Kad trauktųsi skurdas ir
blogis
Kūčių dieną Lietuvos radijo Mažosios
studijos laidų vedėjas Julius Sasnauskas, greta valstybės vyrų,
kitų iškilių asmenybių, sveikinusių šv. Kalėdų proga, suteikė
žodį bažnyčios prieangyje įsikūrusiam elgetai. Kad vienuolis,
pamokslininkas, puikus radijo laidų organizatorius ir vedėjas
vieną iš mažutėlių laiko broliu Kristuje, stato greta Prezidento,
neturėtų stebinti. Nebestebina, kad prie bažnyčių kuriasi Caritas,
asmenybės ar visuomeninės organizacijos steigia šalpos bei kitokios
pagalbos žmogui fondus. Krikščioniškos brolystės ar žmogiškojo
solidarumo esti vis daugiau. Kalėdinėse Lietuvos radijo laidose
teko išgirsti daugiau gražių pavyzdžių, skatinančių nepamiršti
bedalių. Dera pridurti, kad televizijos laidos Bėdų turgus ir
Atleisk nėra vien jausmus padirginantys renginiai, bet ar veiksmingos
neįgytos ar pamirštos meilės artimui pamokos.
Teisę pasidalyti duona su jos stokojančiuoju, pakeleivį priglausti,
labdara užsiimti, materialiu būdu žmogaus žmogui meilę reikšti
buvo nusavinusi valstybė. Jos žinioje buvo šalpa, našlaičių ir
senelių prieglaudos. Vaikų namai augino ir be Dievo ugdė ištikimus
valstybei ir komunistų partijai darbo žmones, senelių namai
rūpinosi, kad valstybės pagarba, o ne artimo meilė gaubtų senatvę.
Suvalstybinta, nudvasinta šalpa liko be žmogiškosios meilės, nes
žmogui buvo atimta teisė į tokios meilės aktą. Išsigimė labdara,
išsigimė elgetystė. Jei senais laikais žmogus iš negalios ir vienatvės
tapdavo elgeta, jis neprašydavo duoti ir dovanoti, o tik išmaldos,
už šalpą atlygindavo malda už aukojusįjį ar aukotojo pasiūlyta
intencija. Dabar duoti neatlyginamai dažnai prašo fiziškai sveiki,
turintys artimuosius, elgetos. Iš tikrųjų juokingai skamba darbo
žmonių gynėjų teiginys, kad didžiausias nedarbas yra kaime, kad
ten labiausiai skursta žmonės. Kada ir kas girdėjo, kad lietuvis,
turėdamas žemės, būtų bedarbis, neužsidirbtų sau ir šeimai duonos,
drabužio? Dar neseniai, kai už darbadienį mokėjo saują pelų, iš
15 ar 60 arų priesodybinio sklypo išgyveno šeima. Senesniais laikais
nusenęs kaimietis jokių pensijų ar pašalpų negaudavo viską duodavo
žemelė maitintoja. Dabar, kas tik norėjo, mažiausiai po tris hektarus
žemės gavo. Žemė panosyje dirvonuoja, imk kastuvą, kauptuką, jei
arklio neįperki, prasimaitinsi, elgeta nebūsi. Tačiau buvusi valdžia,
kartą viską iš žmogaus atėmusi, po truputį duodavo, vaizdavo,
kad už darbą atlygina, o žmogus vaizdavo, kad dirba; įprato tinginiauti,
girtuokliauti, elgetauti, prašyti. Girdėdami prašytojų aimanas
ir matydami ašaras (dažniausiai netikras), šelpia užsienio lietuviai,
giminės ir negiminės, šelpia kitų tautybių užsieniečiai, furgonais
į Lietuvą keliauja šalpa. Gėda Lietuvai!
Gera girdėti, kad nyksta susvetimėjimas, grįžta bendruomeniškumas,
grįžta į gyvenseną didžiausia vertybė artimo meilė, kad jos
pagrindu kuriasi bendruomenės, šalpos bei kitokios organizacijos.
O kad taip sugrįžtų šelpiamųjų, netikrų elgetų, dorovė, dėl kurios
stokos jų tiek daug! Lieka viltis tikėtis: meilė didžius dalykus
daro. Ji ne tik vaduoja iš skurdo, nuo jos traukiasi blogis, ji
prikelia paklupdytą ar suklupusį ne vieną iš mažutėlių.
Algimantas ZOLUBAS
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"