Neobuldozerinis ateizmas
Gruodžio 12-ąją "Spaudos klubo"
vedėjas A.Siaurusevičius, matyt, šv. Kalėdų proga, nusprendė ne
tik išaiškinti Katalikų Bažnyčios problemas Lietuvoje, bet ir
ją pamokyti, kaip reikia elgtis. Į televizijos studiją buvo pakviestas
Kauno arkivyskupas Sigitas Tamkevičius, filosofas Vytautas Ališauskas
ir "Laisvosios Europos" radijo žurnalistė Irena Vaišvilaitė.
Jų oponentas katalikų religijos klausimais, kaip suprantu, buvo
Arūnas Brazauskas, "Verslo žinių" redaktoriaus pavaduotojas.
Laidos vedėjui labai parūpo išsiaiškinti, kodėl tokie aukšti Katalikų
Bažnyčios reitingai ir kodėl jie prilygsta žiniasklaidos reitingams.
Galbūt tokį norą reikėtų suprasti taip: kad, kovojant su negerovėmis
visuomenėje, Katalikų Bažnyčią gali pakeisti žiniasklaida. Juolab
kad, vedėjo teigimu, Bažnyčia yra labai konservatyvi, atsilikusi
nuo šiuolaikinio gyvenimo aktualijų, nesugeba spręsti jaunimo
problemų, per daug kategoriška, nes vadovaujasi principais: negalima,
reikia uždrausti, neleisti ir t.t. Kaip pavyzdžius, laidos vedėjas
pateikė Katalikų Bažnyčios neigiamą požiūrį į prostituciją, abortus,
lošimo namų legalizavimą, naujų religinių bendruomenių, pavyzdžiui,
pagonių, kūrimąsi ir t.t.
"Verslo žinių" atstovas pasigyrė, kad jam neaišku, kaip
Marijos kūnas galėjo būti paimtas į dangų, smerkė Bažnyčią už
celibato įvedimą ir kitas, jo požiūriu, negeroves. Parodęs "erudiciją"
Katalikų Bažnyčios klausimais, jis išpranašavo labai greitą jos
apmirimą. Nuosaikesnė ir objektyvesnė buvo žurnalistė I.Vaišvilaitė.
Labai pagrįstai į klausimus atsakinėjo ne tik arkivyskupas, bet
ir filosofas V.Ališauskas, priminęs A.Brazauskui, kad Bažnyčia
savo veikla jau pradėjo trečią tūkstantmetį ir žurnalistui, verslo
atstovui, nėra galimybių gyvam sulaukti jos apmirimo.
Valandą trukusi laida, ypač vedėjo elgesys, priminė sovietinio
buldozerinio ateizmo kovą su Bažnyčia. Kaip tai suprasti? Praėjus
daugiau nei dešimčiai metų po Atgimimo, atvira kova su Bažnyčia
yra beprasmė. Todėl, matyt, kad kurios politinės grupuotės užsako
LRT ieškoti naujų kovos formų, kaip diskredituoti Bažnyčią tikinčiųjų,
ypač jaunimo, akyse. Atrodo, kad tokiam tikslui yra pasirinktas
ir "Spaudos klubas", ir jo vedėjas A.Siaurusevičius.
Statistikos departamento (2001 m. vasario 9 d.) duomenimis, Lietuvoje
tarp tradicinių religijų atstovų Romos katalikai sudarė 91 proc.,
stačiatikiai - 5 proc., visos kitos religinės bendruomenės - 4
proc.
Laidos vedėjas elgėsi kaip sovietmečio Religinių ir kulto reikalų
įgaliotinis prie LKP CK. Jis įžūliai provokavo arkivyskupą klausdamas,
ar tikrai visi 91 proc. katalikų yra praktikuojantys, o gal pati
Bažnyčia greitai suskils į sektas ir apmirs? Vedėjas neretai šiurkščiai
pertraukdavo arkivyskupo kalbą, įterpdamas savo kandžias pastabas.
Ko tokia laida siekia? Juk labai aišku, kad Katalikų Bažnyčia
neįgaliojo žurnalistų - A.Siaurusevičiaus, A.Brazausko - atlikti
jos veiklos audito. Labai teisingai arkivyskupas akcentavo, kad
Bažnyčia yra atvira visiems, kurie jos nori, o jeigu nenori, -
į asmeninį žmogaus gyvenimą Bažnyčia nepretenduoja ir jo neprievartauja.
Tuo tarpu laidos vedėjas leido suprasti, kad arkivyskupas turėtų
atsiskaityti už Bažnyčios veiklą. Kyla klausimas: kodėl arkivyskupas
turėtų duoti ataskaitą kažkokiems sovietmečiu L.Tapino, J.Karoso
paruoštiems žurnalistams? Juolab kad jie nesugeba atskirti Bažnyčios
ir žiniasklaidos veiklos normų, principų skirtumų, kalbėdami apie
vienodą jų įtaką visuomenei. Vargšai Katalikų Bažnyčios "reformatoriai"!
Jūs tik parodėte absoliutų savo nesupratimą!
A.Siaurusevičiaus laidų diskusijose niekada nebuvo siekiama objektyvios
informacijos ir kokios nors dalinės tiesos išaiškinimo. Priešingai
- jis savo įžūliu elgesiu ignoruoja jam nepatinkančius laidos
dalyvius, stengiasi juos sukiršinti su oponentais, pasėti nepasitikėjimą
svarstomai problemai, šiuo konkrečiu atveju - Katalikų Bažnyčia.
Manyčiau, kad reikia labai rimtai pasvarstyti, ar verta dalyvauti
A.Siaurusevičiaus laidose?
Vincentas BASIUKAS
Vilnius
© 2001 "XXI amžius"