Sausio 1-osios lemtis
Sausio 1-ąją kunigystės 10-metį
paminėjęs Kaišiadorių dekanas Žiežmarių klebonas kun. Rimvydas
Jurkevičius metų sandūrą visada prisimena ne vien kaip savo šventimų,
bet ir apsisprendimo dieną. O vienas jo gimtadienis gruodžio 31-ąją,
kurį praleido tarnaudamas sovietinėje armijoje, leido suprasti,
kas yra stiprios dvasios žmogus ir kokia yra jo paties gyvenimo
prasmė.
Ne gydytojas, o mėsos išpjaustytojas
Baigęs Gelvonų (Širvintų r.) vidurinę
mokyklą, R.Jurkevičius vylėsi įgyti tokią specialybę, kad galėtų
dirbti su žmonėmis, todėl stojo studijuoti medicinos. Pritrūkus
pusės balo, įstoti nepavyko. Teko labai išgyventi, netgi buvo
gėda, kad nepasiekė savo tikslo. Tada, kad nereikėtų eiti į armiją
be specialybės, Vilniaus 31-ojoje profesinėje mokykloje įgijo
mėsos išpjaustytojo specialybę ir kelis mėnesius dirbo Vilniaus
mėsos kombinate, taigi, atrodė, jog tarnauti būsią lengviau -
virėjo darbas garantuotas.
Smurtas armijoje paskatino apsisprendimą
R.Jurkevičius tarnavo Rytų Vokietijoje.
Tarnybos pradžioje jam į akis krito vienas lietuvis, kuris buvo
kultūristas ir atskirai maitindavosi, turėdavo laiko treniruotėms.
Tačiau kai kitus tarnybos draugus "seniai" skriausdavo,
jis turėdavo nusirengęs savo kūną demonstruoti. Vieną rytą visi
išgirdo, kad šis lietuvis kultūristas pasikorė. "Matyt, jis
negalėjo ištverti tokio pasityčiojimo, - dabar prisimena kun.
R.Jurkevičius. - Pagalvojau, kas iš to, jei žmogaus stiprus ir
tobulas kūnas, jei jo viduje - dykuma. Duonos pjaustymo kambaryje
mąsčiau, jog žmogus gyvas ne vien duona, bet ir žodžiu, kuris
išeina iš jo lūpų". Netrukus atėjo 1984 m. gruodžio 31-oji,
pirmoji Rimvydo gimimo diena armijoje. Seniau tarnaujantys kareiviai
jį "pasveikino" - gimtadienio proga sutikti Naujųjų
1985 metų visai nakčiai, apsirengusį tik plonais marškiniais,
pririšo prie karštų kareivinių šildymo vamzdžių. Visam gyvenimui
likusios žymės primena armijoje patirtą kankinimą, smurtą, pažeminimą,
neteisybę. Bet ta lemtingoji naktis armijoje Viešpaties valia
atnešė mintį būti kunigu - eiti ir stiprinti savo dvasią. Tada
Rimvydas, pajutęs, jog tik Viešpaties valia jis neįstojo į mediciną,
suvokęs, kad ir armijoje tokia lemtis buvusi tarsi išbandymas.
O anksčiau minties apie kunigystę ir neturėjęs, nors bažnyčią
kiekvieną sekmadienį lankydavęs, apie šešis kilometrus iš Liukonių
kaimo tekdavę ateiti.
Norėjo būti geras kunigas
"Kai nusprendžiau būti kunigas,
grįžęs į savo tėviškės bažnyčią meldžiausi prašydamas Viešpaties,
kad jei nori, jog būčiau kunigas, kad viską padarytų, jog būčiau
geras kunigas, - sakė Žiežmarių klebonas. - Žinau, jog Viešpats
viską numato, todėl maldavau neleisti man įstoti, jei būsiu blogas
kunigas. Ir įstojau į seminariją iš pirmo karto. Tik nežinau,
ar esu geras kunigas - tesprendžia apie tai parapijiečiai".
Kun. R.Jurkevičius sakė, kad jaučiasi esąs savo vietoje, todėl,
jei šiandien reikėtų rinktis, - vėl rinktųsi kunigystę.
Idealas - tėviškės klebonas
Žiežmarių klebono idealas buvo jo
tėviškės parapijos klebonas kun. Aleksandras Leonsavičius (1920-1986),
kuris jį krikštijo, suteikė Pirmąją Komuniją. "Matydavau,
kiek daug pas jį ateina žmonių. Jis buvo paprastas, su visais
bendraudavo, girdėjau, jog net tuometiniai sovietų inteligentai
naktį pas jį ateidavo išpažinties, - prisimena kun. Rimvydas.
- Supratau, kaip žmonės žavėjosi jo paprastumu, išsilavinimu,
nes turėjo daugybę knygų." Vėliau kun. A.Leonsavičių iškėlė
į Daugus ir į seminariją teko stoti jau esant kitam klebonui,
kuris ir dabar tebedirba.
Beje, dabartinis Gelvonų klebonas kan. Jonas Pilka, taip pat kun.
Petras Adomonis (1929-2001), kurio sesuo tėviškėje dirbo mokytoja
ir pas Jurkevičius nuomojosi kambarį, labai daug padėjo ir patarė,
kai reikėjo apsiginti nuo kagėbistų. "Niekada neik su jais,
jei siūlys kur nors užsukti išgerti ar pavalgyti ir nieko nepasirašinėk!"
Tokio šių kunigų patarimo laikydamasis Žiežmarių klebonas išvengė
kagėbistų kėslų jį užverbuoti.
Darbas be darbo valandų
"Kunigystė yra darbas, kuris
reikalauja daug ko atsižadėti, save paaukoti ir atiduoti pagalbos
besikreipiančiam žmogui, - sakė kunigystės dešimtmetį atšventęs
Žiežmarių klebonas. - Per dešimt metų supratau, kad kunigas atėjusiam
žmogui negali pasakyti: "aš negaliu", "aš pavargau",
"man reikia pailsėti". Kai gali save atiduoti, dvasiškai
patarnauti žmogui ir pamatai, kad jam padėjai, tai būna džiaugsmas
ar kompensacija už tai, kad gal ir neturėdamas laiko neatsisakei
pagelbėti".
Kunigas neturi darbo valandų, todėl dažnai tenka priimti parapijiečius
netgi naktį vien todėl, kad galėtų su jais pasikalbėti, juos paguosti.
Pasitaikė, ypač dirbant Alytuje, jog užėjo žmonės paklausti patarimo,
kai nematė prasmės gyventi, nors galbūt geriau jiems būtų buvę
eiti pas gydytoją ar psichologą. Bet šie sakė norėję kalbėtis
būtent su kunigu. Pas kleboną dažnai užsuka tartis dėl pasaulietinių
renginių, klausia patarimo, kaip juose padaryti daugiau peno žmogaus
dvasiai. Užeina jau susituokusių jaunavedžių, kuriems įdomu pasiaiškinti
kai kuriuos mažiau žinomus dalykus, ateina pagyvenusių žmonių
pasikalbėti apie vaikus, vaikaičius. Žiežmarių klebonui, galbūt
ir todėl, kad jis yra dar ir vyskupijos "Caritas" direktorius,
dažnai reikia sutvarkyti ir kai kuriuos pašalpų, pensijų reikalus
vienišiems seneliams, nors tai tikriausiai socialinių darbuotojų
reikalas. Bet jie ne viską gali padaryti, nes yra visokių priežasčių
to nedaryti. O kunigui nėra darbo valandų, jam nesvarbu nei benzino
kaina, nei laikas ar sava sveikata, todėl jis ir padeda. "Džiaugiuosi,
kai žmonės manimi pasitiki, į mane kreipiasi pagalbos, nors kartais
ir jaučiuosi pavargęs, - sakė kun. R.Jurkevičius. - Aš kiekviename
žmoguje matau Kristų ir kiekvienam į mane besikreipiančiam aš
turiu padėti. Man gera tarnauti žmonėms".
Kada būna sunku
Pasak kun. R.Jurkevičiaus, jo nusivylimai
būna galbūt viduje, kai kažką ketini daryti, bet pagalvoji, jog
vis tiek gali nepavykti. Štai daugiau kaip šimtas vaikų priėmė
Pirmąją Komuniją, ilgokai jie buvo ruošti, bet dabar bažnyčioje
jų nesimato. Arba ateina jaunavedžiai tartis dėl santuokos, o
kai paklausi, ar jie eina į bažnyčią, sužinai, kad ne. Bet poterius,
nors ir mechaniškai, kalbėti moka, jų vaikystėje gautos žinios
išliko. Taigi galbūt ir tie vaikai, nors ir greitai pamiršo bažnyčią,
nepamirš maldų, supras, ką tai reiškia kiekvieno žmogaus gyvenime.
O kai nors retkarčiais pamato jaunus žmones bažnyčioje, supranta,
kad kažką vis dėlto yra padaręs.
Kunigą jaudina tai, kad kartais nespėja išklausyti išpažinčių,
reikia eiti aukoti šv. Mišių, o sugrįžus jau niekas prie klausyklos
nelaukia. "Vis dėlto svarbiau ne kiek, o kaip išklausai išpažintį,
ką duodi tam žmogui, ar jame kažkas lieka", - sakė kun. R.Jurkevičius.
Parapijiečiai - ir tie, kurie
ilsisi kapuose
Žiežmarių klebonas džiaugiasi, kad
parapijoje yra labai gerų žmonių, o bendruomenės branduolys -
veiklūs ir aktyvūs įvairių katalikiškų organizacijų nariai, kuriais
visada galima pasikliauti. Bet savo parapijiečiais kun. R.Jurkevičius
vadina ne vien tuos žmones, kurie gyvena šioje parapijoje, bet
ir tuos, kurie jau išėję į Amžinybę ir ilsisi kapuose. "Juk
būtent jų dėka šiandien daug ką turime, - sako kunigas, - jų darbu
ir lėšomis pastatyta bažnyčia, stovi miestelis, daugelis namų,
pagaliau ir šiandien gyvenantys žmonės jų dėka išvydo šį pasaulį,
buvo užauginti. Todėl mano pareiga kasmet aplankyti juos kapuose."
Lankydamas kapines, kurių parapijoje yra apie dvidešimt, klebonas
aplanko ne tik mirusiuosius, bet ir tuos, kurie ateina kartu pabūti,
savo artimųjų aplankyti. Kunigas sako, kad kapinėse pamatantis
ir žmonių, kurių bažnyčioje niekada nematęs, todėl tada galįs
pasakyti jiems pamokslą, nepriekaištauja, o aiškina, kas yra malda,
ką reiškia sekmadienio šventimas ir kviečia eiti į bažnyčią. Taigi
mirusiųjų kapų aplankymas būna vienas iš būdų pabendrauti su tais
žmonėmis, kurie nutolę nuo Bažnyčios.
Duris atveria ne visi
Klebonas kasmet kalėdoja, lanko ir
miestelyje, ir tolimuose kaimuose gyvenančius parapijiečius. Kaimuose
kunigą atisako priimti vienas kitas, o miestelyje, ypač daugiabučiuose
namuose gyvenantys jauni žmonės, retai kuris nori, kad juos aplankytų
klebonas. Sunku net suprasti motyvus tų žmonių, kurie nenori atverti
durų kunigui. Kun. R.Jurkevičius džiaugiasi, kai jį priima net
sentikiai arba jaunos šeimos. Kartais jie nori daug ko paklausti,
tada pas tokius žmones tenka eiti atskirai susitarus ir ilgiau
užsibūti. Nors daug jaunų šeimų kunigo į savo namus priimti nenori,
bet tarp tų, kurie įsileidžia, kartais būna ir išsiskyrusių, ir
bažnyčios nelankančių. "Kai su žmonėmis pasikalbi, pamažu
nukrenta barjeras, kuris iki tol gal juos varžė", - sako
kun. R.Jurkevičius. Jis taip pat pastebėjo, jog kai reikia tuoktis
ar krikštyti, pas kleboną ateina ir jauni žmonės, kurie, jam kalėdojant,
durų neatvėrė. Tada pirmoji pažintis su tokiais parapijiečiais
prasideda klebonijoje, kunigas turi galimybę paaiškinti jauniems
žmonėms apie krikšto, santuokos, šeimos prasmę. "Tuomet ir
jie supranta, kad nesu koks išpuikėlis ir nemanau, kad kitąkart
kalėdojant aš toje šeimoje būsiu nepageidaujamas", - teigė
Žiežmarių klebonas.
Šeima - irgi pašaukimas
"Kai kas sako, kad kunigystė
- tai garbingas, daug aukos ir atsižadėjimo reikalaujantis pašaukimus.
Tai tiesa, - sako kun. R.Jurkevičius.- Bet juk šeima - irgi yra
garbingas, reikalaujantis aukos, atsidavimo ir atsižadėjimo pašaukimas.
Jeigu jaunavedžiai vestuvių dieną stovėdami prie altoriaus suvoks,
ką pasižada ir prisiekia, o negalvos apie netrukus prasidėsiančią
puotą, arba jaunasis galvos tik apie tai, jog jaunoji jį privertė
čia ateiti tik todėl, kad ji laukiasi kūdikio, tada jau kyla didelė
abejonė, ar tokia šeima gyvens kartu". Pasak kunigo, būna,
kai, pamatęs, kaip greit išsiskiria šeimos, jis pagalvoja, jog
gal geriau būtų ir neskubėti tokių jaunavedžių tuokti, juk vis
tiek tuoj išsiskirs. Jei santuoka būna iš meilės, ta šeima visada
būna tvirta, o jei iš reikalo - dažniausiai tik laikina. Kunigas
mano, jog viskas prasideda nuo pasirengimo santuokai. Jei jaunavedžiai
pirmiausia ateina pas kunigą susitarti dėl vestuvių datos, paskui
išklauso kursus ir vėl ateina pas kleboną pasikalbėti, tada matai,
jog ši pora rimtai rengiasi šeimos pašaukimui. Bet jeigu pas kunigą
ateina iki vestuvių likus tik kelioms savaitėms, o vestuvių datą
jaunavedžiai jau patys būna numatę, svečius sukvietę (o juk dar
reikia išklausyti kursus), tada tenka abejoti, kiek tvirta tokia
šeima bus. Be to, ir klebonui, nenorinčiam sugadinti suplanuotų
iškilmių, tenka priimti kompromisinį sprendimą - tuokti pradėjusius,
bet dar nebaigusius išklausyti kursų jaunavedžius. Kursus jie
baigia klausyti po vestuvių.
Klebonas jaunavedžiams visada sako, kad svarbiausia - mokėti vienas
kitam atleisti, vienas kitą suprasti. Kartais užėjusiems parapijiečiams,
sakantiems, kad jie šeimoje turi daug problemų ir norėtų skirtis,
aiškina, jog šeima - ne iš atskirtų dalių sudėtas statinys, o
vientisas darinys. "Vis dėlto skyrybų yra daug, tai galvos
skausmas ir man, kad padėčiau suprasti ir įtikinti žadančiuosius
skirtis, ką tai reiškia", - sakė kun. R.Jurkevičius.
Evangeliją turi skelbti ne vien
kunigas
Kun. R.Jurkevičius sakė, jog žmonės,
kurie sekmadieniais lanko bažnyčią, turi išsinešti iš jos nors
keletą minčių iš Evangelijos ar kunigo pamokslo ir paskleisti
jas tiems kaimynams, kurie į bažnyčią neina. Tai būtų vienas iš
darbų, liudijančių, kad sekmadieniais besilankantieji žmonės yra
katalikai. "Jei manysite, kad, jei sekmadienius švenčiate
ir todėl esate geri katalikai, o apie kaimyną, to nedarantį, galvosite
vien blogai ir jam nieko nesakysite, kad jis suprastų, tai dar
nesate tvirtas katalikas", - teigė Žiežmarių klebonas.
Katechezės reikia ir vaikui, ir
močiutei
Klebonas sakė kartais išgirstąs net
senų močiučių priekaištų, esą pernelyg ilgai vaikus rengia Pirmajai
Komunijai. Tačiau anksčiau vaikai ateidavo iš katalikiškų šeimų,
turėdami tvirtus tikėjimo pagrindus, kartu su tėvais lankydavosi
bažnyčioje ir kunigui pakakdavo trumpai paklausinėti katekizmo
žinių, šiek tiek kai ką paaiškinti. Po Pirmosios Komunijos vaikas
vėl grįždavo į tą pačią katalikišką šeimą. Šiandien yra visai
kitokia situacija, šeimoje mažai belikę kasdienės katechezės:
vaikai nejaučia poreikio melstis, eiti bažnyčią. Todėl nors ir
ilgiau užtrunka vaikų rengimas Pirmajai Komunijai, bet užtat per
tą laiką jie daug ką sužino. Galbūt net daugiau, negu žino jų
tėvai ir seneliai. Kunigas kviečia ir juos pasiklausyti. Gal kas
prisimins seniai pamirštus dalykus, o kai kas galbūt apie juos
apskritai nebus girdėjęs.
Gaila, bet dar esama žmonių, kuriems kartais atrodo, kad, rengdamas
vaikus Pirmajai Komunijai, kunigas juos vargina norėdamas pasirodyti
esąs labai svarbus ir išpuikęs. "Aš niekada pas ligonį nenoriu
važiuoti su savo automobiliu, o prašau, kad mane parsivežtų, nesvarbu
su kuo: "Mercedesu", "Zaporožiečiu" ar arkliu,
- sakė kun. R.Jurkevičius. - Ir ne dėl išpuikimo ar todėl, kad
man būtų gaila savo automobilio, o todėl, kad vykstu su Švenčiausiuoju
Sakramentu. Ką reikėtų daryti kunigui, jei, pavyzdžiui, automobiliui
nuleistų padangą, sustabdytų policininkas, arba jei įvyktų avarija?"
Kunigą kartą pas ligonį vežė jo sūnus. Automobilyje sėdėjo ir
jo mama. Kunigas įsėdo su Švenčiausiuoju Sakramentu, o automobilyje
- tranki muzika, prikabinėta pusnuogių merginų nuotraukų. Tačiau
sena moteris, vežanti kunigą savo sergančiam vyrui, nesuprato,
kad tie dalykai nesuderinami. Štai čia ir galėtų būti jos katechezė
sūnui: "Išjunk muziką ir nusikabink "papuošalus".
Deja, ji to nepasakė. Kunigui atvykus į namus, matyti, kad jo
atvykimui nepasirengta: nėra vatos, duonos, druskos. Būna, kad
net turi eiti pasiskolinti pas kaimyną. Taigi, jei senas žmogus
tokių dalykų nežino, tai bent vaikams, rengiamiems Pirmajai Komunijai,
panašius dalykus kunigas ir aiškina.
Seneliai neturėtų pamiršti katechezės, kai tuokiasi jų vaikaičiai
- jei jų tėvai nežino, kada reikia eiti tartis dėl vestuvių pas
kunigą, turėtų jiems apie tai pasakyti. Kai miršta ar šeimos narys,
ar kaimynas, nejaugi neatsiranda nė vieno žmogaus, kuris pasakytų,
jog kuo greičiau reikia eiti pas kunigą tartis dėl laidotuvių,
o ne jų išvakarėse, kai kunigas tą valandą galbūt turi ką nors
kita įsipareigojęs?
Ieško būdų ateiti į žmonių širdis
Kun. R.Jurkevičius sakė nuolat ieškąs
būdų ateiti į žmonių širdis, todėl stengiasi su Bažnyčia laidoti
visus, kurių artimieji to prašo, nes nelaidodamas gali prarasti
dalį gyvųjų. Klebonas visada bando pasverti, kada laimės žmonių
palankumą. Štai net ir vasarą, kai šalia bažnyčios, prie Laisvės
paminklo, vyksta šokiai, jis ateina į uždarymą ir visus palaimina,
kad laimingai eitų namo. "Nežinau, kiek tai padeda, bet bent
jau savo kleboną šie jauni žmonės pažins", - sakė kun. Rimvydas.
Romas BACEVIČIUS
Žiežmariai, Kaišiadorių rajonas
© 2002 "XXI amžius"