Kažkas paliko tarpdury žibintą
Mintys apie Gintauto Iešmanto kūrybą
Gintautas IEŠMANTAS, pradėjęs
savo kūrybą skelbti 1990 metais, lig šiol išleido 17 poezijos
rinkinių. Ankstesnioji poetinė kūryba (iki 1988-ųjų) nuosekliai,
susistemintai pateikta knygose: "Liūdesio dainą aš dainavau"
(1947-1980 metai; išleista 1999-aisiais) ir "Gyvybės šaknys"
(kalinimo ir tremties tarpsnis 1980-1988 metais; išleista 2000-aisiais).
Paskutiniu laikotarpiu (po 1988 metų) sukurti eilėraščiai išspaudinti
rinkiniuose: "Lietuviškoji misterija" (1992), "Pasilenk
prie versmės" (1994), "Pirmykščiai ežerai" (1997)
ir "Srautas" (1999). Šiam tarpsniui priklauso ir istorinė
draminė poema "Išbandymas" (1998). Kitos dvi draminės
poemos, parašytos 1974-1975 metais, išspausdintos knygoje "Gaisai
debesyse" (1997). Epines poemas (iš viso 19), parašytas 1970-1987
metais ir paskelbtas įvairiuose leidiniuose, dabar ketinama išleisti
viena knyga "Amžių vėjas". Publicistika paskelbta knygose:
"Liudijimai" (1998), "Blyksniai" (2000), "Kelio
ženklas" (2001). Pastarojoje išspausdinti darbai, parašyti
1977-1979 metais.
Gintauto Iešmanto kūrybos atvejis
- dar vienas liūdnas paliudijimas, kokia vienaakė ir vienaausė
tebėra laisvosios Lietuvos literatūros kritika, spauda ir demokratiška
besidedanti Rašytojų sąjunga (centrinė, nes yra dar Nepriklausomųjų
ir Kaimo rašytojų sąjungos). G.Iešmantas leidžia knygą po knygos
(beje, jis - Kovo 11-osios Nepriklausomybės Akto signataras),
bet ir recenzijos, o tuo labiau straipsniai spaudoje ir atgarsiai
radijuje ar televizijoje - retenybė. Tikiu, jog atgarsis išlieka
pačioje aukščiausioje vertybinėje instancijoje - skaitytojų širdyse.
Ši viltis paguodžia ir tuomet pagalvoji: bala nematė tos "išcentruotos"
žiniasklaidos...
Ko turėčiau liūdėti?
Tiktai akimirksnis:
Aš buvau ir esu,
Aš esu ir būsiu...
Tiktai akimirksnis.
Bet ar tik? Nuostabu:
Kaip mažam lašely
Bekraštis vandenynas,
Taip menkam akimirksny
Amžina amžinybė.
Ko tada liūdėti?
Iš tiesų nėra ko nusiminti - per
vienuolika metų G.Iešmantas sugebėjo išleisti 18 knygų, baigia
sudaryti ir publikuoti visą ligšiolinį savo įvairiažanrį kūrybinį
kraitį. Skaitytojams reikia pasakyti svarbų dalyką - G.Iešmantas
kuria nuo 17-os metų, tačiau savo kūrybą pradėjo skelbti tiktai
nuo 1990-ųjų, t.y. sulaukęs septyniasdešimtmečio. Sovietiniais
laikais grožinės kūrybos jis negalėjo skelbti, nes ji netiko to
meto literatūrinei-politinei konjunktūrai. Apie tai jam oficialiai
pareiškė sovietinio saugumo ir prokuratūros atstovai ir pamąstyti
apie šį sprendimą "komandiravo" jį aštuoneriems metams
į Rusijos šiaurės kalėjimus... O tai, kad G.Iešmanto kūryba nelabai
tepatinka ir laisvosios Lietuvos kritikams, žiniasklaidai, nulemia
jau nebe politinės, bet estetinės priežastys. Aštuonioliktos G.Iešmanto
poezijos, pjesių bei poetinės prozos knygos "Sulos gėrimas"
(leido ir spausdino "Biznio mašinų kompanija", Vilnius,
2001) aptarime Vilniaus Signatarų namuose apie tai kalbėjo profesorė
Viktorija Daujotytė ir šių eilučių autorius.
Ne gyvenimo artistas, bet - iškentėtojas
Žvelgiant į G.Iešmanto kūrybą bei
jo paties gyvenseną, galima drąsiai sakyti, jog jis - ne tas gyvenimo
artistas, kurio rolę prieškario Lietuvoje propagavo Juozas Albinas
Herbačiauskas ir kurio įvairių spalvų pamėgdžiotojų esama ir mūsų
dienomis. G.Iešmantas visų pirma - orus gyvenimo iškentėtojas,
savo ir kaip žmogaus, ir kaip kūrėjo misiją vykdantis stebėtinai
stoiškai, kukliai, subtiliai. Jokio afišavimosi, jokio manieringumo,
valiūkavimo ar tuo labiau bravūriškumo - viskas jo kūryboje klasiškai
sustyguota, morališkai pasverta. Paviršutiniškam, o tuo labiau
tendencingam žvilgsniui gali pasirodyti, jog šitaip intonuota
ir ritmizuota poezija, kokią regime "Sulos gėrime",
dvelkia archaika, yra nemadinga, nešiuolaikiška. Taip manant būtų
smarkiai apsirikta. Kūrybos šiuolaikiškumą, aktualumą G.Iešmantas
supranta kaip amžinųjų, bendražmogiškų problemų kėlimą, kaip žmonijos
istorijos ir jos dvasinės kultūros priartinimą prie amžininkų,
prie savo skaitytojų. Gal todėl jo poezijoje tokia ryški Pažinimo
medžio metafora - G.Iešmantas yra vienas iš tų nedaugelio šiandieninių
mūsų poetų, kurie aukščiau žaidimo, valiūkavimo, o neretai - ir
beprasmio pasąmoninio kalbėjimo, aukština mintį, protą, sąmoningumą,
atsakingumą. Žinoma, kai kam tokie imperatyvai - laisvos, "liberalios"
gyvensenos trukdžiai. Ką darysi, tai jų pačių problema...
Poezijos vakaras Užupio kavinėje
prie Vilnelės (reportažas karštomis pėdomis)
Poetai skaito eiles, gražbyliauja,
varžos.
Alus. Balaganiška nuotaika. Vynas.
Žilas profesorius įkvėptai groja skerspjūve.
Aš jau netinku šitam gyvenimo žaismui.
Po tiltu gurgena juodas nerimstantis srautas,
Nusinešdamas užkoduotą žodį. Bet lieka
Iliuzijos, verčiančios viltis ir juoktis. Liūdna.
Aš jau netinku šiam gyvenimo žaismui.
Taigi G.Iešmantas nesiruošia lenktyniauti
su tokia, anot jo, "balaganiška" poezija. Tai jo pagrįsta
teisė ir apsisprendimas, nulemtas kitaip suvokiamos kūrėjo misijos
ir pareigos. Prof.V.Daujotytė Signatarų namuose sakė, jog ten,
Užupio kavinėje, prie Vilnelės, perskaitoma ir labai geros poezijos.
Jos žodžiais galima tikėti, tačiau dėl G.Iešmanto nuostatos kyla
bendresnio pobūdžio pasvarstymai... 1994 m. gruodžio 3 d. eilinėje
"Šeštojoje dienoje" Vaidotas Daunys, turėdamas omenyje
komplikuotą Salomėjos Nėries gyvenimo ir kūrybos ryšį, pateikė
štai tokią svarią retorinę tezę: "Grožis atperka tai, kas
gyvenime niekinga. Niekingas gyvenimas siekia panaikinti grožį...
Nelengvas galvosūkis - kuo šiame dualizme (dvilypume) mums labiau
tikėti? Skaitytojai skaito ne tiktai rašytojų knygas, bet ir jų
gyvenimus. Kartais atrodo, jog pastarasis skaitymas hierarchiškai
yra svarbesnis. Kalnai gražiausių ir protingiausių knygų dažnai
nesugeba nugriauti net ir nedidelio blogio kauburio. Kodėl?.."
G.Iešmanto knygoje greta kitų žinomų istorinių personažų veikia
ir garsus prancūzų viduramžių laikų poetas Fransua Vijonas. Nedidelėje
"scenoje" jis parodytas ne itin palankiame socialiniame-moraliniame
kontekste. Atkreipusi dėmesį į šį G.Iešmanto kūrinį, prof. V.Daujotytė
pajuto būtinybę "reabilituoti" F.Vijoną, sakydama, jog
tai buvęs didelio talento poetas, kuris kūrė poeziją (grožį!),
"naikindamas gyvenimą". Tačiau toksai kūrybos stimulas
yra, kaip čia pasakius, nežmoniškas, verčiantis prisiminti tironą
Neroną, kuris padegė Romą, idant, žvelgdamas į gaisro liepsnas,
galėtų sukurti keletą įspūdingų metaforų. Neduok Dieve, tokios
kūrybos!
Žodis ne tik kuria, bet ir griauna
Talentingas žodis - labai paveikus.
Tačiau žodis ne tik kuria, bet ir griauna (sakoma, žodžiu galima
ir užmušti). Neregėtas blogio suklestėjimas XX amžiuje ir XXI
a. pradžioje rodo, kad literatūros ir apskritai meno poveikis
žmonijos moralinei raidai buvo minimalus. O galbūt jis buvo daugiau
destruktyvus, griaunantis? Tebūnie tai retorinis klausimas. Aišku
viena - meno negyvybingumas užkoduotas pačioje pirmapradėje genomoje
- paties autoriaus nesantarvėje su savo sukurto kūrinio grožiu
ir tiesa. Jei gražus kūrinys netampa gražiu pavyzdžiu jo gimdytojui
ir kūrėjui, nėra ko norėti, kad jis tokiu taptų grupei, kolektyvui
ar visuomenei. Kalbama apie atsakomybės už parašytą - ištartą
žodį devalvaciją... Ne tiktai pykčio, bet ir neatsakingumo, lengvabūdiškumo
gėlės ("Pykčio gėlėmis" yra pavadinta viena Šarlio Bodlero
knyga) užgožia gėrio, meilės, sąžinės želmenėlius, ir taip kultūros
lauke ima vyrauti sausvėjai, dykvietės (turbūt ne veltui viename
popiežiaus Jono Pauliaus II laiške rašoma apie plintančią "mirties
kultūrą").
Sulos gėrimas
Išgėriau gurkšnį skaidriosios
beržo sulos -
Prašneko šaknys žmogaus balsu.
Išgėriau antrą gurkšnį sidabro sulos -
Sušlamo šakos virš mano galvos.
Išgėriau trečią gurkšnį kaip saulė sulos -
Suulbėjo paukščiai viršūnės tyloj.
Kai nurijau ketvirtą gurkšnį it oras sulos -
Suskambo žvaigždynai, atsivėrė dangus.
Paskui susijungė į vieną viskas aukštai ir žemai,
Medis ošė, spindėjo, lapojo, vis plėtės laja.
Gaudė pasaulio medis, pilnas gyvybės šviesos.
Aš po juo stovėjau, o rodės - auga man iš širdies.
Aš pats sutapau su juo, su ta muzika, su stebuklu.
Girdėjau, mačiau ir tai, kas neįmanu, - supratau.
G.Iešmanto kūryba patiks (ir patinka!)
tiems, kurie tebeturi išsaugoję sveikus konstruktyvaus, socialiai
ir humanistiškai angažuoto, semantiškai komunikabilaus meno lokatorius.
Tokiems skaitytojams patiks ir pacituotas eilėraštis... Sulatėkio
pavasarį laukimas, priemonių pasiruošimas, skylės beržo ar klevo
kamiene gręžimas, prilašėjusio medžio "kraujo" gėrimas
- šviesus ritualas, dvasine aura apgaubęs daugelio mūsų vaikystę
ir jaunystę, gaivinęs širdį senatvėje... G.Iešmanto eilėraštyje
sukurtas belaikio - universalaus - sulos gėrimo simbolinis paveikslas,
poetizuojantis žmogaus - medžio - gamtos gyvybingąjį ryšį. Štai
ant kokios gyvastingos žemės gyslos auga G.Iešmanto poezijos medis!
Kokio žodžio G.Iešmantas nepašlovintų?
Rinkinys suskirstytas į penkis skyrius,
kiekviename atsiskleidžia vis kitoks autoriaus talento bruožas.
Patetiškus eilėraščius keičia ironiškesni, asmeniškesni, šiuos
- poetinė proza, rytietiškoje tradicijoje sukurtos miniatiūros,
toliau - "scenos" (mažosios pjesės).
Lyg užburtas sėdžiu prie upės.
Tėkmė be garso
Vis keičias, vis kita, bet drauge amžinai -
Ta pati. Kaip čia tąsyk išeina - galvoju. -
Esu ir nesu... Ko šypsais, Herakleitai?
G.Iešmanto eilėraščių turinyje ir
bendrame temų - problemų kontekste akumuliuota daug istorinės-kultūrinės
informacijos. Rinkinio metaforika ir simbolika nėra grindžiama
vien tik lyriniu jausmu ar emocine būsena, bet yra harmoningai
praplėsta gilia proto įžvalga, subtiliais filosofiniais apmąstymais...
"Atimti iš poezijos pažintinę funkciją - tolygu atimti iš
jos prasmę ir esmę", - sako G.Iešmantas. Pacituosiu jo bevardį
eilėraštį, nuostabų savo paslaptimi, giliamintiška potekste:
Išeinantis paliko tarpdury žibintą,
Ir jo liepsnoj regėjom, kaip vis tolo, tolo,
Kol pagaliau ištirpo tamsoje. Tuomet
Kažkas žibintą virš staktos pakėlė tyliai
Ir pakabino ten. Šviesa erdvėn nubėgo,
Bet nepavijo žingsnių. Taip mes ir nematėm,
Ar jis dar mums pamojo. Vasaros alsa
Nakties šešėliais medžiuose sustingus žvelgė
Į mus gosli, o mes - į ją. Tačiau žibintas,
Apšvietęs lauką pusračiu, ramybę teikė,
Ir niekas jo nukelti jau nesiekė. Rodės,
Vos lypstelsi ir ges, drauge ir mes pranyksim.
Dvylikoje eilučių kondensuota universali
idėja apie Šviesos Nešėją. Jo kilnų altruizmą. Kas tasai Paslaptingasis?
Žibintas, tarpdurys, naktis, daugiskaitinis lyrinis subjektas
"mes" ir kiti įvaizdžiai kreipia skaitytojo mintį bibline,
transcendentine linkme... G.Iešmantas geba ir eilėraščių, ir "scenų",
ir miniatiūrų prasminį lauką nuspalvinti ir filosofine, ir baladine,
ir lyrine nuotaika, praturtinti istorinėmis, kultūrinėmis asociacijomis.
Būsimąją lietuvių poezijos antologiją papuoštų dar tokie G.Iešmanto
kūriniai: "Kažkur pietuos prie Mėlynųjų vandenų", "Juodas
varnas iš gluosnio viršūnės", "Prakeiktas debesis",
"Sokrato pranašystė", "Graikijos prisiminimas",
"Aš visuomet sudegintųjų tiltų pelenams meldžiaus",
"Mano sielos viltis - šitos erdvės", "Nesek man
stebuklų pasakos".
"Žodžio, kurs nieko tikro nesako degančiai širdžiai, aš nepašlovinsiu,
/Žodžio, kuris nepašviečia nerimstančiam protui, aš neišaukštinsiu"
- šitaip viename eilėraštyje teigia G.Iešmantas. Tai atvira, tiesi
estetinė pozicija, sugestijuojanti aktyvumui, kovingumui. Tai
nėra plakatinė ar agitacinė retorika, nes "Sulos gėrime"
G.Iešmantas skelbia tokių eilėraščių, su kuriais pajėgūs rugtyniauti,
manau, tik nedaugelis Užupio kavinės poetų.
Pernai, minint G.Iešmanto 70-metį, literatūrologas prof.Vytautas
Kubilius teigė, jog jubiliatas "yra revoliucinės poezijos
tęsėjas", ir iškėlė joje laisvės, tiesos, teisingumo motyvus,
kalbėjo ir apie "idealumo siekimą" - vertybę, tapusią
deficitine šiuolaikinėje poezijoje... Mokslininkas teigė: "Yra
kažkas didesnis už tavo asmeninį gyvenimą, yra visuotiniai dydžiai,
į kuriuos tu kreipi savo žingsnius, kurie negali išnykti. Ir tai
motyvuoja asmenybės ryžtą kentėti ir ištverti, ieškoti esmės.
O esmės ieškojimas yra laisvės, tikrumo, teisybės ieškojimas,
ir tai yra G.Iešmanto poezijos pagrindas".
Tokiam aukštuminiam, suidealintam požiūriui į G.Iešmanto kūrybą
bei asmenybę nuoširdžiai pritariu, nes tiktai šitaip žvelgiant
atsiveria giliosios šito rašytojo kūrybos prasmės ir jos didžiosios
idėjos.
Alfredas GUŠČIUS
Vilnius
© 2001 "XXI amžius"