Problemą išsprendus laimėtojų
nebus
Šis teatrinis rudens sezonas
atmintin įstrigs dėl sinonimais tapusių dviejų sąvokų: kultūros
problemos ir Kauno dramos teatras. Priežastis šių metų spalio
18 dieną Kauno dramos teatro vadovo pasirašytas įsakymas dėl teatro
darbo organizavimo pakitimų.
Apie reakciją į savo sprendimą
ir pribrendusias problemas kalba teatro vadovas, kompozitorius
Vidmantas BARTULIS:
- Taip, atvirai šnekant, kažkokios
reakcijos tikrai tikėjausi, tik ne tokios vieningai nesupratingos.
Dabartinė situacija brendo nuo 1999 metų, kai buvo sumažintas
finansavimas, ir jis vis mažėja metai iš metų. Pagaliau džiaugsmingai
buvo pareikšta, kad kitais metais teatro biudžetas nemažės dotacija
kultūrai! Visi apsidžiaugė, bet... jau sumažinta tiek, kad daugiau
nebėra kur mažinti.
Viskas susiveda į vieną užburtą ratą: tokio repertuaro, kokio
norėtųsi, koks galėtų būti, - nėra, nes trūksta pinigų, o pinigų
nedaugėja, nes repertuaras yra toks, koks yra. Ir apskritai menų
ir kultūros, teatro meno padėtis yra liūdnoka. Nesakyčiau, kad
tai pačių menininkų krizė, bet bendra abejingumo problema. Pinigų
visada mažai, kad ir kiek jų būtų. Tai nėra vienintelis ir lemiamas
veiksnys. Bet, kita vertus, būtent tokia finansinė padėtis privertė
pasižiūrėti į realią padėtį: kas ką teatre veikia, kas ką daro,
ką mes turime, o jei nedaro ir neturime tai kodėl, ar tai jau
yra dėsninga? Kuriantys ir kūrybiški aktoriai dirba ir uždirba,
o jei nedirba dėl kažkokių priežasčių subjektyvių ar objektyvių,
tuo laiku turi gauti mažiau.
Akcentuoju: nė vienas aktorius neišmetamas iš teatro.
O čia jau kaip kas traktuoja: pusė etato, pusė krūvio daugiau
aktorių tai priima kaip išmetimą iš teatro. Jiems tas pusė etato
yra kaip ir nieko. Bet už nieką gauti pinigus norma. Čia galima
būtų apeliuoti ir į mediciną, pedagogiką ar žurnalistiką, bet
kažkodėl vieni yra liečiami, kiti jokiu būdu ne, kas man yra
nelabai suprantama. Tuo labiau kad tos pačios kastos aktorių yra
lygiai pusė neturinčių jokio etato. Jie dirba pagal autorines
sutartis ir nestovi nei prie teatro vartų, nei prie ministerijų
su plakatais, reikalaujančiais priimti juos etatiniais ir mokėti
pastovią mėnesio algą. Tai yra menininkai, kurie suvokia savo
statusą, - kad viskas priklauso tik nuo jų, ne nuo ministerijų,
ne nuo vadovų, ne nuo biudžetų, o tik nuo jų talento ir energijos,
nuo įstaigos ir sugebėjimų.
Nepaisant to, jokios kalbos apie atleidimą nebuvo. Galima būtų
kalbėti, būtų tam pagrindo. Bet kai pasvarstai humaniškai atleisti
10-15 metų teatre išdirbusį aktorių, kuris nesukūrė ypač reikšmingų
vaidmenų, bet yra įaugęs į kolektyvą, tai būtų neetiška. Bet kas
dabar aktoriams siūloma mintys ir visokios perspektyvos užsidirbti,
jiems negerai. Man tai nesuprantama: gauti 200 litų nieko nedarant
mažai arba tai traktuojama kaip išmetimas į gatvę (nors bedarbio
pašalpa yra gerokai mažesnė, kiek man žinoma). Pensininkams siūlomos
kūrybinės sutartys arba ketvirtis etato.
Ar tai vien Kauno dramos teatro bėdos?
Viena vertus, tai lyg ir teatro vidaus dalykas, bet jis jau išėjo
už mūsų teatro ribų, pratrūko, savotišku skandalu virto. Problema
tapo valstybinė: ką daryti su kultūra, su teatrais, reikia kažkokio
sprendimo, o tie sprendimai buvo metų metais vilkinami. Įstatymai
rengiami neparengiami, svarstomi, persvarstomi, perdarinėjami.
Aš nežinau priežasties, kodėl tas vyksta taip ilgai, bet tai rodo
valstybės požiūrį į kultūrą: jie palauks yra svarbesnių dalykų.
Aš įsitikinęs, kad visi reikalai yra svarbūs ir juos reikia spręsti.
Arba bent jau duoti teisę spręsti. Esame įvaryti į kampą su visu
praeities šleifu ir neaiškia ateitimi. Ir nieko nedaryti jau
yra nusikaltimas. Aš nesakau, kad mano sprendimas idealus, kad
kito sprendimo negali būti. Aš sakau: siūlykite kitokį sprendimą,
bet kol kas niekas nieko nesiūlo. Jei naujasis pasiūlymas bent
kiek išvestų iš šitos aklavietės
Visi aktorių gaunami siūlymai
suvedami į viena: atšaukti įsakymą ir palikti viską, kaip buvo.
Ką davė susitikimas su kultūros ministre R.Dovydėniene?
Visos aplinkybės buvo išsakytos dar iki susitikimo, nes ministeriją,
kaip teatro steigėją, mes turime informuoti apie savo žingsnius.
Susitikimas buvo daugiau rinkiminio politinio pobūdžio, - jį suorganizavo
Kauno miesto savivaldybės Kultūros ir švietimo komitetas, - ir
mažai naudingas teatrui. Konkrečių rezultatų po susitikimo sunku
laukti ir tikėtis, nors ministerija gali pasiūlyti kitus išeities
variantus, kuriuos numato kaip teatro steigėja. Mes juk einame
pareigas įgalioti steigėjo, nesame savarankiški. Yra daug dalykų,
kurie nuo manęs nepriklauso. Bet kokiu atveju kažkas keisis. Ar
įsakymas pradės veikti, ar ne jau nebebus, kaip buvo. Įsakymas
galioja, bet dar nepradėjo veikti, lapelių dar nedalijame. Bendru
sutarimu pristabdėme įsakymo vykdymą, bet šiaip jis galioja.
Kokios yra teatro kolektyvo nuotaikos?
Įtampa staiga neatsirado. Ji brendo. Visi žinojo, kad situacija
nekokia, kad vis tiek kažkada bandysime kažką daryti ir spręsti.
Todėl priekaištas: Kodėl taip staiga? neturi jokio pagrindo.
Mano klaida, kad nebuvo prieš tai diskutuota. Aš tiesiog mintyse
girdėjau ir mačiau tos diskusijos beprasmiškumą, visišką išeities
nebuvimą. Tai buvo padaryta per dvi dienas: surinkta taryba ir
paskelbtas sprendimas. Svarstant ūkiškai, įsakymas yra teisingas,
nes sutaupo 160 tūkst. litų per metus. Teatrui tai labai dideli
pinigai, nes per metus iš fondų mes tiek negauname, bet tai nėra
tie pinigai, kurių reikia iš tikrųjų.
Teatre mūsų santykiai yra ir artimi, ir administraciniai. Pagal
pareigas aš privalau administruoti šią įstaigą, jos lėšas ir kt.
Visgi aš suprantu, kaip visa tai skaudu žmonėms, žinau, kaip jie
visi gyvena. Mes visi esame draugai, ir aš galiu būti draugas,
neleisti nieko skriausti, bet egzistuoja visiškai realūs žemiški
dalykai, kuriuos reikia išgyventi, pasverti, pačiupinėti
Tada
santykiai įgauna visai kitą prasmę. Todėl geriau, kad teatro vadovas
būtų režisierius, nes jis turi teisę pasakyti: tu tą gali, to
negali, to esi vertas arba ne. Nelabai tikiu, kad viskas užsimirš.
Bet žinau, kad darbas gydo.
Bet juk vadovas visada blogas?
Taip, tai yra. Vieniems pasiseka dirbti ilgiau, kitiems trumpiau.
Bet šiuo atveju yra ne taip ir ne tai. Aš pradedu galvoti, kiek
tai yra prasminga, nesulaukiant aktorių supratimo ir paramos.
Aktorių argumentai neparemti nei savikritika, nei savianalize,
nei realiomis galimybėmis su realiais pasiūlymais. Tik kartojimas:
aš nekaltas, kad neturiu vaidmenų, darbo teatre, nėra režisierių
O juk jau eina dvylikti metai, kai daugumoje Lietuvos teatrų nėra
etatinių režisierių, visi jie yra samdomi, su jais sudaromos sutartys
spektakliams. Nors aš sutinku, kad ateinantis režisierius negali
taip gerai pažinti aktorių, jų talento, trupės atmosferos.
Repertuaru esu nepatenkintas, bet yra taip, kaip yra. Aš pripažįstu
savo klaidas, bet juk kiekvienas dirba taip, kaip išmano. Kviesti
režisierius keliems spektakliams pakankamai brangu. Mes raginame
aktorius režisuoti. Visi ketinimai yra apskaičiuoti, apskaičiuota
galima rizika sėkmės ar nesėkmės atveju ir tik tuomet pinigai
skiriami tam ar kitam pastatymui. Didelių pastatymų per metus
gali būti du (pagal esamus pinigus), o visa kita iš bėdos
Tiesa,
kad režisuojantys aktoriai niekuomet nebuvo išeitis.
Kas bus, jei susidariusi situacija įgaus juridinę eigą?
Teismas į tai pažiūrės visiškai formaliai. Dabar viskas yra švelniai
suapvalinta aktorių naudai, visi skaičiavimai jų naudai. Juridiniai
skaičiavimai parodytų, kad nė vienas aktorius neatidirba jam priklausančios
algos. Emocijomis ir meniniais kriterijais teismas nesivadovaus,
nes jie neįteisinti įstatymo.
Kuo, jūsų manymu, ši situacija baigsis?
Rinkos ekonomiką pajutome labai aštriai. Jokių laimėtojų nebus:
nei iš vienos pusės, nei iš kitos. Čia rimtesnės priežastys, kurias
paprasčiausiai reikia spręsti. O jeigu kas
Aš turiu savo užsiėmimą,
kurio iš manęs niekas neatims ir tikrai iš ministerijos algos
už tai negausiu ir nereikalausiu, nes neturiu teisės, tą aš realiai
suprantu.
Ačiū už pokalbį.
Situacija aktorių akimis
Aktorė Regina Laucytė: Ėjau Laisvės
alėja ir pamačiau lange lapuką su užrašu: Teatro vaistinė, kuri
142-ejus metus padėjo kauniečiams vaistais ir geru žodžiu, uždaroma,
nes naujieji Kauno turčiai negerbia nei miesto, nei istorijos.
Galima ir daugiau tokių vietų rasti: Metropolis, Tulpė, Pieno
baras
Ar nėra šitoje pačioje logiškoje sekoje ir Kauno dramos
teatras? Norisi, kad išliktų teatras, kad išliktų repertuarinis
teatras. Juk ateini į teatrą kaip į darbą, bet jauti, kad čia
yra kažkokia dvasia. Tai ne kasdienybė, žiūrovas eina kaip į šventę,
kaip į bažnyčią. Dauguma mūsų vyresniųjų aktorių mūsų dvasios
stiprybės šaltinis. Neturime teisės jų nenatūraliai prarasti.
Kauno dramos teatro sąjungos vietos skyriaus pirmininkas aktorius
Egidijus Stancikas: Bendrame susirinkime buvome supažindinti su
teatro vadovo pasirašytu įsakymu dėl darbo organizavimo pakitimų.
Mus informavo, kad dešimt aktorių iš viso etato pervedami į ketvirtį
etato, dešimt pervedami į pusę etato ir aštuoniolika aktorių paliekami
dirbti visu etatu. Tai buvo pliūpsnis iš giedro dangaus. Tiesa,
buvo liepos 5 d. įsakymas apie reorganizaciją, šiek tiek peržiūrėti
visi kiti padaliniai teatre, bet nė vieno padalinio taip skaudžiai
nepalietė, kaip aktorių.
Taip, mums gali replikuoti, kad tai nėra išvarymas į gatvę, bet
aktoriai jau dvylika metų yra savotiškoje netikrovėje, gąsdinami
būsimu Teatro įstatymu, kuris niekaip nesukuriamas, nes, mūsų
supratimu, pati Kultūros ministerija neturi teatrinės politikos.
Šiandien ministerijoje šalia ministrės R.Dovydėnienės nėra nė
vieno teatrą kuruojančio žmogaus, nė vieno tikro teatralo. Paskutinis
buvo aktorius R.Rimeikis, kurį kažkodėl atleido, bet tokių kvailysčių
teatro atžvilgiu nebuvo vykdoma ministerijos iniciatyva. Pinigų
trūko, bet jautėme pagarbą, o dabar prasidėjo kažkoks savotiškas,
bet akivaizdus ir atviras įžeidimas. Susirinkime sėdėjome keturias
valandas, sprendėme ir prašėme vadovo ieškoti variantų, bet liko
galioti teatro vadovo pasirašytas įsakymas, todėl kolektyvas išrinko
mus, septynis žmones, į ginčo sprendimo grupę. Mes konsultuojamės
su juristais, buvome susitikę su kultūros ministre.
Susitikime išgirdome daug rūsčių pedagoginių ministrės pamąstymų,
o gerb. R.Dovydėnienė turės nuotrauką su Kauno dramos aktoriais.
Mes jau esame tiek tų ministrų praėję, tiek su jais fotografavęsi,
kad jau nebekaupiame tų nuotraukų. Ir labai maža tikimybė, kad
ministrė, kuri atstovauja socialdemokratų partijai, vykdytų savo
rinkiminius pažadus, tai yra duotų žmonėms darbo. O ne atimtų
jį. Socialdemokratai atima iš žmonių socialines garantijas labai
keista! Ministrė pasakė: Na, ką aš galiu, aš tik pusantrų metų
čia esu. Atsiprašau, kuo mes kalti, kad ministrai keičiasi dar
ir dažniau? Ne tik teatras, kultūra, bet ir visa Lietuva yra kaip
našlaitė. Ieškom, kovojam, bandom, deginam savo nervus, sveikatą,
kad įrodytume, jog balta yra balta, o juoda juoda. Ministrė
mums bandė įrodyti atvirkščiai, kad juoda tai balta. Tikimės
iš Kultūros ministerijos kažkokio tolesnio bendradarbiavimo, konsultacijos.
Aktorė Inesa Paliulytė: Mano manymu, tai žmogaus teisių pažeidimas.
Aš pašiurpau, kai ministrė atsivertė savo užrašus ir sako: Juk
beveik visi jūs turite įsteigę viešas įstaigas, darote tą ir tą
Įsivaizduojate, jai pristatytos žinios, ką mes kur kitur darome,
kur einame, dalyvaujame. Konservatoriai mus kvietė važiuoti į
Seimą. Bet juk negali visko mesti, kai tik prieš valandą mums
apie tai pasako. Juk mes turime juridiškai pasikaustyti, juk nesame
tik emocionalūs kvailiai, kokius mus nori pamatyti ir pateikti
kitiems: išsiverks ir pavargs priešintis. Ne, nepavargsim, nes
ne už save kovojam, jau nebe apie mus kalbama, o apie visą Lietuvos
kultūrą, kuri yra pavainikio vietoje.
Susirinkime kalbėjome keturias valandas. Jokių išlygų: mes atleidžiami
todėl, kad sutaupytume šildymui. Kas bus toliau nežinia. Dar
1999 metais sakėme, kad reikia naujai formuoti repertuarą, bet
viskas liko taip pat. Pradėkime nuo jautriausių nuo aktorių.
Nėra sunkesnio darbo, kaip kurti vaidmenį, galiu tai leisti sau
pasakyti, nes dar daug ką šalia aktorystės esu išbandžiusi. Ne,
ne mistinė aktorių vienybė, mes tikrai vieningi ir tikrai susirinkime
verkėme
Todėl, kad aktorė Gražina Balandytė jau išėjo. Nejaugi
ir mes kaip japonai turime išvežti senus tėvus ir senelius į sniegynus,
kad patys galėtume išgyventi
O žiūrovas eitų, nes jis nori tos
Balandytės, tos Kazragytės, to Zelčiaus
O jaunos artistės? Jas
juk turi kažkas čia formuoti. Tik savo šaknimis besimaitindami,
patys užaugame.
Aktorė Virginija Kochanskytė: Jei mums prikišama, kad dauguma
mūsų dirba už teatro ribų, vadinasi, čia nėra organizuojamas teatras.
Nes artistas yra artistas, jame verda ta teatro energija. O jei
čia, teatre, ji neištransliuojama, nerealizuojama, vadinasi, čia
nėra teatro. Jei nėra žiūrovo, tai teatro vadovybė turi galvoti,
ką daryti, kad jis ateitų. Kam teatre reikalinga literatūrinė
dalis, jei ji neieško pjesių tiems, kurie čia dirba? Teatrui turi
vadovauti teatro žmogus, kuris negalėtų pamesti teatro, nes teatras
jo gyvenimas. O kaip pamesi savo gyvenimą?
Iš kurios pozicijos pasižiūrėtum, teatre matai tik vadovo, tai
yra vadybos problemą. Reikia naujai teatre vadovauti ir naujai
dirbti. Kaip mūsų teatras bankrutuoja? Pagal labai seną sovietinį
modelį
O aktorių vienybė ne mistinė, ji tikrų tikriausia. Dramos
teatras negali ir dainuoti, ir šokti už muzikinį, už baletą. Tai
vienkartiniai dalykai. Ko žiūrovas eina į dramą? Pažiūrėti artisto.
O mums buvo sakoma, kad problema dėl aktorių, nes jų daug ir jie
nori vaidinti, jiems reikia organizuoti darbą, todėl geriau, kad
jų nebūtų. Aktoriai gina teatrą, kuris yra juose, ne tik pastate.
O jei žuvis genda, tai tik nuo galvos visi tą žino.
Kauno dramos teatro tarybos pirmininkas, aktorius Robertas Vaidotas:
Čia jau saugumo metodai, kai žino, kas ką veikia už teatro sienų.
Gal dar pasakys, koks gerbėjas kokiai aktorei ką padovanojo
Jiems
neapsimoka, kad mes būtume trupė. Tai ir yra teatro reforma. Ir
nieko daug mes čia neprišnekėsime.
***
Kai straipsnis jau buvo parengtas
spaudai, Kauno dramos teatrą aplankė keli svečiai iš Seimo. Tai
Mokslo, kultūros ir švietimo komiteto nariai Dalia Teišerskytė,
Eduardas Kaniava, Jonas Jučas ir Jonas Korenka. Susitikimas truko
beveik pustrečios valandos, kurio reziume: Valstybinis Kauno dramos
teatras turi išlikti, mažinti trupę tokiu būdu neleistina. Seimo
narė D.Teišerskytė pažadėjo, kad bus pasiūlyta biudžeto pataisa,
kuri suteiktų galimybę iš Ūkio ministerijos leidybos lėšų paimti
porą milijonų litų ir skirti juos Kauno dramos teatrui.
Džiuljeta KULVIETIENĖ
Kaunas
© 2002"XXI amžius"