Poklių metas
Tikriausiai nedaug kas žino, kad
senovės prūsų mitologijoje buvo toks dievas Poklius - kitaip dar
vadinamas Pikulu. J.Bretkūnas savo Prūsijos istorijoje Poklių
apibūdina kaip požemio ir tamsos dievą, kiti istorikai, tarp jų
ir P.Ruigys savo lietuvių ir vokiečių kalbų žodyne, jį apibūdina
kaip pykčio, rūstybės ir nelaimės dievą. Pokliaus, kaip nelaimės
nešėjo, vardas atsispindėjo ir lietuvių pasakose. Juo buvo gąsdinami
vaikai: Ateis Poklius, ir bus blogai.
Po poros dienų visas legionas tokių poklių rengiasi ateiti tarnauti
Lietuvai. Bent jau taip sako ir reklamuojasi. Nors visiškai akivaizdu,
kad iš tos tarnystės visų pirma siekiama naudos sau, savo giminei
ir savanaudžiams klanams. Ir visai nesvarbu, kad skelbiasi gelbėtojais
ar vos ne mesijais. Ir Pokliaus vardas paminėtas visiškai neatsitiktinai.
Juk kai kurie mesijais besiskelbiantieji ir nežinantys net svarbiausių
Lietuvos istorijos datų (net ir naujausios), pavyzdžiui, kada
įvyko Žalgirio mūšis ar sudaryta Liublino unija, netgi kas yra
Lietuvos himno autorius, staiga prisiminė ir ėmė cituoti netgi
Diogeną ir Sokratą.
Štai, piliečiai, aš už Lietuvą, - pareiškė vienas kandidatas,
pasirengęs atsisakyti visų žemiškų gėrybių ir pasitenkinti duona
bei vandeniu tarsi koks Diogenas, kuris, kaip žinoma, gyveno statinėje.
Kitas save lygina Sokratui, kuriam žemiški turtai irgi nieko nereiškė.
Tačiau diogenų ir sokratų laikai jau seniai praėjo. Laikai pasikeitė,
netgi palyginti su sovietiniais, nepaisant to, kad daugiau tų,
šlovinusių šviesų komunizmo rytojų, kaip sėdėjo, taip ir tebesėdi
daugumoje valdžios institucijų. Daugelio jų pagrindinė savybė
- savanaudiškumas, dabar madingai vadinamas privačių ir viešųjų
interesų supainiojimu. Paprasta žmonių kalba šnekant, tai yra
lindimas į valstybės bei visų mokesčių mokėtojų kišenę. Tik jau
jokiu būdu to negalima būtų pavadinti tarnyste tėvynei ir visuomenei.
Bet ko norėti - įpratę, tų interesų supainiojimo meną įsisavinę
nuo komjaunuoliškos jaunystės. Aišku, tas pats buvo ir sovietmečiu.
Ta pati korupcija, kyšininkavimas, tarnybinės padėties panaudojimas
asmeniniams tikslams, vagystės ir nepaprastai klestėjęs blatas.
Ir vadinamojo socializmo metais savanaudiškumą skatino veiksmai,
nesuderinami su jokia morale ir tuometine teise. Pakanka prisiminti,
su kokiu įkarščiu buvo veržiamasi į kompartijos gretas. Kaip buvo
prisiekinėjama iki paskutinio kraujo lašo kautis už komunizmo
pergalę. Stojo į šlovingąsias gretas, kilo partinės hierarchijos
laiptais.
Pasikeitus situacijai, šitokie staiga pakeitė savo idealus,
bet nepakeitė įpročių. Vietoje liepsningų leniniečių staiga tapo
socialdemokratais, centristais, liberalais, liberalais demokratais,
visokiausiomis naujosiomis sąjungomis ir naujosiomis demokratijomis,
valstiečių gynėjais, šustauskininkais ir murzininkais. Aršiausi
kolaborantai ir autonomininkai staiga tapo lenkiškumo gynėjais.
Tačiau jeigu anksčiau vagystes, korupciją, šeimyniškumą reikėjo
maskuoti, nes šie reiškiniai buvo priskiriami kapitalizmo atgyvenoms,
ir galėjai prarasti partinį bilietą bei tuo pačiu ir kėdę, todėl
norom nenorom reikėjo apriboti savo apetitus, tai dabar slėptis
nebereikia. Aišku, ir sovietmečiu buvo galima pavogti milijoną,
bet tai buvo ne taip jau paprasta. Dar didesnė problema būdavo,
kaip tą pavogtą milijoną sunaudoti. Dabar tokių problemų neliko.
Todėl savanaudiškumas tapo valdžios elito elgesio norma. Šie
savanaudžiai pasiskelbė visuomenės stulpais, demokratijos, netgi
moralės sergėtojais. Nors keičia žmonas bei meilužes kaip pirštines
ir netgi tuo didžiuojasi.
Bet savo sovietmečio praeities darbus jie labiausiai pralenkė
meluodami. Žadėti komunizmo rojaus pažadai - tik menkniekis su
dabartinių tautos vedlių pažadais. Jeigu N.Chruščiovas žadėjo
komunizmą pastatyti per 20 metų, tai dabartiniams kandidatams
tokie visuotinės gerovės terminai jau ranka pasiekiami. Pakanka,
pavyzdžiui, tik išrinkti Rolandą Paksą Prezidentu, o liberaldemokratus
- į savivaldybių tarybas, ir visa Lietuva taps Klondaiku, Eldoradu
ar Saulės miestu. Štai Kauno liberaldemokratai skelbia: Mes -
paskutinis Kauno šansas!. Ir visai rimtai dėsto, kad, jiems atėjus
valdžion, į miestą bemat suplūs mažiausiai du milijardai litų
investicijų, bus sukurta 40 tūkst. darbo vietų, o 2010 metais
investicijos į Kauną pasiektų net 20 milijardų litų. Štai kur
užmojai! Netgi liaudies gynėjai, vadinamieji socialdemokratai,
ar K.Glavecko centristai nedrįsta žarstyti tokių pažadų. Bet vis
vien stengiasi neatsilikti!
Ir kas keisčiausia, jog vis dar atsiranda žmonių, kurie tiki tokiomis
pasakomis, net ir garsiuoju lakūno šūkiu: Tvarka bus! Bet kur
buvo tas tvarko darytojas, kai du kartus buvo Premjeru? Ar jis
galėjo skųstis turėjęs mažas galias? Juk net Prezidentas neturi
tiek galių ir valdžios, kiek Vyriausybės vadovas. Negi tada nežinojo
šešėlinės ekonomikos vertelgų ar spirito kontrabandininkų, mafijos
krikštatėvių? Juk žinojo puikiai, kas nuodija tą jo elektoratą
kontrabandiniu gėralu. Aišku, tą žinojo ne tik tvarką įvesti žadantysis,
bet ir dabartinis Premjeras.
Beje, kalbant apie Premjerą ir valdančiosios partijos vadovą,
tai jis, kalbėdamasis su jį aplankiusiais uostamiesčio žurnalistais,
į klausimą, kaip vertinąs Prezidento rinkimų kampaniją, aiškiai
ir nedviprasmiškai atsakė:Nestebiu ir nesidomiu Prezidento rinkimais,
todėl jokio komentaro apie tai nebus. Tai yra kiekvieno pretendento
reikalas, tegu jie ir komentuoja. Socialdemokratų politbiure
ir kandidato Vytenio Andriukaičio rinkimų štabe toks partijos
vado pareiškimas sukėlė nervinį šoką. Vadas buvo priverstas skubiai
įrašyti reklaminį garso klipą, paleistą per nacionalinę ir visas
kitas radijo stotis, raginant balsuoti už socialdemokratų kandidatą
V.Andriukaitį. Tačiau toks valdančiosios partijos vadovo požiūris,
išreikštas Klaipėdos žurnalistams, aiškiai parodo, kad Prezidento
rinkimai jam nerūpi. Svarbiausia, turėti savo kišenėje savivaldybes,
susodinti į jas savus vyrus ir moteris. Štai ir visa aritmetika!
O tada bus taip, kaip pasakė Premjero patarėjas kultūrai A.Juozaitis
- viskas atsistos į savo vietas. A.Juozaitis tai pasakė po įvykusio
Lietuvos rašytojų sąjungos suvažiavimo, neslėpdamas džiaugsmo,
kad žmonių sielų inžinieriai išrinko dešimt geriausių XX amžiaus
lietuvių rašytojų. Ne todėl, kad išrinko, bet kokius išrinko.
Pasirodo, geriausiais lietuvių XX amžiaus rašytojais yra J.Marcinkevičius
ir Stalino saulės nešėja Salomėja Nėris. Maironis, Vaižgantas,
Bernardas Brazdžionis, Jonas Aistis atsidūrė dešimtuko pabaigoje.
Štai kaip viskas stoja į savo vietas!, - džiaugėsi A.Juozaitis.
Viską į tas vietas bando sustatyti ne tik A.Juozaitis, bet ir
V.Andriukaitis bei R.Paksas. Štai V.Andriukaičio rinkimų plaktuose
puikuojasi garsiojo tėvo Stanislovo portretas ir jo raginimas
balsuoti už grytelnikų gynėją ir vadinamuosius socialdemokratus.
Nesvarbu, kad V.Andriukaitis nėra uolus katalikas. Tuo pat metu
tėvas Stanislovas atvirai džiaugėsi R.Pakso laišku, išsiuntinėtu
visiems kunigams. Todėl ir nežinia, už kurį kandidatą balsuos
pats tėvas Stanislovas. Šioje situacijoje labai keista, kad neokomunistai,
vos išgirdę kokį kunigą ne pamokslo metu, o šiaip pagiriantį prezidentą
V.Adamkų, ima klykti visais balsais, kad dvasininkai kišasi į
politiką. Tai reiškia, kad kiti kišasi, o tėvas Stanislovas -
ne.
Ar viskas stos į savo vietas po Prezidento ir savivaldybių rinkimų,
sužinosime jau poryt vakare. Nors sumaištis rinkimų finišo tiesiojoje
nemažėja. Štai Teisės projektų ir tyrimų centras, likus kelioms
dienoms iki rinkimų, paskelbė, jog Seimo nariai negali būti kartu
ir savivaldybių tarybų nariais. O norinčiųjų tokiais būti yra
net 81 parlamentaras. Dar daugiau, paaiškėjo visiškai slapta A.Paulausko
rinkimų štabo instrukcija, kokiomis priemonėmis reikia kovoti
su pretendentais į Prezidento postą, įskaitant ir sąjungininką
V.Andriukaitį. Tai sukėlė nepaprastą socialdemokratų pasipiktinimą.
Vienas socialdemokratų lyderių J.Olekas netgi suabejojo, ar A.Paulauskas
gali likti Seimo Pirmininku! Socialdemokratų pyktį sukėlė A.Paulausko
viešųjų ryšių plane įrašyti punktai, kuriuose V.Andriukaitis
įvardijamas priešu ir rekomenduojama parodyti socialdemokratų
kandidatą kaip radikaliai kairiųjų pažiūrų politiką, kuris dėl
savo išsišokimų prarado ne tik rinkėjų, bet ir partijos draugų
pagarbą ir paramą. Savo ruožtu socialdemokratų vadovybė pareikalavo
koalicijos partnerių pasiaiškinimo. O juk buvo planuota, kad,
V.Andriukaičiui nepatekus į antrąjį rinkimų ratą, neokomunistai
pakvies savo simpatikus balsuoti už A.Paulauską. Kaip bus dabar
- sunku net pasakyti. Ko gero, reikės balsuoti už Dviračio žynių
vedėją V.Šerėną, nes paskutiniai prieš rinkimus paskelbti Baltijos
tyrimų duomenys rodo, kad V.Šerėnas yra antroje vietoje po prezidento
V.Adamkaus. Apie tokius neregėtus V.Šerėno reitingus viena mikliai
valdanti liežuvį ir plunksną žurnalistė sakė: Už tokius makaronus
kandidatai moka visai nemenkus pinigėlius. Visi, išskyrus V.Šerėną,
kuriam rinkimai neša pelną. Jis renka simpatijas vien todėl, kad
politinė realybė kuo toliau, tuo menkiau skiriasi nuo tos, kurią
vaizduoja Dviračio televizija. Klounas pasako daug daugiau tiesos
nei politikos karaliai (Klaipėda, 2002 12 11).
Taigi pokliai, atėjus lemtingoms apsisprendimo dienoms, susiriejo.
Belieka viltis, kad poryt atėję prie balsadėžių piliečiai jau
kelintą kartą neapsiriks. Nes, kaip pažymėjo publicistas Arūnas
Šulcas, bobelistai, paksistai, paulauskininkai priima savo gretosna
visokį, dažnai daug kur pabuvojusį (netgi kalėjime -P.K.) ir niekur
nepritapusį gyvį. Ir tai suprantama - jie patys iš ten kilę (Vakarų
ekspresas, 2002 12 13).
Jokiu būdu negalima leisti, kad po sekmadienio atsibusime minėtų
nepritapusiųjų valdžioje. Tada jau tikrai atsidursime Pokliaus
požemiuose. Ir joks NATO bei Europos Sąjunga mažai ką bepagelbės.
Petras KATINAS
© 2002"XXI amžius"