Kultūrbolševizmo
gajumas
Ėmus
griūti Sovietų Sąjungos imperijai ir sovietinei totalitarizmo
sistemai, Lietuvos inteligentija, įveikusi ilgus dešimtmečius
skiepytą baimę ir net nemažai jos daliai suteiktas privilegijas,
ėmė griauti okupacinio režimo pagrindus. Ryžtingiausių inteligentų
veikiamas, susiformavo platus Lietuvos patriotinių jėgų judėjimas,
kurio branduolį sudarė Sąjūdis.
Tačiau netrukus, nepavykus karine jėga grąžinti Lietuvą į buvusią
imperiją, prieš patriotines struktūras buvo sukeltos visos įmanomos
jėgos. Nepriklausomybės namo statytojai patyrė milžiniškų sunkumų.
Ir ne tik dėl priešų klastos. Patys nepriklausomybės kūrėjai gana
greitai buvo suskaldyti ar patys susiskaldė. Aišku, tai ne vien
jų kaltė. Juk teko veikti esant dar imperijoje, neturinčioje jokių
demokratinio gyvenimo tradicijų. Reikia pripažinti,kad nemaža
dalis inteligentijos, tarp jų ir kūrybinės, atstovų gana greitai
ėmė atvirai reikšti nepasitenkinimą radikaliomis permainomis.
Iškart pasirodė garsioji vieno Sąjūdžio lyderių "Istorinė
klaida", pasipylė jo straipsniai Maskvos spaudoje. Čia pat
buvo įkurtas labai daug žalos žmonių protams sukėlęs "Ateities
forumas", kaip dabar visiems aišku, įkurtas KGB iniciatyva.
Keista, kad vienas šio forumo aktyvistų, irgi filosofas, dabar
besikasantis po nacionalinio transliuotojo LRT pamatais, neatsisakė
savo destruktyvios veiklos. Marksizmo-leninizmo pseudomokslinėse
universitetų katedrose išėję mokslus Lietuvos filosofai ir nemaža
dalis Lietuvos rašytojų tapo ne tik nepriklausomybės griovėjais,
bet ir laisvo gyvenimo niekintojais. Pakanka prisiminti tik vieno
tokių "filosofų" garsiąją frazę: "patriotas - tai
idiotas". Tapęs savo numylėtinio Premjero patarėju buvęs
sąjūdietis staiga ėmė dėtis dideliu tautiškumo sargu. Tai aiškiai
baltais siūlais siūtas demagogijos rūbas. Juk, kalbėdamas apie
tautos išlikimą, susirūpinimą gimtąja kalba ar kultūra, patarėjas
turi galvoje visai ką kitą. Beje, to ir neslepia - nustumti Lietuvą
Maskvos glėbin, fariziejiškai skelbiant susirūpinimą nacionalinės
kultūros, tautinių vertybių išsaugojimu.
Aišku, užplūdęs Lietuvą vakarietiškas masinės kultūros šlamštas
duoda daug peno panašiai demagogijai. Pirštu baksnodami į "komercines"
televizijas, su savo "laisvąja" preke kvailesniems žiūrovams,
iškilieji intelektualai visokiais būdais bando aiškinti, kaip
klestėjo lietuvių kultūra, menas, literatūra sovietinės priespaudos
metais. Antai visai neseniai žinomas lietuvių kino ir teatro aktorius
rusų kalba leidžiamame savaitraštyje "Obzor" taip ir
rašo. Šis nusipelnęs ir labai Rusijoje mylimas aktorius ragina
glaudžiau bendradarbiauti kultūros srityje su Rusija ir Baltarusija,
nostalgiškai primena, kaip sovietmečiu į LSSR atvykdavo daugelio
"broliškų" respublikų delegacijos pasimokyti iš lietuvių
patyrimo ir t.t. Niekas nesako, kad reikia ištrinti rusų kultūrą
ir literatūrą iš mūsų atminties. Tačiau kultūra kultūrai nelygi.
Kas gi gali pasakyti negerą žodį apie F.Dostojevskį, L.Tolstojų,
pagaliau sovietmečio autorius V.Aksionovą, V.Voinovičių? Tačiau
ko galima pasimokyti iš Stalino lagerių šlovintojo M.Gorkio, V.Majakovskio
ar plagiatoriaus M.Šolochovo? Tai absoliučiai skirtingi dalykai.
Akivaizdus mūsų inteligentijos kultūrbolševizmas neatsirado tik
sovietiniais metais. Jis turi gilias šaknis, kurios išsikerojo
dar anoje nepriklausomoje Lietuvoje. Prisiminkim "Trečią
frontą" ir ypač marksistinį žurnalą "Kultūra",
ėjusį "smetoninės diktatūros" metais. Tik niekas nesodino
tada į kalėjimus nei to žurnalo leidėjo K.Korsako, pagaliau P.Cvirkos
bei panašių drąsuolių, koneveikusių "nedemokratišką"
režimą. Štai ką 1936 metais Vytauto Didžiojo universiteto Humanitarinių
mokslų draugijos žurnale "Literatūra", straipsnyje "Kultūros
gyvenimas ir rašytojas", P.Cvirka postringavo apie kultūros
gynimą, "įrodinėdamas", kad reikia visu frontu stoti
prieš imperialistines skerdynes, pakilti į kovą prieš išnaudotojus.
Tai yra rašė tą patį, ką ir tuometinė "Pravda". Nuo
"Literatūros", "Kultūros" žurnalų pasirodymo
ir atsirado terminas - "kultūrbolševizmas". Labai gaila,
kad prie bolševikuojančių sluoksnių vienu metu buvo prisišliejęs
ne kas kitas, o žinomas rašytojas profesorius Vincas Krėvė-Mickevičius.
Tuomet "Kultūra" atskleidė šio rašytojo biografijos
detales. Plačiai aprašė jo veiklą, kilus revoliucijai Rusijoje,
kai V.Krėvė "veikliai dalyvavo" socialistų revoliucionierių
(eserų) partijoje ir net buvo tos partijos Baku komiteto pirmininkas.
Įsteigė socialistų laikraštį "Znamia truda". Taip pat
buvo Baku mieste "darbininkų, kareivių ir matrosų atstovų
tarybos vicepirmininkas". Gerai, kad V.Krėvė, nors ir per
vėlai, suvokė, ką iš tiesų reiškia bolševizmas. Deja, susipratusiųjų
buvo ne tiek jau daug. Kultūrbolševizmo pavojus ypač atsiskleidė
tragišką 1940-ųjų birželį. Rašytojus į okupantams naudingą veiklą
iš pat pradžių uoliai vedė P.Cvirka, teatralus - B.Dauguvietis,
dailininkas - S.Žukas. Atsirado ir dar daug panašių organizatorių.
Jie darė pareiškimus, visomis išgalėmis sveikindami bolševikų
okupaciją. Bene ryškiausias jų buvo nemažos inteligentų grupės
sveikinimas "Liaudies seimui", kurį organizavo K.Korsakas.
Štai kas buvo rašoma tame sveikinime: "Šiandien, kai kapitalizmui
mūsų krašte trenktas mirštamas smūgis, kai Liaudies seimas savo
istoriniais sprendimais pakirto buržuazijos viešpatavimo pagrindą,
visa Lietuvos darbo inteligentija gali atsikvėpti pilna krūtine
laisvai ir nevaržomai. Ji siunčia prakeikimą tamsiajai praeičiai
ir džiaugsmingai sveikina naująją, tikrai liaudišką ir tikrai
kultūringą santvarką. (...) Tik drauge su kitomis Sovietų Sąjungos
tautomis Lietuva netrukdomai žengs į šviesią socialistinę ateitį.
Lietuvos darbo inteligentija, mokslo ir meno kūrėjai sveikina
šį išmintingą Liaudies Seimo nutarimą priimti Lietuvą į Tarybų
Sąjungą".
Kas gi pasirašė šį kolaborantų tekstą? Ogi S.Nėris, S.Žukas, K.Boruta,
J.Šimkus, J.Grybauskas, B.Lukošius, D.Tarabildienė, J.Būtėnas,
K.Kymantaitė ir kt. Šiuo dokumentu padėta įteisinti prievartinį
Lietuvos inkorporavimą į SSRS. Ar to nesuprato dokumentą pasirašiusieji
menininkai ir kiti Lietuvos intelektualai? Ir kaip apskritai turėtume
vertinti meno ir literatūros kūrėjus, padariusius tokio pobūdžio
tautos išdavystės aktą? Gal kai kurių jų pavardės po kreipimosi
buvo įdėtos ne jų valia, bet niekada nesigirdėjo kokiu nors būdu
išreikšto to paneigimo. Juk net ir Stalino diktatūros metais atsisakyti
savo parašo galėdavo - tokių pavyzdžių yra.
Tačiau mūsų tautos gėdai reikia pasakyti, kad Stalino ir Markso
pakalikai surasdavo savo rėmėjų būtent tarp inteligentų. Ypač
šioje išdavikų plejadoje reiškėsi poetai - V.Montvila. L.Gira.
S.Nėris, T.Tilvytis, prozininkai - P.Cvirka, A.Venclova, J.Baltušis.
Todėl, atėjus antrajai okupacijai, dirva buvo jau gerai parengta.
Tie, kurie neįstengė į tą nuodėmingą dirvą, arba emigravo, arba
buvo ištremi į Sibiro lagerius.
Neseniai poetas Sigitas Geda paskelbė straipsnį kitam talentingam
žmogui ir kūrėjui Mindaugui Tomoniui atminti. Tai buvo talentingas
chemikas, poetas, mąstytojas. 1974 metais, dirbdamas Paminklų
konservavimo institute Cheminės laboratorijos vyr. moksliniu bendradarbiu,
atsisakė vykti į komandiruotę apžiūrėti Kryžkalnyje pastatyto
monumento Raudonajai armijai - "Lietuvos išvaduotojai".
S.Geda citavo M.Tomonio pasiaiškinimą tuometei instituto partinei
valdžiai, kuriame jis atvirai išdėstė priežastis, dėl ko jis negali
vykti ten - to daryti neleidžia jo sąžinė ir padorumas. Išdėstė
viską: ir apie masinius lietuvių trėmimus, neteisėtą Baltijos
valstybių įjungimą į buvusios imperijos sudėtį, okupacinės valdžios
požiūrį į žmogaus teises. M.Tomonis ten buvo siųstas ištirti Kryžkalnio
paminklo gruntą - ar paminklas nesugrius. (Dabar paminklas puikuojasi
ant specialiai supiltos kalvos Grūto parke.) Dėl to M.Tomonis
buvo išvarytas iš darbo ir nugrūstas į psichiatrijos ligoninę.
Iš ten jau buvo paleistas, o netrukus rastas negyvas netoli Vilniaus
- Markučių geležinkelio pervažos. Buvo sakoma, kad pats palindo
po traukiniu, bet mažai kas tuo tikėjo. Šiandien ne vien M.Tomonio
nebėra. Išėjo ar buvo priversti išeiti iš gyvenimo talentingi
kūrėjai Bronius Radzevičius, Antanas Masionis, Antanas Kalanavičius,
Vidas Marcinkevičius ir kiti. Didele dalimi prie to prisidėjus
poetas Sigitas Geda kaltina tuomečius sovietinės literatūros cerberius
- "Pergalės" žurnalo vyriausiąjį redaktorių poetą A.Baltakį
ir kitus jo kolegas, o ypač "Literatūros ir meno" redaktorių,
anot S.Gedos, "suidiotėjusį partorgą" V.Radaitį.
Tais laikais tokių buvo ištisas legionas. Tačiau, kad ir kaip
būtų keista, kultūrbolševizmo "sąjūdis" nesusilpnėjęs
iki šiol, net nepriklausomybės laikais. Pakanka paminėti vien
Lietuvos naujausios istorijos klastotoją istorijos profesorių
L.Truską, pralenkusį net savo mokytoją, irgi istoriku besiskelbusį
lietuvių tautos niekintoją ir neturėjusį nieko bendra su istorija
kompartijos šulą Juozą Žiugždą. Galima dar kartą priminti filosofuojančio
Vilniaus universiteto eksrektoriaus jau pabodusias nuostatas "sutramdyti"
tariamai subulvarėjusius visuomeninį Lietuvos radiją ir televiziją,
iš tikrųjų reiškiančias siekimą uždėti apynasrį šio žiniasklaidos
nešėjo nepriklausomumui. Keistai atrodo dauguma mūsų rašytojų,
poetų, menininkų, taip ir neatradusių nepriklausomybės gėrio vaisių
ir neduodančių jų paragauti gėrio išsiilgusiai tautai. Kai kurie
jų tautos išlaisvinimą panaudojo (ir panaudoja) "froidistinių"
instinktų nežabotam šėlimui. Prisiminkime jau a.a. R.Gavelį su
"Vilniaus pokeriu" ir kitais sekso pasąmonę šlovinančiais
"kūriniais" bei kitus panašius naujuosius literatus.
Todėl teisus yra istorikas Algimantas Garliauskas, savo studijoje
"Inteligentija 1940-1941 metais" klausiantis: "Kodėl
mes, Lietuvos inteligentai, taip lengvai patikime kitų gražiais
pažadais, o vėliau graužiamės dėl išlikusių bėdų ir nelaimių?
Kodėl mūsų veiksmai neretai pasmerkia tautą pragaro kančioms?"
Panašiai poetas Vytautas Bložė neseniai ragino visus, kurie tikėjo
komunistine propaganda ir norom nenorom padarė didesnių ir mažesnių
nusikaltimų, viešai išpažinti savo kaltes. Gal tai palengvintų
jų gyvenimą? Tačiau tokie neatgailauja ir niekada neatgailaus.
Jų galvose tebėra įkalta dogma apie okupacinių metų "aukso
amžių".
Petras
KATINAS
©
2002"XXI amžius"