Po rinkimų
Pasibaigė Lietuvos Respublikos
Prezidento rinkimai, o ypač jų lemtingasis antrasis ratas. Tačiau
kažkodėl pamirštama kalbėti apie gana esminius jame padarytus
pažeidimus. Kaip juos traktuoti, nesutaria daugelis paprastų rinkėjų
ir daugelis pareigūnų bei politikų. Vienų nuomone, padaryti pažeidimai
yra rimti, kitų nuomone, atvirkščiai, - jie įtakos rinkimų baigčiai
neturėjo.
Pažeidimus reikia nagrinėti keliais aspektais. Pirma, akivaizdu,
kad buvo padaryti Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo
pažeidimai: vyko neleistina agitacija rinkimų dienos išvakarėse
2003 m. sausio 4 d.; padaryta neleistina finansinė vieno milijono
litų (įtariama, jog tikroji suma yra kur kas didesnė) injekcija
iš užsienio įmonės, kas negali būti vertinama kaip nesavanaudiška
parama kandidatui dėl nerealiai didelės sumos. Joks teisininkas
neišdrįs pripažinti mažareikšmiais tokių rimtų pažeidimų.
Tie pažeidimai kenkia Lietuvos, kaip demokratinės ir teisinės
valstybės, interesams. Juos palikus be įvertinimo ir be pasmerkimo
dabar, rizikuojama sukurti pavojingą precedentą, kad tokie pažeidimai
bus toleruojami ir praktikuojami ateityje. Politinės valdžios
institucijų raida bus pasmerkta iškrypti iš demokratinių tradicijų,
kurios Lietuvoje dar tik formuojasi, kelio ir orientuota į tarpusavyje
konkuruojančių oligarchinių struktūrų kovos metodus.
Kokių pasekmių Lietuvos valstybės raidai galima tikėtis artimiausioje
ateityje? Suprantama, jog tiesa negimsta iš netiesos, ir teisė
bei savitarpio supratimas neatsiranda iš apgaulės ir prievartos.
Artimiausioje ateityje Lietuvos aukščiausios valstybinės valdžios
institucijų tikriausiai laukia įtempta kova su prie valstybinės
valdžios naujai ateinančiu asmeniu, su jo komanda ir jos narių
siekiais, kurie kol kas nei politikams, nei visuomenei toli gražu
nėra žinomi. Gali būti, jog kovoti teks su stipria komanda, kurios
galimybes sustiprins jėgos, slypinčios už užsienio įmonės, finansavusios
nugalėtojo rinkiminę kovą.
Turint omenyje, kad nugalėjusiojo kandidato didžioji programos
dalis yra neįgyvendinama, bus neįmanoma išvengti dar didesnio
visuomenės susiskaldymo ir susipriešinimo. Sąmoningoji jos dalis
ta, kuri dalyvavo rinkimuose, - bus apvilta, o likusioji, kuri
nebeturi noro dalyvauti nesąžininguose žaidimuose ir atsisako
dalyvauti rinkimuose, kartu su apviltaisiais sukaups dar didesnį
nepasitikėjimo ir pasipiktinimo politine valdžia potencialą, kuris
ilgainiui gali iškelti autoritarinio tipo lyderį Lietuvoje. Kad
toks scenarijus įmanomas, įrodo V.Šustausko, E.Daktaro (jaunesniojo)
ir M.Murzos išrinkimas į Seimą ir savivaldybes.
Būtina artimiausiu metu priimti Rinkimų įstatymų pataisas, kurios
nepaliktų jokių landų užsienio valstybių įtakai Lietuvos politiniams
procesams, taip pat protingai reglamentuotų finansinę paramą partijoms
ir renkamiems pareigūnams, kad visuomenės veikėjai, pasirinkę
savo veiklos sfera politinę veiklą ir siekiantys politinės karjeros,
būtų apsaugoti nuo neskaidraus kapitalo pasikėsinimų, o šešėlinio
verslo atstovai netektų galimybės tiesiogiai dalyvauti politiniuose
procesuose ar daryti jiems įtaką.
Visą šią situaciją galima palyginti su teisiniu procesu. Jo metu
(parengiamojo tardymo ir teisminio nagrinėjimo fazėse) itin skrupulingai
laikomasi Baudžiamojo ir Civilinio proceso kodeksų reikalavimų.
Šie kodeksai tiksliai ir išsamiai nustato procesinius veiksmus
atliekančių asmenų pareigas ir teises, kurių negalima ignoruoti
ar viršyti. Jeigu išaiškėja, kad tardytojas ar teisėjas pažeidė
procesinio kodekso straipsnius, visais atvejais tardytojo ar teismo
sprendimas naikinamas aukštesnės instancijos. Vadinasi, Rinkimų
įstatymo reikalavimai yra tapatūs Lietuvos Respublikos Civilinio
proceso kodekso reikalavimams, tad minėti pažeidimai turi būti
išnagrinėti ir įvertinti visu įstatymo griežtumu.
Autoriaus nuomonė yra eilinio Lietuvos Respublikos piliečio ir
rinkėjo nuomonė. Visi rinkimų aspektai gerai žinomi, tačiau taip
pat suprantama, jog valdžios vyrams teks pasirinkti išmintingą,
tačiau sudėtingą sprendimą: kas darytina - apskųsti rinkimų rezultatus
Vyriausiajai rinkimų komisijai, teismo instancijoms, pavesti Lietuvos
užsienio reikalų ministerijai pareikšti protestą užsienio valstybei
dėl kišimosi į Lietuvos vidaus reikalus ar pripažinti rinkimų
rezultatus ir susilaikyti nuo bet kokių tolesnių veiksmų.
Jonas Kazimieras BURDULIS
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"