Gerai suplanuoti netikėtumai
Vienas svarbiausių naujojo prezidento
Rolando Pakso rinkiminių šūkių buvo Už permainas! Kokias permainas?
Juk pačios didžiosios, pačios viltingiausios, pačios realiausios
ir tikrą sėkmę garantuojančios permainos pradėtos po ilgo, dvylika
metų trukusio, varginančio maratono. Lietuva pakviesta į NATO.
Tai saugi erdvė, būtinoji ekonomikos plėtros, o drauge ir socialinių
reikalų sprendimo sąlyga. Lietuva kviečiama ir į Europos Sąjungą.
Jos ekonominiai pasiekimai neturi sau lygių pasaulio istorijoje.
Europa rado saugios ir efektyvios valstybių bei tautų sambūvio
ir savitarpio pagalbos formą. Tai patikrinta per pusę amžiaus.
O ir nėra kito pasirinkimo, išskyrus Baltarusijos variantą. Ar
po tuo šūkiu nebuvo paslėptas tikrasis siekis bet kokia kaina
sustabdyti Lietuvoje vykstančias realias permainas, garantuojančias
valstybės politikos tęstinumą ir tautinio tapatumo išsaugojimą?
Ir vargu ar reikia kviestis iš šalies aiškiaregių, kurie atspėtų,
kokiam artimajam užsieniui tokios permainos būtų labiausiai
reikalingos. Nesunku įžvelgti visą spektrą galimų, bet anaiptol
ne naujų mėginimų pasiklausti tautos, ar verta Lietuvai stoti
į Aljansą, kuris sovietmečiu be perstojo buvo linksniuojamas kaip
agresyvus karinis blokas? Juk tuos du centus iš lietuviško lito,
skiriamus nacionalinio saugumo reikalams, jau ne kartą buvo mėginta
perduoti švietimui, o atmetus maskuojančius paistalus bet
kokia kaina atidėti Lietuvos įsijungimą į NATO.
Kas dabar galėtų paneigti, kad atsiranda puiki proga pataisyti
nuosekliai vykdomas krašto apsaugos sistemos reformas pagal NATO
standartus? Ir ar ne būtent dabar parūps pirmiausia pakeisti savu
dabartinį kariuomenės vadą gen.mjr. J. Kronkaitį, vieną aktyviausių
kariuomenės pertvarkytojų? Tokių mėginimų būta, bet prezidento
V.Adamkaus pozicija buvo vienareikšmė: integracijos į Vakarus
netrukdyti. Naujojo Prezidento pozicija dar nėra aiški, ir tik
konkreti veika, o ne žodžiai parodys, kas yra kas.
Labai tikėtina, kad įvyks referendumas dėl narystės Europos Sąjungoje,
ir populistiniais pažadais dar nespėjusi nusivilti liaudis nuspręs
palūkėti, kol sustiprėsime patys. Tokių sumaiščių planuotojai
žino, kad Lietuva, viena ir atsitvėrusi nuo Vakarų, pažangos keliu
vilksis paskutinė, o, timptelėjus jau dabar trumputį energetikos
pavadėlį, bus priversta atsižadėti net dirsčioti į Vakarus. Juk
išvijus iš Lietuvos Williams, energetikos saitai buvo greitai
ir net nesispyriojant perduoti Jukos, už kurio kyšo Lietuvai
skaudžiai pažįstamo Kremliaus ausys. Visos pasakėlės apie Lietuvos
išgelbėjimą, nepasirašant sutarties su Williams ir sprunkant
nuo atsakomybės, buvo tik vienas iš rinkimų propagandos triukų.
Nepaisant to, kad beveik visų Seimo politinių partijų vadovai
deklaravo paramą Valdui Adamkui, sustiprinusiam savo pozicijas
išskirtiniais, be galo Lietuvai svarbiais užsienio politikos laimėjimais,
siekiant integracijos į Euroatlantines sistemas, tos paramos nesulaukta.
Peršasi išvada, kad visos komunistinės kilmės partijos antrajame
Prezidento rinkimų rate taip veikė neatsitiktinai. Antroji išvada,
patikrinta daugybę kartų jog visa komunistų veikla buvo grindžiama
ir dangstoma dideliu melu. Išimties nebuvo ir šį kartą. Ir trečioji
išvada verta dėmesio: balsų suskaidymas septyniolikai kandidatų
neišvengiamai sukėlė suplanuotą sumaištį, be kurios antrajame
rate sėkmės tikėtis buvo sunku.
Būtų nusižengta tiesai, jei liktų nepaminėtas pasitikėjimo, kaip
politikos veiksnio, vaidmuo. Konservatoriai lengvai patikėjo gražiai
kalbančiu pradedančiu politiku. Pasitikėjimas politikoje vienas
pamatinių principų, bet šis principas neatsiejamas nuo kito ir
ne mažiau svarbaus principo asmeninės atsakomybės, patikrintos
konkrečia veikla. Tapusio antrąja figūra konservatorių partijoje
asmens iškilimas, primenantis meteoro švystelėjimą, rodo, kad
atsakomybės mechanizmo nebūta. Apie perbėgimus iš vienos partijos
į kitą - o jų būta keleto - turėtų kalbėti politologai.
Buvusieji komunistai, įvardiję save socialdemokratais, tokių klaidų
nedaro, bet tai nėra jų nuopelnas. Atkuriamasis Seimas atkūrė
Lietuvos valstybės nepriklausomybę. Tai buvo tautos valios išraiška.
Per dvylika metų valstybės politikos tikslai buvo suformuluoti
ir pradėti sėkmingai įgyvendinti. Seimo narys Andrius Kubilius
yra pasakęs, kad dešinieji kloja bėgius, valstybės traukinys jais
rieda ta pačia kryptimi, o prie valdymo svertų komandos keičiasi,
bet traukinys vis tiek rieda. Ir tai svarbiausia! Tačiau vidaus
politikoje yra tik posovietinei visuomenei būdingo stabilumo.
Okupacijos metais, kompartijos pavedimu, jos parinkti asmenys
valdė valstybės turtą, o taip pat ir iš gyventojų atimtą nuosavybę.
Lietuvai atgavus nepriklausomybę, valstybės turtą, bankus, visuomenės
informavimo priemones, jau tapusius privačia nuosavybe, tebevaldo
tie patys asmenys. Pasikeitė tik teisinis pagrindas, tik iškabos.
Daugeliu atveju, pavyzdžiui, kaime, net gyventojų priklausomybė
nuo naujojo savininko išliko ta pati. Ši aplinkybė paaiškina ir
daugelį rinkimų kampanijos tariamų netikėtumų.
Galima tik spėti, ar ne ant to paties pasitikėjimo slenksčio paslydo
ir prezidentas V.Adamkus, mėginęs kurti naująją politiką, iš
kurios, jo paties žodžiais tariant, nieko neišėjo. Tada jis
parodė didelę nemeilę, net nepasitikėjimą dešiniųjų politinių
jėgų Seimu, nors būtent tik dešiniųjų balsai nulėmė jo sėkmę Prezidento
rinkimuose. Ir ar ne jo popintas gegužiukas dabar iš lizdo išstūmė
patį šeimininką?
Jau seniai pastebėta, kad kairiosios prigimties politinėse partijose
nemažai aktyvaus jaunimo. To niekaip negalima pasakyti apie konservatorius
ir krikščionis demokratus. Ar ne čia reikia ieškoti atsakymo,
kodėl į svetur planuojamus iššūkius deramai neatsiliepiama?
Naujasis Prezidentas pareiškė: norėjau ir noriu, kad ta savivalė,
kuri yra dabar, pasibaigtų. Daugelis varto milijonus, daro įtaką,
jautė, kad jų machinacijoms ateina galas. Ši frazė verčia suklusti.
Jei žodžiai nutraukti savivalę slepia siekimą peržiūrėti svarbiausius
valstybės politikos tikslus, kaip nors stabdyti integravimosi
į Vakarų sistemas procesus, tai artėja dar vienas sunkus išbandymas
Lietuvai. Rinkimų kampanijos metu gausiai žarstyti pažadai apie
socialinių reikalų, nedarbo, negrąžintų indėlių išmokėjimą ir
kitų problemų sprendimą per pusmetį išsisklaidys kaip dūmelis
vėjyje. Joks prezidentas nepakeis nei Seimo, nei Vyriausybės.
Šią tiesą gerai suvokė visi kandidatai, visi piliečių bendruomenės
nariai, bet toli gražu ne visi rinkėjai.
Reikia labai stengtis, kad nepamatytum Lietuvos pažangos. Tačiau
tik regint ją galima konstruktyviai ir vaisingai kalbėti apie
esamų ir būsimų bėdų bei reikalų sprendimo būdus ir laiką. Kyla
neeilinės svarbos uždavinys - padėti Prezidentui vykdyti Konstitucijos
jam priskirtas pareigas. Seimas ir Vyriausybė, o ypač finansų
ministrai, tai daro labai veiksmingai. Neišsemiamos protinimo
galios. Daug pajėgia ir piliečių bendruomenė. Tik skaudu pripažinti
ji lėtokai bręsta. Tačiau Kauno pavyzdys įkvepia. Kauniečiai
susivokė esą Laikinosios sostinės piliečiai. Susivoks ir kiti,
nes, tiesą sakant, visi turi jėgos, kai susivokia, kad iš tikrųjų
jos turi.
Teodoras ČIAPAS
© 2003 "XXI amžius"