Didis mokslininkas ir šviesios sielos žmogus
Per 1971 metų Kūčias Bonos (Vokietija)
ligoninėje užgeso profesoriaus Zenono Ivinskio gyvybė. Šešiasdešimt
trejų metų produktyvaus istorijos profesoriaus mirtis buvo didelis
netikėtumas Bonos universiteto kolegoms - juk tokio amžiaus mokslininkas
pasiekia intelekto viršūnę, iš jo tikimasi dar daug brandžių darbų.
Ši ankstyva ir netikėta mirtis sukrėtė lietuvių išeiviją, Lietuvoje
likusius draugus ir artimuosius. Žmona Paulina tą dieną aplankė
vyrą, pasišnekėjo - jis turėjo aiškią sąmonę; jai vienintelei
gydytojai buvo patikėję paslaptį po 1971-ųjų pradžioje atliktos
operacijos, kad gyventi profesoriui liko devyni ar dešimt mėnesių,
ir liepė niekam tos paslapties neatskleisti. Tačiau jai ir tuomet
atrodė, jog atsisveikino ne paskutinį kartą. Rytoj, pirmąją Kalėdų
dieną, tėvelį ligoninėje ruošėsi aplankyti vienuolikmetis sūnus
Kęstutis. Deja, Kūčių vakarą telefono skambutis iš ligoninės pranešė,
jog Z.Ivinskis mirė. Laidotuvių dieną Kęstutis, įsikibęs į motinos
ranką, pasakė visai nevaikišką frazę: "Tėvelio nebėra. Gyvensime
mudu, mamyte". Ir gyveno. P.Ivinskienė prisimena: "Po
vyro mirties savo gyvenimą paskyriau sūnui. Stengiausi užauginti
lietuvį patriotą, vertą tėvo. Jis šitai suprato. Kai paruošdavo
pamokas, sėsdavome prie stalo mokytis lietuvių kalbos. Su dideliu
noru jis mokėsi lietuviškai skaityti, rašyti, deklamuoti".
Zenonas Ivinskis gimė 1908 m. gegužės 25-ąją Kaušėnų kaime (Plungės
vls.). Tik nedaugeliui ano meto Lietuvos kaimo gabių vaikų Apvaizda
laimino tiesų kelią į mokslo viršūnes. 1925 metais jis baigė Telšių
gimnaziją. Krikščionišką pasaulėjautą sėkmingai realizavo kaip
ateitininkas: į ateitininkų organizaciją įstojo 1920-aisiais,
1923-1924 metais buvo Plungės ateitininkų kuopos pirmininkas.
Užbėgdami į priekį pasakysime, jog su ateitininkija buvo susijęs
visą gyvenimą. Studijuodamas Kauno universitete, 1927-1929 metais
buvo Studentų ateitininkų sąjungos centro valdybos sekretorius
ir valdybos pirmininkas. Baigęs gimnaziją, Z.Ivinskis įstojo į
Kauno universitetą, pasirinko Teologijos-filosofijos fakultetą.
Tikriausiai norėdamas užsidirbti pragyvenimui, studijuodamas mokytojavo
Simono Daukanto mokytojų seminarijoje. Po sėkmingų studijų universitete
išvyko į Miuncheną, vėliau - į Berlyną, kur, konsultuojamas žymių
vokiečių profesorių, gilinosi į Rytų Europos istoriją. Įtemptas
darbas buvo vainikuotas disertacija apie Lietuvos valstiečių luomo
išsivystymą. 1932 metų pabaigoje už šį darbą Z.Ivinskiui suteiktas
filosofijos daktaro laipsnis. Jam tuomet ėjo tik dvidešimt penkti
metai. 1933 metais doktoratas, pavadintas "Lietuvos valstiečių
luomo istorija" (nuo seniausių laikų iki XVI a. pradžios)
išspausdintas vokiečių kalba.
Jaunasis mokslininkas nepasitenkino pirmu šuoliu į mokslo gelmę.
Jis rinko medžiagą Prūsų valstybiniame slaptajame archyve Berlyne
ir Dancigo archyvuose. 1933 metais per trumpą laiką užbaigtas
habilitacinis darbas "Lietuvių ir Prūsų prekybiniai santykiai
pirmoje XVI a. pusėje". Tais pat metais Z.Ivinskis išrenkamas
Vytauto Didžiojo universiteto Teologijos-filosofijos fakulteto
Visuotinės istorijos katedros privatdocentu. Nuo 1935 metų rudens
- jis jau docentas ir Visuotinės istorijos katedros vedėjas. Dar
po penkerių metų tapo profesoriumi. Tačiau profesoriauti teko
neilgai. 1940 metų vasarą okupantai uždarė Teologijos-filosofijos
fakultetą. Profesorius dirbo kultūros paminklų apsaugos konservatoriumi,
surinko vertingą istorinę medžiagą apie Trakų Galvės ežero salos
pilį, kaip dėstytojas valandininkas Vilniaus universiteto Ekonominių
mokslų fakulteto studentams skaitė Lietuvos ūkio istorijos ir
visuomenės ūkio istorijos paskaitas.
Profesoriui Z.Ivinskiui Laikinoji Lietuvos vyriausybė 1941 metų
vasarą pavedė organizuoti Filosofijos fakultetą. Jis buvo grąžintas
į VDU, paskirtas Filosofijos fakulteto dekanu. Šias pareigas galėjo
eiti tik iki 1942 metų pabaigos. 1943-ųjų pradžioje vokiečių valdžia
uždarė visas Lietuvos aukštąsias mokyklas.
Prof. Z.Ivinskis neužsidarė vien mokslininko kiaute. Jo aktyvi
prigimtis veržėsi į visuomeninę veiklą. Nuo 1933 metų jis - Lietuvių
katalikų mokslo akademijos narys, nuo 1937 metų iki pat okupantų
uždarymo 1940 metais - jos sekretorius, 1939 metais III suvažiavime
pakeltas į narius mokslininkus; 1938 metais išrinktas Estų mokslo
draugijos nariu korespondentu ir Hanzos istorijos draugijos nariu;
1939 metais - Lituanistikos instituto istorijos skyriaus narys,
1941 metais - Laikinosios vyriausybės įkurtos Mokslų akademijos
narys. 1937 metais skaitė paskaitas Pirmajame Pabaltijo istorikų
kongrese Rygoje, 1938 metais - tarptautiniuose istorikų kongresuose
Ciuriche. Nuo 1935 metų vasaros jis - "XX amžiaus" viceredaktorius
iki pat laikraščio uždarymo 1940 m. liepos 31-ąją. Nuo 1941 metų
pavasario prof. Z.Ivinskis aktyviai dalyvavo rezistencijoje prieš
okupaciją.
Artėjant frontui ir antrajai sovietų okupacijai, teko skubiai
apsispręsti. Prof. Z.Ivinskis 1944 metų rudenį pasitraukė į Vokietiją.
Taip susidarė sąlygos ne tik išsaugoti gyvybę, bet ir tęsti mokslinę
veiklą. Taip buvo išvengta profesorių Prano Dovydaičio, Levo Karsavino
likimo sovietų lageriuose, iš kurių jie nebegrįžo, nes buvo numarinti
badu...
Atsidūręs tarp karo pabėgėlių, prof. Z.Ivinskis 1944 metų pabaigoje
buvo išrinktas Savišalpos komisijos prie Lietuvių sąjungos pirmininku,
vėliau rūpinosi studentų šalpos reikalais. 1947-1949 metais jis
Lietuvių gimnazijoje Vokietijoje dėstė istoriją aukštesniųjų klasių
mokiniams.
Mokslininko pašaukimas nedavė ramybės, ir 1949 metų pabaigoje
prof. Z.Ivinskis išvyko į Romą nuolat gyventi; jis buvo pirmasis
lietuvis, patekęs į Vatikano archyvus. Romoje surado lietuvių.
Vyskupas, teologijos dr. doc. Vincentas Padolskis, kunigas Jonušas
tapo artimais jo bičiuliais visam gyvenimui. Gyvendamas Romoje,
prof. Z.Ivinskis jokio atlyginimo iš niekur negavo. Pragyvendavo
iš honorarų ir nedidelės vyskupo fondo pašalpos. Niekada jis nesižavėjo
materialinėmis vertybėmis, netroško jų gausos. Jo gyvenimas -
idealisto lietuvio pavyzdys.
Pof. Z.Ivinskio biografijoje atskirai reikėtų paminėti 1956-uosius.
Tais metais jis susipažino su Paulina Talanskaite, kilusia iš
Antalieptės, medicinos seserimi, karo audrų nublokšta į Angliją.
Tuo metu ji viename Londono vaikų darželyje, dirbusiame pagal
Montesori sistemą, dirbo sesele, dalyvavo lietuvių bendruomenės
gyvenime.
1956 metais Londono lietuvių parapijos klebono kun. Kazlausko
rūpesčiu buvo surengtas kongresas "Už geresnį pasaulį".
Svarbiausią paskaitą jame skaitė iš Romos atvykęs prof. Z.Ivinskis.
Kongrese dalyvavo kartu iš Romos atvykęs vyskupas V.Padolskis
ir kun. Jonušas.
Buvo gegužės mėnuo. Daugelis kongreso dalyvių ir svečių vakare
nuėjo į gegužines pamaldas, vykusias bažnyčioje. Joms pasibaigus,
nesinorėjo greitai išsiskirstyti. Žmonės šventoriuje šnekučiavosi...
Kun. Kazlauskas pakvietė vakarienės. Čia pirmą kartą Zenonas ir
Paulina pamatė vienas kitą. Kitą vakarą kartu klausėsi operetės
"Trys skatikai". Profesorių, matyt, sužavėjo Paulinos
jaunatviškas grožis, jai patiko labai graži profesoriaus siela,
kuri atsiskleidė dažnokai gaunamuose laiškuose. Ji su malonumu
priėmė profesoriaus kvietimą atostogas praleisti Romoje. Paulina
apsigyveno vienuolyne, kuris 21 valandą užsidarydavo. Jai atrodė,
kad per anksti. Dar taip norėjosi paklaidžioti Amžinojo miesto
gatvėmis; juolab kad šalia buvo geras Romos žinovas ir įdomus
pašnekovas.
Jiedu susituokė 1957 metais Romoje. 1959-aisiais gimė sūnus Kęstutis.
1963 metais Ivinskių šeima persikėlė į Boną. Profesorius buvo
pakviestas į Bonos universitetą skaityti paskaitų lietuvių ir
lenkų istorijos klausimais. P.Ivinskienė tvarkė namus, rūpinosi
šeima, augino sūnelį, gerai suprato, už ko ištekėjusi, - profesorių
stengėsi išlaisvinti nuo buities rūpesčių, sudaryti kuo geresnes
sąlygas jo mokslinei ir visuomeninei veiklai. Ir vienos, ir kitos
veiklos buvo tiek daug, kad tenka stebėtis, kaip profesoriui užtekdavo
24 valandų paros. Pervertėme keletą enciklopedijų. Kai kuriose
jų prof. Z.Ivinskio mokslinių darbų publikacijos užima visą skiltį.
Vien išeivijoje išspausdintos profesoriaus studijos "Jėzuitų
spaustuvė Vilniuje ir pirmosios lietuviškos knygos" (1953
metai, vokiečių k.), "Merkelis Giedraitis ir jo laikų Lietuva"
(1955-1956 metai), "Reformacijos raida Lietuvoje iki jėzuitų
atvykimo (1569)" (1967 metai, vokiečių k.) ir kt.
Visuomeninė veikla taip pat reikalavo daug laiko. Atgaivinus tremtyje
Lietuvių katalikų mokslo akademiją, 1956 metais prof. Z.Ivinskis
buvo išrinktas jos valdybos nariu, nuo 1953 metų jis buvo Baltų
instituto Bonoje narys, vienerius metus (1955-1956) - jo vedėjas,
nuo 1947 metų - Ateitininkų federacijos vyr. tarybos narys, 1953-1955
metais - Lietuvių fronto bičiulių Europoje pirmininkas. "1952
metais, pavaduodamas į JAV išvykusį prof. J.Brazaitį, buvo VLIK'o
narys ir Vykdomojoje Taryboje užsienio reikalų tarnybos valdytojas,
dėl VLIK'o daugumos laikysenos priverstas pareikšti Lietuvių Fronto
pasitraukimą iš VLIK'o", - rašoma Bostono "Lietuvių
enciklopedijoje".
"Kiek valandų per parą profesorius miegodavo?" - klausiu
P.Ivinskienės. Kas besuskaičiuos tas valandas. Išgirstu atsakymą:
"Vienintelė diena per metus, kai jis nedirbdavo, buvo Kalėdų
pirmoji diena. Sekmadieniais po šv. Mišių taip pat sėsdavo prie
rašomojo stalo. (Antanas Maceina jo tikėjimą pavadino liaudišku.)
Tik retkarčiais visi kartu išeidavome pasivaikščioti".
Klausiu toliau, koks buvo profesoriaus santykis su kitais žmonėmis,
ar jį galima pavadinti "knygų žiurke", užsidarėliu,
atsidavusiu vien mokslui.
Ponia Paulina nusišypso ir sako: "Oi, ne. Jis mėgo bendrauti
su žmonėmis. Jadvyga ir Adolfas Damušiai, Alina ir Jonas Griniai,
Antanas Maceina, prelatai Tulaba ir Aviža, monsinjoras Jatulis
ir kiti buvo geri mūsų bičiuliai. Zenonas buvo labai paprastas
žmogus, niekada nepabrėždavo esąs profesorius, niekam negailėjo
gero žodžio. Nuėjęs į svečius, visada džiaugdavosi pamatęs naują
knygą ar kitokį iki tol dar nepastebėtą daiktą. Niekada nepamiršdavo
pagirti namų šeimininkės valgių. Esant kompanijoje ir man tekdavo
išgirsti ne vieną gerą žodį. "Mano Paulytė tą padarė, mano
Paulytė aną padarė", - sakydavo.
Nuo prof. Z.Ivinskio mirties prabėgo trisdešimt metų. Per tą laiką
daug kas pasikeitė. Sūnus Kęstutis, globojamas rūpestingos motinos,
laimingai užaugo, išsimokslino (jis - kompiuterinių technologijų
specialistas, šiuo metu gyvena ir dirba Amerikoje), vedė lietuvaitę
iš Vilniaus, augina sūnelį Jonuką ir dukrelę Moną. Į Amžinybę
iškeliavo daugelis profesoriaus artimų draugų. Prieš keletą metų
į Lietuvą buvo pervežti prof. Z.Ivinskio palaikai ir palaidoti
Vilniaus Antakalnio kapinėse, prie jo kapo pastatyta ta pati lietuviška
koplytėlė, atgabenta kartu su palaikais. Tik P.Ivinskienė tebegyvena
Bonoje. "Likau ten vieniša. Sūnus su šeima - Amerikoje, dažnai
nepasimatysi, vyro kapas - Lietuvoje - taip pat ne kasdien aplankysi.
Tik kartą per metus galiu atvažiuoti į tėvynę, užprašau bažnyčioje
šv. Mišias už jį", - sako Paulina. Paaiškėjus, jog sūnus
nesirinks humanitarinių mokslų profesijos, jiedu profesoriaus
gausią biblioteką padovanojo Lietuvių katalikų mokslo akademijai.
Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę, ši biblioteka pateko į Vilniaus
universitetą. Sau P.Ivinskienė pasiliko tik tai, kas brangiausia
- vyro laiškus, rankraščius. Tačiau dabar svarsto, kam ir tas
vertybes patikėti.
...Gera nors trumpam prisiliesti prie didžio mokslininko ir tauraus,
šviesios sielos žmogaus, nors jo niekada nepažinojai. Sustiprėja
noras nors maža dalele būti jo vertai. Norisi patikėti - ne man
vienai.
Aldona KAČERAUSKIENĖ
© 2001 "XXI amžius"