Atnaujintas 2001 m. gruodžio 29 d.
Nr.98
(1007)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Krikščionybė ir pasaulis
Ora et labora
Susitikimai
Atmintis
Žvilgsnis
Rinka
Nuomonės
Lietuva


ARCHYVAI

2001 metai

Neobuldozerinis ateizmas

Gruodžio 12-ąją "Spaudos klubo" vedėjas A.Siaurusevičius, matyt, šv. Kalėdų proga, nusprendė ne tik išaiškinti Katalikų Bažnyčios problemas Lietuvoje, bet ir ją pamokyti, kaip reikia elgtis. Į televizijos studiją buvo pakviestas Kauno arkivyskupas Sigitas Tamkevičius, filosofas Vytautas Ališauskas ir "Laisvosios Europos" radijo žurnalistė Irena Vaišvilaitė. Jų oponentas katalikų religijos klausimais, kaip suprantu, buvo Arūnas Brazauskas, "Verslo žinių" redaktoriaus pavaduotojas.
Laidos vedėjui labai parūpo išsiaiškinti, kodėl tokie aukšti Katalikų Bažnyčios reitingai ir kodėl jie prilygsta žiniasklaidos reitingams. Galbūt tokį norą reikėtų suprasti taip: kad, kovojant su negerovėmis visuomenėje, Katalikų Bažnyčią gali pakeisti žiniasklaida. Juolab kad, vedėjo teigimu, Bažnyčia yra labai konservatyvi, atsilikusi nuo šiuolaikinio gyvenimo aktualijų, nesugeba spręsti jaunimo problemų, per daug kategoriška, nes vadovaujasi principais: negalima, reikia uždrausti, neleisti ir t.t. Kaip pavyzdžius, laidos vedėjas pateikė Katalikų Bažnyčios neigiamą požiūrį į prostituciją, abortus, lošimo namų legalizavimą, naujų religinių bendruomenių, pavyzdžiui, pagonių, kūrimąsi ir t.t.
"Verslo žinių" atstovas pasigyrė, kad jam neaišku, kaip Marijos kūnas galėjo būti paimtas į dangų, smerkė Bažnyčią už celibato įvedimą ir kitas, jo požiūriu, negeroves. Parodęs "erudiciją" Katalikų Bažnyčios klausimais, jis išpranašavo labai greitą jos apmirimą. Nuosaikesnė ir objektyvesnė buvo žurnalistė I.Vaišvilaitė.
Labai pagrįstai į klausimus atsakinėjo ne tik arkivyskupas, bet ir filosofas V.Ališauskas, priminęs A.Brazauskui, kad Bažnyčia savo veikla jau pradėjo trečią tūkstantmetį ir žurnalistui, verslo atstovui, nėra galimybių gyvam sulaukti jos apmirimo.
Valandą trukusi laida, ypač vedėjo elgesys, priminė sovietinio buldozerinio ateizmo kovą su Bažnyčia. Kaip tai suprasti? Praėjus daugiau nei dešimčiai metų po Atgimimo, atvira kova su Bažnyčia yra beprasmė. Todėl, matyt, kad kurios politinės grupuotės užsako LRT ieškoti naujų kovos formų, kaip diskredituoti Bažnyčią tikinčiųjų, ypač jaunimo, akyse. Atrodo, kad tokiam tikslui yra pasirinktas ir "Spaudos klubas", ir jo vedėjas A.Siaurusevičius.
Statistikos departamento (2001 m. vasario 9 d.) duomenimis, Lietuvoje tarp tradicinių religijų atstovų Romos katalikai sudarė 91 proc., stačiatikiai - 5 proc., visos kitos religinės bendruomenės - 4 proc.
Laidos vedėjas elgėsi kaip sovietmečio Religinių ir kulto reikalų įgaliotinis prie LKP CK. Jis įžūliai provokavo arkivyskupą klausdamas, ar tikrai visi 91 proc. katalikų yra praktikuojantys, o gal pati Bažnyčia greitai suskils į sektas ir apmirs? Vedėjas neretai šiurkščiai pertraukdavo arkivyskupo kalbą, įterpdamas savo kandžias pastabas.
Ko tokia laida siekia? Juk labai aišku, kad Katalikų Bažnyčia neįgaliojo žurnalistų - A.Siaurusevičiaus, A.Brazausko - atlikti jos veiklos audito. Labai teisingai arkivyskupas akcentavo, kad Bažnyčia yra atvira visiems, kurie jos nori, o jeigu nenori, - į asmeninį žmogaus gyvenimą Bažnyčia nepretenduoja ir jo neprievartauja. Tuo tarpu laidos vedėjas leido suprasti, kad arkivyskupas turėtų atsiskaityti už Bažnyčios veiklą. Kyla klausimas: kodėl arkivyskupas turėtų duoti ataskaitą kažkokiems sovietmečiu L.Tapino, J.Karoso paruoštiems žurnalistams? Juolab kad jie nesugeba atskirti Bažnyčios ir žiniasklaidos veiklos normų, principų skirtumų, kalbėdami apie vienodą jų įtaką visuomenei. Vargšai Katalikų Bažnyčios "reformatoriai"! Jūs tik parodėte absoliutų savo nesupratimą!
A.Siaurusevičiaus laidų diskusijose niekada nebuvo siekiama objektyvios informacijos ir kokios nors dalinės tiesos išaiškinimo. Priešingai - jis savo įžūliu elgesiu ignoruoja jam nepatinkančius laidos dalyvius, stengiasi juos sukiršinti su oponentais, pasėti nepasitikėjimą svarstomai problemai, šiuo konkrečiu atveju - Katalikų Bažnyčia.
Manyčiau, kad reikia labai rimtai pasvarstyti, ar verta dalyvauti A.Siaurusevičiaus laidose?

Vincentas BASIUKAS

Vilnius

© 2001 "XXI amžius"

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija