Kalėdinis Betliejus - nuolatinio
Artimųjų Rytų konflikto sūkuryje
|
Popiežius Jonas Paulius II Vatikane sveikinasi
su Izraelio prezidentu Moše Kacavu
EPA-ELTA nuotrauka
|
Artėjant didžiajai Jėzaus, Taikos
Kunigaikščio, Gimimo šventei, tarptautinė krikščionių bendruomenė
vėl su nerimu stebi, kaip Šventosios Žemės miestas, kurio pavadinimas
- Betliejus - pasaulio krikščionims asocijuojasi su pačiomis šv.
Kalėdomis, vėl yra tapęs prievartinio Artimųjų Rytų konflikto
įkaitu. Po keleto lapkričio antroje pusėje įvykdytų palestiniečių
teroristinių išpuolių ir gausybės civilių gyventojų aukų, Izraelio
kariuomenė buvo įvesta į Betliejų, kaip ir į kitus Vakarinio Jordano
kranto regiono miestus. Betliejus paskelbtas uždara karine zona,
tuo apsunkinant Kalėdų šventimą tiek vietiniams krikščionims,
tiek maldininkams iš užsienio būtent Gimimo bazilikoje, ženklinančioje
tą vietą, kur prieš 2000 metų gimė Išganytojas.
Per pastaruosius dvejus metus, kai vyksta vadinamoji antroji palestiniečių
intifada už nepriklausomos jų valstybės įkūrimą, Betliejų, priklausanti
Palestiniečių autonominei savivaldai, Izraelio kariuomenė okupuoja
jau šeštą kartą. Ypač prisimintina beveik 40 dienų užsitęsusi
Gimimo bazilikos apgultis šiemet pavasarį, kai joje prieglobstį
buvo radę beveik 200 ginkluotų palestiniečių kovotojų. Kad išvengtų
didesnio kraujo praliejimo (to visiškai išvengti nepavyko), kartu
su jais šventovėje buvo pasilikę kelios dešimtys krikščionių dvasininkų.
Pasitraukę iš Betliejaus rugpjūčio mėnesį, Izraelio tankai į Prakartėlės
aikštę sugrįžo lapkričio 22 dieną, po to, kai jaunas iš šio miesto
kilęs Hamas teroristinės organizacijos narys susisprogdino izraeliečių
autobuse. Šio išpuolio pasekmė - žuvo dvylika civilių gyventojų
žydų ir dar apie 50 buvo sužeista. Savižudžio teroristo tėvas
prieš televizijos kameras pareiškė, kad didžiuojasi šiuo didvyrišku
savo sūnaus poelgiu. Anksčiau Vatikanas labai griežtai reagavo
į lapkričio 18 dieną palestiniečių kovotojų įvykdytą išpuolį Hebrono
mieste prieš žydų maldininkus ir juos lydėjusius Izraelio karius,
kurie grįžo aplankę Patriarcho kapą. Aš noriu išreikšti savo
emocinį artumą tame skausme, kurį patiria aukų artimieji, - sakė
tuomet Šventasis Tėvas, pažymėjęs, kad žmonės buvo užpulti ką
tik pasimeldę prie kapo asmens, kurį mes pripažįstame mūsų bendro
tikėjimo tėvu Abraomu. Išpuolio Hebrone metu (tame mieste dabar
gyvena 100 tūkstančių arabų ir tik 400 žydų, kurie globoja Patriarcho
kapą) žuvo dvylika žmonių.
Kariuomenės sugrįžimas į Palestiniečių teritorijos miestus, taip
pat ir į Betliejų, anot Izraelio gynybos ministerijos, yra reikalingas
kovai su teroristinėmis grupėmis, o taip pat taikių gyventojų
saugumui užtikrinti. Kai paskutinį kartą (rugpjūčio mėnesį) mes
palikome Betliejų, šis miestas vėl tapo teroristų prieglobsčiu,
- citavo Jeruzalės dienraštis The Jerusalem Post aukštą Izraelio
gynybos ministerijos pareigūną. - Teroristų tinkas išplito po
visą Betliejų.
Tačiau Betliejaus mero kataliko Hanos Nasero nuomone, izraeliečių
kariuomenės ilgalaikiu buvimu šiame labiausiai krikščioniškame
Šventosios Žemės mieste (iš beveik 30 tūkst. Betliejaus gyventojų
apie 40 proc. yra krikščionys, kai tuo tarpu visoje Palestinoje
ir Izraelyje krikščionys sudaro tik apie 3 proc.) siekiama tik
politinių tikslų, nes teroristai iš miesto pasitraukia, kai tik
įvažiuoja tankai. Šie politiniai tikslai, kuriais norima parodyti,
kad daroma tvarka, yra susiję su sausio mėnesį įvyksiančiais
parlamento rinkimais Izraelyje. Mes smerkiame visus išpuolius
prieš taikius gyventojus, kuriuos įvykdo tiek palestiniečiai,
tiek izraeliečiai, - sakė Betliejaus meras.
Tuo tarpu dėl kariuomenės dislokavimo, 24 valandas per parą besitęsiančios
karo padėties įvedimo Betliejuje susidarė tragiška socialinė padėtis.
Dėl sunkumų per pastaruosius dvejus metus iš Betliejaus pasitraukė
daugiau kaip 1,5 tūkst. krikščionių. Izraelio dienraščio Haaretz
duomenimis, apie 60 proc. Betliejaus ir apylinkių šeimų, kurių
pajamos rėmėsi gausiu turistų ir maldininkų srautu, dabar gyvena
žemiau skurdo ribos, siekiančios tik du dolerius (septynis litus)
per dieną. Su didelėmis pertraukomis yra priverstas dirbti ir
Betliejaus katalikų universitetas, kurio studentai ir dėstytojai
kartais ryšį gali palaikyti tik internetu arba telefonu.
Kad tarp Betliejaus gyventojų krikščionių vyrauja nusivylimo nuotaikos
dėl kolektyvinės bausmės už kitų nusikaltimus bei dėl likusio
krikščioniškojo pasaulio abejingumo jų likimui, rodo šiomis dienomis
paskelbtas Betliejaus Kūdikėlio pediatrijos ligoninės darbuotojų
vienuolių pranciškonių pareiškimas. Betliejus miršta nuo viso
krikščioniškojo pasaulio abejingumo. Miesto likimas, matyt, yra
mokėti ir mokėti už tuos, kurie sėja mirtį: pasmerkti masinei
bausmei, mes gyvename kaip kaliniai, kaip narvuose uždaryti gyvuliai
ir maitinamės tik humanitarinių organizacijų paramos dėka, -
rašo pranciškonės, talkinančios vienintelėje Palestiniečių savivaldos
vaikų ligoninėje, kurią išlaiko Vokietijos, Šveicarijos ir Austrijos
Caritas.
Beje, dėl užsienio, ypač dėl Europos krikščionių, abejingumo Šventosios
Žemės tikėjimo brolių ir seserų sunkiai padėčiai neseniai skundėsi
ir Jeruzalės lotynų katalikų patriarchas Mišelis Sabachas. Šia
prasme aktyvūs tėra popiežius Jonas Paulius II, o taip pat JAV
vyskupų konferencija ir Rusijos Stačiatikių Bažnyčia. Jų skatinami,
JAV ir Rusijos vadovai paragino Izraelio premjerą Arielį Šaroną
nutraukti Betliejaus šventovės blokadą. Lapkričio 19 dieną suteikiant
Fribūro (Šveicarija) universiteto teologijos garbės daktaro vardą
patriarchui M.Sabachui, jis pastebėjo, kad judėjų ir musulmonų
interesus Palestinoje atitinkamos bendruomenės užsienyje aktyviai
gina, o mūsų krikščionys yra nuvilti, nes nejaučia veiksmingos
paramos. Jie netgi galvoja, kad krikščioniškame pasaulyje daugiau
nebėra krikščioniškų politinių jėgų. Todėl svarbu, kad Bažnyčios
(ypač didžiųjų Europos valstybių - Vokietijos, Prancūzijos, Anglijos)
darytų moralinį spaudimą vyriausybėms, kad jos imtųsi veiksmų
Šventosios Žemės krikščionių teisėms ginti ir palestiniečių sutaikinimui
su izraeliečiais.
Šia prasme ypatingą reikšmę turėjo gruodžio 12 dieną įvykęs Izraelio
prezidento Mošės Kacavo susitikimas Vatikane su popiežiumi Jonu
Pauliumi II. Šis vizitas turėjo ir tam tikrus istoriškumo elementus,
nes tai buvo pirmasis Izraelio valstybės vadovo apsilankymas Katalikų
Bažnyčios centre per tuos beveik dešimt metų (nuo 1993-ųjų), kai
Izraelis ir Šventasis Sostas yra užmezgęs diplomatinius santykius.
(Anksčiau Vatikane su vizitu yra lankęsi Izraelio premjerai ir
ministrai, taip pat čia 1998 metais lankėsi ir pats M.Kacavas,
kuris tuo metu buvo turizmo ministras ir rengė 2000-ųjų pavasarį
įvykusią Popiežiaus kelionę į Šventąją Žemę.) Abi pusės pripažino,
kad Izraelio prezidento ir Popiežiaus susitikimas vyko nuoširdžioje
aplinkoje, M.Kacavas įteikė Jonui Pauliui II brangiai įrištą
Auksinę psalmių knygą ir gavo Šventojo Tėvo palaiminimą.
Pokalbyje iš esmės buvo aptarta dramatiška padėtis Šventojoje
Žemėje, pabrėžiant Vatikano poziciją, jog turi taikiai egzistuoti
ir bendradarbiauti dvi valstybės, Izraelis ir Palestina. Žinoma,
tarp jų negali būti taikos, kol viena valstybė kitą okupuoja.
Popiežius taip pat Izraeliui perdavė savo primygtinį prašymą užtikrinti,
kad krikščionys galėtų ramiai atšvęsti Kalėdas Betliejuje, sakoma
Vatikano spaudos centro pranešime. Savo ruožtu Izraelio ambasados
prie Šventojo Sosto išplatintame pareiškime nurodoma, jog prezidentas
pažadėjo Popiežiui, tuo atveju, jeigu nebus teroristinių operacijų
pavojaus, kad Izraelio kariuomenė bus perdislokuota už Betliejaus.
Bet kuriuo atveju bus daroma viskas, kas įmanoma, kad maldininkai
galėtų tinkamai atšvęsti Kalėdas.
Šis M.Kacavo pažadas vėliau įvairiai buvo komentuojamas tarptautinėje
žiniasklaidoje, ir jį ne kartą tikslino savo pranešimuose Izraelio
vyriausybės bei karinės vadovybės atstovai. Susidaro įspūdis,
kad per visą krikščioniškų konfesijų Kalėdų šventimą (paskutinieji
sausio 18 dieną Jėzaus Gimimą švęs armėnai) Izraelio kariuomenė
liks Betliejuje, tačiau stengsis būti nuolaidesnė ir netrukdyti
maldininkams atvykti iš visos Šventosios Žemės ir užsienio. Kita
vertus, pačiam Palestiniečių administracijos vadovui Jesirui Arafatui,
kuris nuo pat autonominės savivaldos įkūrimo 1995 metais visada
dalyvaudavo Gimimo bazilikoje vykstančiose iškilmėse, vėl, kaip
ir 2001 metais, matyt, nebus leista įvažiuoti į Betliejų, tad
jis turės likti savo rezidencijoje Ramalache. Betliejaus šv.
Mišiose bus meldžiamasi už taiką, o J.Arafatas nėra taikos žmogus,
- aiškino Izraelio vyriausybės atstovas Ranas Gisinas.
Žinoma, tenka apgailestauti dėl tokio bandymo panaudoti polemiką
dėl Kalėdų Betliejuje kažkieno politiniams interesams. (Pats J.Arafatas
taip pat lapkričio pabaigoje buvo pareiškęs, jog Kalėdų iškilmes
reikia atšaukti, protestuojant prieš Izraelio vykdomų Betliejaus
ir kitų palestiniečių miestų okupaciją. Tačiau, Bažnyčiai nesutikus,
panoro jose dalyvauti.)
Bet, kaip sakė apaštalinis nuncijus Šventojoje Žemėje arkivyskupas
Pietras Sambis, Kalėdos į Betliejų ateina, nepriklausomai nuo
politinės padėties ir ar švenčių apeigose gali dalyvauti vienas
ar kitas svečias, nes minime Jėzaus atėjimą pas mus. Šventosios
Žemės kustodas kunigas pranciškonas Džiovanis Batistelis kviečia
pasaulio tikinčiuosius kuo gausiau dalyvauti Betliejaus šventėje,
tuo pačiu parodant solidarumą vargstantiems Palestinos krikščionims.
Juk, nepaisant visų gąsdinančių žiniasklaidos pranešimų, šventosiose
Jeruzalės, Nazareto ar Betliejaus vietose kol kas nenukentėjo
nė vienas maldininkas. O jų buvimas vietos žmonėms yra labai svarbus
kaip ištikimybės ir paramos taikos siekiui liudijimas.
Gruodžio 18 dieną paskelbtame savo kalėdiniame kreipimesi Šventosios
Žemės katalikų arkivyskupas M.Sabachas dar kartą patvirtino, kad,
nepaisant visų Izraelio įvestų suvaržymų, Kalėdų iškilmės Betliejuje
vyks įprasta tvarka. Ganytojas taip pat paragino izraeliečius
pašalinti karinės kontrolės punktus prie palestiniečių miestų
ir kaimų. Jeigu to neįvyks, tikintieji bus pakviesti prie šių
barjerų rengti maldos budėjimus. Palestiniečius patriarchas M.Sabachas
paragino nutraukti teroristinius išpuolius Izraelio miestuose
ir kaimuose. Jis taip pat netiesiogiai nurodė ir palestiniečių
dabartiniams vadovams imtis griežtų priemonių prieš teroristus,
o jeigu jie nepajėgūs to padaryti, turi užleisti vietą kitiems
vadovams. Taigi nepasi-tikėjimą J.Arafatu jau rodo ne vien Izraelis.
Mindaugas BUIKA
© 2002"XXI amžius"