Geresnio gyvenimo troškulys
Artėjant Prezidento rinkimams
kažkaip liko užmiršti kartu vyksiantys savivaldybių rinkimai.
Iš šalies atrodytų, kad jie tėra simbolinis priedas prie pirmojo
šalies žmogaus rinkimų. Bet iš tikrųjų taip nėra. Kad ir kokios
būtų ribotų galių mūsų vietinės valdžios, vienos ar kitos politinės
jėgos pergalė nulems ir bendrąją Lietuvos politinę situaciją.
Kad ir ką sakytume apie savivaldybes, kaip tik rinkimai į jas
taps pirmąja repeticija prieš 2004 metų Seimo rinkimus. Pagal
tuos vietos valdžios rinkimus bus daromos ir prognozės ateičiai,
nužiūrimos kairiosios ar dešiniosios vienmandatės Seimo rinkimų
apygardos, projektuojami koaliciniai partiniai junginiai.
Iš tiesų rinkimų agitacija savivaldos lygiu kiek blankoka. Kai
kuriuose didesniuose miestuose savų partijų populiarumą bando
pakelti optimistiniai lyderių-kandidatų į Prezidento postą portretai.
Dažnai jų kompaniją papildo vietinių skyrių partiečiai. Tačiau
daugelis tų plakatų nuobodžiai panašūs tarpusavyje, kaip panašios
ir cukruotos partijų lyderių šypsenos. Apie kokią nors rimtesnę
regioninę programą savo miestui ar rajonui neverta nė kalbėti.
Pažadai čia būna dviejų rūšių: arba miglotai optimistiniai (kai
pretendentai į merus siūlo savuosius nerealius suklestėjimo projektus,
primenančius Naujųjų Vasiukų miražus), arba konkrečiai smulkmeniški
(kai žmonės suvokia savo savivaldybės finansinių galių ribotumą),
bet be tolesnės regiono plėtros vizijos.
Žinoma, geriau būti realistu. Bet juk taip norisi patrinti nors
ir neaukšto, bet sotaus valdininko kėdę. Todėl ir gimsta visokie
absurdiški projektai, vienus žavintys savo drąsa, kitus juokinantys
naivumu.
Savivaldybių rinkimai įdomūs dar ir tuo, kad naujoji valdžia,
gavusi rinkėjų pasitikėjimą gruodžio 22 dieną, dar kelis mėnesius
negalės valdyti, nes senųjų savivaldybių įgaliojimai baigsis tik
po kelių mėnesių. Todėl susidarys valdžios vakuumas, kai senieji
bus jau išeinantys, o naujieji dar nevaldantys. Išeinantiesiems
kils pagunda priimti daug įvairaus pobūdžio sprendimų, kuriuos
turės vykdyti nauji vadovai. Tokių nuogąstavimų pagrįstumą patvirtina
ir jau keliuose miestuose (Kaunas, Panevėžys) nuskambėję įtartini
didelių objektų privatizavimo atvejai. Visai tikėtina, kad šia
nedora prichvatizacija vieni bandys gerai pasipelnyti, kiti -
gal net ir išplauti ar legalizuoti nešvarius pinigus.
Nors savivaldos rinkimų rezultatai šalies mastu beveik nuspėjami
pagal rinkėjų partines simpatijas Seimo rinkimų prognozėse, jie
čia palyginimui netinka, nes kiekvienos partijos simpatijos bus
skaičiuojamos atskirai kiekvienoje iš 60 savivaldybių. Juk dar
niekam nepavyko užsitikrinti vienodo palankumo visuose šalies
regionuose. Čia gali būti vienodai nepopuliarūs tik smulkių partijėlių,
politinių "nulinukų", sąrašai.
Dar viena šių rinkimų keistenybe gali būti lyderių ir partijų
populiarumo neatitikimas. Prezidento rinkimų kampanijoje pirmaujantis
V.Adamkus nėra jokios partijos narys, o prieš penkerius metus
jį rėmę centristai oficialiai iškėlė kitą kandidatą į Lietuvos
Prezidentus. Tuo pat metu tarp partijų pirmaujantys socialdemokratai
turi gana blankoką kandidatą į Prezidento postą V.Andriukaitį,
kuriam daugelis žada vietą antrajame pretendentų dešimtuke. Vargu
ar jam padės ir desperatiška žurnalisto H.Vaitiekūno reklama "Lietuvos
ryto" televizijoje, pasitelkus į pagalbą latvių ekstrasensus.
Realiai vertinant politinių partijų galimybes dominuoti Lietuvos
savivaldoje, turime pripažinti didesnes kairiųjų jėgų galimybes.
Kaimiškuose rajonuose dažniausiai liūto dalį gauna šįkart moteriškai-valstietiškai
dvilyčiai R.Karbauskio-K.Prunskienės šalininkai. Nereikia nurašyti
ir A.Brazausko socialdemokratų partijos populiarumo. Per šią savivaldos
kadenciją daugelyje regionų į mero postus iškopė buvę pirmieji
tų rajonų partijos ir vykdomųjų komitetų sekretoriai ar panašaus
plauko socialdemokratai. Tokia situacija susidarė ir keliuose
miestuose - pavyzdžiui, Šiauliuose ir Kaune, kur LSDP atstovai
merų kėdes gavo tik dėl kitų partijų rietenų. Taip miestuose gali
atsitikti ir po šių rinkimų. Kartu įmanoma ir populistinių jėgų
sėkmė, ypač tuose regionuose, kur jie dar nevaldė. Juk žmonės
linkę eksperimentuoti ant savo kailio. Toli ieškoti pavyzdžių
nereikia - prisiminkime, kaip su merais prisieksperimentavo laikinosios
sostinės gyventojai.
Sunku nuspėti, ar šie savivaldos rinkimai atneš kokių ženklesnių
pokyčių. Lygiai taip pat sunku nuspėti, ar jie iš viso bus garbingi.
Jau aiškėja ir įvairaus sukčiavimo pavyzdžių. Štai Vilniaus rajone
netikėtai didelė rinkėjų dalis ėmė prašyti balsavimo paštu. Patikrinus
faktus, paaiškėjo, kad daug tokių prašymų rašyti viena ranka,
o vienas žioplas falsifikatorius moters lytį nurodė - "karvė".
Ponai, visai neskanu! Juk per dvylika metų buvo galima išmokti
nors valstybinės kalbos pagrindus. O tokie cirkai lenkų daugumos
gyvenamuose pietryčių Lietuvos rajonuose jau tapo liūdna tradicija.
Niekam nerūpi, kodėl Vilniaus rajone, kur lenkai sudaro apie 64
proc. gyventojų, Lietuvos lenkų rinkimų akcija (LLRA) nuolat gauna
80-90 proc. vietų savivaldybėje (paskutinį kartą 23 vietas iš
27). Kažkas čia ne taip, pasakytų paprastas, bet susipratęs Lietuvos
pilietis. Tačiau niekam tai nerūpi - kairiesiems lenkai ir rusai
yra Seimo ir Prezidento rinkimų balsų aruodai. Dešiniosios partijos
irgi tyli, nes neva Lenkija buvo... mūsų advokatė kelyje į NATO
ir ES. Tuo pat metu Vilniaus kraštas, pasak Vilnijos draugijos
pirmininko K.Garšvos, sėkmingai integruojasi į Lenkiją.
Pasitaiko ir rinkiminių improvizacijų. Kartais į kandidatus nori
patekti partinių sąrašų autsaideriai. Štai vieną Vilniaus rajoną
tirštai nugulė 21-ojo sąrašo 20-o nario personaliniai plakatai.
Kas jis, kuo nusipelnė, visai neaišku. To nepaaiškėja ir iš jo
plakato. Na, tiesiog geras (o gal pinigingas?) ponas, ir tiek.
Kitąkart į rankas pateko vieno Vilniaus krikščionio demokrato
personalinis lankstinukas, kur jis ne tik agituoja už save, bet
dar už tris savo draugus visai ne iš pirmojo sąrašo trejetuko...
Kodėl neagituojama už šio sąrašo lyderį, signatarą ir eksministrą?
Kaip vertinti tokias pavienių partiečių iniciatyvas? Kaip asmeninę
iniciatyvą, pinigų švaistymą ar kaip desperatišką bandymą prasisprausti
prie lovio? Ar naujos grupės (frakcijos) partijos užuomazgą?
Savivaldą daugelis įsivaizduoja kaip savotišką centrinės valdžios
satelitą. Tačiau neskubėkime daryti išvadų. Šių metų pabaiga ženkli
ir mūsų valstybės žingsniais į Europos Sąjungą. O tai yra didelio
ir atsakingo žaidimo pradžia. Tie, kurie sugebės pasinaudoti naujomis
galimybėmis, gali smarkiai išlošti. Kiti, nesupratę permainų krypties,
gali likti paskutiniai. Visai tikėtina, kad ateinantys metai gali
labai smarkiai pakeisti Lietuvos regioninę situaciją. Nekalbame
apie fantastiškus dipolio Kaunas-Vilnius (jame turėtų gyventi
1,5 milijono, taigi beveik pusė šalies gyventojų) ar panašaus
pobūdžio projektus. Tokie planai yra tolesnės ateities reikalas,
nors ir nėra atmestini. Tačiau žmonės, išsirinkę protingą valdžią
vietose (netgi ten, kur reikalai iki šiol klostėsi prastai), turi
realią galimybę pajusti permainas į gerąją pusę jau per keletą
ateinančių metų. Tik reikia balsuoti galva, o ne emocijomis.
Darius VILIMAS
Vilnius
© 2002"XXI amžius"