Nesusipratimai prie didvyrio kapo
1972-aisiais Kauno muzikinio teatro
sodelyje susideginusio Romo Kalantos auka tapo Lietuvos laisvės
simboliu. Tai buvo visą tautą sužadinęs protesto aktas, nukreiptas
prieš sovietinį terorą ir neleidęs ramiai gyti okupacijos bei
genocido opai. Kitų metų gegužę minėsime trisdešimtmetį įvykio,
po ilgo laiko vėl visam pasauliui priminusio, kad mūsų mažos tautos
kova ir maišto dvasia dar gyva. Šis liepsnojantis kūnas apšvietė
gyvenimo kelią daugeliui Lietuvos jaunuolių. Ta šviesa ne mažiau
reikalinga ir svarbi šiandien.
Prisimindamas R.Kalantos auką, rašytojas Arvydas Juozaitis sukūrė
libretą roko operai "Veidas ugnyje" apie susideginusį
devyniolikmetį. Būsimajam renginiui muziką parašė Kęstutis Antanėlis,
jau anksčiau plačiai pagarsėjusios ir net JAV pastatytos bei aršią
konkurenciją dvejus metus atlaikiusios roko operos "Meilė
ir mirtis Veronoje" autorius. Su roko muzikos atlikėjais
bei žinomais džiazo muzikos meistrais - pianistu Kęstučiu Lušu
ir saksofonininku Petru Vyšniausku gros Valstybinis simfoninis
orkestras, vadovaujamas Gintaro Rinkevičiaus, pakviestas Kauno
valstybinis choras, vadovaujamas Petro Bingelio. R.Kalantos vaidmenį
atliks Povilas Meškėla, o jo draugės, simbolinio personažo - Angelės
- Rosita Čivilytė. Roko operą režisuoja žymus Lietuvos režisierius
Raimondas Banionis, scenografas - Sergejus Bocullo. Spektaklio
premjera turėtų įvykti Kaune po atviru dangumi. Po premjeros jis
ketinamas rodyti Vilniuje, Klaipėdoje, Alytuje, Šiauliuose ir
kituose Lietuvos miestuose, o po koncertinio turo turėtų persikelti
į Jaunimo teatrą, kurio aktoriai atliks kitus spektaklio herojų
vaidmenis.
Pristatydami projektą, jo autoriai ir kūrėjai - K.Antanėlis, R.Banionis,
A.Juozaitis, P.Meškėla - gruodžio 13-ąją lankėsi Kaune. Jie susitiko
ne tik su miesto vadovais - meru Eriku Tamašausku, vicemerais
Arvydu Garbaravičiumi, Gediminu Budniku, kultūros skyriaus vedėju
Raimundu Yla, Kauno apskrities viršininku Valentinu Kalinausku,
bet ir su miesto visuomene, žurnalistais. Šiuose susitikimuose
dalyvavo ir R.Kalantos aukos vietos įamžinimo komiteto atstovas
Gintautas Bukauskas. Roko operos kūrėjai pabuvojo R.Kalantos susideginimo
vietoje - Kauno muzikinio teatro sodelyje, susitiko su paminklo
"Aukos laukas" kūrėjais - skulptoriumi Robertu Antiniu
ir architektu Sauliumi Juškiu.
Paminklą R.Kalantai skulptorius R.Antinis kuria ne kaip paprastą
"užsakyminį darbą", o suvokia jį kaip moralinę skolą,
savo paties dvasinius išgyvenimus, nuoskaudas ir patyčias, patirtas
tuo metu KGB, kur buvo tardomas kaip aktyvus visą Kauną apėmusių
protesto demonstracijų dalyvis.
Į Kauną atvykę svečiai pirmiausia prašė miesto ir apskrities vadovų
įtraukti jų projektą į bendrą atmintinų renginių, skirtų R.Kalantos
aukos trisdešimtmečiui pažymėti, planą. Buvo norima suderinti
su Kauno vadovais ir premjerinio renginio pristatymo vietą, nes,
kaip rašo A.Juozaitis, "veiksmo ašis - tunelis. Tai ir vienintelis
Lietuvoje geležinkelio tunelis, ir gyvenimo, laisvės anga prievartinėje
visuomenėje. Tunelis - ir neaiškus jaunimo kelias gelžbetoniniame
pasaulyje". Iš pasiūlytų Dainų slėnio, Dariaus ir Girėno
stadiono, Nemuno salos buvo renkama operos atlikimo vieta.
Žinoma, toks svarbus, atsakingas ir didelis renginys brangiai
kainuoja. Kauno miesto meras E.Tamašauskas sutiko paremti operos
"Veidas ugnyje" projektą, tačiau, esant tokiam kukliam
miesto biudžetui, konkrečios sumos nurodyti negalėjo, juolab kad
miesto taryba dar nesvarstė ateinančių metų biudžeto.
Vis dėlto tenka liūdnai pastebėti kai kuriuose mūsų visuomenės
sluoksniuose vis stipriau įsigalinčią tradiciją net švenčiausius
Lietuvai dalykus sumaišyti su gatvės purvu. Kaip jau tampa įprasta,
žiniasklaida projekto autorius pasitiko "ypač svetingai".
Dienraščių puslapiai puikavosi antraštėmis: "Premjero patarėjo
ataka Kaune", "Nesušildė dviejų miestų santykių",
"Nacionalinės idėjos - iš provincijos kišenės" ir t.t.
Nuotraukose visur matyti kukliai su lagaminėliu parimęs K.Antanėlis
ir ranką ištiesęs A.Juozaitis. Visur akcentuojama, kad A.Juozaitis
- Premjero patarėjas kultūros klausimais, o "Laikinoji sostinė"
pabrėžė, kad "tikrasis vilniečių atvykimo tikslas - gauti
iš Kauno apskrities ir miesto savivaldybės pinigų šiam projektui".
Kultūros skyriaus vedėjas R.Yla Kauno merui pateikė retorinį klausimą:
"Ar neatsitiks taip, kad paminklą R.Kalantai pastatysime
Kaune, o jo atidarymas įvyks Vilniuje?" A.Juozaičiui į šį
išpuolį teko atsakyti, kad "mes esame ne vilniečiai ir ne
kauniečiai, mes esame lietuviai". Po delegacijos vizito Kaune
valdininkai labai rimtai svarstė, ar A.Juozaitis, būdamas ne tik
rašytojas, bet ir Premjero patarėjas, reklamuodamas projektą,
kurio vienas autorių yra jis pats, nepažeidė Viešųjų ir privačiųjų
interesų derinimo įstatymo. Vilniuje kultūros valdininkai jau
seniai kalba, kad "kalantiniai" įvykiai yra "labai
lokalūs" ir "visokiausius paminėjimus teruošia vietiniai".
Žodžiu, pasak žymiojo mimo Modrio Tenisono, "kiekvienas sprendžia
pagal savo sugedimo laipsnį".
Nei Lietuvos Vyriausybė, nei Prezidentūra, nei Seimas, nei Kultūros
ministerija, nei kauniečių rinkti Seimo nariai turbūt nė nesusimąsto,
kad per pastarąjį Lietuvos nepriklausomybės dešimtmetį mes nesugebėjome
pastatyti net paminklo R.Kalantai, kad, minint šio jaunuolio tragiškos
žūties 30-ąsias metines, nėra suburtas net komitetas paminėjimo
renginiams organizuoti. Šiandien, deja, susidaro įspūdis, kad
kairė nežino, ką daro dešinė. Taip, Kaunas jau rengiasi paminėti
R.Kalantos auką. Reikia pastebėti, kad, nors ir pakrikai, darbas
jau vyksta. Štai Vytauto Didžiojo universitetas rengiasi mokslinei
konferencijai, "Baltų lankų" leidykla ketina parengti
iliustruotą leidinį, grupė architektų yra sumaniusi atidaryti
to meto fotografijų parodą, įdomūs ir saviti yra "Auros"
šokio teatro bei smuikininkės Ilonos Klusaitės projektai ir t.t.
Ar įvyks kokie nors renginiai Vilniuje, kituose Lietuvos miestuose
- kas pasakys? Lietuvos žiniasklaida kukliai tyli, beveik kasdien
skelbdama informaciją apie lovose sudegusius ar nuo dūmų užtroškusius
girtuoklius.
Tad kyla teisėtas klausimas: ar Lietuvai vėl yra reikalinga susideginimo
auka, analogiška R.Kalantos aukai, kad mes galų gale įprastume
gerbti dvasines vertybes, tautą ir iš naujo išmoktume gerai visiems
žinomą, bet gerokai primirštą tiesą: tautos stiprybė - vienybėje?
Kazimieras VIKONIS
© 2001 "XXI amžius"