Norisi daryti tik gera
|
Prie balkone išauginto derliaus (iš kairės):
dr.Aldona Vasiliauskienė, prof. kun.Porfirijus Pidručnij,
OSBM, prof.t.Dmitrijus Blažejovskis su parodai paruoštais
portretais
ir dr.Ana Šverdtfėger
Osvaldo VESELKOVSKO, OSBM, nuotrauka
|
Rugsėjo viduryje Vilniaus
rotušėje vykusioje konferencijoje "Vilnius - daugiatautės
kultūros miestas" pranešimą tema "Vilniaus bazilijonai
Bučačiuose (1712-1784)" skaitė dr. Aldona Vasiliauskienė.
Rugsėjo pradžioje, po šv. Mišių Švč. Trejybės bažnyčioje, įvyko
šios mokslininkės organizuotas parapijiečių, tai yra Rytų apeigų
katalikų ukrainiečių, popietė - pokalbis su lietuviais, besidominčiais
tautinių mažumų problemomis Lietuvoje. Dar neišblėso įspūdžiai
iš prieš metus Šiauliuose ir Vilniuje vykusios mokslinės konferencijos
"Bazilijonai Lietuvoje ir Ukrainoje", skirtos tėvų bazilijonų
veiklai aptarti. Konferenciją organizavo ir pranešimą tuomet skaitė
dr. A.Vasiliauskienė. Ji mielai sutiko pasikalbėti su "XXI
amžiaus" korespondente dr. Aldona Kačerauskiene.
Prašytume papasakoti,
kaip kilo sumanymas domėtis Bazilijonų ordino istorija, jų veikla?
Susidaro įspūdis, jog tai jūsų mokslinio darbo objektas.
Tai nėra mano mokslinio darbo tiesioginis objektas. Tačiau nederėtų
pamiršti, kad Bazilijonų ordino istorija - tai ne tik religinė
tematika, bet ir tautų bendradarbiavimo reikšmingos sąsajos, tai
Vilniaus ir Lietuvos kultūros istorijos dalis, kurią reikėtų puoselėti,
prikelti iš užmaršties, pakeliant į mokslinių tyrinėjimų lygmenį
ir populiarinant. Visa tai sovietmečiu nebuvo įmanoma padaryti.
Tik dabar šiems darbams atsivėrė galimybės. Taip pat reikėtų prisiminti,
kad Lietuvių katalikų mokslo akademijos iniciatorius vyskupas
profesorius Pranciškus Petras Bučys, MIC (1872-1951), 1930 metais
Romoje buvo pakeltas Rytų apeigų katalikų tituliniu Olimpo vyskupu
ir pasivadino Petru. Tai vienintelis lietuvis - Rytų apeigų vyskupas.
Jis mano tyrinėjimuose tapo jungiamąja grandimi tarp Lietuvių
katalikų akademijos ir vienuolių bazilijonų.
Priminsiu, jog bazilijonai - tai Rytų apeigų vienuoliai, kurie
laikosi Kapadokijos vyskupo šv.Bazilijaus (329-379) 360 metais
sukurtos regulos. Slavų kraštuose bazilijonai atsirado IX amžiuje.
Rytų apeigų bazilijonai Lietuvoje minimi XV amžiuje. Pirmasis
jų vienuolynas Lietuvoje buvo įkurtas 1497 metais Kobrine. XVI
amžiuje bazilijonai daugiausia kūrėsi Vilniaus vyskupijoje. Žemaičių
vyskupijoje įsikūrė tik vienas - Padubysyje. Bazilijonai, kaip
ir jėzuitai, plėtojo švietimą, kūrė pradines mokyklas ir gimnazijas,
neturtingų tėvų vaikams - internatus.
Dabar ordinui priklauso apie 650 narių. Jie susibūrę į septynias
provincijas, dvi viceprovincijas ir vieną delegatūrą, turi 81
vienuolyną. Daugiausia vienuolynų yra Ukrainoje (21), Brazilijoje
(16), Kanadoje (10), Amerikoje (7). Generalinė tėvų bazilijonų
valdyba veikia Romoje. Jai pavaldžios provincijos yra daugelyje
pasaulio šalių. Graikų katalikų bažnyčios centras yra Šv. Juro
katedra Lvove. Planuojama pastatyti naują katedrą Kijeve ir ten
perkelti Graikų katalikų bažnyčios centrą.
Ateinančiais metais 230 metų jubiliejų minės netoli Šiaulių esanti
Bazilijonų vidurinė mokykla. Tai taip pat skatino tęsti istorinius
tyrimus. Džiaugiuosi penkių savaičių moksline stažuote Romoje.
Stažuotė į Romą - nekasdienis įvykis. Kaip ir iš ko pavyko
gauti finansavimą?
Praėjusiais metais vykusioje konferencijoje "Bazilijonai
Lietuvoje ir Ukrainoje" dalyvavo nemažas būrys svečių iš
užsienio. Tarp jų buvo iš Romos atvykęs prof. kun. Porfirijus
Pidručnij, OSBM. Jam konferencija paliko gerą įspūdį. Tai buvo
pirmoji pasaulyje tėvams bazilijonams skirta mokslinė konferencija.
Tuomet duotą pažadą jis įvykdė - šiemet mane pasikvietė į Romą.
Prašytume plačiau papasakoti apie šią stažuotę.
Stažuotės programą sudarė trys glaudžiai tarpusavyje susijusios
ir viena kitą papildančios dalys: pakelta į aukštumas mokslinė
veikla, kultūrinė pažintinė veikla ir dvasinis tobulinimasis.
Generalinėje kurijoje yra gausi, gerai ir visiškai katalogizuota
biblioteka, archyvas. Ten daug rankraštinės medžiagos. Įdomūs
XVII-XVIII amžių bazilijonų vizitacijų dokumentai mikrofilmuose.
Originalai yra Austrijoje ir Rusijoje (Sankt Peterburge). Keliamas
tikslas peržiūrėti Peterburge esančią gausią archyvinę medžiagą,
bet tam nėra nei lėšų, nei žmonių, gebančių tą darbą atlikti.
Iš mikrofilmų atsirinkau medžiagą apie bazilijonų veiklą Padubysyje,
apie ten įsteigtą mokyklą. Tai pravers kitų metų rudenį rengiant
konferenciją - mokyklos 230 metų paminėjimą. Susipažinau su tėvo
P.Pidručnij disertacijos rankraščiu. Įtikinėjau, jog būtina išleisti
atskira knyga. Tai būtų tarsi pradžiamokslis rimtiems tyrinėjimams
pradėti. Ten atskleidžiami santykiai su Apaštalų sostu, su kitomis
bazilijonų kongregacijomis, Bazilijonų ordino būklė po Lietuvos
- Lenkijos valstybės padalijimų ir to ordino likvidavimas Rusijos
imperijoje. Po penkiolikos metų Bazilijonų ordinas minės 400 metų
jubiliejų. Toms iškilmėms būtina rengtis iš anksto. Jaunus žmones
reikia sudominti, rašant mokslo ir mokslo populiarinimo straipsnius,
kad jie imtųsi tyrinėjimų.
Bazilijonų archyve Romoje radau rankraščių ir spausdintų leidinių,
kurių Lietuvos bibliotekose nėra.
(nukelta į 5 p.)
(atkelta iš 1 p.)
Universiteto Religijos studijų centrui parvežiau įdomios medžiagos.
Pati sau - taip pat: Bazilijonų ordino istoriją suvedžiau į lenteles,
parengiau rankraštinį pranešimą konferencijai. Darbo sąlygos buvo
idealios - jeigu reikdavo, vienuoliai mesdavo savo darbus ir konsultuodavo
įvairiais klausimais.
Kultūrinė programa siejosi su moksliniu darbu. Susipažinau su
Roma, ukrainiečių veikla, moterų vienuolijomis, graikų katalikų
vyskupais, žymiais mokslininkais ir menininkais. Malonūs priėmimai
vyko pas vyskupą dr. Ivan Choma, kuris tyrinėja kardinolo Josif
Slipyj palikimą. Jis apsidžiaugė mano atvežta medžiaga apie kardinolo
laiškus kun. Prano Račiūno, MIC, motinai į Ameriką. Apie malonią
pažintį su menininku kun. dr. Dimitrijumi Blažejovskiu, sulaukusiu
92 metų amžiaus, jau rašiau "XXI amžiuje". Teko apsilankyti
ukrainiečių Vatikano radijuje, kalbėti tiesiogiai į eterį. Pasakojau
apie stažuotės programą, įspūdžius, atliktus darbus. Aplankiau
daug bažnyčių. Buvo sudarytos sąlygos apsilankyti požemiuose,
šv. Pranciškaus pėdsakais nukeliauti į olas, pajusti autentiką.
Mano dvasiniam brendimui daug davė kasdienis bendravimas su tėvu
P.Pidručnij. Į Romą išvažiavau dar neatsipeikėjusi nuo streso,
patirto darbe. Ten patekau kaip į rojų. Tėvas P.Pidručnij sakė:
"Patekusi iš gėrio į gėrį nieko ypatinga nebūtum pajutusi".
Atsargiai buvau įtraukta į kasdieninę Evangelijos analizę. Paskaitydavo
Šventojo Rašto ištraukėlę ir kalbėdavomės. Mano pašnekovas būdavo
toks paprastas, kad visais klausimais išdrįsdavau pasakyti savo
nuomonę. Diskusija tą nuomonę kartais pakeisdavo. Kartais - ne.
Tuomet tėvas P.Pidručnij juokais sakydavo: "Nuvesiu tave
į biblijos institutą, galėsi ten dėstyti".
Mane maloniai stebino begalinis atsidavimas Dievo valiai. Visur
ieškojimas džiaugsmo, gėrio - juk tai Dievo meilės pajautimas.
Taip pat dėkingumas už nedidelį darbelį, padarytą artimui. Per
penkias savaites kasdien sėjamas gėris, gausybė gerų žodžių, išskirtinis
dėmesys, bendra malda prie stalo, kasdienis dalyvavimas šv. Mišiose
padarė savo - visiškai nusiraminau, nebeliko jokių neigiamų emocijų.
Visiems norėjosi ir tebesinori daryti tik gera. Tas dienas prisiminsiu
kaip nuostabias rekolekcijas.
Per penkias savaites, praleistas vienuolyne, galima susidaryti
nuomonę apie vienuolių gyvenimo būdą, jų buitį. Kokia ji?
Vienuolyne gyvena apie 40 žmonių. Rytą, pusę septynių - susikaupimas,
maldos, šv. Mišios. Tarsi tebegirdžiu ramų ukrainietiškų giesmių
giedojimą. Paskui pusryčiai. Vienuoliai valgo paprastą maistą
ir dar apgailestauja, kad pasaulyje yra daug badaujančių žmonių.
Jų buitis labai kukli.
Dėkojame už pokalbį.
Kalbėjosi Aldona KAČERAUSKIENĖ
© 2002"XXI amžius"