|
Patarimai
prieteliams
Neseniai XXI amžius palietė
labai aktualią temą - katalikiškos spaudos platinimą. Kad ir kaip
būtų keista, bet šiuo klausimu kai kurių kunigų pozicija tiesiog
nesuprantama: jie nė kiek neskatina katalikų skaityti katalikišką
spaudą. Atrodytų, lyg juos kažkas draustų raginti savo parapijiečius
ar kitus, kad ir netikinčius žmones skaityti katalikiškus laikraščius
ir žurnalus. Negi kunigui geriau matyti savo parapijietį vietoje
katalikiško laikraščio skaitantį Akistatą, Vakaro žinias,
Lietuvos rytą ir panašius, gadinančias sielą, laikraščius? Dar
daugiau, tokiais laikraščiais maitinami ir vaikai. Jų rankose
nepamatysi gražaus laikraštėlio vaikams Kregždutė ar populiaraus,
visomis temomis rašančio XXI amžiaus.
Siunčiu jums kaip pavyzdį prieškariniame katalikiškame Mūsų laikraštyje
spausdintus Patarimus katalikų spaudos prieteliams. Manau, kad
šie patarimai yra labai aktualūs ir dabar, kai katalikybė rafinuotai
puolama. Kas gali šiais laikais būti prieš katalikišką žurnalą
ar laikraštį, atsakantį į daugybę gyvenimo klausimų? Taip elgtis
gali tik krikščionybės nedraugai. Todėl propaguokime katalikišką
spaudą, kaip tą mokėjo daryti prieškario žmonės. Ir tą spaudą
visuotinai skaitė, nes kunigas buvo nuolatinis katalikiškos spaudos
propaguotojas. Tą aš žinau iš savo tėvelių pasakojimų. Iš jų ir
gavau kai kuriuos jų skaitytus katalikiškus leidinius.
|
|
Kad
trauktųsi skurdas ir blogis
Kūčių dieną Lietuvos radijo Mažosios
studijos laidų vedėjas Julius Sasnauskas, greta valstybės vyrų,
kitų iškilių asmenybių, sveikinusių šv. Kalėdų proga, suteikė žodį
bažnyčios prieangyje įsikūrusiam elgetai. Kad vienuolis, pamokslininkas,
puikus radijo laidų organizatorius ir vedėjas vieną iš mažutėlių
laiko broliu Kristuje, stato greta Prezidento, neturėtų stebinti.
Nebestebina, kad prie bažnyčių kuriasi Caritas, asmenybės ar visuomeninės
organizacijos steigia šalpos bei kitokios pagalbos žmogui fondus.
Krikščioniškos brolystės ar žmogiškojo solidarumo esti vis daugiau.
Kalėdinėse Lietuvos radijo laidose teko išgirsti daugiau gražių
pavyzdžių, skatinančių nepamiršti bedalių. Dera pridurti, kad televizijos
laidos Bėdų turgus ir Atleisk nėra vien jausmus padirginantys
renginiai, bet ar veiksmingos neįgytos ar pamirštos meilės artimui
pamokos.
Teisę pasidalyti duona su jos stokojančiuoju, pakeleivį priglausti,
labdara užsiimti, materialiu būdu žmogaus žmogui meilę reikšti buvo
nusavinusi valstybė. Jos žinioje buvo šalpa, našlaičių ir senelių
prieglaudos. Vaikų namai augino ir be Dievo ugdė ištikimus valstybei
ir komunistų partijai darbo žmones, senelių namai rūpinosi, kad
valstybės pagarba, o ne artimo meilė gaubtų senatvę. Suvalstybinta,
nudvasinta šalpa liko be žmogiškosios meilės, nes žmogui buvo atimta
teisė į tokios meilės aktą. Išsigimė labdara, išsigimė elgetystė.
Jei senais laikais žmogus iš negalios ir vienatvės tapdavo elgeta,
jis neprašydavo duoti ir dovanoti, o tik išmaldos, už šalpą atlygindavo
malda už aukojusįjį ar aukotojo pasiūlyta intencija. Dabar duoti
neatlyginamai dažnai prašo fiziškai sveiki, turintys artimuosius,
elgetos. Iš tikrųjų juokingai skamba darbo žmonių gynėjų teiginys,
kad didžiausias nedarbas yra kaime, kad ten labiausiai skursta žmonės.
Kada ir kas girdėjo, kad lietuvis, turėdamas žemės, būtų bedarbis,
neužsidirbtų sau ir šeimai duonos, drabužio? Dar neseniai, kai už
darbadienį mokėjo saują pelų, iš 15 ar 60 arų priesodybinio sklypo
išgyveno šeima. Senesniais laikais nusenęs kaimietis jokių pensijų
ar pašalpų negaudavo viską duodavo žemelė maitintoja. Dabar,
kas tik norėjo, mažiausiai po tris hektarus žemės gavo. Žemė panosyje
dirvonuoja, imk kastuvą, kauptuką, jei arklio neįperki, prasimaitinsi,
elgeta nebūsi. Tačiau buvusi valdžia, kartą viską iš žmogaus atėmusi,
po truputį duodavo, vaizdavo, kad už darbą atlygina, o žmogus vaizdavo,
kad dirba; įprato tinginiauti, girtuokliauti, elgetauti, prašyti.
Girdėdami prašytojų aimanas ir matydami ašaras (dažniausiai netikras),
šelpia užsienio lietuviai, giminės ir negiminės, šelpia kitų tautybių
užsieniečiai, furgonais į Lietuvą keliauja šalpa. Gėda Lietuvai!
|
|
Atleisti
mūsų kaltes
Artinosi Kalėdos. Šv. Jonas anais
laikais šaukė: Taisykite Viešpačiui kelią!. Šie žodžiai tinka
ir šiandien.
Lauždami kalėdaitį prie Kūčių stalo, privalėjome atleisti visiems
už padarytas skriaudas. O ką reikia manyti apie mus, tikinčiuosius,
kurie ne tik per metus, bet ir per Kūčias negalėjo atleisti artimui
už nuoskaudas, įžeidimus, nors kasdien sako: Atleisk mums mūsų
kaltes? Su tokiais katalikais beveik kiekvienas nuolat susiduriame.
Dėl šito būtų pusė bėdos, bet tokiu gyvenimo būdu mes kenkiame ne
tik savo sielai, bet ir visai Bažnyčiai, kuri yra Kristaus meilės
nešėja, o mes savo nekrikščioniško gyvenimo būdu labai ją aptemdome.
Ne viename daugiaaukštyje name daug metų ten gyvenantys žmonės ne
tik nesikalba, bet kiekvienu atveju stengiasi vienas kitą įskaudinti
piktu priekaištu. Būkime vienas kitam pakantesni, geresni ir visiems
bus geriau.
Įdomu būtų išgirsti ir kitų nuomonę, kaip reikėtų gerinti žmonių
tarpusavio santykius, kovoti su piktumu, neapykanta, kurie temdo
mūsų, tikinčiųjų, autoritetą ir daugelį atstumia nuo mūsų taip brangaus
tikėjimo. |
|
Ar
ne per daug sterilus
Noriu pasidalyti mintimis, kurios
man seniai neduoda ramybės.
Neramu, kad palyginti mažai tikinčiųjų skaito, o dar mažiau prenumeruoja
XXI amžių. Kažkada A.Žemaitytė yra panašiai pasakiusi: XXI amžius
yra zakristijų laikraštis. Mano požiūriu, tai nebūtų labai bloga.
Tokį pasakymą aš suprasčiau štai kaip: laikraštis rašo tik tiems,
kurie yra aiškūs tikintieji, kurie glaudžiai susiję su Bažnyčia.
Beje, nuo laikų, kai pasklido tas pasakymas, laikraštis patobulėjo.
Visgi galėtų būti ir tokio pobūdžio laikraštis, jeigu Lietuvoje
būtų daugiau katalikiškų laikraščių. Deja, tokių laikraščių Lietuvoje
nėra.
Todėl mes turime galvoti ir apie potencialius tikinčiuosius arba
tuos, kurie yra tik daugiau ar mažiau formalūs Bažnyčios nariai
(lanko bažnyčią, bet tikro tikėjimo vis tiek neturi).
Aš nustebau pavartęs prieškarinį XX amžių. Tada jis buvo dienraštis,
todėl, aišku, jį ne visai galima lyginti su dukart per savaitę išeinančiu
dabartiniu XXI amžiumi. Mano nuomone, XX amžius mažai skyrėsi
nuo kitų tuometinių laikraščių jame ne tiek jau daug vietos užėmė
straipsniai religine tematika - daugiau rašyta apie tai, kuo žmogus
apskritai tuo metu domėjosi, kuo domisi ir dabar. Mažas skirtumas
tarp leidinių gal todėl, kad tada leista daugiau krikščioniškos
tematikos laikraščių, kuriems nebuvo svetima krikščioniška dorovė.
Dabar padėtis yra kitokia.
Todėl į tai reikia atsižvelgti. Pavyzdžiui, kad ir XXI amžiaus
priedas jaunimui. Jaunimas, beveik be išimties, domisi sportu, ypač
vaikinai. O šiame priede ir apskritai laikraštyje apie sportą beveik
neužsimenama. Susiduriu su jaunuoliais, kurie beveik kiekvieną sekmadienį
eina į bažnyčią, o namuose, nors ir randa tą laikraštį, bet vis
tiek juo nesidomi. O ką jau kalbėti apie tuos, kurie XXI amžiaus
net nepamato. |
|
Sunkus
brendimo metas
Stebisi apklausų organizatoriai,
Vyriausioji rinkimų komisija, politologai, apžvalgininkai, kandidatai
į valdžias mažu rinkėjų aktyvumu: į rinkimus atėjo tik šiek tiek
daugiau nei pusė balsavimo teisę turinčių rinkėjų. Stebisi ir bando
neva netikusį reiškinį aiškinti šaltu oru, prekybininkų aktyvumu
prieš šventes, šventiniais rūpesčiais bei kitokiomis priežastimis.
Tik neatėjusiųjų į rinkimus niekas nebando tyrinėti, apklausti,
ir vargu ar pavyktų ką išsiaiškinti, nes pats pasyvusis rinkėjas
į klausimą, kodėl nebalsavo, atsakytų:
- Nežinau.
- Mano trylikos metų patirtis rodo, kad geros valdžios išrinkti
neįmanoma, nuo manęs jos kokybė nepriklauso.
- Nesugebu vertinti, nežinau kandidatų ir partijų vertinimo kriterijų,
todėl nesiimu veiksmų, kurių nesugebu.
- Bijau vėl suklysti.
- Nė vienoje kandidatų ar partijų programų neradau įsipareigojimo
laikytis Dešimties Dievo įsakymų.
Kodėl iki šiol piliečių aktyvumas rinkimuose buvo aukštas? Tiesiog
dauguma rinkėjų į rinkimus veržte veržėsi ne geriausiųjų rinkti,
o blogiausiuosius nušluoti. O blogiausiaisiais buvo laikomi visi,
esantys valdžioje, nes, valdžioms pasikeitus, gyvenimas staiga nepagerėdavo.
Tačiau sutelkus dėmesį į šluojamuosius, dėmesio ateinantiesiems
nelikdavo arba būdavo tik žiūrima, kad jie būtų gražūs ir daug žadėtų.
Šluotos politiką visuomenė vykdė nuo nepriklausomybės atgavimo.
O tuo metu vis kūrėsi nauji Lietuvos politinio gyvenimo dariniai
svetimkūniai (moterų, valstiečių, tautinių mažumų, gyvenimo logikos,
įvairaus plauko liberalų ir kitokios partijos). Į jas telkėsi įvairūs
apsišaukėliai, politiniai valkatos, tautos gelbėtojai, dažniausiai
buvusieji komunistų partijos nariai ar jų palikuonys, kurių siekis
- valstybės lovys. Ir kuo kruopščiau rinkėjai šlavė, tuo politinių
šiukšlių radosi daugiau.
|
|