Šventasis Sostas ir Lietuva:
pasakojimas tęsiasi
Diplomatinius santykius
su Šventuoju Sostu Lietuva užmezgė prieš 80 metų. Po penkerių
metų Lietuvos Respublika ir Šventasis Sostas pasirašė konkordatą,
apibrėžiantį santykius tarp Lietuvos ir Vatikano bei Bažnyčios
ir valstybės. Kovo 3 dieną Vilniaus universitete surengta tarptautinė
mokslinė konferencija pažymėjo šias abi sukaktis.
Specialiai į konferenciją atvyko Šventojo Sosto sekretorius santykiams
su užsienio valstybėmis arkivyskupas kardinolas Žanas Luji Toranas.
Konferenciją apsilankymu pagerbė aukšti valstybės ir Bažnyčios
hierarchai. Jos dalyvius sveikino prezidentas Rolandas Paksas,
kardinolas Audrys Juozas Bačkis, užsienio reikalų ministras Antanas
Valionis, pranešimus skaitė istorikai ir kultūrininkai katalikai.
Konferenciją surengė Užsienio reikalų ministerija, Lietuvos Vyskupų
Konferencija, Vilniaus universitetas, Lietuvių katalikų mokslo
akademija ir Lietuvos istorijos institutas.
Didžiausias moralinis
autoritetas pasaulyje
Prieš 80 metų Vatikanas pripažino
Lietuvą de jure ir po kelerių metų užmezgė su ja diplomatinius
santykius. Tačiau svarbiausias to meto įvykis buvo konkordato
tarp Lietuvos ir Šventojo Sosto pasirašymas 1927 metais. Kaip
sakė Lietuvos Respublikos ambasadorius prie Šventojo Sosto Kazys
Lozoraitis, konkordatas ne tik apibrėžė santykius tarp dviejų
valstybių, bet ir Lietuvos valstybės bei Bažnyčios. Pagal konkordatą
Bažnyčiai Lietuvoje suteiktos plačios privilegijos katalikiško
švietimo, kultūrinio bendradarbiavimo, vyskupų skyrimo ir kitose
srityse,- teigė K.Lozoraitis.
Vatikanas nepripažino Lietuvos sovietinės okupacijos, Šventasis
Sostas vienas pirmųjų atvirai pasisakė už Rytų Europos valstybių
priėmimą į Europos Sąjungą. Vienas svarbiųjų momentų buvo 1940-aisiais,
kai Lietuvą okupavo Sovietų Sąjunga, tada Vatikanas nepripažino
Lietuvos aneksijos, sudarė galimybę reprezentuoti Lietuvą Vatikane.
Mums tai buvo labai svarbus įvykis. Dabar džiaugiamės, kad esame
labai arti Europos Sąjungos narystės. Ir labai malonu, kad Vatikanas
vienas pirmųjų parėmė Lietuvos ir kitų Vidurio ir Rytų Europos
valstybių integraciją į Europos Sąjungą. Popiežius Jonas Paulius
II kartą yra pasakęs, kad Europa turi kvėpuoti abiem plaučiais:
Rytais ir Vakarais. Šventasis Tėvas tai pareiškė prieš 1990-uosius.
Jau tuomet jis numatė, kad Rytų ir Vidurio Europos valstybės išsilaisvins
iš komunistų valdžios ir vieną dieną sugrįš į Europą,- sakė ambasadorius.
Anot K.Lozoraičio, Vatikanas yra aukščiausias moralinis autoritetas
pasaulyje - ne tiek Vatikanas, kiek Popiežius ir jo valstybė.
Su Šventuoju Sostu diplomatinius santykius palaiko daugiau kaip
180 pasaulio valstybių. Ne visos jos yra katalikiškos - savo atstovus
prie Šventojo Sosto turi visos arabų valstybės. O Vatikanas turi
savo stebėtojus su balsavimo teise įvairiose tarptautinėse organizacijose,
tarp jų - Jungtinėse Tautose, UNESCO, Pasaulio prekybos organizacijoje
ir daugelyje kitų. Anot K.Lozoraičio, Šventojo Sosto įtaka tarptautinėje
politikoje labai svarbi, tad, palaikydama santykius su Šventuoju
Sostu, Lietuva taip pat gali siekti savų tikslų.
Šimtmečius skaičiuojanti istorija
Santykiams tarp Lietuvos Respublikos ir Šventojo Sosto vienaip
ar kitaip įtaką darė ir senesnė tų santykių istorija, nusidriekusi
į amžių gilumą dar gerokai iki oficialaus krikščionybės įvedimo
Lietuvoje. Tą istoriją konferencijoje įtaigiai apžvelgė vyskupas
Jonas Boruta,SJ. Pasak jo, Romą neabejotinai pasiekė pirmųjų misionierių
baltų kraštuose šv.Vaitiekaus Adalberto ir šv.Brunono Bonifaco
kankinystės istorijos. Vėliau žinias apie baltus Romai perduodavo
Vokiečių ordino riteriai. Baltai, o ypač lietuviai, buvo pristatomi
kaip pagonys, stabų garbintojai. Nuoseklesnė Šventojo Sosto pažintis
su baltų kraštais prasidėjo ėmus prieš juos skelbti kryžiaus karus.
Romą informacija apie Lietuvą ir joje vykstančius procesus ne
iš tendencingų karinių vienuolių ordinų, bet iš kitų šaltinių
pasiekė tik Mindaugo laikais. Pirmosios vyskupijos Lietuvoje kūrėju
tapo karalius Mindaugas. O vyskupijos kūrimas, pasak vysk. J.Borutos,
nebuvo įmanomas neužmezgus bent minimalių santykių su Šventuoju
Sostu. Apsikrikštijęs Mindaugas pasiuntė pas popiežių savo pasiuntinius,
kurie pranešė apie valdovo krikštą, paprašė savo kraštui Šventojo
Sosto globos ir karaliaus vainiko bei prašė įsteigti Lietuvos
vyskupiją, tiesiogiai pavaldžią popiežiui. Inocentas IV 1253 m.
birželio 24 d. apaštaliniu laišku Rygos arkivyskupui liepė parinkti
tinkamą kandidatą į Lietuvos vyskupus. Rugpjūčio 21 dienos bule
Inocentas IV paskyrė Vokiečių ordino kunigą Kristijoną Lietuvos
vyskupijos vyskupu ordinaru. Po tam tikrų peripetijų su Rygos
arkivyskupu, 1254 metais buvo įsteigta pirmoji Lietuvos vyskupija,
tiesiogiai pavaldi Romai. Inocentas IV Mindaugą vadino ypatingu
Romos Bažnyčios sūnumi, o šis kalbėjo apie popiežių kaip apie
mūsų tėvą. Jei ne Mindaugo nužudymas, Lietuvoje buvo susidariusios
visos sąlygos atskirai bažnytinei provincijai sukurti.
Ordino karinė ekspansija į vakarines Lietuvos žemes buvo pagrindinė
priežastis, kodėl vėliau didieji kunigaikščiai iki pat XIV a.
pabaigos liko abejingi popiežiaus, imperatoriaus ir kaimynų valdovų
kvietimams priimti lotyniškąjį krikštą.
Politinės aplinkybės lėmė, kad 1387 metais galutinio Lietuvos
krikšto iniciatoriai ir vykdytojai tapo ne svetimšaliai, ne Ordinas,
ne kaimyninė Lenkija, bet Lietuvos valdovai didieji kunigaikščiai
Jogaila ir Vytautas. Jie abu galėjo galvoti ir apie atskiros Lietuvos
bažnytinės provincijos sudarymą. Kaip žinoma, vėliau Vytautas
tam turėjo ir konkretų planą, tik laiko aplinkybės neleido jo
įgyvendinti. Pati gyvenimo realybė privedė prie to, kad po kelių
dešimtmečių Vilniaus vyskupija tapo Gniezno metropolijos Lenkijoje
dalimi.
Tai, kad Jogailos ir Vytauto siektas krikštas ir atskiros Lietuvos
bažnytinės provincijos sukūrimas nebuvo pasiektas nei jų laikais,
nei vėlesniais šimtmečiais iki pat 1926 metų, buvo Lietuvai skaudžių
istorinių įvykių grandinės pradžia. Vysk. J.Borutos nuomone, jeigu
Lietuva jau tuomet būtų turėjusi savą bažnytinę provinciją, būtume
turėję galimybę didesnei pažangai lietuviškos krikščioniškos kultūros
srityje. Turbūt būtų buvę lengviau spręsti ir valstybingumo problemas
mūsų krašte. Tarptautinėje plotmėje nuo Vytauto laikų Lietuva
tapo terra incognita nežinoma žeme. Jau tada prasidėjo Lietuvos
neskyrimas nuo Lenkijos. Toks neskyrimas dar labiau išryškėjo
XVI-XVIII amžiais, kai Dviejų Respublikų priekyje stovėjo vienas
karalius, pas kurį Varšuvon abiem kraštams buvo siunčiamas vienas
bendras nuncijus.
Vėlesniais amžiais tiesioginių bandymų įsteigti Lietuvos bažnytinę
provinciją beveik nebuvo. Šimtametėms svajonėms pagaliau įkurti
Šventajam Sostui pavaldžią Lietuvos bažnytinę provinciją išsipildyti
tebuvo lemta tik po 1918 m. vasario 16-osios. Deja, tai buvo Lietuvos
valstybė be sostinės ir religinio centro Vilniaus.
Vis dėlto, kad ir be Vilniaus, Lietuvos bažnytinės provincijos
steigimas buvo būtinas žingsnis normalizuojant per ilgus šimtmečius
nepalankiai Lietuvos žmonėms susiklosčiusią situaciją. 1925 metų
rudenį Lietuvos vizitatoriumi skiriamas arkivyskupas Jurgis Matulevičius.
Dėl priešiškų politikų agitacijos jis jau buvo palikęs Vilniaus
sostą. Vizitatoriaus dorybės ir išmintis daugeliui lietuvių buvo
gerai žinomos, todėl jo paskyrimą Lietuvos katalikai priėmė džiaugsmingai.
Naujasis vizitatorius tuoj pradėjo rūpintis naujos bažnytinės
provincijos įsteigimu ir tai buvo pagrindinis jo atvykimo į Lietuvą
tikslas. Pirmiausia reikėjo numatyti vyskupijų skaičių, nustatyti
ribas. Vizitatorius kalbėjosi ir tarėsi su dvasininkais, pasauliečiais
inteligentais. Prieita prie išvados, kad Lietuvoje, be okupuoto
Vilniaus, turėtų būti bent penkios vyskupijos: Kauno metropolija
ir keturios vadinamos sufraganinės vyskupijos. Klaipėdos kraštas,
kaip autonominis vienetas, turėjo sudaryti atskirą prelatūrą,
nes jis per mažas turėti atskirą vyskupiją. Diecezijoms ribas
nustatyti vizitatorius pavedė arkivyskupui Juozapui Skvireckui.
Projektas buvo pateiktas Šventajam Sostui ir gautas patvirtinimas.
Ypatingas ribas gavo Kaišiadorių vyskupija. Jai teko siaura ilga
atkarpa nuo Vilniaus vyskupijos, kurios dalis buvo šioje vadinamos
demarkacijos linijos pusėje. Tuo būdu buvo norima pabrėžti, kad
Lietuva neatsižada Vilniaus ir kad krašto reikalai net Bažnyčios
srityje bus tinkamai sutvarkyti tik tada, kai lenkai pasitrauks
iš Lietuvos sostinės Vilniaus.
Toji paskutinioji žaizda Lietuvos sostinės Vilniaus inkorporavimas
į Lietuvos bažnytinės administracijos struktūras buvo užgydyta
tik antrą kartą atkūrus nepriklausomybę. 1991 m. gruodžio 24 d.
popiežius Jonas Paulius II Lietuvos teritorijoje įkūrė dvi bažnytines
provincijas Vilniaus ir Kauno, tuo būdu vainikuodamas ilgų šimtmečių
Lietuvos tikinčiųjų pastangas.
Vysk. J.Boruta pažymėjo, kad svarbiausių įvykių, susijusių su
bažnytinių struktūrų autonomija, tiesiogine priklausomybe Šventajam
Sostui, apžvalga vienaip ar kitaip paliečia daugybę klausimų,
kurie susiję ir su mūsų valstybės istorija, ir su kultūrinėmis,
tautinėmis tradicijomis. Tuo pačiu ta istorija spalvina santykius
su Apaštalų Sostu iš Lietuvos pusės. Santykius su Vokiečių ordinu
ir Lenkija nuo tautinio atgimimo laikų buvo įprasta tapyti vien
juodomis ir baltomis spalvomis. Dabar, vysk. J.Borutos nuomone,
ši tendencija turėtų trauktis į užmarštį, užleisdama vietą nuosekliems
ir objektyviems tyrinėjimams.
Arvydas JOCKUS
(B.d.)
© 2003 "XXI amžius"