Motina Teresė bus skelbiama
Bažnyčios palaimintąja
|
Motina Teresė |
Beatifikacija vyks Misijų
sekmadienį
Plačiai tarptautinėje žiniasklaidoje
buvo komentuojamas vienas paskutinių žymių praėjusių 2002 metų
bažnytinių įvykių - gruodžio 20 dieną popiežiaus Jono Pauliaus
II patvirtinti dekretai, kuriais pripažintos 1997-aisiais mirusios
Motinos Teresės herojiškos dorybės ir su jos užtarimu įvykęs stebuklingas
išgijimas. Tokiu būdu atvertas kelias į formalią šios garsiosios
vienuolės, vargšų apaštalės, 1979 metų Nobelio taikos premijos
laureatės, beatifikaciją, apie kurios šventumą - Gama sanctitatis
- yra paplitęs garsas visame pasaulyje. Ta proga Motinos Teresės
įkurtos ir iki mirties vadovautos Meilės misionierių kongregacijos
paskelbtame pareiškime teigiama: Mes, Meilės misionierės, skiriame
padėką ir garbę Dievui, kad mūsų Šventasis Tėvas, popiežius Jonas
Paulius II, oficialiai pripažino mūsų motinos - Motinos Teresės
šventumą ir patvirtino stebuklą, įvykusį jos užtarimu. Mes kupinos
džiaugsmo laukiame jos beatifikacijos, kuri vyks Romoje būsimąjį
Misijų sekmadienį, 2003 m. spalio 13 d..
Pareiškime taip pat pabrėžiama, kad tas sekmadienis beveik sutaps
su Jono Pauliaus II, išrinkto Popiežiumi 1978 m. spalio 16 d.,
25-osiomis pontifikato metinėmis. Taip pat spalio 19 dieną bus
užbaigti Šventojo Tėvo pernai paskelbti Rožinio maldos, kurią
ypač vertino Motina Teresė, likusiose fotografijose dažnai regima
su rožinio vėriniu rankose, metai. Beveik sutapsiantis popiežiaus
Jono Pauliaus II ir Motinos Teresės pagerbimas galbūt yra atsitiktinis,
tačiau labai simbolinis - abu jie labiausiai žinomi ir turi didžiausią
autoritetą; tai - didžiosios šių laikų Katalikų Bažnyčios asmenybės.
Ne veltui italų katalikų politinis apžvalgininkas Džiovanis Bensis
savo analitinia-me straipsnyje, paskelbtame Maskvos dienraštyje
Nezavisimaja gazeta, pastebi, kad, jeigu paklaustų kokio nors
žmogaus Rusijoje, kokius jis žino šiuolaikinius Katalikų Bažnyčios
veikėjus, be abejonės, kartu su Jonu Pauliumi II paminėtų ir Motiną
Teresę. Šios vienuolės vardas buvusioje Sovietų Sąjungoje tapo
žinomas 9-ojo dešimtmečio antroje pusėje, kai po Armėnijoje įvykusio
baisaus žemės drebėjimo, pareikalavusio 25 tūkst. žmonių aukų,
ten sugužėjo gelbėtojai ir pagalbininkai iš viso pasaulio. Tarp
jų buvo ir Motina Teresė, vienuoliškais drabužiais vilkinti trapi
pagyvenusi moteris, savo gyvenimo tikslu išsikėlusi rūpinimąsi
kenčiančiaisiais, ligoniais ir mirštančiaisiais. Susitikusi su
tuomete sovietine pertvarkos vadovybe, konkrečiai su užsienio
reikalų ministru Eduardu Ševardnadze (dabar jis Gruzijos prezidentas),
ji gavo leidimą steigti pačios sukurtos vienuolijos bendruomenę
Maskvoje.
Tai buvo pirmas atvejis komunistinėje Sovietų Sąjungoje, kai galėjo
legaliai veikti katalikių vienuolijų kongregacija. Meilės misionierės
pradėjo su joms būdingu atsidavimu darbuotis ligoninėse, senelių
ir našlaičių prieglaudose bei nepagydomų ligonių slaugos namuose.
Panašią bendruomenę Motina Teresė norėjo įkurti ir komunistinėje
Kinijoje - ten ši moteris taip pat buvo gavusi leidimą, bet su
sąlyga, kad jos bei vienuolių dvasios vadovu būtų kunigas iš prokumunistinės
patriotinės Bažnyčios, nepripažįstančios Popiežiaus autoriteto.
Motina Teresė su tokiu provokaciniu reikalavimu sutikti negalėjo,
ir tai buvo vienintelis atvejis jos gyvenime, kai Meilės misionierės
buvo atstumtos
Bet jos, padedamos savanorių katalikų ir netgi
nekrikščionių, teikia įmanomą materialinę, medicininę ir dvasinę
globą šimtams tūkstančių vargingiausių iš vargingiausiųjų beveik
visose pasaulio valstybėse, kurie kitu atveju būtų pasmerkti žūti
didžiausiose kančiose.
Dovana Bažnyčiai ir pasauliui
Vokiečių katalikų spaudos apžvalgininkas
Helmutas Rupertas gruodžio pabaigoje apie Motiną Teresę paskelbtame
straipsnyje primena žinomą priežodį Miręs yra tik tas, kuris
užmirštas. Remiantis šiuo posakiu, Motina Teresė, Kalkutos angelas,
praėjus jau daugiau kaip penkeriems metams po jos žemiškosios
mirties, žmonių širdyse yra vis dar gyva, kaip ir anksčiau. Ir
dabar įvairių rasių, kultūrų ir kalbų pasaulio gyventojams nereikia
aiškinti, kas buvo ta nedidelio ūgio mėlynai baltą sarį dėvėjusi
moteris raukšlių išvagotu, tačiau maloniai besišypsančiu veidu.
Kai 1997 metų rugsėjį buvo paskelbta žinia apie Motinos Teresės
mirtį, popiežius Jonas Paulius II ją apibūdino kaip dovaną Bažnyčiai
ir pasauliui. Šią žinią su ypatingu liūdesiu, o kartu aukštai
įvertindami Motiną Teresę, tuomet sutiko ir kiti Bažnyčių bei
valstybių vadovai. Tuometinis Rusijos prezidentas Borisas Jelcinas
ją pavadino gėrio, tarnystės ir nesavanaudiškumo įsikūnijimu.
Indijos valdžia savo žymiausiai pilietei Motinai Teresei surengė
tiesiog karališkas laidotuves, kurias per televizijas stebėjo
visas pasaulis. Šiame pasaulyje, kuriame taip lengva užmiršti
svarbesnius dalykus, Motina Teresė mus moko, kad svarbiausia yra
meilė, - yra sakiusi buvusi Indijos premjerė Indira Gandi.
Sektinas gyvenimo pavyzdys
Motina Teresė, kurios pasaulietinis
vardas Agnesa Gondža Bojadžiu, gimė 1910 metais dabartinės Makedonijos
sostinėje Skopjėje, albanų katalikų šeimoje. Viena neturtingiausių
Europos tautų, albanai, per savo sudėtingą istoriją yra patyrę
didelių išbandymų. Pats tragiškiausias jos laikotarpis - pokariniai
XX amžiaus antros pusės komunistų režimo valdymo dešimtmečiai,
kai Albanija buvo paskelbta pirmąja pasaulyje ateistine valstybe.
Ši tauta taip pat unikali tuo, kad yra vienintelė Europoje, kurios
tikinčiųjų daugumą (beveik 70 proc.) sudaro musulmonai (20 proc.
yra stačiatikiai ir tik 10 proc. - katalikai). Pagaliau galima
prisiminti tragišką pastarojo dešimtmečio patirtį Balkanų regione,
toje pačioje Makedonijoje, kur etninio ir religinio pagrindo konfliktai
tarp albanų ir slavų buvo tapę tikrais karais, pareikalavusiais
tarptautinės bendruomenės įsikišimo.
Nelengvas savos tautos istorinis paveldas, matyt, padėjo pamaldžiai
merginai suvokti savojo gyvenimo uždavinį - tarnystę Dievui ir
žmonėms. Sulaukusi 18 metų, A.Bojadžiu įstojo į Loreto Dievo Motinos
kongregaciją ir išvyko mokytis į Dubliną (Airija). Po metų su
kitomis sesėmis ji buvo išsiųsta misijiniam ir švietėjiškam darbui
į Kalkutą. Patyrusi šio didžiausio Indijos miesto nepaprastą daugumos
žmonių skurdą ir skausmingas gatvės žmonių kančias bei mirtį nuo
išplitusių ligų, ji Romos leidimu 1948 metais paliko savo vienuoliją
ir įkūrė naują Meilės misionierių kongregaciją, kurios pirmasis
uždavinys buvo palengvinti nelaimingųjų kančias.
Padedant daugelio žmonių finansiniams įnašams ir gausiems savanoriams,
meilės misionierės sugebėjo iš pradžių Kalkutoje, vėliau kituose
Indijos miestuose ir pagaliau visuose žemynuose sukurti pasaulinį
globos įstaigų tinklą, kur sau namus gali rasti AIDS ligoniai,
raupsuotieji, likimo valiai palikti našlaičiai ir seneliai. Motina
Teresė, didžiausia gyvybės gynėja, kreipėsi į viso pasaulio moteris,
kurios nori daryti abortus, kad nežudytų nekaltų savo kūdikių,
geriau juos atiduotų jai. Visame pasaulyje tapusi krikščioniškos
artimo meilės simboliu, Motina Teresė 1979 metais buvo apdovanota
Nobelio taikos premija, pripažįstant veiklą, kuria siekiama pagelbėti
kenčiančiai žmonijai. Iki šiol beveik visose sociologinėse apklausose,
ypač tarp jaunų žmonių, kuriose siekiama išsiaiškinti sektinus
gyvenimo pavyzdžius, pirmoje vietoje įrašytas Motinos Teresės
vardas.
Surinkta gausybė liudijimų
Procesas, vedęs į motinos Teresės
beatifikaciją, buvo vienas trumpiausių šių laikų Bažnyčios istorijoje.
Jis buvo formaliai pradėtas 1999 m. liepos 26 d., praėjus vos
porai metų po Motinos Teresės mirties. Tam buvo gauta ypatinga
popiežiaus Jono Pauliaus II dispensa, nes, pagal Bažnyčios kanonus,
beatifikacijos procesą galima pradėti tik praėjus penkeriems metams
nuo kandidato į šventąjį mirties. Per pastaruosius trejus su puse
metų, kol vyko bylos tyrimas, buvo atliktas didžiulis darbas,
patvirtinat, kad Motina Teresė savo žemiškuoju gyvenimu buvo tikras
šventumo pavyzdys, o amžinybėje - visų užtarėja.
Kaip pasakojo beatifikacijos bylos postulatorius kanadietis kunigas
Brajanas Kolodeičiukas, tyrimo metu buvo surinkta aštuoni tūkst.
dokumentų - liudijimų, pranešimų ir faktų iš viso pasaulio. Užbaigta
byla dieceziniu lygiu sudarė 80 didžiulių tomų, kuriuose, be kita
ko, buvo 113-os asmenų gyvi pasakojimai apie Motinos Teresės
gyvenimo vertingumą ir šventumą. Dar šimtai žmonių, kurie negalėjo
nuvykti į Kalkutą ir komisijai papasakoti savo įspūdžių, turėtus
liudijimus atsiuntė raštu. Kitas svarbus uždavinys buvo gausybę
liudijimų sukompiliuoti į vieną postulacinį dokumentą, vadinamąjį
positio, kurio pagrindu Šventųjų skelbimo kongregacija priimtų
sprendimą dėl beatifikacijos. Kunigas B.Kolodeičiukas pažymėjo,
kad šį didelį darbą padėjo atlikti gera pagalbininkų komanda,
į kurią įėjo kunigai, vienuolės ir savanoriai pasauliečiai.
Šioje eigoje nebuvo apsiribota minimalių reikalavimų, reikalingų
beatifikacijos eigai, įvykdymu, bet stengtasi išsamiau pažinti
iškilią Motinos Teresės asmenybę, su visais jos charakterio bruožais.
Buvo atskleista šventosios ankstyva dvasinė branda, ypač išryškėjusi
36-aisiais jos gyvenimo metais, kai Motina Teresė apsisprendė
įkurti Meilės misionierių bendruomenę, savo raštuose aiškiai pagrįsdama
jos tikslus. Kita svarbi jos vertybė yra tvirtas tikėjimas, be
kurio ji nebūtų pajėgusi visą save atiduoti vargingiausiųjų kasdieniams
poreikiams, rodydama šią meilę nuo ankstyvo ryto iki vėlaus vakaro,
nakties miegui skirdama tik tris arba keturias valandas, - sakė
kunigas B.Kolodeičiukas, kuris buvo vienas pirmųjų dvasininkų,
pradėjusių Meilės misionierių kunigiškos šakos veiklą ir artimai
pažinęs pačią Motiną Teresę.
Dvasinės nakties išbandymai
Neseniai paskelbtame savo straipsnyje
kunigas B.Kolodeičiukas taip pat pažymėjo, kad Motina Teresė savo
dvasiniame gyvenime yra patyrusi didelių vidinių išbandymų, kuriuos
jis vadina sielos tamsiąja naktimi. Tėvas B.Kolodeičiukas rašo,
kad beatifikacijos bylos eigoje teko ištirti Motinos Teresės laiškus
savo dvasiniams vadovams, iš kurių paaiškėjo, kad, nepaisant tvirtos
vienybės su Kristumi ir visiško tikrumo savo pašaukimu darbuotis
vargingiausiųjų naudai, ji taip pat patyrė vidinę tamsą ir skausmingą
Dievo ilgesį. Kaip žinoma, Motina Teresė liko šioje tikėjimo
tamsos būsenoje iki pat savo mirties, - teigė jos bylos postulatorius.
Austras kunigas Leonas Masburgas, kuris, kaip vertėjas, lydėjo
Motiną Teresę daugelyje kelionių ir bendradarbiavo jos beatifikacijos
byloje, gruodžio pabaigoje duotame interviu Vatikano radijui taip
pat kalbėjo apie šią tamsią naktį, būdingą mistikų patyrimui.
Mums buvo netikėta sužinojus, kad Motina Teresė daugiau kaip
40 metų gyveno gilioje naktyje, - sakė jis. - Viename savo laiškų
ji rašo: Dangus yra uždarytas. Ir tos maldos, kurias aš siunčiu
į dangų, krenta man atgal į širdį kaip aštrus durklas. Ir tai
buvo ta pati moteris, kurią mes buvome įpratę matyti visada besišypsančią
ir kupiną energijos. Kaip minėta, tokia dvasinės nakties būsena
buvo žinoma daugeliui šventųjų, nors tęsdavosi ji trumpiau. Pavyzdžiui,
šv. Teresė Avilietė sielos tamsybėje gyveno tris mėnesius.
Motina Teresė šias savo patirtas kančias pagaliau suprato kaip
būdą dalyvauti nukryžiuotojo Kristaus kentėjimuose, kuris buvo
visiškai išsemtas dėl pasaulio atpirkimo. Prisimename, kaip labai
kentėdamas Kristus šaukė ant kryžiaus: Mano Dieve, kodėl mane
apleidai?. Nepaisant tokių sunkių išbandymų, Motina Teresė kartu
spinduliavo Jėzaus meilės džiaugsmu, dėl nieko neatsisakydama
Dievui duotų įžadų. Jos mistinis patyrimas, paskatinęs Meilės
misionierių kongregacijos įkūrimą, o taip pat išgyventa dvasinė
tamsuma atskleidžia jos anksčiau nežinotus šventumo bruožus ir
stato ją į vieną gretą su Bažnyčios didžiaisiais mistikais, -
pažymi kunigas B.Kolodeičiukas. Dvasinėje naktyje mylėdama Jėzų
ir trokšdama Jo meilės, Motina Teresė galėjo geriau suprasti dvasinius
kentėjimus, jų vienišumą, jų nutolimą nuo Dievo, o tai tik stiprino
jos apaštalavimą.
Stebuklingo išgijimo
patvirtinimas
Kaip ir kiekvienoje beatifikacijos
byloje, taip pat ir Motinos Teresės atveju galutinai kelią į paskelbimą
Bažnyčios palaimintąja atvėrė stebuklingo išgijimo, įvykusio su
jos užtarimu, pripažinimas. Šventųjų skelbimo kongregacija patvirtino
natūraliai nepaaiškinamą Indijos gyventojos Monikos Besros išgijimą,
įvykusį 1998 m. rugsėjo 5-ąją, Motinos Teresės pirmųjų mirties
metinių dieną. Jauna 34 metų moteris, penkių vaikų motina, iš
nedidelės Patiramo vietovės Vakarų Bengalijos valstijoje (300
km nuo Kalkutos) sirgo tuberkulioziniu meningitu. Taip pat jai
pilvo ertmėje buvo išsivystęs didelis auglys. Ligonė smarkiai
karščiavo, kentėjo didelius galvos skausmus, negalėjo valgyti
ir miegoti. Dėl tokio jos išsekimo negalėjo būti daroma auglio
pašalinimo operacija. M.Besra buvo atvežta į Meilės misionierių
namus, kur susirinkusios vienuolės rugsėjo 5 dieną meldėsi prie
jos lovos, prašydamos prieš metus mirusios Motinos Teresės užtarimo.
Taip pat buvo kalbama šv. Bernardo malda į Švč. Mergelę Mariją,
kurią taip vertino Motina Teresė. Po to ant ligonės buvo uždėtas
Dievo Motinos medalėlis, kuris anksčiau buvo palietęs tik mirusios
Motinos Teresės kūną. Ligonė Monika po šios procedūros ramiai
užmigo, o kai prabudo, jau nieko nebeskaudėjo - didelis auglys
buvo išnykęs. Apžiūrėjęs gydytojas konstatavo, kad pacientė visiškai
pasveikusi, ir ji grįžo į savo šeimą. Kaip pranešė Vatikano radijas,
šio įvykio ištirti į Inokiją nuvykęs italų katalikų žurnalo Famiglia
Cristiana korespondentas, susitikęs su stebuklingai išgijusia
M.Besra, išsiaiškino, kad ji tarsi gavo malonę padėti kitiems
savo maldomis į Motiną Teresę ir Švč. Mergelę Mariją.
Vis dėlto M.Besros išgijimas sukėlė tam tikrą kontroversiją, nes
ligoninės, kurioje iš pradžių ir buvo gydoma, vadovybė ėmė teigti,
kad išgijimas įvyko dėl medicininių pastangų. Panašų įsitikinimą
buvo pareiškusi Indijos mokslininkų, racionalistų asociacija ir
netgi M.Besros vyras. Dėl to Vatikane speciali medicinos konsultantų
komisija ypač kruopščiai ištyrė visas išgijimo aplinkybes, kol
priėjo prie išvados, kad netikėtas auglio išnykimas mediciniškai
niekaip nepaaiškinamas. Pažymėtina, kad moteris ligoninėje buvo
gydoma nuo meningito, ir šis gydymas jokiu būdu negalėjo sąlygoti
masyvaus auglio dingimo pilve per vieną naktį. Teologų konsultantų
komisija tuo atveju patvirtino, kad išgijimas susijęs su maldomis
prašant Motinos Teresės užtarimo. Jos dangiškai paramai priskiriama
ir daugiau suteiktų malonių, ypač tiems maldininkams, kurie pastarųjų
penkerių metų laikotarpiu po Motinos Teresės mirties gausiai lankė
jos kapą Kalkutoje.
Dangiškoji draugė ir
užtarėja
Motina Teresė dažnai sakydavo,
kad šventumas nėra prabanga nedaugeliui, bet įprasta pareiga
kiekvienam iš mūsų, - teigiama minėtame padėkos laiške už sprendimą
dėl Motinos Tersės beatifikacijos, kurį pasirašė dabartinė Meilės
misionierių kongregacijos vadovė sesuo Nirmela Joši ir postulatorius
kunigas B.Kolodeičiukas. - Tegul jos pavyzdys padeda mums siekti
šventumo: mylėti Dievą, gerbti ir mylėti kiekvieną žmogiškąjį
asmenį, Dievo sukurtą Jo panašumu, ir kuriame Jis gyvena, o taip
pat rūpintis mūsų vargstančiais ir kenčiančiais broliais. Tegul
visi ligoniai, kenčiantieji ir tie, kurie ieško Dievo pagalbos,
randa Motinoje Teresėje draugę ir užtarėją.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"