Amžinojo gyvenimo pradžia
yra žemėje
|
Gražvydas Paukštė |
Gražvydas Paukštė,
30 metų dirbantis inžinieriumi Miestų statybos projektavimo institute,
yra projektavęs daugelio objektų Vilniuje (Vyriausybės rūmų, Karolinos
viešbučio, Forumo rūmų dešiniajame Neries krante, Sodros pastato
Laisvės prospekte) vėdinimo ir oro kondicionavimo sistemas. Prieš
keliolika metų labai domėjosi džiazu, tačiau vėliau gilesnės prasmės
pradėjo ieškoti religijos filosofijoje. Dvylika pastarųjų metų
laisvalaikiu nuodugniai studijuoja patristiką ir Šventąjį Raštą.
Norėdamas geriau pažinti Šventąjį Raštą, yra sudaręs net Jono
evangelijos žodyną. Gražvydą Paukštę kalbina Elona Gubavičiūtė.
Tyrinėdamas visatą, žymus
mokslininkas John Eccles yra pastebėjęs, kad kuo labiau jis studijuoja
visatos architektūrines detales, tuo daugiau randa įrodymų, kad
visatos kilmė, jos struktūra veda prie tos pačios išvados - yra
Dievas. Vieni būtent taip ir galvoja, kad tikras mokslininkas
yra tas asmuo, kuris artėja prie Jo. Tačiau kiti teigia, kad Dievas
ir mokslas - visiškai nesuderinami dalykai. Jūs esate inžinierius
ir neabejotinai turite racionalų mąstymą. Kaip manote, ar mokslas
turi metafizinį aspektą?
Mokslininkai, tyrinėdami mikro- ir makrovisatą bei Žemę, geriau
už kitus mato jos harmoningumą, neišsemiamą dėsningumą ir, žinoma,
nuostabų grožį. Vieniems tai intelektualaus Visatos Kūrėjo veiklos
požymiai, kitiems - tai tik gamtos įvairovė. Atrandamus dėsnius
galima traktuoti ir kaip Dievo, ir kaip gamtos sukurtus. Jeigu
metafiziką suprasime kaip jutiminiu būdu (taip pat ir bet kuriais
šiandieniniais prietaisais) neapčiuopiamą tikrovę, tai požiūrio
į ją negali suformuoti tik moksliniais metodais patvirtinami faktai.
Moksliniais metodais gaunamus duomenis galima tik įvairiai interpretuoti,
priklausomi nuo to, pripažįstame ar ne veikiančią visatoje Dievo
visagalę jėgą bei veikiantį materialųjį nematomą dvasinį pasaulį
su jo dėsniais. Visatą pradėjusį Didįjį sprogimą galima traktuoti
ir kaip dieviškosios kūrybos, ir kaip visatos cikliškos pulsacijos
pasireiškimą. Ir abu požiūriai neturi nepaneigiamų argumentų.
Taip užtikrinama mūsų požiūrio pasirinkimo laisvė. Nei viena,
nei kita pusė negali priešingosios įsprausti į kampą nenuginčijamais
argumentais. Kiekviena pusė užsiima savo sritimi. Mokslas ieško
atsakymų į klausimą kaip, metafizikos atstovai (filosofai, teologai)
- į klausimą kodėl, ir jų tyrinėjimai vyksta skirtingose realybės
plokštumose. Todėl šiuo atveju mokslinių faktų interpretacijai
turi įtakos metafizinis, t.y. priklausantis nuo tikėjimo ar netikėjimo
Dievo buvimu požiūris (kalbant paprasčiau, nes tiek tikėjimas,
tiek netikėjimas turi daugelį atspalvių). Abu požiūriai netrukdo
sąžiningam mokslininko ar inžinieriaus darbui. Aišku ir tai, kad
iš dviejų, prieštaraujančių vienas kitam požiūrių tik vienas gali
būti teisingas.
Šiandieną mokslas turi nepaprastai dideles galimybes. Pasiekimai
kosmologijos, genų tyrinėjimų, informatikos srityse įspūdingi.
Tačiau kartu pradedama tikėti, jog visoms žmonijos problemoms
spręsti pakanka vien mokslo, o metafizinis požiūris nėra jau toks
būtinas. Tuo labiau kad tikrasis dvasingumas ir Dievas pasaulyje
išstumiami iš visuomenės gyvenimo. Kadangi tuštumos nebūna, jį
pakeičia piktosios dvasios dvasingumas, skirtas žmogui suvedžioti
ir apgauti. Dvasinis pasaulis lyg apgaubtas miglomis, lyg pridengtas
šydu nuo mūsų jutimų. Ir tose miglose šalia tikros Šviesos, To,
kuris yra pasaulio Šviesa, pilna klaidinančių šviesų.
Atsakymo į šį klausimą pabaigoje norėčiau paminėti problemą, kur
mokslas nepajėgus atsakyti, o atsakymą gali duoti tikėjimas. Daugelis
girdėjo apie Turino drobulę. Nepaisant įvairių laboratorinių tyrimų,
ir šiandien nežinome, kaip padarytas esantis joje atvaizdas. Nėra
ir tikrų hipotezių, nes nė vienos jų nepavyko pagrįsti.
Jeigu nėra moksliškai įrodomų faktų, tai nuo ko gali priklausyti
mūsų požiūrio pasirinkimas?
Pasirinkimas nėra racionalaus mąstymo pasekmė. Negalime logiškai
vertinti to, ko nežinome. Todėl tai daugiau širdies klausimas.
Gali būti įvairių šalutinių veiksnių, kaip aplinka ir auklėjimas,
tačiau turime galvoje turėti tai, kad Judas gyveno geriausioje,
kokioje įmanoma, aplinkoje, o nemaža piktų žmonių yra baigę katalikiškas
mokyklas ar net pasimokę seminarijose. Paklauskime vaikiną ar
merginą, kodėl jie pamilo tą, o ne kitą. Matysime, kad tai nebuvo
proto veiklos padarinys. Charakteringas yra liaudiškas apibrėžimas
- įkrito į širdį.
Protas gali duoti loginių konstrukcijų ir išvadų, tačiau mes žinome,
jog protas vykdo tai, ką įsako širdis. Krikščioniškas tikėjimas
moko, kad yra nematomas dvasinis pasaulis ir kad jis veikia mūsų
materialųjį. Šventajame Rašte daugybė tokio veikimo pavyzdžių.
Tiek Šv.Dvasios, tiek ir piktosios dvasios. Bet vieniems tai veikimo
pavyzdžiai, kitiems - tik liaudiškas folkloras.
Kalbėdamas apie požiūrį, turiu omenyje atskirų mokslo atradimų
ir gyvenimo dėsnių interpretaciją. O ji priklauso nuo žmogaus
tikėjimo. Svarbiausias, mano manymu, žmogui yra gyvenimo prasmės
samprata. Kokia plati įvairių filosofijos bei tikėjimų sritis,
tokia yra ir atsakymų į šį klausimą įvairovė. Negalėdami atsakyti,
dėl ko gyvename, negalėsime rasti atsakymo į klausimą kaip
gyventi. Nežinant galutinio punkto, negalima nusistatyti kelio.
Dievas sukūrė žmogų tam, kad jis būtų žmogumi, sukūrė pagal savo
atvaizdą ir panašumą. Išorinis atvaizdas mums jau duotas. Jis
daugiau ar mažiau kaip Jėzaus. O panašumą pavesta išsiugdyti patiems.
Taip ir pasakyta: Būkite tokie tobuli, kaip jūsų dangiškasis
Tėvas (Mt 5,48). Kaip tą daryti, taip pat pasakyta: Mylėk savo
Dievą
mylėk savo artimą (Mt 22,37.39). Konkretus ir nepaprastai
įvairus to įgyvendinimas priklauso nuo mūsų veiklos sferos, valios
ir pasiryžimo. Nuo mūsų nepriklauso, kur, kada ir kokioje šeimoje
gimsime. Tačiau ar būnant paprastu darbininku, ar prezidentu,
žmogaus požiūris visiškai priklauso tik nuo jo valingo apsisprendimo,
o jis yra priimamas širdimi.
Iš patirties žinome, jog valia gali būti gera ir bloga. Tikėjime
nėra neutralumo. Ir pasirinkimai yra tik du, apie kuriuos mums
sako Viešpats: Šaukiu dangų ir žemę liudyti
padėjau prieš tave
gyvenimą ir mirtį
rinkis gyvenimą (Įst 30,19). Tas pasirinkimas
Jėzaus dar patikslinamas: Niekas negali tarnauti dviem šeimininkams
(Mt 6,24). Tie šeimininkai - tai arba Dievas, arba piktoji dvasia.
Dievo duotas pasirinkimas - viskas arba nieko.
Kaip be tėvo nebūna sūnaus, taip be Dievo nėra ir žmogaus. Rojuje
uždraustas vaisius buvo tik vienas iš tūkstančių, ir žmogus galėjo
be jo apsieiti. Tačiau pasirinkimas buvo paklusti Dievui ar ne.
Taip ir pasaulyje. Be visų nuodingų vaisių galime gyventi - tai
sveikiau ir sielai, ir kūnui. O kaip renkamės? Ar ne taip, kaip
sakoma viename priežodyje: Dievas yra, bet aš Juo nepasitikiu.
Pagaliau tai pasirinkimas, ką mylėti. Dievą mylime už tai, kad
Jis geras. Nors tą gerumą reikia pamatyti: Išbandykite ir patirkite
patys, koks geras yra Viešpats (Ps 34,9). Gerai pasakyta - patys.
Tikėjimas ir yra meilė bei atsakomybė Dievui už suteiktą gyvybę
šioje žemėje ir būsimą amžinąjį gyvenimą. Žmogus gali turėti daug
meilių. Tačiau, kaip sako Origenas, mūsų meilė turi būti sutvarkyta
taip, kad pirmoje vietoje nemylėtume to, ką turime mylėti ketvirtoje
ar penktoje. Dievas nesitenkins antrąja vieta mūsų širdyje. Pasirinkimas
turi būti tvirtas ir galutinis. Gal dėl to jis dažnai būna atidėliojamas.
Pavyzdžiu gali būti Cezario kariai, atvykę užkariauti anglosaksų
genčių. Tūkstančiai anglosaksų, susirinkusių ant aplinkinių kalvų
ginti tėvynės, stebėjo išlipančius iš laivų karius. Kaip manote,
ką pirmiausia padarė romėnai? (pagal B.Greimą Ramybė su Dievu,
p.130).
Gana dažnai kyla klausimas, kad gal tikintiesiems Dievas
turėtų daugiau padėti?
Atsakymas ir paprastas, ir ne. Apie tai, kad Dievas padeda Jį
mylintiesiems, sakoma daugelyje Šventojo Rašto vietų. Ir gyvenime
tai pasitvirtina. Tačiau dažniausiai mes to nematome, nes Dievo
dovanos iš šalies yra mažai pastebimos, jos tik jaučiamos. Ar
mes galime matyti, jeigu kuris iš mūsų gauna išminties ar ramybės
dovanų? Tiesiog matome, kad žmogus išmintingas ar ramus. Ir tai
galime priskirti genams, išsilavinimui, auklėjimui. Dažniau pastebime,
kuomet žemės gėrybėmis, valdžia, populiarumu naudojasi tie, kurie
kartais ir bedieviškai elgiasi. Jeigu tikintiesiems būtų akivaizdžiai
padedama, tuomet dauguma būtų tikintieji. Dievo pagalba labai
subtili. Tai ne papirkinėjimo, bet meilės dovanos. Ką sužadėtinė
labiau vertina - gauto žiedo kainą ar sužadėtinį? Pagalbos atvejai
gali būti mūsų interpretuojami kaip natūraliai susiklosčiusių
įvykių seka, nes Dievas išnaudoja visus galimus veikimo būdus.
Jeigu širdis sako, kad tai mylimojo dovana, tai tuo metu taip
ir yra. Kartu turime nepamiršti, kad ir pas velnią yra savi stebuklai
(Kalvinas).
N.Berdiajevas sakė, kad nepakanka žmogui vykdyti Dievo
valią, reikia dar ir suvokti, kur ši Dievo valia glūdi. O Dievo
valia kaip tik ir yra ta, kad žmogus būtų laisvas. Užtat laisvės
teigimas ir yra Dievo valios vykdymas
Dievas reikalauja žmogaus
laisvės. Gal galėtumėte tai pakomentuoti?
Mes negalime vykdyti Dievo valios, kur ji glūdi. Išoriškai atrodė,
kad fariziejai vykdo Dievo valią. Nežinau, ar jie tikrai taip
galvojo, ar tik apsimetinėjo, tačiau Kristus sakė: Jūs darote
savojo tėvo darbus
Jūsų tėvas - velnias (Jn 8,41.44).
Kokia gi Dievo valia? Ji mums apreikšta paprastais žodžiais Dekaloge,
kuriame pasakyta, kas žmogui naudinga ir ko reikia vengti. Asmeniškai
Dievas mums neįsako, kad nevaržytų laisvos valios. Dieviškosios
valios vykdymas turi tris motyvacijas. Tai baimė, kuomet elgiamasi
dorai, bijant bausmės; užmokesčio siekis, kai už gerus darbus
laukiama atlygio, ir meilė, kada daroma tai, ko nori Tas, kurį
tu myli.
Kas yra laisvė? Laisvė yra tuomet, kai darai ką nori. Apie tai
aiškiai yra pasakęs šv.Augustinas: Mylėk Dievą ir daryk ką nori.
Mylėdami ne iš baimės ir ne dėl išskaičiavimo nedarome to, kas
nepatiktų mylimajam. Apaštalas Paulius sako, kad laisvė yra ten,
kur Viešpaties Dvasia. O kur nelaisvė? Apie tai pasakyta: Kiekvienas,
kas daro nuodėmę, yra nuodėmės vergas (Jn 8,34). Šios tiesos
žinojimas padaro mus laisvus. Laisvė, kaip ir laimė, yra žmogaus
širdyje. Galime gyventi rūmuose ir būti nelaimingi, galime sėdėti
kalėjime ir būti laisvi. Laisvas žmogus džiaugiasi žinodamas,
kad jo siela nepaprasta. Tačiau yra skirtumas tarp laisvės,
kurią siūlo pasaulis, ir tikrosios laisvės. Jų negalima net lyginti,
nes pirmoji yra tik blizgučiais papuošta vergovės forma. Na, kad
ir rūkymas, kuris reklamose dažnai vaizduojamas kaip laisvės pasireiškimas.
Trečdalis pasaulio gyventojų moka pinigus už savo sveikatos žalojimą.
Yra daug ir kitų, rimtesnių dalykų, kurių neminėsiu. Jeigu žmogaus
jėgos yra silpnos, reikia kreiptis pagalbos į galingesnę jėgą.
Krikščionys žino, kas ji - tai Jėzus Kristus. Jis gali ir iš tiesų
išvaduoja iš to blogio, kurio mes nuoširdžiai nenorime daryti.
Neretai žmonės, užuot domėjęsi Kristaus asmeniu ir mokslu,
nuolat prisimena tamsias dėmes krikščionių istorijoje, tuo pateisindami
savo nutolimą nuo Bažnyčios. Visi mes žinome, kad Bažnyčią slegia
praeityje vartota prievarta ir nepakanta. Tačiau krikščionybė
atnešė artimo meilę, gailestingumą, atjautą.
Nesiimsiu aiškinti ar ginti ankstesniųjų metų Bažnyčios veiksmų.
Yra žmonių, kurie tą daro profesionaliau. Priimu teiginį, jog
Bažnyčios istorijoje yra vadinamųjų tamsių dėmių. Tačiau aš bendrauju
su Bažnyčia šiandien, o ne prieš keletą šimtmečių. Net jeigu mes
nesvarstytume krikščionybės praeities gėrio ir blogio (daugelio
manymu, gėrio daugiau), tai ar protinga už buvusias praeities
kaltes, kurias mes priimame ir nuteisiame neišklausę kitos pusės,
nebendrauti su Bažnyčia šiandieną. Taip svarstant reikėtų nebendrauti
ir su visomis valstybėmis, nes kiekviena jų turėjo praeityje tamsių
puslapių. Taip pat turėtume nebendrauti ir su valdiškomis įstaigomis,
nes jose irgi ne šventieji dirba.
Kadangi Bažnyčią sudaro Kristus ir žmonės, jos žmogiškųjų narių
kalčių buvo, yra ir bus. Nėra pasaulyje žmogaus be nuodėmės. Todėl
vienų nuodėmingųjų argumentai prieš kitus yra daugiau panašūs
į preteksto paieškas. Kaip sakė vienas šventasis, Dievas kiekvienam
duoda pagrindą Jį mylėti, ir kiekvienas iš velnio gauna pretekstą
Jo nemėgti.
Natūralu, kad Bažnyčios tarnų nuodėmės mus piktina labiau negu
kitų organizacijų. Tačiau kaip mes galime sakyti mylį Kristų,
jeigu nepriimame Jo įkurtos organizacijos. Ką ji mums asmeniškai
blogo padarė? Ar galėjo kunigas įžeisti mūsų išdidumą, atsakyti
kažkokios paslaugos? Taip svarstant reikėtų boikotuoti visas valdiškas
įstaigas. Mes žiūrime, ką gali mums duoti Bažnyčia, bet negalvojame,
ką mes jai galime duoti. Daugelio pastangomis pastatyti bažnyčių
pastatai, pamaldoms laikyti įkurtas specialus luomas žmonių, tokių
kaip mes ir geresnių, visose bažnyčiose mokoma būti doriems, ir
tai mums nepatinka? Jeigu priimsime, kad, atsižvelgiant į laiko
juostas ir bažnyčių pasaulyje skaičių, ko gero, Žemėje nepaliaujamai
skamba šlovinanti giesmė Šventas, šventas Dievas, tai nenoro
įsiterpti į šį žmonių ir angelų chorą priežasties tikrai reikia
ieškoti giliai širdyje.
Ar meilė Dievui gali būti įgyvendinama be Bažnyčios? Manau, kad
ne. Fariziejai ir Šventojo Rašto aiškintojai nebuvo palankiai
nusiteikę Kristaus atžvilgiu, tačiau tai netrukdė Jam lankyti
šventyklą.
Ką žmogus pasirenka, tą ir turi. Tai dar vienas Dievo duotos žmogaus
pasirinkimo laisvės įrodymas. Vienas labiausiai įtikinamų Bažnyčios
tikrumo ir reikalingumo žmonėms įrodymų yra tai, jog visų bedieviškų
valdžių pirmieji žingsniai buvo Bažnyčios uždraudimas, tikinčiųjų
persekiojimas bei kunigų žudymas. Ką pasaulis be pagrindo persekioja
ar niekina - tai ir yra tikra.
Pastaruoju metu padažnėjo gamtos stichinių, įvairių kitokių
nelaimių, kuriose žūva daug žmonių. Kaip jūs galvojate, ar tai
žmogaus veiklos padarinys, ar dvasinio pasaulio poveikis mūsų
materialiajam?
Tokiems klausimams yra pagrindo. Daugelis ženklų rodo žmonijos
civilizacijos ligą: ekologinės katastrofos, nežabotas terorizmo
siautėjimas, jaunėjantis ir nuolat didėjantis nusikalstamumas,
tikslų siekimas bet kokia kaina asmeninėje, organizacijų bei valstybių
veikloje, AIDS ir narkomanijos plitimas, priešingų Šv.Dvasiai
judėjimų plitimas, krikščionybės silpnėjimas.
Vienoje Rusijos TV laidoje apie 2002 metų potvynius Vidurio Europoje
buvo pateikti apklausos telefonu duomenys šiuo klausimu: iš maždaug
2200 paskambinusiųjų 67 proc. teigė, jog tai - ženklas žmonėms.
Žmogus baudžiamas už jo atliekamus blogus darbus. Todėl pastarųjų
reiškinių dalis yra ir žmogaus veiklos padarinys, ir kartu Dievo
noras parodyti žmonėms nepasitenkinimą jų elgesiu. Mokslininkų
nustatytą pasaulinį klimato atšilimą iš dalies galime paaiškinti
žmogaus veikla, bet sunku rasti ryšį su ta veikla 2002 metų vasarą,
kada dalį Europos skandino liūtys, o netoliese esančias teritorijas
kankino sausra. Ar iš tiesų tai yra perspėjimas mums? Manau, kad
taip. Galime numanyti, kad ne vienas, valydamas po potvynių likusį
purvą, pagalvos ir apie moralinio purvo išvalymą.
Tai kaip pirmieji žmonijos civilizacijos ligos simptomai. Pasaulis
darosi vis labiau bedieviškas, destruktyvus, nemoralus. Atvirai
ir begėdiškai šaipomasi iš šventų dalykų. Tai ne tušti žodžiai.
Pakanka atidžiau stebėti paskutiniuosius įvykius per 20-30 metų,
pažiūrėti į valstybių priimamus įstatymus, paskaityti statistikos
duomenis. Pastaruosius dešimt metų domiuosi pasaulio pabaigos
klausimu ir tuo, kas apie tai pasakyta Šventajame Rašte.
Turiu pasakyti, jog dalį ten nurodytų ženklų galime pastebėti
jau dabar.
Ką jūs galvojate apie žmogaus kančią? F.Dostojevskis sakėsi
bijantis tik vieno dalyko - nebūti vertas savo kančios. Ar teisingas
kentėjimas yra vidinė pergalė?
Manau, kad nė vienam iš mūsų kryžius neduodamas nevertai ar be
reikalo, nes tuomet kiltų Dievo teisingumo klausimas. Mačiau žmonių,
kurių kryžiaus, manau, tikrai nebūčiau pajėgęs panešt. O jie jį
kantriai nešė. Kančia yra vienas rimčiausių mūsų tikėjimo išbandymų.
Lengva ir gera tikėti, kuomet viskas gerai. Tuomet ir aš geras,
ir Dievas geras, ir visi geri. Tačiau ateina išbandymo laikas
ir patikrina mūsų gerumą. Tas patikrinimas reikalingas ne Dievui,
žinančiam mus ir mūsų gyvenimo kelią dar iki sukūrimo (plg. Dar
prieš sukurdamas įsčiose, tave Aš pažinau, Jer 1,5), o mums,
kad žinotume, kokie esame tikrovėje. Mes nesistebime, jeigu žemėje
atliekamos kariūnų, sportininkų ar kitų specialybių žmonių pratybos,
parodančios, kas ko vertas. Išbandymo dydis yra pagal žmogaus
jėgas. Kada mes tikriname lazdos lankstumą, juk jos nelaužome.
Taip ir Dievas. Jis duoda išbandymus, kokius mes galime atlaikyti
nepalūždami, tačiau ne visi norime nepalūžti. Ir kartais išbandymai
gali tapti pretekstu nusigręžti nuo Dievo. Mačiau žmonių, užpykusių
ant Dievo dėl savo išvaizdos, kuri jiems atrodė nepakankamai graži,
užpykusių dėl to, kad prašė pagalbos egzaminui išlaikyti, ir jos
negavo. Kančia gali palaužti, jeigu įsileidžiame į širdį pyktį
dėl jos, o paskui atsiranda nusistatymas ir prieš Dievą.
Kančia yra kiekvienoje meilėje: kūno, kad ne viską gali, kiek
nori; sielos, kad ne viskas vyksta, kaip nori; dvasios, kad dar
nesi toks, koks norėtum būti. Meilė duoda jėgų atlaikyti kančią.
Ir ne tik Dievui. Žinome daug pavyzdžių, kai meilė tėvynei, šeimai,
artimui padėjo žmonėms didvyriškai atlaikyti kančios išbandymą.
Dievas nori, kad mes nebijotume pasaulio kunigaikščio, kurio vienas
gąsdinimų yra kančia: Ko turėčiau bijotis? (Ps 27,1). Pagal
kardinolą J.Ratcingerį, liga ar asmeninis skausmas gali ištirpinti
žmogaus pasitenkinimą savimi, dvasios bukumą ir padėti jam surasti
save. Susidūrimas su kančia yra tikroji žmogiškojo apsisprendimo
vieta. Galima atsakyti piktuoju ir pasilikti nuolatinėje bejėgiško
pykčio būsenoje. Tačiau gali mėginti paklusti svetimai galiai
ir, drąsiai jai atsidavęs, baimingai nesidairyti į save ir į mirtį.
Tam reikia nemažai: pasitikėti Tuo, kuris tau nori gero. Kančios
vengiantis žmogus išsižada gyvenimo, nes gyvenimas žemiškame kūne
nėra nuo jos apsaugotas. Todėl bėgimas nuo kančios yra bėgimas
nuo gyvenimo.
Kantriai iškentėtas skausmas atneša mums pasitenkinimą, jog ne
tik atlaikėme išbandymą, bet ir sustiprinome savo dvasią. Pažiūrėkime,
kiek sunkumų ir išbandymų pakelia besirengiantys sportininkai
ar kariai. Tik reikia atpažinti pelnytą kančią ir tą, kuri, kaip
Jobui, skirta bandymui ir priešui pažeminti. Apie tai šv.Augustinas
sako: Ne bausmė padaro kankiniu, o tiesa. Jeigu bausmė padarytų
kankiniu, visi kaliniai taptų kankiniais, visi pasmerktieji mirties
bausme gautų kankinio vainiką. Reikia skirti, dėl kokios priežasties
kas nors kenčia. Tegul niekas nesako: esu teisingas, nes kenčiu.
Kančios šalinimas sielos kaina negali būti teisingas. Jis atvedė
prie eutanazijos.
Sunkumuose prisiminkime: Nejaugi aš negersiu tos taurės, kurią
Tėvas man yra davęs?! (Jn 18,11), Viešpats davė, Viešpats atėmė
(Job 1,21). Visi vaistai kartūs, ir juos gerdami mes nepykstame
ant daktaro. Pats iškentęs bandymus, Kristus gali padėti tiems,
kurie yra bandomi (Žyd 2,18).
Jeigu Dievas žino mūsų gyvenimą iš anksto ir žino, kad
būsime nusidėjėliai, tai kodėl leidžia nusidėti? Ar gali žmogus
pasiteisinti, kad jis blogai elgiasi, nes jam taip lemta?
Tai aktualus predestinacijos (iš anksto nulemto likimo) ir laisvos
valios suderinamumo klausimas. Jį suprasti gali padėti pasakojimas
apie vieną žmogų, kuris paskolino pinigų kitam žinodamas, jog
šis laiku jų negrąžins. Taip ir įvyko. Pasirodo, jog, nepaisant
žinojimo, skolininkas elgėsi taip, kaip norėjo, t.y. jo laisva
valia nė kiek nebuvo suvaržyta.
Ar jūs pritariate Motinos Teresės žodžiams, kad sąžiningumas
ir nuoširdumas daro jus pažeidžiamus. Vis dėlto būkite sąžiningi
ir nuoširdūs!?
Paklauskime savęs, kodėl mes esame sąžiningi ir nuoširdūs. Tikriausiai
todėl, kad tai mums patinka. Gali būti, kad sąžiningumas ir nuoširdumas
mums patinka dėl to, kad žmonės mus labiau gerbtų arba su mumis
elgtųsi teisingiau. Seniai pastebėta, net yra priežodis, jog dažnai
už gera mokama blogu. Jeigu mes sąžiningi ir nuoširdūs dėl to,
jog mylime gėrį, tai darysime jį, nesvarbu, ar mus už tai girs,
ar peiks. Juk žmonės, mėgstantys blogus darbus, daro juos, nors
už tai būna griežtai baudžiami.
Ar gali kas pažeisti mūsų sąžiningumą ir nuoširdumą? Taip, jeigu
esame netvirti. Pažeidžiamumas parodo mums, kiek mes nuoširdūs
ir tikri būdami sąžiningi. Buvau sutikęs padorų ir sąžiningą žmogų,
gerai besielgiantį su kolegomis, kuris paklaustas, ar apiplėštų
banką, jeigu tam būtų galimybė, atsakė teigiamai.
Seniai yra pasakyta, jog atsilyginti geru už gera yra žmogiška,
geru už bloga - angeliška, o blogu už gera - velniška savybė.
Mūsų gyvenime galime rasti daug tokių pavyzdžių tiek žmonių, tiek
ir valstybių veikloje.
Ko palinkėtumėte krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės
laikraščiui XXI amžius?
Pirmiausia kartu su skaitytojais noriu pasidžiaugti, kad toks
laikraštis yra. Skaitau jį jau dešimt metų. Jo gyvavimas ir išlikimas,
nepaisant visų sunkumų, primena stebuklą. Atrodo, kad geras perspektyvas
turi XXI amžiaus priedas Horizontai, pateikiantys aktualias
nūdienos problemas, analitinius straipsnius, kokių mūsų spaudoje
reta. Palinkėti norėčiau teisingo ir tvirto pasirinkimo, už kurį
pasaulyje nieko geresnio nėra, nes tai amžinojo gyvenimo pradžia
žemėje, apie kurią gražiai pasakė kardinolas Vincentas Sladkevičius:
Dangaus negalima pradėti nuo dangaus, dangų mes turime pradėti
žemėje. Žemiškasis gyvenimas yra lyg įžanga į amžinąjį. Gyvenimas
žemėje duotas kaip bandomoji įžanga į amžinąjį gyvenimą. Jos žmogų
suformuoja, paruošia amžinajam gyvenimui. Jis nulemia Amžinybę.
Ir Kristus mus mokė, ne kaip danguje turėsime elgtis, bet kaip
čia, žemėje, gyventi (XXI amžius. 2000 04 22. P.9).
© 2002"XXI amžius"