Atnaujintas 2002 m. spalio 16 d.
Nr.78
(1085)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Darbai
Susitikimai
Kultūra
Atmintis
Literatūra
Žvilgsnis
Nuomonės
Lietuva


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai

Ryšininkė Rugiagėlė
Apie Lietuvos partizanų ryšininkę Apoloniją Mackelaitytę

Šį slapyvardį ji pati pasirinko, pasiryžusi eiti pasipriešinimo sovietiniams okupantams keliu. Šiuo slapyvardžiu jau pažymėti ir pirmieji jos žingsniai į Lietuvos istoriją, užfiksuoti Antano Paulavičiaus knygoje "Kraujo upeliai tekėjo" (Kaunas, 1990) - vienoje pirmųjų rezistencijos atsiminimų knygų, išleistų jau Lietuvai atgavus nepriklausomybę.
Tegul šis vardas ir įtvirtina Apoloniją Maskelaitytę amžiams Lietuvos istorijoje.
Pirmą kartą pamačiau A.Mackelaitytę-Purlienę, kuklią, mielą lietuvaitę, viename Lietuvos laisvės kovotojų sąjungos suvažiavimų. Tada jai buvo įteiktas Lietuvos laisvės kovų karžygio pažymėjimas - žymiausias partizaninės kovos apdovanojimas, taurus ir garbingas, be melo ir klastos. Ne taip kaip dabartinės valdžios ir Prezidento teikiami apdovanojimai su prezidentūrėlės ištrinta riba tarp aukos ir budelio, gėrio ir blogio.
Po kurio laiko mano paprašyta Apolonija atsiuntė minėtą knygą. Pagal ją, Apolonijos atsiminimus papildžiusi kitais šaltiniais, pamėginsiu atkurti jos portretą istorijai.
Apolonija Mackelaitytė gimė 1923 metais Kurėnų kaime, netoli Ukmergės. Visi apylinkių gyventojai žinojo gražią Mackelaičių sodybą su rūpestingai prižiūrimu dideliu sodu - aštuoniasdešimčia įvairiausių rūšių obelų, kurios buvo pasodintos tėvų ir pačios Apolonijos, jos seserų ir brolių.
Vyresnysis brolis Juozas mokėsi Ukmergės gimnazijoje (mirė jaunas po patirtų kančių lageriuose). Jaunesnysis brolis Vytautas irgi buvo Sibire, bet jam labiau pasisekė, sveikatą pavyko išsaugoti.
Prasidėjus antrajai rusų okupacijai, vyresnysis brolis Juozas išėjo į mišką, į Ūselio vadovaujamą partizanų būrį. Po sunkaus mūšio su NKVD kariuomene Varžų girioje, netoli Siesikų, buvo nukauta 16 partizanų. Miške telkšojo kraujo klanai. Visus 16 suguldė Siesikų turgaus aikštėje. Juozas tada išliko gyvas. Gyvas išliko ir kapitonas Ūselis. Po šio žiauraus mūšio Ūseliui nusviro rankos... Jis įsakė visiems išsiskirstyti, gelbėtis kas kaip gali.

Apolonija Mackelaitytė-Purlienė

Per pasaulį keliauja ir keliaus žmogus


Prasidėjus antrajai bolševikų okupacijai, kalėjimai buvo kimšte prikimšti sąžiningų ir dorų piliečių, tėvynės patriotų: mokytojų, šaulių, studentų, ūkininkų, valstybės tarnautojų, visuomenės veikėjų, verslo žmonių, karininkų, gimnazistų, kunigų, gydytojų... Kriminalinių nusikaltėlių pasitaikydavo mažai ir tie dažniausiai būdavo iš Rusijos atklydę.
1946 metų pabaigoje Lukiškių kalėjimo bendroje kameroje, į kurią po MVD karinio tribunolo "posėdžio" buvau įgrūstas kartu su bendrabyliu Sigitu Akelaičiu, buvo apie 80 žmonių, daugiausia jaunimas ir vidutinio amžiaus. Vyresnių buvo palyginti nedaug. Tardymai, bemiegės naktys, karceriai, "fizinio poveikio priemonės", teismo farsas jau praeity, tačiau niekas nepamiršta. Keturi bendražygiai nuteisti myriop. Tikėjome, kad mirties bausmė bus pakeista. O kameros čiabuviai žinojo - ilgai čia neužsibūsime. Rengiamas etapas į Gulago salyną. Kas pasakys, kokia katorga laukia svetur, kokie vargai prieš akis?
Kameroje nusistovėjusi tam tikra tvarka. Kiekvieną dieną - bendra malda, pašnekesiai aktualijų temomis ir kultūrinė programa. Ypač uždegantys būdavo pranešimėliai ir diskusijos apie okupuotos Lietuvos tuometinę padėtį ir ateitį. Juose visada prasikišdavo du elementai: negailestingi, kandūs pasišaipymai iš stribų, komunistų, enkavėdistų ir pranašystės apie greitą išsilaisvinimą. Tokios valandėlės keldavo dvasią, žadindavo viltį, palengvindavo išgyventi patirtų kančių ir traumų pasekmes. Būdavo pusbalsiu dainuojama po vieną ir duetu, pasakojamos istorijos, parodijuojami literatūriniai personažai, skaitomi eilėraščiai, ypač populiarios buvo partizanų dainos. Kūčios ir Kalėdos buvo švenčiamos kiek tokiomis sąlygomis įmanoma iškilmingiau ir prie bendro "stalo". Kameroje buvo tik ištisi dviaukščiai gultai su poros metrų pločio tarpu per vidurį - ir jokio stalo, jokios kėdės, jokios spintelės.
Partizanas, berods jo vardas buvo Rimantas, filologijos studentas kavaleristo kojomis, labai vaizdžiai pasakodavo apie laisvės kovotojų gyvenimą. Prisimenu, kaip jis karštai aiškino žodžių duonauti ir maistauti humanitarinę prasmę: "Eidavome per ūkininkus dviese. Ne pas visus - pas patikimus rėmėjus. Neelgetaudavome ir nieko prievarta nereikalaudavome. O kaimas mus palaikė ir rėmė. Mes duonaudavome, jei tik duonos gaudavome, ir maistaudavome, jei - daugiau".

Bernardas Brazdžionis

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija