Čia sueina šimtai kelių
|
Kauno autobusų stoties viršininkas Algirdas
Krivickas
Ričardo ŠAKNIO nuotrauka
|
Kauno tarpmiestinė autobusų
stotis vienas vadinamųjų keleivių transporto mazgų, iš kurių
ir per kuriuos driekiasi autobusų maršrutai ne vien po mūsų šalį,
bet ir į užsienio valstybes. Einant laikui, ši geografija plečiasi,
didėja keleivių poreikiai. Kautros uždarajai akcinei bendrovei
priklausančiai autobusų stočiai tenka vis didesnis krūvis, jos
vadovams, darbų organizatoriams reikia imtis įvairios iniciatyvos,
kad keleivių reikmės būtų kuo geriau tenkinamos. Beje, įdomu tai,
kad Kauno autobusų stotis nuo 1936 m. rugpjūčio 1 d. vis toje
pačioje vietoje Vytauto prospekte, netoli Traukinių stoties.
Išsamiau apie Kauno tarpmiestinę autobusų stotį, jos praeitį,
šią dieną ir ateities viziją XXI amžiaus korespondentui papasakojo
stoties viršininkas Algirdas Krivickas.
Kauno autobusų stotis
jau gyvuoja 66-erius metus. Tai ilgokas amžius, todėl būtinai
derėtų prisiminti jos istoriją
Kauno autobusų stotis gyvavo ir dar anksčiau, tik ji buvo kitoje
vietoje Senamiestyje, siauroje ir ankštoje D.Poškos gatvelėje.
Todėl buvo nutarta statyti naują didesnę, erdvesnę. Tai daryti
paskatino ir pasikeitusi užmiesčio autobusų priklausomybė. Iki
to laiko autobusų stotis tvarkė miestų savivaldybės, o apie 1935
metus tą funkciją perėmė Susisiekimo ministerijos Kelių valdyba.
Ji savo lėšomis ir pastatė Autobusų stotį Kaune, Vytauto prospekte.
Kadaise statytos stoties teritorija ir planas dabar iš esmės yra
tokie patys kaip tada. Jos mūrinis pastatas buvo dviejų aukštų:
pirmajame įrengta keleivių salė ir penkios kasos: trys nuolat
veikiančios ir dvi atsarginės- didesniam keleivių antplūdžiui
aptarnauti. Jau tuo metu iš vienos kasos telefonu buvo teikiama
informacija, čia buvo priimami ir išankstiniai užsakymai. Salėje
kabojo ne vien autobusų, bet ir keleivinių traukinių tvarkaraščiai.
Autobusų maršrutus tuomet vadindavo ruožais. Buvo du autobusų
tvarkaraščiai: viename surašyti ruožai iš Kauno, kitame provincijos.
Antrame aukšte buvo raštinė, viršininko kabinetas, butas, netoliese
bufetas, virtuvė, kur produktai (tais laikais!) buvo pakeliami
liftu.
Autobusų stoties teritorijoje buvo du keleivių peronai, kuriuose
tilpo 24 autobusai. Tuomet buvo nustatyti pagrindiniai ruožai.
Iš Kauno autobusai keliaudavo į Alytų, Marijampolę, Zarasus, Jurbarką,
Raseinius, Palangą, Šiaulius, Panevėžį, Aukštadvarį ir kitur.
Vėliau maršrutai plėtėsi, gausėjo keleivių srautai.
Kokią vietą tarpmiestinis autobusų transportas žmonių
gyvenime užima šiandien?
Labai svarbią. Nė traukiniu, juo labiau lėktuvu nenuvyksi į kokį
nors Lietuvos miestelį ar kaimą, o autobusu prašom. Neatsitiktinai
kasdien iš mūsų stoties išvyksta 400-500 autobusų, o šventinėmis
dienomis 500-600. Vidutiniškai kiekviename autobuse važiuoja
apie 10-20 keleivių. Paskaičiuokime
Panašiai yra ne vien mūsų
šalyje, bet ir užsienio valstybėse. Teko daug kur apsilankyti,
mačiau, kaip gražiai, netgi, sakyčiau, puošniai ten atrodo autobusų
stotys. Išdailintos, išblizgintos. Mūsų autobusų stotys atrodo
kukliai. Taip pat ir Kaune. Gal tik tualetas europietiško
lygio, ne gėda žmogui užeiti.
Bet, be abejo, esama ir gerų poslinkių?
Visų pirma tai nauji maršrutai į užsienio šalis. Aišku, tai ne
Autobusų stoties, o Kautros bendrovės vadovų nuopelnas, tačiau
aptarnauti į užsienį keliaujančius autobusus, prižiūrėti tvarką
mūsų pareiga, nemažas rūpestis. Iš Kauno autobusų stoties žmonės
keliauja į Paryžių, Vieną, Briuselį, Varšuvą, Gdanską, Hanoverį,
Londoną, Taliną, Berlyną, Kopenhagą, Krokuvą, kitus užsienio šalių
miestus. Tarptautiniai maršrutai vis labiau populiarėja, ypač
į bevizes valstybes.
Taip pat malonu, kad mūsų autobusų stotyse daugėja naujos kartos,
aukštos klasės, europietiško lygio autobusų. Jie kursuoja ne vien
į užsienį, bet ir po mūsų šalį. Tokie autobusai traukia dėmesį
tiek mūsų stotyje, tiek keliuose, o svarbiausia jais patogu
keliauti.
Be to, prieš kurį laiką kompiuterizavome bilietų kasų darbą
vėl žingsnis į pažangą.
Ne paslaptis, kad jūsų konkurentai nelegalai, kurie
savo paslaugas primygtinai siūlo keleiviams, juos sodina į mikroautobusus,
lengvuosius automobilius ir veža numatyta kryptimi. Ar kaip nors
kovojate su šiuo reiškiniu?
Be abejonės, taip. Vykdomi reidai pasitelkus VKTI, ekonominę policiją,
savivaldybės kontrolierius. Tačiau visų jų pavadinti nelegalais
negalima. Paprastai jie turi licencijas keleiviams vežti ir tai
netrukdomi daro. Nors naudojasi mūsų teritorijos prieigomis, mūsų
klientais. Kol kas įstatymai apeinami. Vienintelė išeitis koreguoti
įstatymą. Atrodo, kad ateityje tai bus daroma. Antra vertus, dažnai
tie pašaliniai vežėjai sukelia keleiviams kai kurių keblumų. Pavyzdžiui,
mūsų autobusas iš stoties išvyksta tiksliai nustatytu laiku, nepaisant,
kiek jame yra keleivių vienas ar dvidešimt. O anie vežėjai tol
neišvyksta, kol nesurenka pilno automobilio keleivių. Kartais
jų paieška, agitacija užtrunka gan ilgai, ir žmogus sugaišta daug
daugiau laiko, nei važiuotų tiksliai pagal grafiką mūsų autobusu.
Transporto priemonės dažnai netvarkingos, keleiviai vežami pažeidžiant
eismo taisykles, sukeliamas pavojus gyvybei, neleistini greičiai.
Kauno autobusų stotis žinoma kaip atsitiktinai užsukančiųjų
vieta.
Patikslinu buvo tokia vieta. Čia tikrai šeimininkaudavo čigonai
ir čigonės, įvairūs vagišiai. Žmogus bijodavo greta pasidėti lagaminą,
aplinkui šlaistydavosi girtuokliai. Dabar teritoriją prižiūri
saugos tarnybos Kurtina vyrai. Padėtis iš esmės pasikeitė. Ateikite
dažniau įsitikinsite.
Ties priemiestinių autobusų stotelėmis yra įrengtos stoginės
patogu pasislėpti nuo lietaus, sniego. O priešingoje pusėje,
kur sustoja tarpmiestinių maršrutų autobusai, tokio patogumo nėra.
Žmonės turi laukti autobusų lyjant ar kepinant saulei. Gal tai
smulkmena
Ne, tai ne smulkmena, mums tai rūpi. Stoginės būtinai reikia.
Tačiau statyti vien stoginę šiandien jau neverta. Reikia visos
Autobusų stoties rekonstrukcijos. Maždaug prieš dvidešimt metų
kai kurie kosmetiniai patvarkymai buvo padaryti, bet nuo to laiko
iš esmės daugiau nieko nedaryta. O gyvenimas reikalauja savo.
Būtina pertvarkyti centrinį pastatą. Reikia praplėsti pirmo aukšto
keleivių salę, kad žmonėms nereikėtų laipioti į antrą aukštą.
Kamputyje įsispraudusi tarptautinių maršrutų kasa. Žvelgiant į
ateitį, reikia praplėsti visos stoties teritoriją apie tai galvojama,
svarstoma seniai, bet vis atsimušama į įvairius formalumus, kitus
trukdžius. Dabar svarstomas naujas rekonstrukcijos planas. Jam
įgyvendinti prireiks kelių milijonų litų. Miesto savivaldybė greičiausiai
jų neduos. Kautros vadovybė ieško įvairių fondų paramos, gal
šiek tiek pati duos. Nors iš lėto, bet ledai juda.
Labai reikia plačios informacinės sistemos, kad, atėjęs į mūsų
autobusų stotį, žmogus galėtų sužinoti, kada išvyksta autobusas
iš bet kurios Lietuvos miesto, miestelio ar kaimelio stoties,
stotelės. Bet įrengti tokią sistemą ne mūsų jėgoms. Ji turi
veikti centralizuotai visoje šalyje, o tuo turėtų rūpintis ir
respublikinės žinybos. Tokia sistema kainuotų nepigiai.
Ačiū už pokalbį. Linkime geros kloties.
Kalbėjosi Benjaminas ŽULYS
© 2002"XXI amžius"