Brangiausia dovana dovanotas
kitam laikas
Žurnalisto Balio Urbono kalėdinis pokalbis su Vilniaus
Kalvarijų Šv. Kryžiaus Atradimo bažnyčios klebonu kun. Kęstučiu
Latoža
|
Vilniaus Kalvarijų Šv.
Kryžiaus Atradimo bažnyčios
klebonas kun. Kęstutis Latoža
Kęstučio VANAGO (ELTA) nuotrauka |
B. Urbonas: Baigiasi
2002 metai, o Betliejaus žvaigždė, parodžiusi anuomet Trims Karaliams
kelią prie ką tik gimusio Kristaus, nenusileidžia, vis šviečia.
Aš didžiuojuosi, kad mano protėviai, praėjusio tūkstantmečio pradžioje
apsikrikštydami, tėvynę Lietuvą paženklino krikščionių vardu.
Dabar mes, laukdami stebuklingojo Kūčių vakaro, galime justi tą
tolimos žvaigždės šviesą, - žmonijos Atpirkėjo meilę, tiesą ir
Jo paliktą tikėjimą, kuris kiekvienam suteikia ir stiprybės, ir
pasitikėjimo, ir vilties. Ypač vilties: mums visiems, keliaujantiems
savų vargų ir rūpesčių keliu.
Apie ką, gerbiamas klebone, turėtume galvoti šiandien, artėjant
Kūčių vakarui, Kalėdoms, mes, Lietuvos žmonės?
Kun. K. Latoža: Kaip jūs ir minėjote apie Kristų.
Apie Jį galvoti turime ne tik didžiųjų švenčių metu, bet ir kiekvieną
dieną. Jei prisimename Jėzų Kristų, žmogaus gyvenimas, jo vargai
ir rūpesčiai įgauna prasmę.
B. Urbonas: Klausydamasis vieno pamokslo (atrodo,
prieš pat Adventą), žavėjausi jūsų pasakojimu apie žmogaus pašaukimą.
Kitaip tariant, apie Dievo duotus jam talentus. Ir tada man gimė
mintis: ne kiekvienam duota savo talentą išvystyti, ne kiekvienas
savo talentą brangina, galų gale ne kiekvienas savo talentą panaudoja
gėriui ugdyti.
Ar yra koks receptas, kad visi, ir didelio, ir menkesnio talento
žmonės, suprastų, jog būtent dabar, atgimus Lietuvai, labai brangios
kiekvieno tautiečio pastangos ugdyti dorovę, pagrįstą Dekalogo
išmintimi? (Gal tie talentai, na, tarkime, su Betliejaus žvaigždės
šviesa išdalyti, pirmiausia ir turi išaukštinti Dekalogo tiesas,
esančias tuo receptu, kuriuo remdamiesi prisitaikytume vaistus
per XX amžiaus antrąją pusę pažeistam savo mentalitetui gydyti?)
Kun. K. Latoža: Jėzaus palyginimas apie talentą,
t.y. didžiulį piniginį vienetą, mums vaizdžiai parodo, kiek daug
mes esame Dievo apdovanoti. Šios dovanos tai ne vien moksliniai
ar lingvistiniai sugebėjimai, bet visų pirma gebėjimas mylėti,
tikėti, džiaugtis, matyti, judėti, lytėti. Pats žmogaus buvimas
yra Dievo dovana, kurios jis nei užsitarnavo, nei kažkaip kitaip
nusipelnė.
Galime stebėti, kad šių dienų žmogus elgiasi taip, tarytum gyvenimas
būtų jo paties įgyta nuosavybė, todėl tvirtina, kad gali elgtis
kaip nori. Vis dėlto iš tų gausybės talentų nė vienas nėra mūsų
pačių sukurtas. Kad ir kūrybos talentas. Jis daro mus Kūrėjo bendradarbiais.
Palyginime apie talentus Jėzus peikia tą tarną, kuris atsisakė
kūrybos, kuris paprasčiausiai užkasė didelį turtą žemėje. Tokiu
poelgiu tarnas prarado viską, o kūrybingas, kuris leido į apyvartą,
galėjo pasilikti ne tik pelną, bet ir paskolintas šeimininko gėrybes.
Nemanau, kad žmogui reikia kažkokio ypatingo recepto. Jam pakanka
suprasti, kiek daug jis turi, ir kad tai, ką jis turi, privalo
naudoti kurdamas gėrį kitaip viską praras.
B. Urbonas: Nuo senų laikų žmogų traukė materialiojo
pasaulio prekių vertės mato išraiška pinigai. Ir nieko čia nuostabaus.
Pinigai, kaip magnetas geležį, taip jie žmogų, traukia, ir gana.
Nors sena lietuvių patarlė sako: Be pinigų blogai, o su pinigais
dar blogiau. Taigi... Kai ima blizgėti miestų vitrinos, kviesdamos
žmones nusipirkti kalėdinių dovanų, ne vienam susopa širdį, kad
negali, ypač savo vaikų, pradžiuginti viena ar kita geidžiama
dovana. Rodos, ir girdžiu: Ech... Koks čia gyvenimas, jei aš
negaliu nusipirkti to ar ano ko noriu! Bet kaip čia suprasti;
dar visai neseniai, prieš gerą pusamžį, pokario metais, mes, tolimo
kaimo neturtingų tėvų būrys vaikų, suspaudę delniukuose dar šiltus
mamos iškeptus kūčiukus, jautėme tokį džiaugsmą, kad, rodos, būtume
brangiausią dovaną gavę.
Ar neatrodo jums, gerb. klebone, kad Kūčių, Kalėdų švenčių prasmė
dabar menkėja įsisiūbavus prekės (ir šventinės prekės!) reklamai,
įsisukus visokių loterijų smagračiams, na, trumpai tariant, visur
ir visaip keliant godulį daug turėti, kai daugelio mūsų tuščias
vidus skamba kaip tas kiauras juodas puodas? Ar nebūtų geriau,
kad žmogus, tuo labiau vaikas, gal viena kita dovanėle ir mažiau
gavęs, būtų kupinas gerumo, atvirumo ir meilės, - gėrybių, kurių
deficitą dabar taip jaučiame?
Kun. K. Latoža: Dovanoti yra dieviškas gestas,
tačiau dovana turi būti susieta ne tiek su pinigine, kiek su širdimi.
Kaip žmona negali nusipirkti vyro meilės ar vyras žmonos, taip
ir su tomis kalėdinėmis dovanomis. Nemanau, kad turėtų nusiminti
tie tėvai, kurie neįstengs per šias Kalėdas nupirkti vaikui kompiuterio
ar mobiliojo telefono. Brangiais daiktais gali nusipirkti trumpalaikę
simpatiją, o ne meilę. Jei tėvams užtenka vaikų simpatijos, jie
turi žinoti, kad simpatija kaipmat pasibaigs, kitą kartą nupirkus
menkesnę dovaną. Simpatija reikalauja vis daugiau ir daugiau.
Nenuostabu, kad jūs vaikystėje buvote laimingas, gavęs mamos keptus
kūčiukus. Juose buvo mamos širdis. Prisimenu vieną Bruno Ferrero
pasakojimą, kaip tėvai, atėję į parduotuvę, norėjo nupirkti dukrai
pačią gražiausią lėlę, kad ji nesijaustų vieniša, nes abu tėvai
buvo be galo užimti ir vaikui trūko jų dėmesio. Pardavėja atsakė:
Tėvais mes neprekiaujame. Pati brangiausia dovana (ne tik vaikams)
yra dovanotas laikas. Laiko nenupirksi už jokius pinigus. Todėl
skaitytojams šv. Kalėdų proga norėčiau palinkėti, kad jie kuo
daugiau laiko skirtų vieni kitiems.
B. Urbonas: Klebonaujate Vilniaus Kalvarijų Šv.
Kryžiaus Atradimo bažnyčioje. Tai nuostabi vieta. Pati gamta ją
įsupusi, pati gamta nužymėjusi ir Kalvarijų kelią, tiesa, kaip
ir daug ką anuomet, bolševikų išniekintą, griautą. Ačiū Dievui,
kad atkurta laisvė leidžia plyta po plytos pakilti Kristaus kančios
kelio stotims, kaip leidžia įtaigiau sklisti ir jūsų parapijiečius
laiminančiam žodžiui, tariamam po tais barokiniais skliautais,
tikėjimo šviesų siekti paakinančiam, širdis gerumu pripildančiam.
Ir ne kartą po jūsų įkvėpto pamokslo, eidamas Vilniaus Kalvarijų
keliu, susimąstydavau: Dievas Tėvas siuntė į žemę savo Sūnų Jėzų,
kad praktiško gyvenimo pavyzdžiais parodytų žmonėms šio žemės
kelio esmę ir prasmę, o savo kančia paliktų amžiną priesaką, jog
už šventą idealą net ir mirti nebaisu, tuo labiau jei tas idealas
Dievas.
Tačiau labai dažnai, o ir dabar nerandu atsakymo į iš pirmo žvilgsnio
atrodytų paprastą klausimą: ar Bažnyčia ne per daug nutolusi,
atsiskyrusi nuo praktiškojo, žemiškojo gyvenimo svarbių sričių,
kažkam ištarus: Bažnyčia atskirta nuo politikos!? Bet juk nėra
nė vienos žmonių veiklos srities, kuri neturėtų savos politikos!
O ar ne tos visos politikos, jas draugėn sudėjus, ir atspindi
valstybės politiką apskritai? Dėl ko iki anos Nepriklausomos Lietuvos,
o ir jos laikais įvairiose gyvenimo veiklos srityse darbavosi
vyskupai M.Valančius, P.Karevičius, J. Matulaitis, J.Skvireckas,
kan. J.Tumas-Vaižgantas, kunigai ir prelatai A.Alekna, J.Bikinas
(D. Dumbrė), M.Krupavičius, V. Jurgutis, A.Maliauskas, Maironis,
V.Mironas, A. Petrulis, K.Prapuolenis, A. Sabaliauskas, J.Vailokaitis
ir kiti. Dėl ko?
Esame krikščioniška tauta, ir krikščioniškasis balsas turėtų būti
lemtingas, kai būna sprendžiami ne tik Bažnyčios, bet ir pasaulietiniai,
valstybiniai svarbūs klausimai. Nėra tokio balso! Kažkas jį iš
mūsų atėmė. Tai kaip sekti mokymu Kristaus, gyvenusio čia, žemėje,
tarp realių žmonių, kaip diegti Jo idealus, jei dabar už bažnyčios
slenksčio nematome tikėjimo dvasios vadų? Jie tarsi uždaryti bažnyčioje.
Kodėl?
Kun. K. Latoža: Nelengva atsakyti į šį jūsų klausimą,
nes dauguma žodį politika sieja su politinėmis partijomis, o
kalbėdami apie Bažnyčią mąsto tik apie vyskupus ir kunigus.
Jei politika būtų sudominimas kitų asmeniškai įtikėtomis idėjomis
siekiant aukštesnių tikslų, o Bažnyčia yra visi pakrikštytieji,
tai manyčiau, kad Bažnyčios narių dalyvavimas politikoje yra būtinas.
Tad šis jūsų klausimas turėtų būti labiau skirtas ne vien kunigams,
bet visiems Bažnyčios nariams. Kiekvienas tikintysis turi klausti
savęs: kaip geriau galėčiau perteikti Kristaus mokslą jo nepažįstantiems
žmonėms? Ką turėčiau daryti, kad geriau apginčiau krikščioniškąsias
vertybes ir kad jau šioje žemėje būtų geriau gyventi?
Problema yra ta, kad dėl šių ar kitų krikščionišką asmenį liečiančių
klausimų mes nekvaršiname sau galvos. Todėl ir susidaro paradoksas:
žmogus save laiko kataliku, kone kiekvieną sekmadienį lanko bažnyčią,
o kitą dieną kuria televizijos laidas, kuriose tyčiojasi iš tos
pačios Bažnyčios, kurios šeimos nariu dedasi. Viso to priežastis
pinigai. Tuomet nenorom imi mąstyti, kad gal ir iš savo motinos
imtų tyčiotis, jei gerai užmokėtų. Visa tai byloja, kad tikėjimo
pažinimas ir gyvenimas yra vyskupų ir kunigų reikalas, o kalbėti
apie krikščionišką politiką per anksti, visų pirma krikščionis
turi tapti krikščionimi, kad galėtų kitus sudominti Kristaus mokslu.
B. Urbonas: Dabar norėčiau stabtelėti ties kitu
reiškiniu. Be šaunių prekybininkų šventinių pastangų kuo daugiau
visko parduoti, aš (na, gal tik aš) nematau veiklos kitų sričių
žmonių (kad ir mūsų politikų!), kurie viešai paanalizuotų bent
jau įžymių švenčių proga tikėjimo svarbą Lietuvos žmonėms. Juk
yra daug dalykų, kurie nei nuperkami, nei parduodami, ar tik kokių
sausų įstatymų palaikomi. Štai kad ir tas jau visai baigiamas
užkasti teisingumas. O vogimui ir melui atviri visi keliai. Ir
vien dėl to, kad į pirmą vietą neiškeliamos vertybės, iš kurių
ir susideda toji visa homo sapiens esmė.
Klausiu: tai ar meile tik besimėgaująs, kančios prasmės nesuprantąs,
viltį laikąs tik kvailių motina ir patogiai sėdįs ant prisivogtų
turtų kalno individas augina savyje žmogų? Juk meilė, kančia ir
viltis tai trys amžinos krikščioniškos žvaigždės, niekada nenusileidžiančios,
darančios žmogų žmogumi.
Štai aš vėl sugrįžau prie moralinių atramos taškų (meilės, kančios
ir vilties), nes jie ženkliausiai žymi ir Kristaus žemiškąjį kelią.
Taigi prašau, pasakykite, kodėl tiek mažai dvasininkų išminties
įvairiuose pasaulietiniuose reikaluose, ginančiuose dvasines vertybes,
ir kodėl tiek nedaug pasauliečių (ypač politikų), gvildenančių
krikščioniškąsias tiesas? Juk, atrodo, ir vieniems, ir kitiems
pašaukimo užtenka?
Kun. K. Latoža: Pagrindinės dieviškos dorybės,
arba, kaip jūs įvardijote, žvaigždės, yra Tikėjimas, Viltis ir
Meilė. Norėčiau išskirti jūsų minimą kančią, nes kančia yra tai,
kas priklauso žmogui. Tikėjimas, viltis ir meilė ateina žmogui
iš Dievo, o kančia yra vienintelis žmogaus turtas, kurį jis gali
dovanoti Dievui.
Klausiate apie dvasinės išminties stoką pasaulietiniuose reikaluose.
Viena to priežastis, kad trūksta mums krikščioniškos brandos.
Jei nebus pasauliečių, gebančių ginti krikščioniškas vertybes,
tai vien dvasininkų pastangos neduos rezultatų. Būsime donkichotai,
kovojantys su vėjo malūnais.
Kita priežastis rinkos ekonomika, kurioje materialiniai dalykai
ima nustelbti dvasinius. Šiandien pelnas tampa svarbesnis už žmogų.
Ar to nepastebime debatuose apie dirbtinį apvaisinimą mėgintuvėlyje,
prostituciją ar lošimo namus? Bažnyčios atstovai, stodami žmogaus,
o ne pinigo pusėn, susilaukia didžiulės kritikos. Ji pristatoma
kaip senamadiška institucija, kuri nesupranta šių dienų gyvenimo
iššūkių ir stiliaus. Bažnyčia tendencingai šmeižiama ypač tada,
kai pasitikėjimo reitingų lentelėje iškopia į pirmąją vietą.
Visi straipsniai ir kalbos apie Bažnyčios turtus ar kunigėlį,
švenčiantį gimtadienį, yra tik blefas, pagrindinė viso to priežastis
kaip nors sumažinti Bažnyčios autoritetą, kad, jai kalbant,
jai perspėjant žmogų apie jo laisvei gresiantį pavojų, jos negirdėtų.
Kaip šiandien siekiama žmogų apkurtinti, kad jis negirdėtų tiesos!
Gal dėl to Dievas davė žmogui dvi ausis, kad ne taip lengvai jos
būtų užkimštos...
B. Urbonas: Pokalbio pabaigoje norėčiau išgirsti
nors keletą jūsų minčių, kurias jūs tarsite Kūčių vakarą ir Kalėdų
rytą jaukioje Vilniaus Kalvarijų Šv. Kryžiaus Atradimo bažnyčioje
savo parapijiečiams, o štai XXI amžiaus laikraščio dėka bus
galima jas perskaityti ir kitiems geros valios Lietuvos žmonėms.
Kun. K. Latoža: Kūčių vakarą norėčiau kalbėti
tik apie šviesius dalykus: apie meilę, apie džiaugsmą, apie gyvenimo
prasmę. Tačiau mes, kunigai, esame Dievo įrankis, tegu Jis sprendžia,
kas būtų svarbiausia išgirsti Jo mylimiems žmonėms, o mano prašymas
būtų toks: bent vieną ausį atsukime į Dievo Žodį.
B. Urbonas: Dėkoju už pokalbį, manydamas, kad
malda suvienys Lietuvą ir visus prikels doram darbui bei kūrybai.
Vilnius
© 2002"XXI amžius"