Sausio 1-osios lemtis
              Sausio 1-ąją kunigystės 10-metį 
                paminėjęs Kaišiadorių dekanas Žiežmarių klebonas kun. Rimvydas 
                Jurkevičius metų sandūrą visada prisimena ne vien kaip savo šventimų, 
                bet ir apsisprendimo dieną. O vienas jo gimtadienis gruodžio 31-ąją, 
                kurį praleido tarnaudamas sovietinėje armijoje, leido suprasti, 
                kas yra stiprios dvasios žmogus ir kokia yra jo paties gyvenimo 
                prasmė.
              Ne gydytojas, o mėsos išpjaustytojas
              Baigęs Gelvonų (Širvintų r.) vidurinę 
                mokyklą, R.Jurkevičius vylėsi įgyti tokią specialybę, kad galėtų 
                dirbti su žmonėmis, todėl stojo studijuoti medicinos. Pritrūkus 
                pusės balo, įstoti nepavyko. Teko labai išgyventi, netgi buvo 
                gėda, kad nepasiekė savo tikslo. Tada, kad nereikėtų eiti į armiją 
                be specialybės, Vilniaus 31-ojoje profesinėje mokykloje įgijo 
                mėsos išpjaustytojo specialybę ir kelis mėnesius dirbo Vilniaus 
                mėsos kombinate, taigi, atrodė, jog tarnauti būsią lengviau - 
                virėjo darbas garantuotas.
              Smurtas armijoje paskatino apsisprendimą
              R.Jurkevičius tarnavo Rytų Vokietijoje. 
                Tarnybos pradžioje jam į akis krito vienas lietuvis, kuris buvo 
                kultūristas ir atskirai maitindavosi, turėdavo laiko treniruotėms. 
                Tačiau kai kitus tarnybos draugus "seniai" skriausdavo, 
                jis turėdavo nusirengęs savo kūną demonstruoti. Vieną rytą visi 
                išgirdo, kad šis lietuvis kultūristas pasikorė. "Matyt, jis 
                negalėjo ištverti tokio pasityčiojimo, - dabar prisimena kun. 
                R.Jurkevičius. - Pagalvojau, kas iš to, jei žmogaus stiprus ir 
                tobulas kūnas, jei jo viduje - dykuma. Duonos pjaustymo kambaryje 
                mąsčiau, jog žmogus gyvas ne vien duona, bet ir žodžiu, kuris 
                išeina iš jo lūpų". Netrukus atėjo 1984 m. gruodžio 31-oji, 
                pirmoji Rimvydo gimimo diena armijoje. Seniau tarnaujantys kareiviai 
                jį "pasveikino" - gimtadienio proga sutikti Naujųjų 
                1985 metų visai nakčiai, apsirengusį tik plonais marškiniais, 
                pririšo prie karštų kareivinių šildymo vamzdžių. Visam gyvenimui 
                likusios žymės primena armijoje patirtą kankinimą, smurtą, pažeminimą, 
                neteisybę. Bet ta lemtingoji naktis armijoje Viešpaties valia 
                atnešė mintį būti kunigu - eiti ir stiprinti savo dvasią. Tada 
                Rimvydas, pajutęs, jog tik Viešpaties valia jis neįstojo į mediciną, 
                suvokęs, kad ir armijoje tokia lemtis buvusi tarsi išbandymas. 
                O anksčiau minties apie kunigystę ir neturėjęs, nors bažnyčią 
                kiekvieną sekmadienį lankydavęs, apie šešis kilometrus iš Liukonių 
                kaimo tekdavę ateiti.
              Norėjo būti geras kunigas
              "Kai nusprendžiau būti kunigas, 
                grįžęs į savo tėviškės bažnyčią meldžiausi prašydamas Viešpaties, 
                kad jei nori, jog būčiau kunigas, kad viską padarytų, jog būčiau 
                geras kunigas, - sakė Žiežmarių klebonas. - Žinau, jog Viešpats 
                viską numato, todėl maldavau neleisti man įstoti, jei būsiu blogas 
                kunigas. Ir įstojau į seminariją iš pirmo karto. Tik nežinau, 
                ar esu geras kunigas - tesprendžia apie tai parapijiečiai". 
                Kun. R.Jurkevičius sakė, kad jaučiasi esąs savo vietoje, todėl, 
                jei šiandien reikėtų rinktis, - vėl rinktųsi kunigystę. 
              Idealas - tėviškės klebonas
              Žiežmarių klebono idealas buvo jo 
                tėviškės parapijos klebonas kun. Aleksandras Leonsavičius (1920-1986), 
                kuris jį krikštijo, suteikė Pirmąją Komuniją. "Matydavau, 
                kiek daug pas jį ateina žmonių. Jis buvo paprastas, su visais 
                bendraudavo, girdėjau, jog net tuometiniai sovietų inteligentai 
                naktį pas jį ateidavo išpažinties, - prisimena kun. Rimvydas. 
                - Supratau, kaip žmonės žavėjosi jo paprastumu, išsilavinimu, 
                nes turėjo daugybę knygų." Vėliau kun. A.Leonsavičių iškėlė 
                į Daugus ir į seminariją teko stoti jau esant kitam klebonui, 
                kuris ir dabar tebedirba. 
                Beje, dabartinis Gelvonų klebonas kan. Jonas Pilka, taip pat kun. 
                Petras Adomonis (1929-2001), kurio sesuo tėviškėje dirbo mokytoja 
                ir pas Jurkevičius nuomojosi kambarį, labai daug padėjo ir patarė, 
                kai reikėjo apsiginti nuo kagėbistų. "Niekada neik su jais, 
                jei siūlys kur nors užsukti išgerti ar pavalgyti ir nieko nepasirašinėk!" 
                Tokio šių kunigų patarimo laikydamasis Žiežmarių klebonas išvengė 
                kagėbistų kėslų jį užverbuoti.
              Darbas be darbo valandų
              "Kunigystė yra darbas, kuris 
                reikalauja daug ko atsižadėti, save paaukoti ir atiduoti pagalbos 
                besikreipiančiam žmogui, - sakė kunigystės dešimtmetį atšventęs 
                Žiežmarių klebonas. - Per dešimt metų supratau, kad kunigas atėjusiam 
                žmogui negali pasakyti: "aš negaliu", "aš pavargau", 
                "man reikia pailsėti". Kai gali save atiduoti, dvasiškai 
                patarnauti žmogui ir pamatai, kad jam padėjai, tai būna džiaugsmas 
                ar kompensacija už tai, kad gal ir neturėdamas laiko neatsisakei 
                pagelbėti". 
                Kunigas neturi darbo valandų, todėl dažnai tenka priimti parapijiečius 
                netgi naktį vien todėl, kad galėtų su jais pasikalbėti, juos paguosti. 
                Pasitaikė, ypač dirbant Alytuje, jog užėjo žmonės paklausti patarimo, 
                kai nematė prasmės gyventi, nors galbūt geriau jiems būtų buvę 
                eiti pas gydytoją ar psichologą. Bet šie sakė norėję kalbėtis 
                būtent su kunigu. Pas kleboną dažnai užsuka tartis dėl pasaulietinių 
                renginių, klausia patarimo, kaip juose padaryti daugiau peno žmogaus 
                dvasiai. Užeina jau susituokusių jaunavedžių, kuriems įdomu pasiaiškinti 
                kai kuriuos mažiau žinomus dalykus, ateina pagyvenusių žmonių 
                pasikalbėti apie vaikus, vaikaičius. Žiežmarių klebonui, galbūt 
                ir todėl, kad jis yra dar ir vyskupijos "Caritas" direktorius, 
                dažnai reikia sutvarkyti ir kai kuriuos pašalpų, pensijų reikalus 
                vienišiems seneliams, nors tai tikriausiai socialinių darbuotojų 
                reikalas. Bet jie ne viską gali padaryti, nes yra visokių priežasčių 
                to nedaryti. O kunigui nėra darbo valandų, jam nesvarbu nei benzino 
                kaina, nei laikas ar sava sveikata, todėl jis ir padeda. "Džiaugiuosi, 
                kai žmonės manimi pasitiki, į mane kreipiasi pagalbos, nors kartais 
                ir jaučiuosi pavargęs, - sakė kun. R.Jurkevičius. - Aš kiekviename 
                žmoguje matau Kristų ir kiekvienam į mane besikreipiančiam aš 
                turiu padėti. Man gera tarnauti žmonėms". 
              Kada būna sunku
              Pasak kun. R.Jurkevičiaus, jo nusivylimai 
                būna galbūt viduje, kai kažką ketini daryti, bet pagalvoji, jog 
                vis tiek gali nepavykti. Štai daugiau kaip šimtas vaikų priėmė 
                Pirmąją Komuniją, ilgokai jie buvo ruošti, bet dabar bažnyčioje 
                jų nesimato. Arba ateina jaunavedžiai tartis dėl santuokos, o 
                kai paklausi, ar jie eina į bažnyčią, sužinai, kad ne. Bet poterius, 
                nors ir mechaniškai, kalbėti moka, jų vaikystėje gautos žinios 
                išliko. Taigi galbūt ir tie vaikai, nors ir greitai pamiršo bažnyčią, 
                nepamirš maldų, supras, ką tai reiškia kiekvieno žmogaus gyvenime. 
                O kai nors retkarčiais pamato jaunus žmones bažnyčioje, supranta, 
                kad kažką vis dėlto yra padaręs. 
                Kunigą jaudina tai, kad kartais nespėja išklausyti išpažinčių, 
                reikia eiti aukoti šv. Mišių, o sugrįžus jau niekas prie klausyklos 
                nelaukia. "Vis dėlto svarbiau ne kiek, o kaip išklausai išpažintį, 
                ką duodi tam žmogui, ar jame kažkas lieka", - sakė kun. R.Jurkevičius. 
                
              Parapijiečiai - ir tie, kurie 
                ilsisi kapuose
              Žiežmarių klebonas džiaugiasi, kad 
                parapijoje yra labai gerų žmonių, o bendruomenės branduolys - 
                veiklūs ir aktyvūs įvairių katalikiškų organizacijų nariai, kuriais 
                visada galima pasikliauti. Bet savo parapijiečiais kun. R.Jurkevičius 
                vadina ne vien tuos žmones, kurie gyvena šioje parapijoje, bet 
                ir tuos, kurie jau išėję į Amžinybę ir ilsisi kapuose. "Juk 
                būtent jų dėka šiandien daug ką turime, - sako kunigas, - jų darbu 
                ir lėšomis pastatyta bažnyčia, stovi miestelis, daugelis namų, 
                pagaliau ir šiandien gyvenantys žmonės jų dėka išvydo šį pasaulį, 
                buvo užauginti. Todėl mano pareiga kasmet aplankyti juos kapuose." 
                Lankydamas kapines, kurių parapijoje yra apie dvidešimt, klebonas 
                aplanko ne tik mirusiuosius, bet ir tuos, kurie ateina kartu pabūti, 
                savo artimųjų aplankyti. Kunigas sako, kad kapinėse pamatantis 
                ir žmonių, kurių bažnyčioje niekada nematęs, todėl tada galįs 
                pasakyti jiems pamokslą, nepriekaištauja, o aiškina, kas yra malda, 
                ką reiškia sekmadienio šventimas ir kviečia eiti į bažnyčią. Taigi 
                mirusiųjų kapų aplankymas būna vienas iš būdų pabendrauti su tais 
                žmonėmis, kurie nutolę nuo Bažnyčios. 
              Duris atveria ne visi
              Klebonas kasmet kalėdoja, lanko ir 
                miestelyje, ir tolimuose kaimuose gyvenančius parapijiečius. Kaimuose 
                kunigą atisako priimti vienas kitas, o miestelyje, ypač daugiabučiuose 
                namuose gyvenantys jauni žmonės, retai kuris nori, kad juos aplankytų 
                klebonas. Sunku net suprasti motyvus tų žmonių, kurie nenori atverti 
                durų kunigui. Kun. R.Jurkevičius džiaugiasi, kai jį priima net 
                sentikiai arba jaunos šeimos. Kartais jie nori daug ko paklausti, 
                tada pas tokius žmones tenka eiti atskirai susitarus ir ilgiau 
                užsibūti. Nors daug jaunų šeimų kunigo į savo namus priimti nenori, 
                bet tarp tų, kurie įsileidžia, kartais būna ir išsiskyrusių, ir 
                bažnyčios nelankančių. "Kai su žmonėmis pasikalbi, pamažu 
                nukrenta barjeras, kuris iki tol gal juos varžė", - sako 
                kun. R.Jurkevičius. Jis taip pat pastebėjo, jog kai reikia tuoktis 
                ar krikštyti, pas kleboną ateina ir jauni žmonės, kurie, jam kalėdojant, 
                durų neatvėrė. Tada pirmoji pažintis su tokiais parapijiečiais 
                prasideda klebonijoje, kunigas turi galimybę paaiškinti jauniems 
                žmonėms apie krikšto, santuokos, šeimos prasmę. "Tuomet ir 
                jie supranta, kad nesu koks išpuikėlis ir nemanau, kad kitąkart 
                kalėdojant aš toje šeimoje būsiu nepageidaujamas", - teigė 
                Žiežmarių klebonas.
              Šeima - irgi pašaukimas
              "Kai kas sako, kad kunigystė 
                - tai garbingas, daug aukos ir atsižadėjimo reikalaujantis pašaukimus. 
                Tai tiesa, - sako kun. R.Jurkevičius.- Bet juk šeima - irgi yra 
                garbingas, reikalaujantis aukos, atsidavimo ir atsižadėjimo pašaukimas. 
                Jeigu jaunavedžiai vestuvių dieną stovėdami prie altoriaus suvoks, 
                ką pasižada ir prisiekia, o negalvos apie netrukus prasidėsiančią 
                puotą, arba jaunasis galvos tik apie tai, jog jaunoji jį privertė 
                čia ateiti tik todėl, kad ji laukiasi kūdikio, tada jau kyla didelė 
                abejonė, ar tokia šeima gyvens kartu". Pasak kunigo, būna, 
                kai, pamatęs, kaip greit išsiskiria šeimos, jis pagalvoja, jog 
                gal geriau būtų ir neskubėti tokių jaunavedžių tuokti, juk vis 
                tiek tuoj išsiskirs. Jei santuoka būna iš meilės, ta šeima visada 
                būna tvirta, o jei iš reikalo - dažniausiai tik laikina. Kunigas 
                mano, jog viskas prasideda nuo pasirengimo santuokai. Jei jaunavedžiai 
                pirmiausia ateina pas kunigą susitarti dėl vestuvių datos, paskui 
                išklauso kursus ir vėl ateina pas kleboną pasikalbėti, tada matai, 
                jog ši pora rimtai rengiasi šeimos pašaukimui. Bet jeigu pas kunigą 
                ateina iki vestuvių likus tik kelioms savaitėms, o vestuvių datą 
                jaunavedžiai jau patys būna numatę, svečius sukvietę (o juk dar 
                reikia išklausyti kursus), tada tenka abejoti, kiek tvirta tokia 
                šeima bus. Be to, ir klebonui, nenorinčiam sugadinti suplanuotų 
                iškilmių, tenka priimti kompromisinį sprendimą - tuokti pradėjusius, 
                bet dar nebaigusius išklausyti kursų jaunavedžius. Kursus jie 
                baigia klausyti po vestuvių.
                Klebonas jaunavedžiams visada sako, kad svarbiausia - mokėti vienas 
                kitam atleisti, vienas kitą suprasti. Kartais užėjusiems parapijiečiams, 
                sakantiems, kad jie šeimoje turi daug problemų ir norėtų skirtis, 
                aiškina, jog šeima - ne iš atskirtų dalių sudėtas statinys, o 
                vientisas darinys. "Vis dėlto skyrybų yra daug, tai galvos 
                skausmas ir man, kad padėčiau suprasti ir įtikinti žadančiuosius 
                skirtis, ką tai reiškia", - sakė kun. R.Jurkevičius. 
              Evangeliją turi skelbti ne vien 
                kunigas
              Kun. R.Jurkevičius sakė, jog žmonės, 
                kurie sekmadieniais lanko bažnyčią, turi išsinešti iš jos nors 
                keletą minčių iš Evangelijos ar kunigo pamokslo ir paskleisti 
                jas tiems kaimynams, kurie į bažnyčią neina. Tai būtų vienas iš 
                darbų, liudijančių, kad sekmadieniais besilankantieji žmonės yra 
                katalikai. "Jei manysite, kad, jei sekmadienius švenčiate 
                ir todėl esate geri katalikai, o apie kaimyną, to nedarantį, galvosite 
                vien blogai ir jam nieko nesakysite, kad jis suprastų, tai dar 
                nesate tvirtas katalikas", - teigė Žiežmarių klebonas. 
              Katechezės reikia ir vaikui, ir 
                močiutei
              Klebonas sakė kartais išgirstąs net 
                senų močiučių priekaištų, esą pernelyg ilgai vaikus rengia Pirmajai 
                Komunijai. Tačiau anksčiau vaikai ateidavo iš katalikiškų šeimų, 
                turėdami tvirtus tikėjimo pagrindus, kartu su tėvais lankydavosi 
                bažnyčioje ir kunigui pakakdavo trumpai paklausinėti katekizmo 
                žinių, šiek tiek kai ką paaiškinti. Po Pirmosios Komunijos vaikas 
                vėl grįždavo į tą pačią katalikišką šeimą. Šiandien yra visai 
                kitokia situacija, šeimoje mažai belikę kasdienės katechezės: 
                vaikai nejaučia poreikio melstis, eiti bažnyčią. Todėl nors ir 
                ilgiau užtrunka vaikų rengimas Pirmajai Komunijai, bet užtat per 
                tą laiką jie daug ką sužino. Galbūt net daugiau, negu žino jų 
                tėvai ir seneliai. Kunigas kviečia ir juos pasiklausyti. Gal kas 
                prisimins seniai pamirštus dalykus, o kai kas galbūt apie juos 
                apskritai nebus girdėjęs.
                Gaila, bet dar esama žmonių, kuriems kartais atrodo, kad, rengdamas 
                vaikus Pirmajai Komunijai, kunigas juos vargina norėdamas pasirodyti 
                esąs labai svarbus ir išpuikęs. "Aš niekada pas ligonį nenoriu 
                važiuoti su savo automobiliu, o prašau, kad mane parsivežtų, nesvarbu 
                su kuo: "Mercedesu", "Zaporožiečiu" ar arkliu, 
                - sakė kun. R.Jurkevičius. - Ir ne dėl išpuikimo ar todėl, kad 
                man būtų gaila savo automobilio, o todėl, kad vykstu su Švenčiausiuoju 
                Sakramentu. Ką reikėtų daryti kunigui, jei, pavyzdžiui, automobiliui 
                nuleistų padangą, sustabdytų policininkas, arba jei įvyktų avarija?"
                Kunigą kartą pas ligonį vežė jo sūnus. Automobilyje sėdėjo ir 
                jo mama. Kunigas įsėdo su Švenčiausiuoju Sakramentu, o automobilyje 
                - tranki muzika, prikabinėta pusnuogių merginų nuotraukų. Tačiau 
                sena moteris, vežanti kunigą savo sergančiam vyrui, nesuprato, 
                kad tie dalykai nesuderinami. Štai čia ir galėtų būti jos katechezė 
                sūnui: "Išjunk muziką ir nusikabink "papuošalus". 
                Deja, ji to nepasakė. Kunigui atvykus į namus, matyti, kad jo 
                atvykimui nepasirengta: nėra vatos, duonos, druskos. Būna, kad 
                net turi eiti pasiskolinti pas kaimyną. Taigi, jei senas žmogus 
                tokių dalykų nežino, tai bent vaikams, rengiamiems Pirmajai Komunijai, 
                panašius dalykus kunigas ir aiškina. 
                Seneliai neturėtų pamiršti katechezės, kai tuokiasi jų vaikaičiai 
                - jei jų tėvai nežino, kada reikia eiti tartis dėl vestuvių pas 
                kunigą, turėtų jiems apie tai pasakyti. Kai miršta ar šeimos narys, 
                ar kaimynas, nejaugi neatsiranda nė vieno žmogaus, kuris pasakytų, 
                jog kuo greičiau reikia eiti pas kunigą tartis dėl laidotuvių, 
                o ne jų išvakarėse, kai kunigas tą valandą galbūt turi ką nors 
                kita įsipareigojęs?
              Ieško būdų ateiti į žmonių širdis
              Kun. R.Jurkevičius sakė nuolat ieškąs 
                būdų ateiti į žmonių širdis, todėl stengiasi su Bažnyčia laidoti 
                visus, kurių artimieji to prašo, nes nelaidodamas gali prarasti 
                dalį gyvųjų. Klebonas visada bando pasverti, kada laimės žmonių 
                palankumą. Štai net ir vasarą, kai šalia bažnyčios, prie Laisvės 
                paminklo, vyksta šokiai, jis ateina į uždarymą ir visus palaimina, 
                kad laimingai eitų namo. "Nežinau, kiek tai padeda, bet bent 
                jau savo kleboną šie jauni žmonės pažins", - sakė kun. Rimvydas.
              Romas BACEVIČIUS
              Žiežmariai, Kaišiadorių rajonas
              © 2002 "XXI amžius"