Lietuvių susibūrimo vieta - bažnyčia
Tęsiant kultūrinių vakarų ciklą Taikomosios
dailės muziejuje, kur tebeveikia paroda "Krikščionybė Lietuvos
mene", gruodžio 5-ąją buvo paminėta šimto metų sukaktis,
kai Vilniaus Šv.Mikalojaus bažnyčioje leista aukoti šv.Mišias
lietuvių kalba. Kalbėjo vyskupas Juozas Tunaitis, prof. Vanda
Zaborskaitė, bažnyčios archyvaras Viktoras Petkus ir klebonas
kun. Edmundas Paulionis. Giedojo Vilniaus Arkikatedros senųjų
giesmių ansamblis. Kai kurios giesmės, sukurtos vyskupo Antano
Baranausko, skambėjo prieš šimtą metų Šv.Mikalojaus bažnyčioje
per pirmąsias lietuviškas pamaldas.
XIX a.pabaigoje carinė politika šiek tiek švelnėjo. Anot Rapolo
Krasausko, "vieningas ir ištvermingas katalikų priešinimasis
privertė rusų valdžią nusileisti. 1878 metais ji sustabdė beprasmišką
kovą prieš kryžius, 1897 metais atšaukė įsakymą, kuriuo katalikai
mokiniai buvo verčiami eiti į cerkves caro švenčių dienomis, tais
pat metais atšaukė draudimą statyti bažnyčias".
Tuo pat metu vis didesnį pagreitį įgavo lietuvių nacionalinis
judėjimas. Vilniuje telkėsi lietuvių šviesuomenė. Iškilo reikalas
turėti bažnyčią, kurioje vyktų pamaldos lietuvių kalba. Susidarė
drąsių, energingų žmonių būrelis - broliai Antanas ir Jonas Vileišiai,
Donatas Malinauskas, nepailstanti Emilija Vileišienė. Jie ėjo
pas vyskupą, gubernatorių, generalgubernatorių ne kartą ir ne
du. Vadovaudamiesi Šventojo Rašto padrąsinimu "Belskite ir
bus atidaryta" ėjo tol, kol buvo duotas leidimas Vilniaus
Šv.Mikalojaus bažnyčioje šv.Mišias aukoti lietuvių kalba. Parapija
buvo įkurta tik po dvidešimties metų.
Dalia Krūminienė ir Dalia Ramonienė rašo: "Šv.Mikalojaus
bažnyčia - seniausias Lietuvoje išlikęs gotikinis kulto pastatas
su šventoriaus tvora. Kretingos gatvė lanku juosia netaisyklingo
plano šventorių, aptvertą mūro tvora. Bažnyčia stovi šventoriaus
viduryje, nedideli jos tūriai mažai išsiskiria iš aplinkos...
Seniausios dalies (navų ir presbiterijos) sienų mūras kiautinis:
viduje - lauko akmenys, paviršiuje - rusvos plytos. Plytos dėtos
gotikiniu būdu, daug kur - netaisyklingai. Sienos ne visai tiesios,
kampai ne visai statūs, apsidos planas netaisyklingas. Kampus
įstrižai remia kresni kontraforsai... Bažnyčia istoriniuose šaltiniuose
pirmą kartą minima 1387 metais. Jau tada ji buvo mūrinė ir senokai
pastatyta". Bažnyčioje yra iš bronzos nulietas Vytauto biustas.
Marmurinio postamento įrašai liudija, jog šis paminklas sukurtas
Vilniaus krašto lietuvių iniciatyva 1930-aisiais, minint Vytauto
Didžiojo mirties 500 metų sukaktį. Paminklo autorius - skulptorius
Rapolas Jakimavičius.
Pirmosios lietuviškos pamaldos buvo didelė šventė. Bažnytėlėje
netilpo žmonės. Greitai susibūrė choras. Vileišių dovanotais pinigais
bažnyčia buvo gražinama ir puošiama. Ji tapo lietuvybės centru.
Po pamaldų žmonės būreliais stoviniuodavo šventoriuje, šnekučiuodavosi.
Visi buvo patenkinti lietuviu kunigu Juozapu Kukta, būsimuoju
Kaišiadorių vyskupu. Netrukus buvo įkurta prieglauda našlaičiams
vaikams.
Vilniuje ir toliau telkėsi inteligentai. Buvo įkurta Lietuvių
mokslo draugija su dr.Jonu Basanavičiumi priekyje, atidaryta pirmoji
lietuvių dailininkų kūrybos paroda, kurioje eksponuoti M.K.Čiurlionio
paveikslai, pastatyta pirmoji lietuviška Miko Petrausko opera
"Birutė". Šiame mieste prasidėjo operos solisto Kipro
Petrausko karjera. Čia dienos šviesą po spaudos atgavimo išvydo
pirmieji lietuviški laikraščiai. Įsikūrė saviveiklinis teatras.
Viską sujaukė lenkų okupacija. Situacija greitai pasikeitė. Nors
Vilnių visi tebevadino amžinąja Lietuvos sostine, bet realybė
buvo kitokia: inteligentai kėlėsi į Kauną, laikinąją sostinę,
kur veikė universitetas, kur buvo lietuviškos įstaigos. Tačiau
kai kas pasiliko Vilniuje. Tai mažumai tarsi penkiems rankos pirštams
teko spaustis į kietą kumštį, kad atsispirtų okupantų vykdomai
atšiauriai politikai, kad galėtų toliau puoselėti lietuvių kultūrą,
- gyvuojančią apsupties sąlygomis.
Vilniuje tebeveikė Lietuvių mokslo draugija, Vytauto Didžiojo
gimnazija, kuri glaudėsi nepritaikytose mokymo įstaigai patalpose,
neturėjo aktų salės. Renginiai vykdavo Šv.Mikalojaus bažnyčios
salėje. 1924 metais Šv.Mikalojaus bažnyčios klebonu buvo paskirtas
kun. Kristupas Čibiras, šviesi, tolerantiška asmenybė, su kiekvienu
mokėjusi rasti kalbą; tuo pačiu šis intelektualas buvo visiškai
atsidavęs kunigo pareigoms. Jis taip pat dirbo Vytauto Didžiojo
gimnazijos kapelionu. Dar yra gyvų žmonių, kurie prisimena savo
kapelioną. Prof.V.Zaborskaitė perpasakojo habil. dr.Meilės Lukšienės
prisiminimą: kun. K.Čibiro pamoka apie Kristaus pamokslą nuo kalno
liko nepamirštama iki šiol. Beje, kapelionas buvęs tolerantiškas
indiferentiškai nusiteikusių šeimų vaikams.
Gimnazijai vadovavo Marcelinas Šikšnys, matematikas ir rašytojas,
talentingas pedagogas, visada radęs bendrą kalbą su gimnazijos
kapelionu kun. K.Čibiru.
Vilniaus sugrąžinimu Lietuvai teko džiaugtis neilgai. Ir vėl okupacijos,
karas, žmonių persekiojimai, trėmimai, įkalinimai, žudymai...
1943-ųjų pavasarį nuo sovietinių bombų žuvo kun. K.Čibiras, dirbęs
prie savo rašomojo stalo.
Prof. V.Zaborskaitė prisiminė: "Iki 1948 metų mokiniams dar
nedraudė eiti į bažnyčią. Vargonininkas Julijonas Sinius, liaudiškos
muzikos mėgėjas, išmokė vaikus giedoti. Aidint varpams nuostabiai
skambėdavo "Viešpaties angelas".
Bažnyčios klestėjimo laikotarpis atėjo čia klebonaujant kun. Česlovui
Krivaičiui (dabar monsinjoras). Vyskupas J.Tunaitis, dvidešimt
metų šioje bažnyčioje dirbęs klebonu, sakė: "Įdomios, savitos
visą didįjį altorių dengiančios Kalėdų ir Velykų dekoracijos,
gražiai sutvarkytas šventorius, tuomet dar jauno skulptoriaus
Antano Kmieliausko (dabar profesorius, Nacionalinės premijos laureatas)
pavykusi skulptūra "Šv.Kristoforas"... Tuomet pradėjo
iš lagerių grįžti politiniai kaliniai. Tarp jų buvo nemažai kunigų.
Klebonas kun.Č.Krivaitis kiekvienam buvo pasirengęs padėti: paguosdavo,
rūpindavosi, ieškodavo darbo. Daug elito ateidavo į šią bažnyčią".
Pridursime: ne tik elito, studentų, bet ir seklių, šnipų. Labiausiai
buvo sekami studentai filologai: už bažnyčios lankymą jie buvo
šalinami iš universiteto. Tebus leista pacituoti vieną pastraipą
iš mano prisiminimų knygos "Tiesiu keliu", pasirodžiusios
šiemet: "Komjaunimo aktyvistai nutarė mane, esančią bažnyčioje,
sugriebti už rankos, gauti nepaneigiamą įkaltį. Kartą kurso draugė
Marytė K. man sako: "Ateik Piemenėlių Mišioms į Mikalojaus
bažnyčią, lipk tiesiai aukštyn prie vargonų - niekas ten tavęs
nepamatys. Tik pasisaugok, kad įeinančios nepastebėtų". Taip
ir padariau. Mišios buvo iškilmingos, maldininkų prisirinko pilna
bažnytėlė. Joms pasibaigus, pradėjus skirstytis žmonėms, prie
šoninių kairės pusės durų pastebėjau du tipus. Vienas jų buvo
istoriją studijavęs A.N., komjaunimo aktyvistas, garsėjęs ateistinėmis
nuostatomis. Jis retsykiais, atsisukęs atgal, dirsčiodavo į vargonus.
Galimas daiktas, akimirką pastebėjo mano veidą. Visi žmonės išėjo
iš bažnyčios. Likome trise: tie du tipai, vis žvilgčiojantys aukštyn,
ir aš. Nusprendžiau, kas bebūtų, žemyn nelipti, kol jie bus bažnyčioje.
Nesitikėjau, kad jie išdrįstų kopti prie vargonų. Staiga pasirodė
sargas su ryšuliu raktų, juos piktai išprašė iš bažnyčios. Nulipau
ir aš".
Jau dešimt metų Šv.Mikalojaus bažnyčios klebonu dirba kun. E.Paulionis.
Jo žodžiais tariant, bažnytėlę rado pavargusią nuo laiko, karų,
gaisrų. Reikėjo sustabdyti avarinę būklę. Prasidėjo remontai...
Po storu sienų tinko sluoksniu atsivėrė XV-XVI amžių gražus dekoras.
Jo atidengta apie 60 proc.
Dabar Vilniuje yra daug bažnyčių, galima pasirinkti, kur eiti.
Kaip sakė Šv.Mikalojaus tikinčiųjų bendruomenės atstovė, čia visada
šilta ir gera, galima pajusti klebono ir vienas kito artumą ir
nuoširdumą.
Aldona KAČERAUSKIENĖ
Vilnius
© 2001 "XXI amžius"
|
Taikomosios dailės muziejuje įvykusiame kultūros
vakare, skirtame lietuviškų pamaldų Vilniaus Šv.Mikalojaus bažnyčioje
100-mečiui paminėti, dalyvavo (iš kairės į dešinę): bažnyčios
archyvaras Viktoras Petkus, vyskupas Juozas Tunaitis, VPU prof.
Vanda Zaborskaitė, klebonas kun. Edmundas Paulionis ir muziejaus
direktorius Romualdas Budrys
Algimanto ŽIŽIŪNO nuotrauka
|