Ar šiais laikais Dievui yra sunkiau išgelbėti žmoniją?
Jungtinėse Amerikos Valstijose
pastoracinį darbą dirbantis kun. prof. dr. Kęstutis TRIMAKAS šiais
metais Lietuvoje lankėsi du kartus, iš viso - keturis mėnesius.
Tuoj po Velykų jis dalyvavo dviejose mokslinėse konferencijose:
Vilniuje - akademinės sielovados reikalais, Kaune - mariologijos
temomis. Per rudens semestrą jis dėstė Katalikų teologijos fakultete,
Kauno Vytauto Didžiojo universitete, Vilkaviškio Palaimintojo
Jurgio Matulaičio kunigų seminarijoje, Šv. Antano religinių studijų
institute Kretingoje, savo paskaitomis "Krikščioniškasis
dvasingumas ir šiuolaikinė kultūra" talkino per kursus Vilniaus
universiteto ir kitų aukštųjų mokyklų studentams, vedė susikaupimo
dieną Vilniaus Šv. Juozapo kunigų seminarijoje. Šiais metais leidykla
"Naujasis amžius" išspausdino dvi jo knygas "Marija:
Dėkoju jums, kad atsiliepėte" ir "Marija: Aš kviečiu
jus". Profesorius ruošia knygos "Jaunimas: Patirtis
ir įžvalgos" antrąją dalį "Santykiai su kitais".
Kauno Arkikatedros Bazilikos lankytojams šios arkivyskupijos Jaunimo
centro pripildytoje salėje jis kalbėjo apie šių laikų tikėjimo
krizę. Šia tema jį kalbino religijos magistrė Elona GUBAVIČIŪTĖ.
Teko sužinoti apie Jūsų viešai
gvildentą klausimą: "Ar šiais laikais Dievui yra sunkiau
išgelbėti žmoniją?" Kaip Jums tas klausimas kilo? Kas paskatino
ta tema susidomėti?
Turbūt daugeliui žmonių kyla klausimas,
kokias galimybes turi žmogus ar žmonija. Prie to klausimo prisideda
ir kitas: ar yra toms galimybėms kokių nors kliūčių? O įsitikinusiam
Dievo buvimu prisideda dar vienas: kaip Jis padeda žmogui nugalėti
svarbiausią kliūtį - nuodėmę, kad įgyvendintų didžiausią galimybę
- Dievo draugystę? Tai išganymo klausimas. Jau daugel metų tas
klausimas man rūpėjo ypač matant ne tokį jau didelį aplinkinių
žmonių susirūpinimą. Tas klausimas tapo aktualus besidarbuojant
Lietuvoje. Penkiasdešimt metų ateistinės sistemos padariniai tautai
liko ryškūs ir lengvai neišdildomi.
Tačiau savo klausimą Jūs taip
suformulavote, kad, atrodo, didžiausią dėmesį kreipiate į Dievą,
į Jo vaidmenį. Ar tai tik retorinis klausimas, ar bandymas mus
sudominti ir pažadinti mūsų susirūpinimą?
Ne, jokiu būdu tai ne retorinis klausimas.
Greičiau tai pastanga dalytis savo nerimu su tais, kurie yra irgi
įsitikinę Dievo buvimu. Mes galime vieni kitus suprasti; dar daugiau
- bent truputėlį - suprasti Dievą, Jo svarbą. Tuo tikslu tame
klausime Jis yra minimas kaip pagrindinis veikėjas: Jis išgano
mus. Panašiai Jo svarba yra minima žmonijai skirtame Šventajame
Rašte, kur nurodoma, kaip dieviškai - pritardamas ar nepritardamas
- Jis vertina savo kūrinius: visa sukūręs, Jis "matė, kad
buvo labai gera" (Pr 1,31), bet vėliau, žmonėms darant bloga,
"Jam gėlė širdį" (Pr 6,6). Dievo įkvėptame Rašte Jis
vaizduojamas toks, koks yra: nupuolusiais žmonėmis besirūpinantis,
Jis pasiunčia savo vienatinį Sūnų, kad taptų žmogumi ir savo gyvybės
auka žmones gelbėtų iš blogio. Jis visa padarė. Tačiau žmonės
yra laisvi: jie gali rinktis juos gelbėjančio Dievo pagalbą, bet
gali ir statyti Jam kliūtis ir Jo pagalbą atmesti. Taip žmonėms
vis labiau priešinantis, Dievui yra sunkiau juos išgelbėti. Tad
to kaip tik ir klausiu: ar šiais laikais žmonės labiau priešinasi
Dievui ir dėl to jų priešinimosi Jam yra sunkiau jiems padėti,
juos išgelbėti?
Stebint šių laikų žmones, kokie
reiškiniai parodo jų priešinimąsi Dievui? Ar tas priešinimasis
sudaro kliūtis, kurias būtų galima laikyti didesnėmis, negu kitais
laikais?
Norint susidaryti visapusiškesnį
vaizdą, verta pažvelgti: pirma, kaip susiformavo šių laikų žmonių
laikysenos; antra, kokios tos laikysenos yra dabar. Derinantis
prie šio interviu riboto pobūdžio, abi apžvalgos bus labai trumpos.
Istorinę apžvalgą pradėkime nuo krikščionybės pradžios. Jėzų nukryžiavus,
atrodė, kad viskas baigta. Tačiau apaštalams įsitikinus Jo prisikėlimu
iš numirusiųjų, jų uolumo dėka tikėjimas Juo žmonėse paplito ir
suklestėjo. Deja, XI šimtmetyje Bažnyčia skilo į Rytų ir Vakarų,
o XVI amžiuje Reformacija atnešė dar didesnę fragmentaciją. Suabejota
Bažnyčios autoritetu; vėliau - Kristaus dieviškumu, o dar vėliau
- Dievo buvimu. Tikėjimas blėso. Tradiciniai krikščioniški kraštai
nukrikščionėjo. Dievo vieton žmonės ėmė pasitikėti savimi, mokslu,
technika, neribota pažanga.
Šių laikų žmonių laikysena apibūdinama sekuliarizmu ir materializmu.
Visas dėmesys - vien į šios žemės siūlomas gėrybes. Žengiamas
pirmasis globalizacijos žingsnis, bet ir čia žvelgiama tik į šią
planetą, o ne į Antgamtę; vienijimasi ne dvasiniu, bet tik materialiniu
pagrindu. Už materializmo slypi žmogaus sielos ir paties Dievo
paneigimas - ateizmas. Neigiant Dievą, neigiama atsakomybė Jam.
Neigiamas moralinis blogis. Žmonės "nesijaučia" nusidėję.
Jiems "nereikia" nei išganymo, nei paties Dievo. Tai
toks šių laikų žmonėms būdingas pasipriešinimas Dievui (II Vatikano
Susirinkimo dokumentai atpažįsta ateizmą kaip šių laikų žmonių
būdingą savybę; žr. Pastoracinė konstitucija apie Bažnyčią šiuolaikiniame
pasaulyje "Gaudium et spes". P.19-21).
Ką dar galėtumėte pasakyti apie
šiuos laikus?
Šie laikai yra krizės metas: šiuo
laikotarpiu Paulius VI akcentuoja tikėjimo krizę, II Vatikano
Susirinkimo tėvai - augimo krizę, o Jonas Paulius II enciklikoje
"Dives in misericordia" - metą, kai pasaulis yra "nepataisomai
susipainiojęs prieštaravimuose", krizę. Šios krizės apibūdinimai
reiškia ir nuosmukį (tikėjimo ir dvasios), ir tam tikrą priešpuolį
ar bent pasipriešinimą (prieštaravimus augimo krizėje). Dvasios
ir tikėjimo nuosmukis Dievui labai sunkina žmonių išganymo darbą,
tačiau šioje krizėje pasireiškia ir pasipriešinimas tam nuosmukiui.
Esant tokiai krizei, vyksta kova.
Kodėl anksčiau buvę krikščioniški
kraštai, kaip Prancūzija, Anglija, Vokietija, Italija, taip labai
nukrikščionėjo?
Tai ne dėl to, kad Kristaus ideale,
pavyzdyje, moksle būtų buvę per mažai motyvuojančios galios. Priešingai,
tos galios yra taip apstu. Jo asmenybė - dieviškai dinamiška.
Jis nuostabiai paveikė net paprastus, bet Jo įtakai atvirus asmenis:
iš žvejų Jis padarė apaštalus; iš prostitutės - drąsią, atgailaujančią
mylėtoją. Užteko kelių akimirkų, ir šalia Jo nukryžiuotas plėšikas,
pripažinęs savo kaltę, priešiškos minios akivaizdoje tapo Jo nekaltumo
liudytoju, nors sunkiai pakėlė savo skausmą. Per du tūkstančius
metų veikė ta pati Jo asmenybės galia visus tuos, kurie buvo atviri
Jo galiai. Kalkutos Motina Teresė, Maksimilijonas Kolbė, Edita
Štein, Juozas Zdebskis, Adelė Dirsytė ir šimtai kitų kilniu gyvenimu,
meilės darbais kitiems ir mirtimi už kitus liudija, kad ir šiais
laikais Jėzaus Kristaus įtaka yra lygiai tiek pajėgi, kaip ir
prieš du tūkstančius metų, padaryti kilnius visus Jo galiai atsiduodančius
žmones.
Tad, ieškant atsakymo, kodėl krikščioniški kraštai masiškai nukrikščionėjo,
iškyla tik viena priežastis: labai daug krikščionių neatsidavė
Jėzaus Kristaus įtakai. Užuot persiėmę Jo pavyzdžiu, mokslu, motyvais
ir idealu, jie pasidavė priešingai įtakai - jų egoizmą patenkinančiam
materializmui ir supasaulėjimui.
Kaip reikėtų pasipriešinti nukrikščionėjimui?
Reikia tapti krikščioniu pagal Dievo
širdį. Vadinasi, reikia įvykdyti Jo maloningąją valią: bendrai
ji apreikšta didžiajame Dievo meilės Įstatyme, o individualiai
ji apreiškiama įkvėpimais, išgyvenimais, aplinkybėmis kaip asmeninis
pašaukimas.
Dievo Apreiškimu aiškėja, kad mes esame Jo kuriami dviem etapais:
pirma, sukūrimu, antra, po pirmapradės nuodėmės - išganymu ir
pašventinimu, Kristaus aukos nupelnyta galia, įvykdant asmeninį
pašaukimą.
Prasmingai aiškina žymusis teologas Hansas Ursas von Balthasaras
"Teodramos" veikale: Dievas Tėvas yra visatos kūrybos
ir išganymo dramos Režisierius. Žmogumi tapęs Jo Sūnus yra pagrindinis
Veikėjas, vykdąs Tėvo Jam paskirtą žmonijos išganymo darbą. Tai
jo didžioji misija. Pagal Tėvo planą kiekvienam žmogui yra skirtas
vaidmuo. Pagal H.U.von Balthasarą, Dievo sukurtas žmogus yra individas.
Jis tampa asmeniu (teologine prasme) tik tada, kai įvykdo jam
ar jai skirtą dalį (savo pašaukimą) toje Išganytojo misijoje,
kaip uolus (-i), Jam ištikimas (-a), Jo sekėjas (-a), tėvas, motina,
mokytojas(-a), rašytojas (-a), gydytojas (-a), politikas (-ė)
ar visuomenininkas (-ė), kunigas ar vienuolė. Nuostabus gėris
sklinda iš gyvo Dievo įrankio ir kokia nuostolinga žala, jei Dievo
įrankio vietoje žmogus taptų blogio įrankiu.
Balthasaro teologinis aiškinimas atitinka psichologines įžvalgas,
kurias užtikau dvasingumo ir tikėjimo vystymosi psichologijoje,
gvildenančioje į žmogaus prigimtį įdiegtus Kūrėjo dėsnius: jo
asmenybė nuostabiai bręsta kiekvienu laikotarpiu kaip tik tuo,
kad vis labiau atskleisdamas iš Aukščiau jam nurodomą tikslą,
kartu jis tai ir įgyvendina (žr. mano religijos psichologijos
serijos knygas, ypač "Asmenybės raida gyvenime" ir "Tikint
bręsti").
Ką laikytumėte didžiausia išganymo
kliūtimi šiais laikais?
Man atrodo, kad pačią didžiausią
šių laikų kliūtį aiškiausiai patiria popiežius Jonas Paulius II
enciklikoje "Dominum et Vivificantem": plačiai šiais
laikais paplitęs materializmas radikaliai išmeta ir išbraukia
Dievo, kaip Dvasios, buvimą ir veiklą pasaulyje. Materializmas
kartu yra ateizmas. O "prarandant" Dievą, "prarandama"
ir nuodėmės sąvoka. Visu tuo užkertamas kelias į išganymą.
Šie laikai - Dievo ignoravimo laikai. Juk jau XIX šimtmetyje Fridrichas
Nyčė paskelbė, jog "Dievas mirė".
Tai gerajam Dievui tikrai yra
sunku ką ir bepadaryti. Tačiau ar yra kokių nors ženklų ar reiškinių,
rodančių šių laikų žmonėms, jog Dievas egzistuoja bei sielojasi
dėl jų išganymo?
Stiprų įsitikinimą Dievo buvimu,
veikla ir net kalba yra pareiškęs popiežius Jonas Paulius II ne
kokiame nors oficialiame dokumente, bet asmeniniame, viešame ir
nuoširdžiame pokalbyje, kurio tekstas buvo išspausdintas knygoje
"Per vilties slenkstį". Jis teigė, kad kaip visoje istorijoje,
taip ir šiais laikais Dievas veikia; girdisi ir Jo balsas, bet
jis visokiais būdais žmonių slopinamas, kad nebūtų girdimas. Tačiau
Popiežius nuoširdžiai aiškina, kaip jis suprato Dievo balsą -
būtent tada, kai, kėsinantis į jį, jo gyvybė buvo išgelbėta 1981
m. gegužės 13 d., t.y. Švč.M.Marijos Fatimoje apsireiškimo sukakties
dieną. Taip jis atpažino Dievo balsą Jos pranašinguose žodžiuose:
"Mano Širdis triumfuos. Rusija atsivers..."
Tame pačiame pokalbyje Jonas Paulius II teigė esąs įsitikinęs,
jog šiais laikais Dievo ir Kristaus noru pergalė ateis per Švč.
M.Mariją. Jos apsireiškimų vietoje, Meksikos Gvadelupėje, 1990
metais Ją pavadino didžiąja žmonijos evangelizuotoja - ne vien
pavyzdžiu, bet ir Dievo leidžiamais apsireiškimais. Šiuo kritišku
laikotarpiu jais Ji yra apjuosusi visą pasaulį. Siųsdamas Ją,
Dievas žadina mus. Taip suprato Popiežius. Jo pavyzdžiu turime
atsiliepti ir mes. Dievo balsas per Mariją ryškėja: raginęs mus
atsiversti (Lurdas, Fatima), dabar nurodo kiekvieno Jam ištikimo
asmeninį pašaukimą gyvenimu liudyti Jo buvimą ir meilę (Medžiugorjė;
žr. jos nurodymų rinkinius "Marija: Aš kviečiu jus"
ir "Marija: Dėkoju jums, kad atsiliepėte").
Kaip išrinktąją tautą Senajame Testamente, taip moko mus ir dabar
- tiek dideliais, kartais sukrečiančiais įvykiais, paveikiančiais
kurią nors tautą ar visą žmoniją, tiek kiekvieną asmenį - atsitikimais
ir įkvėpimais. Dievas nenustojo būti nuostabiai mus tebekuriančiu
Pedagogu. Taip tenka suprasti ir šiais metais rugsėjo 11-ąją JAV
įvykusius teroristų veiksmus: žinoma, tokios žudynės yra prieš
Jo valią, bet šis sukrėtimas materialinėmis gėrybėmis besinaudojančią
bei žemišku saugumu pasitikinčią tautą žadina gręžtis į Dievą
ir dvasines vertybes.
Buvote užsiminęs apie kovą tarp
gėrio ir blogio. Gal galėtumėte pateikti konkrečių pavyzdžių?
Pavyzdžių yra daug. Man į atmintį
įstrigo šie du: pirmasis - Jungtinėse Amerikos Valstijose, antrasis
- Lietuvoje.
Pasišvaistęs ginklu Columbine (Kolumbaino) vidurinėje mokykloje,
moksleivis nušovė keliolika mokinių ir mokytojų, o atsigręžęs
į vieną moksleivę, vardu Connie (Kony), jos paklausė: "Ar
tiki Dievą?" Ši atsakė: "Taip". Tada jis paleido
šūvį ir į ją. Čia buvo tikėjimo ir netikėjimo susidūrimas, Dievo
išpažinėjos drąsa ir bedievio žmogžudiška savivalė.
O Kauno pakraštyje, Muravoje, 1943 metais, naktį, sovietų banditas
su sėbrais įsiveržė į ramių gyventojų namus. Ne tik lėbavo, bet
ir ginklu vertė devyniolikmetę Eleną Spirgevičiūtę tenkinti jo
gašlumo kėslus. Ši atsakė: "Ne". Tai jis paleido šūvį
tiesiai jai į veidą. Ir čia susidūrė ateizmu pagrįstas egoizmas
ir tikėjimu pagrįstas nekaltumas. Ir koks skirtumas tarp tikinčiosios
heroizmo ir bedievio niekšystės!
Taip, tiek daug Dievui ištikimųjų šiais laikais yra tapę Jį neigiančiųjų
aukomis. Taip į paviršių iškyla sielose vykstanti kova tarp gėrio
ir blogio. Dievas savo ištikimiesiems visada suteikia pergalę
- dvasios pergalę, net ir netenkant kūno gyvybės. Taip Jis juos
įtraukia į kitų žmonių išganymo darbą.
O ką manote apie tikėjimą šiandieninėje
Lietuvoje?
Iš už Atlanto stebėjęs didvyriškas
tikinčiųjų pasipriešinimo pastangas, surašytas "Lietuvių
Katalikų Bažnyčios kronikoje" ir kituose pogrindžio leidiniuose
religijos persekiojimo metu sovietų okupuotoje Lietuvoje, buvau
įsitikinęs, kad, atgavus nepriklausomybę, tuoj bus dvasinis tautos
atgimimas; tikėjausi,kad kaip krikščionybės pradžioje kankinių
kraujas tapo jos klestėjimo sėkla,taip ir tremtinių bei ištikimų
tikinčiųjų aukos Lietuvai tuoj atneš dvasinį atgimimą. Deja, viltys
neišsipildė. Didžioji tautos dalis, anuomet pavaldžiai prisitaikiusi
prie sovietinės sistemos, kraštui tapus laisvam, tesirūpina savo
žemiškąja gerove. Ir šiandien tegirdimi pasiteisinimai ("neturiu
laiko", "nieko iš to negaunu") rodo bažnyčios nelankančiųjų
dvasinį snaudulį ir - dar blogiau - jų geradario Kūrėjo ignoravimą.
Dievui širdies duris užtrenkusiųjų yra daug. Visa laimė, kad Lietuvoje
yra ir Jį nuoširdžiai pripažįstančių žmonių. Esu įsitikinęs, kad
jie gali suprasti ir atjausti Dievą - tokį, kuris Šventojo Rašto
įkvėpto autoriaus žmonių krizės metu apibūdinamas kaip Tas, kuriam
dėl paklydusiųjų "gelia širdį". Taip yra ir šiandien:
Jam gelia širdį dėl nuo Jo nutolusių žmonių ir mūsų tautoje, ir
žmonijoje. Ir kaip tik dėl to jie gali atsiliepti į Jo balsą ir
Jo norą savo pastangomis dar uoliau liudyti Jo buvimą ir išganantį
veikimą mūsų tautoje šiandien.
© 2001 "XXI amžius"