Bažnyčia atidžiai seka
Europos Konstitucijos rengimą
|
Europos Konvento pirmininkas
Valery Žiskaras d'Estenas |
V.Žiskaro d'Esteno apsilankymas
Vatikane
Nėra ko labai stebėtis, kad spalio
28 dieną, Briuselyje paskelbus būsimosios Europos Konstitucijos
preliminarinį projektą, jį rengusio Europos Konvento pirmininkas
buvęs Prancūzijos prezidentas Valery Žiskaras d'Estenas pirmiausia
apsilankė Vatikane, kur su naujuoju projektu supažindino popiežių
Joną Paulių II. Spalio 31 dieną vykusiame susitikime Šventasis
Tėvas, vienas atidžiausių Europos integracijos proceso stebėtojų
ir skatintojų, V.Žiskarui d'Estenui dar kartą priminė Bažnyčios
lūkesčius, kad būsimojoje Konstitucijoje bus pripažintas religijos
vaidmuo, taip pat įtvirtintos krikščioniškosios vertybės.
Po susitikimo Vatikane paskelbtame pranešime spaudai teigiama,
jog pokalbyje "aptartas būsimosios Konstitucijos projektas",
ypač atkreipiant dėmesį į "Europos šalių tikinčiųjų bendruomenės,
kuriose jie sudaro daugumą gyventojų, suinteresuotumą, kad būtų
parodyta pagarba jų identitetui ir specifiniam įnašui į Europos
visuomenės gyvenimą". Popiežius taip pat priminė Bažnyčios
pageidavimą, kad Europos Konstitucijoje būtų pripažintas tas "statusas",
kurį religinės bendruomenės turi kiekvienoje nacionalinėje įstatymdavystėje.
Pats V.Žiskaras d'Estenas, kuris Vatikane taip pat susitiko su
valstybės sekretoriumi kardinolu Andželu Sodanu ir užsienio reikalų
ministru arkivyskupu Žanu Lui Toranu, vėliau žurnalistams sakė,
kad į Popiežiaus pastabas bus atsižvelgta tolesnėje Europos Konstitucijos
projekto tobulinimo eigoje.
V.Žiskaro d'Esteno vadovaujamas Europos Konventas, kurį sudaro
Europos Komisijos ir parlamento bei Europos Sąjungos narių ir
kandidačių nacionalinių parlamentų ir vyriausybių atstovai, buvo
įkurtas praėjusių metų pabaigoje ir konstitucinės sutarties rengimo
darbą pradėjo vasario mėnesį. Nepaisant Europos bendrijos katalikų
vyskupų konferencijų ir kitų žemyno krikščioniškų konfesijų dvasinių
vadovų raginimų, į Europos Konvento darbą nebuvo pakviestos Bažnyčios
ar ekumeninių organizacijų delegacijos. Dėl tokio tikinčiųjų bendruomenių
atstovų išstūmimo iš naujos Europos Konstitucijos kūrimo proceso
savo apgailestavimą susitikimuose su prie Šventojo Sosto akredituotais
ES šalių diplomatais ne kartą yra pareiškęs popiežius Jonas Paulius
II.
Popiežius primena Bažnyčios
lūkesčius
Nesudarymas galimybės Bažnyčios
delegatams dalyvauti Europos Konvento darbuose faktiškai reiškia
"religijos marginalizaciją, kuri yra tiek davusi ir iki šiol
duoda kultūrai ir humanizmui ir kuriais Europa teisėtai didžiuojasi.
Aš manau, jog tai yra tuo pat metu neteisingumas ir klaida, žvelgiant
iš ateities perspektyvos, - kalbėjo Šventasis Tėvas rugsėjo 2
dieną, priimdamas naujojo Graikijos ambasadoriaus kredencialus.
Jis taip pat pastebėjo, kad pripažinimas "nepaneigiamo istorinio
fakto" dėl religijos vaidmens jokiu būdu nereikštų susidariusios
sekuliarios santvarkos Europos valstybėse atmetimo.
Rugsėjo 13 dieną susitikęs su naujuoju Vokietijos ambasadoriumi
prie Šventojo Sosto Gerhardu Vestdikenbergu, popiežius Jonas Paulius
II pabrėžė, kad "aiški nuoroda į Dievą ir į krikščioniškąjį
tikėjimą" būsimojoje ES Konstitucijoje yra niekas kitas,
kaip istorinės realybės pripažinimas. Jeigu Europa nesirūpina
savo kultūrinio ir dvasinio paveldo įtvirtinti pagrindiniuose
įstatyminiuose aktuose, rizikuoja prarasti savąjį tapatumą. Prie
jo kaip "formuojantis faktorius" priklauso ir Bažnyčia,
nes krikščionybė užėmė centrinę poziciją per visą Europos istoriją.
Popiežius išreiškė viltį, jog, tai suvokdami, Vokietijos politikai
ir intelektualai sieks, kad nuoroda į Dievą būtų įtvirtinta rengiamoje
Europos Konstitucijoje.
Atitinkamas pastabas dėl Europos Konvento darbo ir Konstitucijos
rengimo Šventasis Tėvas pareiškė ir spalio pabaigoje, priimdamas
naujųjų Prancūzijos bei Belgijos ambasadorių skiriamuosius raštus.
"Prancūzija visada vaidino variklio vaidmenį europinio tapatumo
plėtotėje", - kalbėjo Popiežius spalio 26 dieną šios šalies
diplomatinio korpuso atstovui Pjerui Moreliui, primindamas, kad
prancūzų iškeltos "laisvės, brolybės ir lygybės" idėjos
rado platų atgarsį viso pasaulio tautose. Tačiau šio Prancūzijos
ir visos Europos humanistinio vertybių paveldo ištakos yra būtent
jos ilgoje krikščioniškoje istorijoje. Kodėl šis krikščionybės
įnašas europietiškos kultūros ir humanizmo tapsme negalėtų būti
aiškiau užfiksuotas būsimojoje Europos Konstitucijoje, klausė
popiežius.
Naujajam Belgijos ambasadoriui Benua Kardanui de Lichbueriui spalio
31-osios audiencijoje popiežius Jonas Paulius II taip pat pažymėjo,
kad "reikšmingas krikščionybės ir krikščioniškos žmogaus
sampratos vaidmuo visų Europos šalių istorijoje ir kultūroje yra
bendro paveldo dalis". Todėl, atrodo, būtų visai logiška
tai įrašyti į Europos Konvento rengiamą naujosios Konstitucijos
projektą. Suvienytos naujosios Europos gyvenimas turi būti grindžiamas
"bendromis vertybėmis, turinčiomis krikščioniškąsias šaknis".
Konstitucija turi pripažinti
religinį paveldą
Negalėdami tiesiogiai dalyvauti
būsimosios Europos Konstitucijos rengime, žemyno katalikų, protestantų
ir stačiatikių dvasiniai lyderiai per pastaruosius mėnesius padarė
nemažai pareiškimų, stengdamiesi užtikrinti, kad pagrindinėje
ES teisinėje sutartyje būtų išsaugotos jų teisės. Paskutiniame,
spalio 18 dieną paskelbtame Europos Sąjungos vyskupų konferencijų
komisijos (COMECE) ir Europos Bažnyčių Tarybos (CEC) bendrame
pareiškime nurodoma, kad nebuvimas garantuotų religinių teisių
naujojoje Konstitucijoje sukurtų vertybinį vakuumą. "Jeigu
būsimojoje konstitucinėje sutartyje, skirtoje Europos Sąjungai
būsimiems dešimtmečiams, nebus jokios nuorodos į religiją, tai
sukels vakuumą, ypač žinant tą gyvybinę reikšmę, kurią turi vertybės
visos visuomenės gyvenimui ir santykiams tarp ES piliečių",
- sakoma pareiškime.
COMECE atstovauja Europos Sąjungos 15-os valstybių katalikų vyskupų
konferencijoms ir su ja asocijuotiems Čekijos, Vengrijos, Maltos,
Lenkijos bei Šveicarijos episkopatams. CEC yra pagrindinė ekumeninė
Europos Bažnyčių organizacija, kuriai priklauso žemyno šalių protestantų,
stačiatikių ir anglikonų bendruomenės. Bendrajame pareiškime pažymėta,
kad būsimojoje Europos Konstitucijoje turi būti įrašyta nuostata,
jog "pripažįstamos ir gerbiamos Bažnyčių bei religinių bendruomenių
teisės laisvai organizuotis" pagal jų įsitikinimus ir vidinę
kanoninę tvarką, kaip tai numatyta atskirų valstybių nacionaliniuose
įstatymuose. (Kaip žinoma, įvairiose ES šalyse šie įstatymai labai
skiriasi nuo "valstybinės Bažnyčios" statuso pripažinimo,
kaip tai yra Skandinavijos šalyse, iki visiško Bažnyčios ir valstybės
atskyrimo Prancūzijos laicistinėje įstatymdavystėje. Todėl šiuo
metu bendros ir visai Europos Sąjungai vienodos Bažnyčios ir valstybės
santykių teisinės normos yra tiesiog neįmanomos.)
COMECE ir CEC pareiškime sakoma, kad minėtos nuostatos įtvirtinimas
yra reikalingas tinkamam tikėjimo praktikavimui. Tai yra "esminis
religinės laisvės elementas", svarbus ir Bažnyčių kultūrinės
bei socialinės veiklos apsaugai. Pabrėžtinai apgailestavę, kad
2001 metų lapkritį paskelbtoje Europos pagrindinių teisių chartijoje
(šis dokumentas, matyt, taps sudėtine naujosios Konstitucijos
dalimi) nebuvo tinkamai pripažintas žemyno religinis paveldas,
dvasiniai vadovai nurodė, kad Europos Sąjungos konstitucinė sutartis
turi pagerbti Bažnyčių "specifinį tapatumą ir indėlį visuomeniniam
gyvenimui". Nors, kaip minėta, skirtingų šalių teisinėse
sistemose susiformavo gana įvairus Bažnyčios ir valstybės santykių
pobūdis, Europos Sąjungos būsimoje federatyvinėje santvarkoje
turi būti išplėtotas "struktūrinis dialogas ir konsultacijos"
tarp Bažnyčių ir ES institucijų, kas atspindėtų integruotos Europos
visuomenės demokratiškumą.
Jungtinės Europos Valstijos?
Europos Konvento 13 narių prezidiumo
spalio pabaigoje pateiktame pirmajame ir labai apibendrintame
ES Konstitucijos projekte, be kita ko, siūloma, kad Europos Sąjunga
galėtų turėti savo prezidentą, artimesnį bendradarbiavimą tarp
bendriją sudarančių valstybių, taip pat dvigubą pilietybę - nacionalinę
pilietybę ir Europos pilietybę, su iš to kylančiomis atitinkamomis
teisėmis bei pareigomis (5 str.). Apžvelgiant naująjį projektą,
galima aiškiai pastebėti pastangas rasti pusiausvyrą tarp vadinamųjų
federalistų siekių iš ES padaryti vieningą valstybinį darinį -
federaciją ir šalininkų idėjos, kad "Europos valstybių sąjunga"
liktų savarankiškų nacionalinių valstybių glaudesnio bendradarbiavimo
terpe.
Tokia dviejų skirtingų požiūrių sintezė juntama jau 1-ajame Konstitucijos
projekto straipsnyje, kur sakoma, kad ES sudarančios valstybės,
"išsaugodamos savo nacionalinį tapatumą, artimai koordinuoja
politiką Europos lygiu", tam tikrus klausimus spręsdamos
"federaliniu mastu". Federacinio modelio rėmėjai (jų
daug yra didžiausioje ES valstybėje - Vokietijoje) mano, kad,
Europos Sąjungai padidėjus iki 25 ir daugiau valstybių, reikia
iš viso panaikinti dabar galiojantį veto principą, kuris veda
į aklavietę vidaus klausimų sprendime ir silpnina ES pozicijas
pasaulinės politikos scenoje.
Pristatydamas Europos Konstitucijos projektą, - jį sudaro trys
dalys ir 46 straipsniai, - V.Žiskaras d'Estenas palygino jo vadovaujamo
Europos Konvento darbą su 1787 metais veikusiu Filadelfijos Konventu,
kuris rengė Jungtinių Amerikos Valstijų konstituciją. "Mums
reikia Konstitucinės sutarties, kuri ženklintų atnaujintos Europos
pradžią, kada mes priimame naujas valstybes, tos Europos, kurioje
visi piliečiai pripažintų save europiečiais", - sakė V.Žiskaras
d'Estenas. Be kita ko, projekte tarp siūlomų naujų ES pavadinimų
figūruoja "Jungtinės Europos Valstijos" ir "Suvienytoji
Europa", kas tikrai būdinga federaciniam valstybiniam dariniui
Didžiojoje Britanijoje, kur yra mažiausiai federacinio modelio
rėmėjų (anot premjero Tonio Bleiro, anglai "už Europos valstybių
sąjungą, bet ne už federacinę supervalstybę"), tokie siekiai
bus priimti nepalankiai.
Projekte teigiama, kad būsimoji Europos valstybių sąjunga remiasi
tokiomis vienybės "kolonomis" kaip "bendrų vertybių
apsauga", bendra socialine ir ekonomine politika, "monetarine
sąjunga", "bendra užsienio ir saugumo politika, bendra
gynybos politika" ir pan. Siūlomos Konstitucijos 8 str. pabrėžiama,
jog, taikant "subsidiarumo ir proporcionalumo principus",
bus atitinkamai padalytos ES institucijų ir nacionalinių valstybių
valdžios struktūrų kompetencijos sferos. Ypač pabrėžiama pagarba
nacionaliniams parlamentams. Tačiau bendros europinės kompetencijos
mastu "galioja Sąjungos įstatymų primatas".
Numatyta išstojimo procedūra
Tarp "federalistų"
ir stipraus nacionalinių valstybių identiteto išlaikymo rėmėjų,
matyt, vyks karštos diskusijos, kokius įgaliojimas galima suteikti
Europos Komisijai, Ministrų Tarybai, Europos Parlamentui ir kitoms
bendroms institucijoms. Vienu prieštaringiausių siūlymų yra Konstitucijos
projekto 19-ame str. pateikta galimybė periodiškai šaukti "Europos
liaudies kongresą" iš Europos parlamento ir nacionalinių
parlamento deputatų, kuris išrinktų "Europos prezidentą".
Šis prezidentas, išrinktas penkerių metų kadencijai, taptų svarbia
politine figūra tiek ES vidaus, tiek pasaulinėje politikoje. Tokių
siūlymų realizavimas susilpnintų dabartines pagrindines ES valdymo
struktūras - Europos Komisiją ir Europos Parlamentą, todėl sutiks
daugelio politikų prieštaravimą. Kaip sakė Vokietijos užsienio
reikalų ministras Joška Fišeris, atstovaujantis savo šalies vyriausybei
Konvente, nors "Europos liaudies Kongreso idėja įdomi, tačiau
ji neturi sumenkinti Europos Parlamento vaidmens".
Paskutiniuose Europos Konstitucijos projekto straipsniuose kalbama,
jog galimi "privilegijuoti santykiai" su ES kaimyninėmis
šalimis ir galimomis kandidatėmis (Turkija, Ukraina). Taip pat
patvirtinama, jog Europos valstybių sąjunga "yra atvira visoms
Europos valstybėms, kurios dalijasi jos vertybėmis". (Šiuo
atveju gana svarbus apibrėžimas "Europos valstybė",
matyt, turi ir geografinę reikšmę, kadangi neseniai duotame interviu
Paryžiaus "Le Monde" V.Žiskaras d'Estenas sakė, kad
Turkija negali priklausyti ES, nes 95 proc. jos žmonių gyvena
Azijoje. Beje, dėl musulmoniškosios Turkijos iškyla ir religinė
problema, nes jai prisijungus, Europos Sąjunga jau nebūtų krikščioniškų
šalių klubas.) Numatytas ir narystės Sąjungoje "suspendavimas",
jeigu valstybė pažeidžia ES vertybes ir principus. Pirmą kartą
Europos Sąjungos istorijoje naujajame dokumente kalbama apie sukūrimą
procedūros "savanoriškam valstybės pasitraukimui iš Sąjungos
jos pačios sprendimu".
Krikščionys demokratai
siūlo papildyti vertybines nuostatas
Bažnyčiai, su ypatingu suinteresuotumu
stebinčiai Europos integracijos procesą, žinoma, labiausiai rūpi
vertybinės nuostatos siūlomoje Konstitucijoje. Parengto projekto
2-ajame str. išdėstomos svarbiausios ES vertybės: pagarba žmogaus
orumui, pagrindinėms teisėms, demokratijai, teisinės valstybės
principams, tolerancijai, pareigoms ir tarptautinei teisei. Iš
esmės čia išvardytos visos krikščioniškos ir bendražmogiškos vertybės,
gal tik būtų galima įterpti "solidarumą", kas Bažnyčios
mokyme taip pat suprantama kaip gailestingumas, užuojauta, meilė
artimui - vienodai svarbūs tarpasmeniniuose ir valstybiniuose
reikaluose. Taip pat yra sveikintinas projekto 6-ajame str. išdėstytas
siūlymas padaryti Europos pagrindinių teisių chartiją būsimos
"Konstitucijos integralia dalimi".
Projekto 34-ajame str. kalbama apie svarbų "partisipatorinės
demokratijos" principą, pagal kurį europinės institucijos
yra atviros piliečių organizacijų dalyvavimui įvairių reikalų
sprendime. Čia reikia priminti Bažnyčios pageidavimą dėl užtikrinimo
galimybių religinėms bendruomenėms dalyvauti "instituciniame
dialoge" su ES valdymo struktūromis. Be to, Konstitucijos
projekte numatyta, kad, siekiant užtikrinti Europos Sąjungos "teisinį
tęstinumą", naujosios sutarties integralia dalimi tampa anksčiau
priimti tarptautiniai dokumentai. Bažnyčiai ypač rūpi vadinamasis
Amsterdamo protokolas, kuriuo garantuojamas valstybės ir Bažnyčios
santykius reguliuojančių nacionalinių įstatymų nepažeidžiamumas.
Pirmajame Europos Konstitucijos projekte nėra Bažnyčios pageidautos
nuorodos į Dievą, taip pat nieko nekalbama apie religinį paveldą.
Dėl to buvo palankiai sutiktas Europos liaudies partijos (krikščionys
demokratai) grupės Konvente siūlymais atitinkamai papildyti projektą.
Kaip lapkričio pradžioje Briuselyje pranešė šios grupės pirmininkas
Europos parlamento narys Elmaras Brokas, priklausantis Vokietijos
krikščionių demokratų sąjungai (CDU), siūloma į Europos Konstitucijos
preambulę įtraukti aiškią nuostatą dėl "dėmesio tikėjimui
į Dievą", kaip tai yra didžiausios žemyno valstybės Vokietijos
konstitucijoje, o taip pat, kad Europa "yra įsipareigojusi
savo dvasiniam ir religiniam paveldui".
Šie siūlymai remiasi spalio 18 dieną Portugalijos mieste Eskorile
vykusiame XV Europos liaudies partijos kongrese priimta deklaracija
"Konstitucija stipriai Europai", kurioje ši stipriausia
Europos Sąjungos politinė organizacija pasižadėjo ginti krikščionybės
reikalus naujojoje konstitucinėje sutartyje. Dėl tokio ryžto padėką
laiške Europos liaudies partijos pirmininkui Vilfridui Martensui
pareiškė COMECE vadovas vyskupas Jozefas Homejeris. "Aš esu
įsitikinęs, kad Bažnyčios siūlomos formuluotės bus priimtinos
tiek tikintiesiems, tiek netikintiesiems", - rašė jis, pabrėžęs
poreikį kuo platesnio dalyvavimo diskusijose dėl būsimosios Europos
Konstitucijos.
Planuojama galutinį Europos Konstitucijos projektą parengti iki
2003 metų vidurio ir jį ratifikuoti 2004 metais.
Mindaugas BUIKA
© 2002"XXI amžius"