Ar surasime priešnuodį
nuo smurto viruso?
Šiandien smurtas Lietuvoje
plinta lyg virusas. Tėvai žaloja savo vaikus, paaugliai žiauriai
peiliais sprendžia menkiausius konfliktus, vienas už kitą šiurpesni
kriminaliniai įvykiai šalies kaimuose ir miestuose užpildė pirmuosius
dienraščių puslapius, jie vis neišnyksta iš televizijos žinių
pranešimų.
Kas atsitiko? Ką daryti? Kaip suvaldyti smurto bangą? Apie tai
televizijos laidose diskutuoja politikai, ministrai, vaikų teisių
apsaugos tarnybų specialistai. Iš tiesų ką gi daryti? Kur slypi
šiandieninės agresijos protrūkio šaknys?
Susirūpinta smurto kultu
Vieni teigia, jog smurto kulto
plitimui didelės įtakos turi televizija, jog ekrane rodomas blogis
glaudžiai susijęs su didėjančiu pačios visuomenės žiaurumu. Kiti
tvirtina, jog tai susiję su augančiu alkoholizmu, narkomanija,
nedarbu ir kitais negatyviais socialiniais reiškiniais.
Pastaruoju metu visą pasaulį sukrėtė šėtoniškas terorizmo protrūkis.
Kodėl tampame vis agresyvesni? Ką privalo padaryti valdžia, visuomenė
ir kitos institucijos, kad būtų užkirstas kelias smurto kultui?
Vis energingiau prieš smurto ir prievartos demonstravimą žiniasklaidoje
pasisako Krikščionių demokratų atstovai, Seimui pasiūlę priimti
įstatymą, draudžiantį smurto ir pornografijos rodymą per televiziją.
Antai "Paskutinėje kryžkelėje" neseniai buvo diskutuojama,
ką daryti, kad būtų suvaldytas smurtas prieš vaikus. Dalyvavo
Prezidento patarėjas, psichologai, vaikų teisių apsaugos tarnybų,
savivaldybių atstovai, Lietuvos krikščionių demokratų nariai,
inicijavę įstatymo, draudžiančio smurto rodymą per televiziją,
rengimą. Tačiau politikų kalbėjimas lozungais, nepateikus rimtesnių
argumentų, žiūrovų neįtikino. Pašnekovas nuolat lyg užstrigusi
plokštelė kartojo, jog šį įstatymą vetavo Prezidentas. To pakako
pasakyti vieną kartą, o vietoje kitų penkių derėjo pasiūlyti,
ką galima dar padaryti, kas darytina mokyklose, krikščioniškose
bendruomenėse, šeimose, kad būtų sustabdytas žiaurumas. Tada kažkas
tarstelėjo, jog asocialiose šeimose dažniausiai televizoriaus
net nėra
Agresijos šaknys
Šis klausimas nuolat iškildavo
ir anksčiau. Prieš du šimtus metų pedagogas Christianas Gotthilfas
Salzmanas pamėgino teoriškai paaiškinti agresijos sąvoką. Jis
pateikė kiek ironišką agresyvaus elgesio susiformavimo pavyzdį,
kuriame, manau, ne vienas atpažinsime kažką matyta ar girdėta
mūsų šeimų pedagoginėje praktikoje: "Pargriuvęs ar susimušęs
mažasis Gustavas imdavo taip klykti, kad sukeldavo visus namus.
Išsigandę tėvai šokdavo raminti, klausinėdavo, ko jis pargriuvo,
į ką susitrenkė. Paskui, pasiėmę botagą ar rykštę, mušdavo vaiką
nuskriaudusį daiktą
Taip berniukas ir priprato, vos susidūręs
su kokiu nors pasipriešinimu, užsipulti ir išlieti savo nepasitenkinimą
ant to, kas yra čia pat. Kadangi paprastai tai būdavo tik tarnaitė,
jai ir tekdavo patirti berniuko įtūžį. Jis ją mušdavo, draskydavo
nagais, kandžiodavo
Paaugęs Gustavas mušė ir bjauriais žodžiais vadino savo senus
tėvus, jis užsipuldavo kiekvieną jį įžeidusį, o kai negalėdavo
atkeršyti žmonėms, spardydavo kėdes ir mėtydavo indus"
Taigi, pridėję ranką prie širdies, prisiminkime, ar nedavėme tokių
auklėjimo pamokų savo vaikams? Vaikučiui parkritus, ne kartą teko
matyti ir girdėti sakant: "Padaryk nu-nu šitai kėdutei (ar
stalo kampui)
" Taip skatiname vaiką nukreipti pyktį į konkretų
daiktą, užuot paguodę ir pasakę: "Nenusimink, tau nepasisekė,
greit viskas praeis
"
Psichologė Maria Fiurst knygoje "Psichologija" agresiją
nagrinėja keliais aspektais. Bendro agresijos, kaip ir emocijų,
apibrėžimo ji nepateikė, tačiau atskleidžia keletą ją aiškinančių
teorijų.
Kasdienėje kalboje agresija dar vadinama smurtu ir žiaurumu. Autorė
pamini agresija vadinamus veiksmus: užsispyrimą, įniršio priepuolį,
plūdimąsi, įžeidinėjimą, baudimą, vogimą, baldų laužymą, antausius,
badymą peiliu, šaudymą, žudymą, šantažą, studentų riaušes, karą,
bombardavimą, nusikalstamumą ir net "kartais perdėti atsakomuosius
įstatymo saugotojų veiksmus".
M.Fürst teigia, jog agresija gali būti pakartojama kaip išmoktas
veiksmas. Išmokimu pagrįstos agresijos teorijos teigia, kad agresyviai
reaguoti išmokstama stebint kitų elgesį. Tarkim, jei šeimoje,
mokykloje, tarp pažįstamų ar per žiniasklaidą (daugiausia per
televiziją ar kiną) matoma, kad agresyvūs veiksmai atneša norimą
rezultatą, to išmokstama veikiant pakaitiniam pastiprinimui.
Socialinio išmokimo teorijos pagrindėjo kanadiečio psichologo
A.Banduros (1977) atlikti eksperimentai tą patvirtino. Toks pavyzdys
iš A.Banduros tyrimų: vaikas šeimoje stebi konfliktines situacijas.
Mama pyksta, bet valdosi, tėvas kalba garsiai, greitai ir sarkastiškai.
Sūnus pradeda bendrauti su seserimi, dar labiau ją žemindamas,
negu tėvas. Jis sarkastiškas pastabas sako ramiu žemu motinos
balsu. Sesuo pravirksta
Antra vertus, A.Bandura mano, kad jei emocines reakcijas galima
įgyti netiesiogiai stebint simbolius, tai galimas ir atvirkštinis
reiškinys. Elgesį galima pataisyti stebint kilniaširdiškus poelgius,
pagarbą, bendradarbiavimą. Anot A.Banduros, socialinio išmokimo
teorijos pagrindas yra galimi specialūs psichologiniai būdai nepageidaujamam
elgesiui sumažinti.
Pokyčiai koreguojant elgesį atsiranda tuomet, kai padidėja žmogaus
pasitikėjimas savo jėgomis rasti išeitį iš keblios situacijos.
Beržinės košės skonis
M.Fiurst pabrėžia, jog agresyvius
veiksmus iš esmės sąlygoja tai, kad iš jų tikimasi norimų rezultatų.
Kadangi agresyvūs veiksmai patys save apdovanoja, jie pasikartos
vis dažniau. Jei visuomenė mušimą laiko tinkama auklėjimo priemone,
tai, ją panaudojus, atrodo, jog padaryta tai, kas reikia, taigi
sulaukiama apdovanojimo. Tai psichologė paaiškina kognityviniu
aspektu.
Kognityvinių elementų įtaka agresyviam elgesiui išties didelė,
sako M.Fiurst. Anot jos, aiškinimas, užuojauta ir empatija gali
agresiją sumažinti. Padidėti ji gali, kai gaunama papildomos informacijos
ir planuojamas veiksmas pasirodo kitokiame kontekste. Be to, tokių
veiksmų pasekmes mintyse galima sušvelninti.
Kada ir kiek agresyvus elgesys bus pateisinamas, iš esmės priklauso
nuo įsigalėjusios vertybių hierarchijos. Kol kas turime nemažai
beržinės košelės šalininkų. Neretai jos taip padauginama, jog
sumušti vaikai atsiduria traumatologijos skyriaus palatoje. Todėl
beržinės košės pedagogiką turime pamiršti.
Visuomenės poveikis
Socialinių agresijos modelių
autoriai tvirtina, kad agresyvaus elgesio atsiradimas sietinas
ne su individu, o su visuomeninėmis sąlygomis, pavyzdžiui, vyrai
socializacijos eigoje išmoksta agresyvaus elgesio.
M.Fiurst sako, jog mūsų visuomenėje valdžią ir autoritetą turi
daugiausia vyrai, todėl suprantama, kad, viena vertus, į agresyvų
vyrų elgesį žiūrima pagarbiai, jis laikomas vertingu. Antra vertus,
valdžia ir autoritetas įgyjami tokiu elgesiu. Viešas agresyvaus
vyriškumo aukštinimas, iki ypatingo žiaurumo kine, televizijoje
ir romanuose - tai tik sukarikatūrintas šios vertybių sistemos
vaizdas. Jis apima įvairius visuomenės sluoksnius. Pirmiausia
minėtinos profesijos, kuriose ypač svarbu nugalėti konkurentą
(pvz., politikai, verslininkai, kariškiai, mokslininkai, sportininkai
).
Industrinėje visuomenėje nesaugumas, nerimas, rezultatų siekimas
susiję numatomais ryšiais, rašo M.Fiurst, analizuodama agresyvumo
prigimtį visuomenėje. Ji remiasi Ch.Shmerl, R.Ansager, G.Wenninger
(1980) teorijomis, kurios patvirtina, jog stipriai į rezultatus
ir į konkurenciją orientuotose sistemose labai daug "pasmerktųjų
pralaimėti". Juos slegia keliami reikalavimai, baimė, jog
nepasiseks; jie jaučiasi nepelnytai atstumti ir privalantys paklusti
drausmei. Žinant, kad emocinė įtampa ir stresas yra beveik nuolatinė
daugelio šeimų ir televizijos žiūrovų būsena, agresiją skatinantis
derinys "agresyvus pavyzdys plius susijaudinimas" nebegali
neutralizuoti tiesiogiai ar netiesiogiai agresyvių televizijos
programų.
Taigi galima daryti išvadą, kad tokie pavyzdžiai - tai ne vien
skandalingi fizinės agresijos atvejai, bet ir visos netiesioginės
ar net įteisintos agresijos, sėkmingai demonstruojamos ne tik
per televiziją ar kitas žiniasklaidos priemones. Eksperimentai
patvirtino, jog linkę į agresyvius veiksmus jaunuoliai, matydami
smurtą, tampa dar agresyvesni. Kuo pozityvesnis santykis su modeliu
(aktoriumi), tuo labiau su juo identifikuojamasi ir perimamas
jo elgesys.
Daugelis autorių nurodo, jog teisinga bausmė už padarytą blogį
įtikina žiūrovą, kad smurtas ir nusikaltimai nieko gero neatneša.
Manoma, kad žiaurios bausmės nepažeidžia galiojančio moralės kodekso,
jos įbaugina. Tačiau neturime pamiršti, kad bet koks agresyvumas
- atsakas į padarytą blogį gali būti suprastas kaip moralinis
viso smurto pateisinimas.
Įgimta agresija?
Psichoanalitinių teorijų šalininkai
tvirtina, jog agresijos šaknų reikėtų ieškoti įgimtuose instinktuose,
arba tai aiškinama auklėjimo ir draudimų ankstyvojoje vaikystėje
padaryta žala.
Konradas Lorenzas veikale "Vadinamasis blogis" palygino
žmonių instinktus su gyvūnų instinktais. Mokslininkas J.Dollardas
pateikia hipotezę, jog agresija visuomet yra frustracijos - nusivylimo,
nemalonios, įtemptos emocinės būsenos, atsirandanti dėl negalėjimo
patenkinti kokį nors poreikį, realizuoti tikslą, įveikti sunkumus
- padarinys.
Visoms šioms koncepcijoms bendra tai, kad jos agresijai priskiria
įtampą mažinantį, vadinamąjį katarsio efektą, t.y. agresija laikoma
nusiraminimu, tuo ji ir patenkinama.
Zigmundo Froido nuomone, agresija - įgimtas žmogaus instinktas.
Destrukcijos, arba mirties, instinktą jis priešina lytiniam, arba
gyvenimo, instinktui. Lytinio instinkto tikslas - palaikyti gyvybę,
juo siekiama nuslopinti lytinę įtampą, o mirties instinktas siekia
panaikinti bet kokią įtampą, taigi ir paties gyvenimo sąlygotą.
Anot Z.Froido, mirties instinktas, susidūręs su gyvybės instinktu,
nuo savęs griovimo nukreipiamas į aplinką, kur pasireiškia kaip
agresija ir destrukcija. Matome, kokios įvairios agresijos kilmės
teorijos.
Konstruktyvumas - priešnuodis
nuo viruso
Visgi mokslininkai siūlo skirti
konstruktyvią agresiją, nesusijusią su konfliktu, ir destruktyvią,
iš konfliktų kylančią agresiją.
M.Fiurst tvirtina, jog konstruktyvi agresija padeda asmenybei
tobulėti, tai domėjimosi aplinka išraiška. Vaiko veiksmus sąlygoja
jo poreikiai: vaikas griebia rankomis motiną, aplinkui esančius
daiktus, nes taip jis pažįsta aplinką, vystosi. Daugelį tėvų erzina
vaiko judrumas: tai jis numetė vazą, tai išbėrė virtuvėje kruopas,
drykstelėjo apmušalų skiautę ir pan. Jie draudžia tai daryti,
nemėgindami vaiko dėmesio nukreipti kitur, pabūti su juo - ir
taip skatina vaiko elgesio destrukciją. Manoma, kad vaiko baimė
ir destrukcija tuo didesnė, kuo anksčiau kilo konfliktas su motina.
Erikas H.Eriksonas teigia, jog tėvai tobulėja kartu su vaikais,
tačiau tokioje šeimoje, kurioje tėvai naudoja savo viršenybę silpnesniųjų
priespaudai, vaikas gali susitapatinti su užpuolėju. Ir užburtas
ratas ima vėl suktis.
Tačiau šį ratą galime sustabdyti visi drauge. Jeigu tai rūpėtų
visiems - visuomenei, mokyklai, valdžiai, Bažnyčiai - ir būtų
imtasi kardinalių priemonių užkertant kelią smurto plitimui. Jei
būtų tuo rūpinamasi nuosekliai ir kompleksiškai, o ne vien būtų
skelbiami rinkiminiai lozungai ir pompastiškos deklaracijos, tai
netrukus būtų galima pasidžiaugti darbo vaisiais.
Šeima, mokykla, Bažnyčia ir bendruomenė - tai institucijos, kurioms
reikia skirti patį didžiausią dėmesį, stiprinant jas, tobulinant
jų veiklą galima tikėtis, kad nauja karta perims vertybes, svetimas
agresijai ir smurtui.
Elvyra ŽEIŽIENĖ
Edukologijos magistrė
© 2002"XXI amžius"