dėl galimų pasekmių. Bažnyčia buvusioje
Čekoslovakijoje komunistų valdymo laikais buvo viena labiausiai
persekiojamų Rytų Europoje, ypač palyginus su kaimyninėmis šalimis
- Lenkija ir Vengrija.
Vokietijoje katalikai labiau praktikuoja
tikėjimą nei protestantai
Vokietijoje, kurioje gyvena bene
vienodai katalikų ir protestantų, tikėjimo praktikavimu katalikai
yra pranašesni. Neseniai savaitraščio "Neue Bildpost"
surengta apklausa parodė, jog Vokietijoje katalikės moterys dažniausiai
lankosi sekmadienio šv. Mišiose: kas ketvirta jų kiekvieną šventadienį
dalyvauja pamaldose. Tuo tarpu protestantai vyrai labiausiai atitolę
nuo šios tikėjimo praktikos: tik 7 proc. jų kas sekmadienį eina
į bažnyčia, trečdalis tikėjimo visai nepraktikuoja.
Apklausa parodė, kad beveik kiekvienas trečias Vokietijos katalikas
reguliariai dalyvauja sekmadienio pamaldose (jeigu žodį "reguliariai"
suprastume kaip bent kartą per mėnesį). 22 proc. katalikų eina
į bažnyčią kiekvieną sekmadienį ir dar 13 proc. - kartą per mėnesį.
Taip pat 15 proc. Vokietijos katalikų dalyvauja šv.Mišiose kas
du mėnesius, 27 proc. - tik per didžiąsias religines šventes ir
beveik 20 proc. (kiekvienas penktas) katalikų pamaldose visai
nedalyvauja.
Kaip minėta, Vokietijos protestantai tikėjimą praktikuoja silpniau.
Tik 8 proc. jų dalyvauja kiekvieno sekmadienio pamaldose, dešimtadalis
eina į bažnyčią kartą per mėnesį, 18 proc. - kas du mėnesius.
Trečdalis protestantų dalyvauja pamaldose tik per didžiąsias liturgines
šventes - Kalėdas ir Velykas. Taip pat trečdalis Vokietijos protestantų
tikėjimo nepraktikuoja ( pamaldose iš viso nedalyvauja).
Mindaugas BUIKA
© 2001 "XXI amžius"