Atnaujintas 2001 m. gruodžio 29 d.
Nr.98
(1007)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Krikščionybė ir pasaulis
Ora et labora
Susitikimai
Atmintis
Žvilgsnis
Rinka
Nuomonės
Lietuva


ARCHYVAI

2001 metai

Atleidimas yra teisingumo pilnatvė, sako Popiežius

"Nėra taikos be teisingumo, nėra teisingumo be atleidimo: nepaliaujamai šitai kartosiu visiems, kurie dėl vienų ar kitų motyvų puoselėjo savyje neapykantos, keršto troškimo ir noro griauti jausmus", - rašo popiežius Jonas Paulius II savo kreipimesi Pasaulinei taikos dienai, kuri Bažnyčioje tradiciškai bus minima Naujųjų metų dieną, sausio 1-ąją. Dokumente, kuris buvo paskelbtas praėjus trims mėnesiams po dramatiškų rugsėjo 11-osios įvykių, Šventasis Tėvas išsamiai aptaria terorizmą, naujus jo bruožus, tarp jų - ir vadinamąjį fanatiškąjį fundamentalizmą.
Svarbiausia Popiežiaus pareiškimo nuostata - bekompromisinis visų formų terorizmo pasmerkimas ir patvirtinimas teisės į gynybą nuo šių prievartos aktų bei teisinį kaltųjų persekiojimą. Be to, jame kviečiama imtis "atleidimo politikos", kaip vienos pagrindinių prevencinių priemonių siekiant išvengti šių nusikaltimų. Pasauliui, apimtam konfliktų ir prievartos, Šventasis Tėvas stengiasi pabrėžti vilties reikšmę. "Blogio šešėliai niekada negali užtemdyti dieviškosios Apvaizdos šviesos, - sakė pristatydamas dokumentą Popiežiškosios teisingumo ir taikos tarybos pirmininkas kardinolas Fransua Ksaveras Vantuanas. - Jonas Paulius II, pasiremdamas asmenine patirtimi iš "neapsakomas kančias" atnešusių, bet žlugusių praėjusio amžiaus totalitarinių režimų, reiškia tvirtą įsitikinimą, kad būdas tvarkai atstatyti pasaulyje yra teisingumas ir taika".
Popiežius kviečia asmenis ir tautas nelikti sugniuždytais terorizmo "iki tol nepažintos didžiulės baimės" akivaizdoje, bet aktyviai veikti kuriant pasaulį, "kuriame bus patenkinti kilniausi žmogiškosios širdies lūkesčiai, (...) kuriame vyraus tikroji taika". Šis uždavinys skirtas visiems "geros valios vyrams ir moterims, kuriems rūpi žmonių giminės gerovė ir jos ateitis". Tas faktas, kad pirmą kartą savo kreipimesi Pasaulinei taikos dienai Popiežius tą pačią užduotį nurodo žmonijai, tikintiems ir netikintiems, yra ženklas reikalingumo paskubėti ir radikaliais veiksmais atstatyti taiką dabartiniame pasaulyje. O Bažnyčios užduotis yra "paliudyti savo viltį, kuri pagrįsta įsitikinimu, jog blogis, mysterium iniquitatis, neturi paskutiniojo žodžio žmogaus gyvenime".
Šventasis Tėvas, apmąstydamas sudėtingą tarptautinę padėtį bei praėjusio amžiaus ideologinių komunizmo ir nacionalsocializmo režimų baisias pasekmes, kelia klausimą: "Kaip atkurti taip barbariškai išniekintą moralinę ir socialinę tvarką?" Ir pateikia radikalų atsakymą, kad tam būtina teisingumą derinti su atleidimu, nes "tikroji taika remiasi teisingumu ir ta meilės forma, kuri yra atleidimas". Popiežius pripažįsta, kad šiuo metu, kai po teroristinių išpuolių ar dėl diktatorių interesų vykdomų karų žūsta tūkstančiai žmonių, dažnai vyrauja tendencija "laikyti teisingumą ir atleidimą nesuderinamomis sąvokomis", nes teisingumui atstatyti reikia griežtų atsakomųjų veiksmų. Tačiau Jonas Paulius II paaiškina: "Atleidimas niekaip neprieštarauja teisingumui, nes jis nepanaikina teisėto reikalavimo atitaisyti pažeistą tvarką. Atleidimas veikiau yra teisingumo pilnatvė, laiduojanti tvarkos ramybę, kuri yra daug daugiau už trapų ir laikiną priešiškumų nutraukimą - tai gelminis žmonių širdyse kraujuojančių žaizdų užgydymas. Tokiam užgydymui esmingai reikia ir vieno, ir kito - teisingumo ir atleidimo".

* * *

Popiežius pačiais griežčiausiais epitetais, kiek leidžia jo ganytojiška padėtis, pasmerkia terorizmą, kuris "šiandien puola teisingumu ir atleidimu grįstą taiką". Jis pabrėžia, kad "terorizmas gimsta iš neapykantos ir gimdo izoliaciją, nepasitikėjimą, užsisklendimą". Asmuo, "kuris žudo, vykdydamas teroro aktus, niekina žmoniją ir išreiškia neviltį gyvenimo bei ateities atžvilgiu". Teroristinės organizacijos, neretai naudodamosi "milžiniškais finansiniais ištekliais" ir stengdamosi savo tinklais "apraizgyti visą pasaulį", savo išpuoliais, kurių aukomis tampa nekalti žmonės, "parodo jas maitinantį mirties instinktą". Šventasis Tėvas daro išvadą: kadangi "terorizmas remiasi panieka žmogaus gyvybei, (...) jis yra ne tik netoleruotinų nusikaltimų šaltinis, bet ir pats tikrasis nusikaltimas žmonijai..."
Popiežius, analizuodamas šiuolaikinio terorizmo prigimtį, išskiria dvi ideologines jo kryptis. Jis pabrėžia, kad bet kuriuo atveju "teroristinių pasikėsinimų niekuomet negalima teisinti pasaulyje egzistuojančiomis neteisybėmis". Pirmiausia, matyt, turėdamas galvoje Kolumbijoje ir kitose Lotynų Amerikos šalyse veikiančius kairiųjų sukilėlių partizaninius sąjūdžius, Jonas Paulius II nurodo, kad "terorizmo tikinimai, neva jis veikiąs vargšų vardu, yra akivaizdi netiesa". Kovojant su tokio pobūdžio marksistinėmis ir maoistinėmis grupėmis, reikalingas tarptautinis bendradarbiavimas, kuris "turi taip pat apimti ypatingą įsipareigojimą politiniu, diplomatiniu ir ekonominiu lygmenimis, drąsiai ir ryžtingai sprendžiant pasitaikančias priespaudos bei marginalizacijos problemas. (...) Juk verbuoti teroristus lengviau tokioje socialinėje aplinkoje, kur pažeidinėjamos teisės ir perdėm ilgai buvo toleruojamos neteisybės".
Kita Popiežiaus smerkiamo terorizmo ideologinė kryptis susijusi su iškreiptais religiniais, pirmiausia islamo, įsitikinimais. Jonas Paulius II ją vadina fanatiškuoju fundamentalizmu, kuris kyla iš įsitikinimo, "jog galima prievarta visiems primesti savo tiesos sampratą". Tokio pobūdžio terorizmas ypač pasibaisėtinas, nes jis "kaip priemone naudojasi ne tik žmogumi, bet ir Dievu, kuris galiausiai paverčiamas stabu, padedančiu siekti savų tikslų". Šventasis Tėvas pabrėžtinai nurodo, kad tokios ideologinės nuostatos ir prievartos veiksmai nesuderinami su religija. "Fanatiškasis fundamentalizmas iš pagrindų prieštarauja tikėjimui į Dievą.(...) Teroristinis smurtas prieštarauja tikėjimui į Dievą, žmogaus Kūrėją, besirūpinantį žmogumi ir jį mylintį." Todėl "skelbtis teoristu Dievo vardu, žudyti žmones Dievo vardu reiškia išniekinti religiją".
Savo kreipimesi Popiežius pripažįsta, kad "egzistuoja teisė gintis nuo terorizmo", tačiau čia pat iškelia sąlygas, kad šia teise negalima manipuliuoti. Jis primena, kad "baudžiamoji atsakomybė - visuomet asmeninė", todėl negalima teroristų tapatinti su ištisomis tautomis ir religijomis. Tai svarbi pastaba, nes buitiniu lygiu iš paprastų žmonių kartais galima išgirsti paviršutiniškų vertinimų, neva "visi tie arabai yra islamistai - teroristai" ir pan. Tą svarbu suprasti ir politikams bei karinių pajėgų vadovams, ypač rengiant karines operacijas ir imantis kitų veiksmų kovai su terorizmu. Visuomet reikia "paisyti moralinių ir juridinių taisyklių". Šie veiksmai negali būti nukreipti prieš ištisas tautas - afganus, palestiniečius ar irakiečius; jos negali būti laikomos atsakingomis už atskirus teroristus ir jų organizacijas.

* * *

Spaudos konferencijoje pristatant Popiežiaus dokumentą, žurnalistai bandė iškvosti Vatikano atstovus, ar Jono Pauliaus II iškeltas minėtas sąlygas kiek nors atitinka Jungtinių Valstijų karinė operacija Afganistane, kur buvo radęs prieglobstį už rugsėjo 11-osios išpuolius atsakingas Osama bin Ladenas ir jo vadovaujama teroristinė "Al Qaidos" organizacija. Popiežiškosios teisingumo ir taikos tarybos sekretorius vyskupas Džiampaolas Krepaldis teigiamai įvertino JAV karinius tikslus Afganistane, sutelktus tik į kovą su teroristais ir juos globojantį Talibano režimą. Be to, karinius veiksmus lydėjo humanitarinės paramos pabėgėliams iniciatyvos ir derybos, kuriose įvairios Afganistano politinės grupės sutarė dėl stabilios ir teisingos santvarkos šalyje atstatymo.

* * *

Kaip minėta, savo kreipimesi Pasaulinei taikos dienai popiežius Jonas Paulius II nurodo, kad, atstatant teisingumą tiek tarp asmenų, tiek tarptautiniu mastu, "jį būtina papildyti atleidimu, užgydančiu žaizdas ir iš pagrindų atkuriančiu suardytus žmogiškuosius ryšius". (Atleidimo temą būsimajai Pasaulinei taikos dienai Šventasis Tėvas paskelbė parinkęs dar birželio mėnesį, tai yra gerokai prieš rugsėjo 11-osios įvykius, ir tai gerokai išplečia kovos su terorizmu tematiką.) Jis pažymi, kad nors "atleidimas yra asmeninis sprendimas, širdies pasirinkimas", tačiau jis gali tapti ir svarbiu socialinio gyvenimo veiksniu. "Tiktai tiek, kiek įsitvirtina atleidimo etika ir kultūra, galime tikėtis ir "atleidimo politikos", pasireiškiančios per socialinę elgseną ir teisines institucijas, kur net pats teisingumas gali įgyti žmogiškesnį veidą", - teigia Popiežius.
Tai yra krikščionių kelias, nes "Kristaus mokiniai, pakrikštyti Jo mirtyje ir prisikėlime, visuomet privalo būti gailestingumo ir atleidimo žmonės". Tačiau tai gali ir turi būti visų geros valios žmonių kelias, nes atleidimo vertę, "vadovaujantis sveiku protu pagrįstais žmogiškais samprotavimais", gali įžiūrėti kiekvienas. Todėl visi socialinio gyvenimo dalyviai, "šeimos, grupės, valstybės, net tarptautinė bendrija turi atsiverti atleidimui, kad atkurtų nutrauktus saitus, įveiktų nevaisingas abipusio smerkimo situacijas".
Šventasis Tėvas daro išvadą: "Gebėjimas atleisti yra bet kurios teisingesnės ir solidaresnės ateities visuomenės vizijos pagrindas. (...) Taika yra pažangos sąlyga, tačiau tikroji taika pasiekiama tik per atleidimą". Ir priešingai, nemokėjimas atleisti, nenoras susitaikyti žmonėms ir tautoms atneša daug skausmo ir daug kainuoja.
Šią kainą galima pajusti tik po ilgesnio laikotarpio, kai, užsitęsus konfliktinei situacijai, dideli ištekliai skiriami ginklavimuisi, o vėliau "stinga būtinų finansinių lėšų plėtrai, taikai ir teisingumui skatinti". Popiežius kreipimesi pamini sudėtingą situaciją Šventojoje Žemėje, kur dėl beveik pusę amžiaus trunkančio arabų ir izraeliečių konflikto socialinė būklė, ypač palestiniečių gyvenamose teritorijose, tapusi tikrai dramatiška. Jonas Paulius II tikisi, kad "nuolatiniai teroro ar karo aktai, dar labiau apsunkinantys visų padėtį bei aptemdantys perspektyvas, galiausiai turėtų užleisti vietą ryžtingoms deryboms", kuriose būtų "deramai atsižvelgta į kiekvienos pusės teises ir reikalavimus".
Baigdamas šią temą, jis paaiškina tam tikrą atleidimo paradoksalumą, dėl kurio tokiam žingsniui ne kiekvienas žmogus lengvai ryžtasi. "Atleidimas gali atrodyti kaip silpnumas, bet iš tiesų, kad jį suteiktum bei priimtum, reikia didelės dvasinės jėgos ir moralinės drąsos, - pastebi Popiežius. - Užuot žeminęs asmenį, atleidimas veda jį prie gilesnio bei turtingesnio žmogiškumo, gebančio perteikti bent vieną Kūrėjo šviesos spindulį." Pagaliau troškimas atleidimo yra būdingas kiekvienam ką nors bloga padariusiam žmogui. "Jis suvokia savo trapumą ir trokšta, kad kiti jam būtų atlaidūs. Tad kodėl kitų atžvilgiu nesielgti taip, kaip kiekvienas norėtų, kad būtų elgiamasi jo paties atžvilgiu?"

* * *

Popiežius Jonas Paulius II, pabrėžęs, kad "nė vienam kurios nors religijos atsakingajam asmeniui nevalia būti terorizmo atžvilgiu atlaidžiam, o juo labiau jį skelbti", siūlo aktyvesnį ekumeninį ir tarpreliginį bendradarbiavimą tiek šalinant socialines bei kultūrines terorizmo priežastis, tiek skleidžiant "atleidimo pedagogiką". Šventasis Tėvas kviečia pagrindinių monoteistinių, bendras šaknis turinčių religijų - judėjų, krikščionių ir musulmonų - dvasinius vadovus viešai pasmerkti terorizmą ir melstis už taiką. "Melstis už taiką, vadinasi, melsti Dievą atleidimo ir sykiu drąsos, reikalingos kiekvienam, norinčiam savo ruožtu atleisti už patirtas nuoskaudas", - sako Popiežius. Kaip tik šiuo tikslu jis pakvietė sausio 24 dieną susirinkti religijų atstovus šv.Pranciškaus mieste Asyžiuje. Pastaruoju metu vykstantys karai Artimuosiuose Rytuose, Balkanuose ar tarptautinio terorizmo apraiškos neretai įvardijamos kaip religinių jausmų sąlygoti konfliktai. Popiežiui Jonui Pauliui II toks aiškinimas nepriimtinas. "Norime parodyti, kad autentiškas religinis jausmas yra neišsemiama tautų tarpusavio ir santarvės versmė, - tvirtina jis. - Tai - svarbiausias vaistas nuo smurto bei konfliktų. Tai ir ketiname skelbti Asyžiuje..."

Mindaugas BUIKA

© 2001 "XXI amžius"

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija