Vertybių skalėje ir už
jos ribų
Nuo senų laikų Lietuvoje žinomas
ir tapo populiarus kunigaikščio Kęstučio vardas: pas mus Kęstučių
daug, Algirdų mažiau, o Jogailų beveik negirdėti, nors pastarąjį
vardą turėjęs žmogus buvo tapęs net karaliumi. Kęstutį, kaip teigia
istorijos šaltiniai, gerbė net priešai. Priežastis - morali politika.
Atkurtoje mūsų valstybėje moralios politikos nuostatą garsiai
ištarė ir nuo Sąjūdžio užuomazgos nuosekliai jos laikosi pirmasis
atkurtos valstybės vadovas Vytautas Landsbergis. Nepaisant jam
metamų absurdiškiausių kaltinimų, begėdiškų niekinimų, jo vardas
žinomas ir gerbiamas tarp geros valios žmonių Lietuvoje, pripažintas
ir su pagarba tariamas pasaulyje. Prisiminę Sąjūdžio laikus, valstybės
atkūrimo įteisinimą, tvirtą V.Landsbergio laikyseną brutalios
okupanto agresijos akivaizdoje, pamatysime, kad visos jo nuostatos,
diplomatija buvo grindžiamos tiesa, teise, teisingumu. Kodėl V.Landsbergis
taip kaltinamas, niekinamas Lietuvoje, o Rusija jį laiko potencialiu
priešu? Trumpai sakant - skirtinga bendražmogiškųjų ir amžinųjų
vertybių samprata, o tiksliau, - kaltintojų ir niekintojų "vertybės"
yra už tikrųjų vertybių skalės ribų, jos išimtinai priklauso iki
nešvankumo primityviai buičiai, o ne iškiliai būčiai. Kodėl jį
Rusija laiko didžiausiu priešu? Jo rankose mato galingiausią ginklą
- tiesą, teisę ir teisingumą, moralią politiką, kuri gina ne tik
savo tautos, bet ir kitų pavergtų tautų teisę į laisvę ir nepriklausomybę,
teisę, kurią suteikė ne šios žemės galiūnai.
Pirmasis atkurtos Lietuvos valstybės vadovas veikia ir gyvena
ne tik paminėtųjų, bet ir kitų, daugeliui nepažintų, pamirštų
ar sovietmečiu iš sąmonės išguitų vertybių pagrindu. O tą vertybių
skalę, glaustai išdėstytą ir labai aiškiai suvokiamą, galima rasti
tikybos pradžiamokslyje - Katekizme. Ir nereikia politikams kurpti
kokių nors etikos taisyklių ar kodeksų, ką siūlo A.Paulauskas,
užtenka atsiversti minimą Pradžiamokslį. Ten įvardytas gėris,
atskleistos tikrosios vertybės, ten rasime ir tai, kas yra už
vertybių skalės ribų, - įvardytą blogį.
Taigi V.Landsbergis kitoks nei dauguma, kurią jis vedė iš nelaisvės
namų. Todėl, parėjusi į laisvės namus, tačiau į juos vedliais
įsileidusi vakarykščius prievartautojus, gyvendama pagal nelaisvės
namų taisykles ir dėl to patirdama negandas, ta dauguma kaltina
ir niekina moralųjį politiką, o į valdžią vėl renka politinius
verteivas, naująją buržuaziją, savo veiklą grindžiančią nuostatomis,
esančiomis už tikrųjų vertybių skalės ribų. V.Landsbergis tapo
nepriklausomybės simboliu, todėl, niekinant jį, niekinama tauta
ir jos būstas valstybė, vykdoma nemorali politika.
Nemoralios vidaus politikos mūsų valstybėje - tikras antplūdis.
Dėl jos didžioji visuomenės dalis skursta, jos uždirbtas turtas
išgrobstomas, tarpsta naujieji milijonieriai, įstatymais įteisinamas
neteisingumas, įsišaknijo teisinis nihilizmas. Užsienio politikos,
formaliai kreipiamos į Vakarus, tačiau realiai - Rytus, ne tik
moralia, bet ir pragmatiška negalime vadinti; ji veda į ekonominę,
per ją ir politinę priklausomybę nuo Rytų. Valdžioje esantys politikai,
skelbdami "labai draugiškus" santykius su neva naująja
Rusija, maskuoja jos senuosius imperialistinius siekius, "nemato"
viso pasaulio akyse vykdomo mažos čečėnų tautos nuožmiausio teroro
ir tikriausio genocido. Šio valstybinio teroro ir genocido akivaizdoje,
kai didžiosios valstybės pataikauja naujajam Rusijos diktatoriui,
V.Landsbergis, deja, ne mūsų valstybės, o savo iniciatyva, dalyvavo
čečėnų kongrese Danijoje, savo autoritetu parėmė moraliai teisėtus
mažos tautos siekius. Minimas moralios politikos akcentas yra
žymiai reikšmingesnis ir vertesnis už Seimo Pirmininko ir užsienio
reikalų ministro, nuklydusių už vertybės skalės ribų, užuojautas
(be išlygų ir komentarų) Rusijai.
Gyvenimą, grindžiamą už tikrųjų vertybių skalės ribų esančiomis
nuostatomis, jau gyvenome. Laisvės namams jos netinka. Prezidento
ir savivaldybių rinkimai parodys, ar atsigręšime į tikrąsias vertybes,
įvertinsime moralios politikos reikšmę, ar ir toliau į valdžią
rinksime politinius verteivas, politinius valkatas, komunistinius
chameleonus (SSKP-LKP-LDDP-LSDP) bei valstybės lovio siekiančius
įvairiaplaukius liberalus.
Įsidėmėkite: tikroji, morali, į būtį nukreipta politika yra vertybių
skalėje, o ne už jos ribų.
Algimantas ZOLUBAS
Vilnius
© 2002"XXI amžius"