Darbo sušventinimas - svarbiausia
sąlyga teisingumui visuomenės vystymesi
|
Kunigas šv. Chosėmarija
Eskriva |
Opus Dei asmeninės prelatūros
įkūrėjo kunigo šv. Chosėmarijos Eskrivos (1902-1975) kanonizacija
sukėlė platų atgarsį taip pat ir pasaulietinėje žiniasklaidoje.
Apie naujo šventojo asmenybę ir idėjas, apie Opus Dei veiklos
principus ir tuometines socialines bei politines sąlygas Ispanijoje,
kur gimė ir nemažą gyvenimo dalį praleido šv. Ch.Eskriva, buvo
svarstyta Svoboda radijo laidoje Krikščioniškasis požiūris.
Pateikiame kiek sutrumpintą variantą diskusijos, kurioje dalyvavo
žurnalistas Jakovas Krotovas, Europos švietimo centro Helsinkyje
(Suomija) direktorius Aleksandras Havardas, kuris yra Opus Dei
narys, ir rašytojas Aleksandras Zorinas.
J.Krotovas: 2002
metų spalio 6 dieną, sekmadienį, Vatikane popiežius Jonas Paulius
II vadovavo iškilmingai ceremonijai, kurioje šventuoju buvo paskelbtas
galbūt pats žymiausias XX amžiaus ispanas. Ch.Eskriva gimė 1902
m. sausio 9 d. Jis sunkiai sirgo, vos nenumirė, ir laimingi tėvai
laikė jį kūdikiu, tarsi sugrįžusiu iš kito pasaulio, todėl priklausančiu
ne tik jiems, bet pirmiausia Dievui. Tačiau kai sulaukęs penkiolikos
metų Chosėmarija nusprendė tapti dvasininku, tėvas tai priėmė
labai skausmingai.
Šiandien, praėjus šimtui metų nuo Ch.Eskrivos gimimo, dėl jo sukurtos
organizacijos, kuri pavadinta Opus Dei (Dievo darbas), vyksta
karštos diskusijos, ir Ch.Eskrivos kanonizacija jas tik paaštrino.
Kokia tų ginčų priežastis?
A.Havardas: Organizacija, kuri užsiima tik dvasiniais
reikalais, paprastai mažai domina pasaulietines žiniasklaidos
priemones. Joms reikalinga istorija, kurią galima būtų papasakoti
publikai, ir konfliktinė situacija - istorijos pagrindas. Didžioji
dauguma Opus Dei narių ir jų darbai neduoda nė mažiausio preteksto
istorijai, kuri galėtų sudominti žiniasklaidą, ir apie juos
rašo mažai. O daugelis Opus Dei kritikų, atvirai kalbant, yra
tie patys žmonės, kurie rodo priešiškumą Popiežiui ir atmeta mūsų
Bažnyčios mokymą. Tačiau būna ir nesusipratimų, kurie lengvai
paaiškinami. Yra žmonių, kurie nenori suprasti, kad Opus Dei
nariai yra laisvi savo profesiniame, visuomeniniame ir šeimos
gyvenime. Yra taip pat žmonių, kurie nemato skirtumo tarp slaptumo
ir teisės į privatų gyvenimą. Be to, yra žmonių, kurie nesupranta,
kad Opus Dei nariai, nors ir labai myli vienuolystę, tačiau
patys yra ne vienuoliai, bet pasauliečiai, pasirinkę visiškai
kitą gyvenimo kelią. Tai žmonės, kurie nesiekia elgtis kaip vienuoliai
savo asmeniniame ir visuomeniniame gyvenime.
J.Krotovas: Žinoma, Ch.Eskrivos kanonizacija
- tai ne Opus Dei, kaip idealios krikščioniškos organizacijos,
kanonizacija. Šventaisiais skelbia ne organizacijas, bet asmenybes.
1917 metų žiemą Ch.Eskrivos tėviškėje, Aragono srityje, iškrito
Ispanijos sąlygoms neįprastai gausus sniegas. Temperatūra nukrito
net iki 16 laipsnių šalčio. Ir štai kartą, rytą bevaikščiodamas
gatvėmis, Ch.Eskriva sniege pamatė basų kojų pėdsakus. Buvo aišku,
kad čia praėjo vienuolis karmelitas, tačiau Ch.Eskrivą, kuriam
tuomet buvo penkiolika metų, pamatytas vaizdas labai sukrėtė.
Vėliau jis prisiminimuose rašė: Mane persmelkė mintis - jeigu
kiti pasirengę tokiai aukai dėl Dievo, tai nejaugi aš negaliu
nieko pasiūlyti dėl meilės Jam? Ir nuo to momento prasidėjo jo
atsivertimas stojant į dvasinį kelią. Tėvui tai buvo dar viena
tragedija, kadangi Cjosėmarija buvo šeimoje vienintelis vaikas.
Kas pratęs šeimos verslą? Tėvas jau buvo patyręs bankrotą ir sunkiai
dirbo, kad atstatytų kažkada žymios ir turtingos giminės gerovę.
Ir štai įvyko stebuklas: penkiasdešimtmečiam ispanui gimė dar
vienas berniukas, kurį pavadino Santjagu, - jaunesnysis Chosėmarijos
brolis.
Įdomu, jog kada vyksta ginčai dėl tų darbų, kuriems pasišventė
Ch.Eskriva, tai jo sukurtą organizaciją pirmiausia kaltina uždarumu.
Kiek teisingas įtarinėjimas, jog Opus Dei yra kažkoks totalitarinis
sąjūdis katalikybės viduje? Į šį klausimą atsako A.Zorinas, kuris
dalyvavo Opus Dei konferencijoje, skirtoje paminėti Ch.Eskrivos
gimimo 100-ąsias metines.
A.Zorinas: Aš nieko panašaus nepajutau, - visiškas
atvirumas vienas kitam, noras pirmiausia padėti žmogui, o paskui,
kai jis mato, jog ši pagalba efektyvi, ir pradeda užduoti klausimus,
iš kur ir kaip, tada jis pradeda skaityti Ch.Eskrivos knygas,
ima suprasti jo patarimus ir juos vykdyti. Konferencijoje, tarp
kitko, buvo skirtingi žmonės: ten buvo ir dailininkų, ir muzikų,
ir kitų įvairiausių profesijų žmonių. Su jais bendrauji atvirai
ir lengvai. Pagal jų liudijimus, Ch.Eskriva dabar daro įtaką jų
gyvenimams labai aiškiai. Konferencija, sutapusi su Ch.Eskrivos
gimimo diena, vyko Romoje, Vatikane, ir joje dalyvavo daug žmonių
iš įvairių šalių. Nors nepriklausydamas Opus Dei, aš dalyvavau
toje konferencijos dalyje, kuri buvo skirta kūrybos žmonėms -
dailininkams, rašytojams.
J.Krotovas: Ispanija, daugelio istorikų nuomone, turi panašių
bruožų su Rusija. Be to, XX amžiaus pradžioje Ispanija buvo apnuodyta
lengvai iš kolonijų gaunamu auksu, kuris tekėjo nuo XVI amžiaus,
kaip dabartinė Rusija - pajamomis iš naftos. Šalyje šis auksas
stiprino feodalinį supratimą apie žemdirbio, amatininko ar pirklio
darbo menkumą. Rusijoje nepalankus požiūris į darbą skatinamas
ir žmonių gyvenimo realaus socializmo sąlygomis patirtimi, kai
į raginimus darbuotis, sakomus iš viršaus, buvo žiūrima kaip
į dviveidiškumą. Tarp kitko, dvasiniame Ch.Eskrivos kelyje kaip
tik darbas buvo pirmoje vietoje. Atvykęs į Madridą, jis veikė
pačiuose neturtingiausiuose proletarų kvartaluose, kuriuos pėsčiomis
apeidavo skersai ir išilgai, ir savo mokymuose kvietė atkakliai
dirbti, sušventinti savo darbo vietą. Kuo buvo įkvėpti šie raginimai
ir kuo jie skyrėsi nuo kitų mokymų, kuriais proletarai buvo kviečiami
žinoti savo vietą ir neprotestuoti?
A.Havardas: Kada 1957-aisiais vienas Opus Dei
narys buvo paskirtas Ispanijos vyriausybės prekybos ministru,
ir kažkas dėl to pasveikino tėvą Ch.Eskrivą, šis atsakė: Man
visiškai tas pats, ar jis ministras, ar gatvių šlavėjas, man svarbiausia,
kad jis savo darbe taptų šventas. Savo knygoje Ch.Eskriva rašė:
Krikščionis turi dėti visas pastangas, pirmiausia savo darbuose,
kad save ir savo artimuosius aprūpintų viskuo, kas būtina vertingam
krikščioniškam gyvenimui. Jeigu kuriuo nors momentu savo kailiu
pajuntate nepriteklių, neliūdėkite, neprotestuokite, bet stenkitės
išnaudoti visas galimybes, kad garbingai išeitumėte iš sudėtingos
padėties. Tas, kuris elgiasi kitaip - nusikalsta Dievui. Man
atrodo, kad krikščionis turi kovoti ne tik su savo skurdu, bet
padėti ir kitiems. Nuleisti rankas krikščioniui būtų negarbinga.
Ir skurdą, žinoma, reikia pakęsti, jeigu nėra kitos išeities.
Tada galima sakyti, kad skurdas tampa sielos sušventinimo, gyvenimo
sušventinimo priemone. Tą patį galima pasakyti apie ligos kentėjimus.
Kada 1932-aisiais jauna ispanė Marijaignasija Skovar įstojo į
Opus Dei, ji sunkiai sirgo džiova. Ch.Eskriva paaiškino, kad
jos liga buvo darbas, jos sušventinimo įrankis, ypatingas būdas
atlikti Dievo darbą žemėje. Marijaignasija mirė po trijų mėnesių.
Tarp Ch.Eskrivos pasekėjų yra turtingų ir vargšų, sveikų ir ligonių,
universitetų profesorių, darbininkų, namų šeimininkių, bedarbių,
kuriems svarbiausia sušventinti tas sąlygas, kurios tam duotos.
O dėl bedarbių, tai jie yra sušventinami darbo paieškos metu,
jeigu tai jie daro profesionaliai, tai yra dėdami visas pastangas.
J.Krotovas: 1928 m. spalio 2 d., kada Katalikų
Bažnyčioje švenčiama Angelų sargų šventė, Ch.Eskriva, kaip jis
pats prisipažino, patyrė apreiškimą. Dievas panorėjo, kad atsirastų
Opus Dei, tai yra telkimas krikščionių, pasirengusių su džiaugsmu
aukotis dėl kitų ir suprantančių, jog visi žemiškieji žmonijos
keliai tampa dieviški, kada jais eina tokių nuostatų žmonės,
- rašė Ch.Eskriva. Jis taip kalbėjo apie bet kokį dorą ir sąžiningą
darbą, apie kiekvieną žemišką užsiėmimą. Nuo to laiko Ch.Eskriva
pradėjo kreiptis į pasauliečius, organizuoti grupes, skatinti
jas į pamaldumą ir šventumą.
Ch.Eskrivos darbo reikšmės akcentavime labai aiškiai matyti svarbiausios
tos epochos problemos - socialinė ir revoliucijos. Jau trečiajame
dešimtmetyje visame Iberijos pusiasalyje (Ispanijoje ir Portugalijoje)
tapo aišku: pagrindinis Bažnyčios priešas - marksizmas. Daugelis
Bažnyčios žmonių čia aktyviai stengėsi išstumti socialistus, marksistus
iš visuomeninio ir politinio gyvenimo. Ch.Eskriva prie tokių entuziastų
nepriklausė ir prie šios socialinės problemos ėjo iš kitos pusės.
Kaip jo pozicija darbo atžvilgiu skiriasi nuo marksistinės?
A.Havardas: Tėvo Ch.Eskrivos nuomone, kiekvienas
sąžiningas darbas - tai specifinė priemonė šventumui siekti. Be
kruopštaus darbo tiesiog neįmanoma sušventinti pasaulį, neįmanoma
įvykdyti Dievo planą. Ch.Eskriva buvo įsitikinęs, kad profesinis
pašaukimas yra esminis krikščioniškosios būties elementas. Jėzus,
Juozapas, Marija, apaštalai, pirmieji krikščionys - visi jie dirbo,
ir dirbo labai gerai. Negalima būti tikruoju krikščionimi ir kartu
blogu darbuotoju. Koks mano reikalas, - kalbėjo Ch.Eskriva, -
kad tas batsiuvys laikomas geru krikščionimi, juk jis blogai taiso
batus. Šventam darbui reikia ne tik profesinės kompetencijos,
bet ir siekio darbo metu būti Dievo artumoje, Jam tarnauti ir
tarnauti visiems žmonėms - visai visuomenei. Ch.Eskriva svarsto:
Koks darbas svarbesnis - bankininko ar šiukšlių vežiko? Tai toks
darbas, kuriame daugiau Dievo meilės. Ch.Eskriva žiūri į darbą
ne iš marksistinių ar liberalių pozicijų, jam darbas ne prekė
ir ne stiprybė. Svarbiausia darbe - žmogus, kuris dirba kaip asmenybė.
Štai kodėl darbas gali tapti krikščioniui malda ir keliu į šventumą.
Ch.Eskriva kalba apie tai, kad paslaptis, Dievo darbas - ne pačioje
veikloje, bet maldoje, todėl mes ir paverčiame darbą malda. Jam
svarbiausia ne reikalai, kuriuos jis atlieka, bet nuolatinis bendravimas
su Dievu. Darbo sušventinimas yra svarbiausia teisingumo sąlyga
visuomenės pažangoje. Kažkada sprendžiamuoju gamybos faktoriumi
buvo žemė, o vėliau - kapitalas. Šiandien svarbiausiu faktoriumi
tampa pats žmogus, jo gebėjimas gyventi solidarume, suvokti ir
patenkinti kito poreikius. Čia, man atrodo, rusiškam dvasiniam
patyrimui atsiveria ypatingos perspektyvos.
J.Krotovas: Tarp pirmųjų Ch.Eskrivos bendražygių
buvo visai ne darbininkai, bet istorikas, architektas, matematikas,
chemikas, biologas, du inžinieriai. Pirmosios Opus Dei organizacijos
struktūros - būtent studentų bendrabučiai. Paskui atsirado koledžai,
universitetai, darbininkų profesinio rengimo centrai, žemės ūkio
mokyklos. Ir čia akivaizdžiai matosi realizacija to idealo, kurio
siekė daugelis toje epochoje - solidarumo idealo.
Bet grįžkime prie Rusijos ir Ispanijos istorijos paralelių. 1935-1937
metai. Rusijoje žudoma tūkstančiai dvasininkų, taip pat tūkstančiai
dvasininkų nužudomi ir Ispanijoje, tuo metu vykusiame pilietiniame
kare. Vien 1936-ųjų vasarą Chosėmarijos gimtajame mieste Barbastre
buvo nužudyti 837 katalikai, tarp jų vienas vyskupas, 115 kunigų
ir penki vienuoliai. Bet jeigu Rusijoje po viso to įsiviešpatavo
socializmas, ir, kaip teigė valdančiosios institucijos, jis buvo
galutinai pastatytas. Ispanijoje nugalėjo kontrrevoliucija -
istoriją pavyko pasukti kita linkme. Ir, nepaisant to, ši pergalė
krikščionims tapo sunkiu išbandymu. 1936 metais, kai Ispanijoje
prasidėjo pilietinis karas, Ch.Eskriva, kurio ieškojo revoliucionieriai,
norėdami jį nužudyti, prieglobstį rado vienos Lotynų Amerikos
šalies ambasadoje Madride. Vėliau jam pavyko pabėgti ir į Madridą
sugrįžo kartu su frankistais 1939 metais. Bet viskas nebuvo taip
paprasta: Ch.Eskriva, jau F.Frankui valdant, buvo atiduotas tribunolui,
o 1946 metais paliko Ispaniją ir visam laikui apsigyveno Romoje.
Kodėl katalikų dvasininkas ir jo įkurta organizacija atsidūrė
konflikte su F.Franko režimu, kuris save laikė ultrakatalikišku?
Kaipgi Ch.Eskriva apibrėžė krikščionio vietą totalitarinėje visuomenėje?
A.Havardas: Ch.Eskriva karštai gynė savo vaikų
nuomonių laisvę politiniais klausimais. Ir daugeliui buvo aišku,
kodėl jis nepasisakė F.Franko naudai. Falanga (F.Franko vadovaujamas
politinis sąjūdis, kuris Ispaniją valdė nuo 1939 iki 1977 metų)
ėmė jo neapkęsti. Po pilietinio karo Ch.Eskriva buvo apkaltintas
specialaus tribunolo, kuris tyrė komunistų ir masonų bylas, nes
Opus Dei buvo pavadinta masonybės judėjiška šaka. Tačiau pripažinus,
jog Opus Dei nariai yra darbštūs katalikai, dorai gyvena, tribunolo
pirmininkas nurodė nutraukti bylą. Jis sakė: Jeigu jie iš tikrųjų
dorai gyvena, vadinasi, nėra masonai. Aš nesu sutikęs dorų masonų.
Tačiau Falangos represijos prieš Opus Dei nesiliovė iki pat
F.Franko mirties.
1966 metais Ch.Eskriva parašė Falangos vadovui labai įdomų laišką.
Ten taip sakoma: Gerbiamas drauge, mus pasiekė žinios apie tą
kampaniją prieš Opus Dei, kuri taip neteisingai vedama Falangai
pavaldžioje spaudoje. Aš dar kartą kartoju, jog kiekvienas Opus
Dei narys yra asmeniškai absoliučiai laisvas, tarsi jis ir nepriklausytų
Opus Dei tuose pasaulietiniuose bei teologiniuose klausimuose,
kuriuos Bažnyčia palieka laisvam tikinčiųjų svarstymui. Todėl
neturi prasmės pabrėžti konkretaus žmogaus priklausomybę Opus
Dei, kai kalbama apie politinius, profesinius, socialinius ir
kitus klausimus, kaip kad nebūtų išmintinga, aptariant Jūsų prakilnybės
viešąją veiklą, minėti jūsų žmoną, vaikus ir kitus šeimos narius.
Tuo jūs tik įžeisite Dievą, sumaišydamas dvasinius ir pasaulietinius
dalykus, kada visiškai akivaizdu, jog Opus Dei vadovai negali
apriboti asmeninės laisvės įstatymų organizacijos nariams, kurie
niekada neslepia, kad kiekvienas atsakingas už savo poelgius.
Nuomonių pliuralizmas tarp Opus Dei narių yra ir bus viena svarbiausių
jų laisvės apraiškų, įrodymu krikščioniškosios dvasios, kuri moko
gerbti kitą nuomonę. Vardan sąžiningumo ir teisingumo prašau jūsų
nenurodyti į Opus Dei ginčijant ar palaikant kokio nors piliečio
nuomonę ar veiksmus. Mūsų šeima nesikiša ir negali kištis į politiką
ir kitus žemiškuosius reikalus, nes jos tikslai yra išimtinai
dvasiniai.
Apie F.Franką galima pasakyti, kad jis neturėjo ideologijos, nepersekiojo
žydų, jis netgi atsisakė įsileisti vokiečių kariuomenę į Ispaniją
per Antrąjį pasaulinį karą. Galima sakyti, kad F.Frankas buvo
krikščionis, kaip buvo krikščionimis Rusijos carai Aleksandras
III ir Nikolajus II. Jis turėjo silpną laisvės pojūtį ir, atrodo,
per ilgai užsibuvo valdžioje, kada jau nebuvo toks reikalingas.
Žinoma, tai mano asmeninė nuomonė. Natūralu, kad tarp Opus Dei
narių buvo ir šalininkų, ir frankizmo priešininkų. Kada vienas
Opus Dei narių tapo Ispanijos vyriausybės ministru, kitą persekiojo
dėl antifrankistinio laikraščio įkūrimo, ir jis turėjo bėgti į
Italiją. Kada aš kartais skaitau laikraščiuose, kad Ch.Eskriva
neva buvo susijęs su frankizmu, su Falanga, aš visada prisimenu
Tertulijono žodžius: Žmogus nustoja neapkęsti, kai jis nustoja
būti nemokša.
J.Krotovas: 1946 m. lapkričio 8 d. Ch.Eskriva
iš Madrido persikėlė į Romą ir joje gyveno iki savo mirties, 1975
m. birželio 27 d. Čia popiežius Pijus XII patvirtino Opus Dei
įstatus. Tai įvyko 1950 m. birželio 16 d. Buvusioje Vengrijos
ambasadoje prie Šventojo Sosto įsikūrė pirmoji Opus Dei būstinė.
Vis naujų žmonių įtraukimas į šią organizaciją, kaip pabrėžė Ch.Eskriva,
buvo jam laisvės patyrimas. Kodėl? Kaip pavyko suvienyti vienoje
struktūroje skirtingų - socialinės, santuokinės, intelektualinės
- padėčių, skirtingų politinių pažiūrų žmones?
A.Zorinas: Ch.Eskriva kalbėjo apie laisvę, kaip
pagrindinį krikščionybės faktorių. Jis visiškai nevertė eiti vienu
kuriuo nors keliu. Jis priiminėjo grupeles savo šalininkų, ir
jie rinkosi vien tam, kad sektų aiškiai nubrėžtu šventumo keliu,
bet kasdieniuose pasaulietiniuose reikaluose visi Opus Dei nariai
buvo laisvi - kiekvienas per gyvenimą eina savuoju keliu. Opus
Dei narių interesai gali būti skirtingi, netgi prieštaringi.
Taigi laisvė yra absoliučiai laisva, čia nėra jokios prievartos.
Tačiau mums tą sunku suprasti, nes pas mus, Rusijoje, vyksta politinių
pažiūrų tarpusavio kova.
J.Krotovas: Totalitarinėje Rusijoje daugeliui
krikščionių, kurie galvojo apie savo, kaip politinių būtybių,
anot Aristotelio, pašaukimą, buvo akivaizdu, kad reikia rinktis
tarp dviejų kraštutinumų - visiško apolitiškumo ir perdėtos politizacijos.
Kaip rasti aukso vidurį tarp šitų kraštutinumų? Ši problema
pakankamai paprastai buvo sprendžiama ateistinėje valstybėje,
kuri nuo savęs atstūmė krikščionis, suvarydama juos į getą. Krikščioniškoje
Ispanijoje šis totalitarizmo klausimas buvo aštresnis. Todėl,
kad dažnai kalbama apie tai, jog tuomet dažnai buvo raginama užsiimti
politika, būtent falangistinės krypties. Kiek turėtum likti nuošalyje,
ar tavo apolitiškumas netaps išdavyste tų žmonių, kurie dabar
kalinami lageriuose, kalėjimuose, kurie patiria represijas? Tai
buvo ir rusiškoji, sovietinė problema. Kaip sprendė šią apolitiškumo
ir politizacijos problemą Ch.Eskriva?
A.Zorinas: Jeigu žmogus atranda save šiame gyvenime,
tai jam nebaisus joks kraštutinumas ir į jį niekada nenukryps.
Žmogus suvokia nieko bendro neturintis su bet kokio pobūdžio ekstremizmu.
Jam pakanka to, kad su juo yra Dievas, šeima, darbas, ir jam nereikia
kovoti kokiuose nors (kraštutinės ideologijos) frontuose. Ch.Eskriva
buvo ir kai kurių energingų metodų šalininkas. Jis, žinoma, neragino
imtis ginklo, nors simpatizavo tiems sąjūdžiams, kurie su ginklu
rankose kovojo Ispanijoje, gindami Bažnyčią. Aš manau, kad pagal
temperamentą jis buvo būtent toks. Bet kada žmogus tvirtai suvokia
savo padėtį, savo prigimtį ir pašaukimą, jis yra teisingame kelyje.
Jis gali padėti tiems nelaimingiesiems, kuriuos valstybė išsiunčia
į tikrą mirtį. Tai gali būti kokia nors reali, konkreti gyvenimiška
pagalba. Bet gali būti ir malda, ne mažiau stipri nei kokia nors
konkreti parama.
A.Havardas: Opus Dei nariai gali užsiimti politika,
kaip ir kiekviena sąžininga veikla. Kaip visi sąžiningi piliečiai,
Opus Dei nariai ypač suinteresuoti visuomenės gerove ir klestėjimu
nors didžioji dauguma jų profesionaliai politika neužsiima. Betgi
tie, kurie pasišventė politiniam darbui, niekada nėra visuomeniniai
Opus Dei atstovai. Jie veikia kaip laisvi ir atsakingi piliečiai,
pagal savo asmeninius įsitikinimus. Opus Dei visiškai nesuinteresuota
savo narių politine veikla ir už juos visiškai neatsako. Ch.Eskriva
- didysis laisvės skelbėjas, ir todėl negalėjo nebūti palankus
tikrajai demokratijai. Asmeninė laisvė ir asmeninė atsakomybė
- tai pagrindiniai jo mokymo elementai. Ch.Eskriva nepakentė tironijos
ir netgi nustatė, kad visi sprendimai Opus Dei būtų priimami
kolegialiai.
J.Krotovas: Ir Ch.Eskrivos kanonizacija primena
apie tai, kad šiame pasaulyje dar milijonai žmonių, ir ne pačių
kvailiausių, ne pačių neturtingiausių, ne pačių nuodėmingiausių,
seka Kristaus pėdomis su solidarumo jausmu, su darbo sušventinimo
jausmu, pasirengę aukoti save kitiems ir niekada neaukoti kitų
dėl savo laimės.
Pagal Svoboda
© 2002"XXI amžius"