Palaimingiau duoti negu
imti (Apd 20,35)
Savo laiške 2003 metų Gavėniai popiežius Jonas
Paulius II primena, kad artimo meilės darbai turi būti esminė
krikščioniško gyvenimo dalis
Gavėnia, ypatingas maldos, pasninko
ir rūpinimosi vargstančiaisiais metas, visiems krikščionims teikia
galimybę pasirengti Velykų šventei, rūpestingai peržiūrint savo
gyvenimą, ypatingu būdu sugretinant jį su Dievo Žodžiu, apšviečiančiu
kasdienį tikinčiųjų kelią, - rašo Šventasis Tėvas savo laiške
šių metų Gavėniai, kuri prasidėjo kovo 5 dieną, Pelenų trečiadienį.
Gavėnios mąstymų tema siūlydamas Jėzaus pasakytus žodžius Palaimingiau
duoti negu imti (Apd 20,35), jis pažymi, kad meilės darbai ir
auka, siekiant pagelbėti kitiems nelaimėje atsidūrusiems žmonėms,
yra svarbūs kiekvieno krikščionio gyvenimo elementai. Be to, kadangi
polinkis duoti įrašytas pačioje žmogaus gelmėje, tai, atsiliepdamas
į šią geradarystės paskatą, tikintysis išgyvena didelį vidinį
pasitenkinimą.
Kad solidarumas netaptų
bizniu
Vasario pradžioje Vatikane surengtoje
spaudos konferencijoje pristatydamas Popiežiaus laišką Gavėniai,
Popiežiškosios Cor Unum tarybos pirmininkas vokietis arkivyskupas
Paulius Jozefas Kordesas pripažino, kad dėl minėtų Jėzaus žodžių
dabar egzistuoja visuotinis konsensusas ir davimas yra tapęs
tiesiog mėgstamu užsiėmimu. Iš tikrųjų dabar vyksta gausybė labdaringų
renginių, kuriuose dalyvauja žymūs artistai, sportininkai, visuomenės
veikėjai ir politikai, o surinktos lėšos skiriamos įvairiems paramos
projektams. Valstybių vyriausybės su pasididžiavimu skelbia, kokia
didelė jų biudžetų dalis skiriama socialinės rūpybos reikmėms.
Kaip dažnai kompanijos ant savo prekių uždeda etiketes su priminimu,
kad dalis gauto pelno bus nukreipta įvairiems silpnųjų gerove
ar gamtos apsauga besirūpinantiems fondams.
Arkivyskupas P.Kordesas, kurio vadovaujama Vatikano dikasterija
kaip tik koordinuoja Bažnyčios karitatyvinių organizacijų veiklą,
priminė pavyzdį iš asmeninio patyrimo, kaip jam skrendant vienos
kompanijos lėktuvu buvo pranešta, kad ši bendrovė remia paramos
našlaičiams fondą, ir keleiviai skrydžio metu buvo kviečiami aukoti.
Nusileidus oro uoste, keleivius pasitiko kiti raginimai skirti
lėšas kitiems paramos projektams. Ar tokia išsiplėtojusi gerų
darbų akcija iš tikrųjų patvirtina, kad Jėzaus kreipimasis įgavo
globalinį pripažinimą? klausė ganytojas. Tačiau nuodugniau
ištyrus mes pastebime, kad tiek davėjai, tiek ir gavėjai gali
turėti tikslų, kurie yra tolimi nuo tikrosios labdaros intencijos.
Jis priminė kitą Jėzaus nurodymą tikintiesiems, kad jie, duodami
išmaldą, neturi leisti, jog kairioji ranka žinotų, ką daro dešinioji.
Deja, šiuo metu susidariusi filantropijos atmosfera padarė įmanoma,
kad netgi solidarumas gali tapti bizniu. Juk neretai labdaros
akcija yra skiriama kompanijos ar asmens įvaizdžiui pagerinti,
populiarumui ir garbės siekimui. Be to, dėl korupcijos ir doros
stokos nemažą dalį suaukotų lėšų kartais pasiglemžia savo reikmėms
patys labdaros akcijos iniciatoriai. Arkivyskupas P.Kordesas nurodė
tokį atvejį, kai vienoje socialistinėje šalyje vietos Caritas
norėjo realizuoti paramos projektą už vieną milijoną eurų, bet
vyriausybė iš tos sumos pareikalavo sau 650 tūkst. eurų personalo
ir administracijos išlaidoms. Toks akivaizdus valstybės plėšikavimas
tik patvirtina labai menką teisingumo supratimą, - sakė jis.
Tačiau Jėzaus žodžiai, kad palaimingiau duoti negu imti, nurodo
krikščionims tokį vienintelį teisingą labdaros principą duoti
ir aukotis, meilės darbuose nelaukiant ir nesitikinti jokio atlygio,
taip sekant paties Išganytojo pavyzdžiu, kuris visą save atidavė.
Tokiu būdu krikščioniškoji labdara turi platesnę prasmę: tai ne
tik finansinės ir materialinės paramos suteikimas vargšams ir
kenčiantiems, bet tai kartu ir išganymo Kristuje skelbimas, aiškino
arkivyskupas P.Kordesas. Būtent šiuo dosnumo principu vadovaujasi
Popiežiaus laiške minimi gausybė misionierių ir karitatyvinių
judėjimų savanorių, padedantys visiems, kurie patiria nelaimę,
ir patys tampantys dovana kitiems, trykštančia iš Dievo malonės.
Kaip tokio krikščioniškojo altruizmo ir tikro karitatyvinio nesavanaudiškumo
pavyzdį arkivyskupas P.Kordesas nurodė taip pat spaudos konferencijoje
dalyvavusio italo kunigo Orestės Bendzio įkurtą Jono XXIII asociaciją,
kuri nuo 1968 metų padeda sunkioje padėtyje atsidūrusiems jauniems
žmonėms. Visame pasaulyje veikiančiuose 186 asociacijos centruose
teikiama pagalba vadinamosioms nenormalioms šeimoms, buvusioms
prostitutėms, narkomanams ir alkoholikams, o taip pat fiziniams
bei mentaliniams invalidams. Arkivyskupas apibūdino kunigą O.Bendzį
kaip paprastą žmogų, kuris keičia pasaulį 180 laipsnių, savo
veikloje vadovaudamasis moto: jauniesiems reikia ne ko nors,
bet to, kas juos artimai užjaustų, sustiprintų.
Kunigas O.Bendzis kalbėjo, kad rūpinimasis stokojančiaisiais apima
ne tik konkrečių darbų atlikimą ir valdininkams būdingas kalbas,
kad po to viskas bus gerai. Iš tikrųjų reikia šalinti pačias marginalizacijos
ir neteisingumo priežastis. Mes turime ne tik pagelbėti aukoms,
bet ir stengtis, kad jos netaptų aukomis
Labdara neturi tik
sušvelninti problemų, bet ir jas pašalinti iš pagrindų. Mes neturime
vien tik lieti ašaras dėl bado, bet turime parodyti, kas yra atsakingas
už badą. Negalima vien tik kovoti prieš teroristus veiksmais,
bet turime keisti pačią sanklodą, kuri gimdo terorizmą, sakė kunigas.
Jis pažymėjo, kad Bažnyčia pati yra teisingumas ir, atskleisdama
šį savo tapatumo bruožą, ji dar labiau patraukia žmones. Nuolat
skelbiančio teisingumą popiežiaus Jono Pauliaus II neginčytinas
autoritetas yra geriausias to įrodymas.
Dievo meilė tikrosios
geradarystės šaltinis
Gavėnios proga kreipdamasis į
milijardą pasaulio katalikų, Šventasis Tėvas laiško pradžioje
konstatuoja: mūsų laikotarpis, deja, yra paveiktas mentaliteto,
ypač imlaus egoizmui, kuris nuolat tyko žmogaus širdyje. Visuomeninėje
plotmėje, taip pat žiniasklaidoje žmogus neretai užverčiamas informacija,
kuri nuolat atvirai ar paslapčia aukština trumpalaikio įspūdžio
ir hedonizmo kultūrą. Žinoma, čia netrūksta dėmesio kariniams
konfliktams ar gamtos katastrofoms, tuo skatinant troškimą padėti
sunkumus patiriantiems žmonėms.
Tačiau iš esmės darbas plėtoti solidarumo kultūrą nėra lengvas,
nes pasaulio dvasia silpnina vidinį potraukį nesavanaudiškai
aukotis dėl kitų ir skatina tenkinti tik savo dalinius interesus.
Taip pat yra kurstomas troškimas kaupti turtą, žemiškąsias gėrybes,
pastebi Popiežius. Jis pripažįsta, jog yra natūralu ir teisinga,
kad kiekvienas savo asmeniniais talentais ir darbu stengiasi įgyti
tai, ko jam reikia gyvenimui, tačiau perdėtas troškimas turėti
trukdo žmogui atsiverti Kūrėjui ir savo artimui.
Priminęs apaštalo Pauliaus mokymą, kad visų blogybių šaltinis
yra meilė pinigams, ir tokias godumo pasekmes, kaip abejingumą
artimo kentėjimams bei moralės normų laužymą, Šventasis Tėvas
tvirtina, jog pelno siekimas bet kokia kaina ir veiklaus bei
atsakingo dėmesio bendrajam gėriui stygius lemia didelės išteklių
dalies sutelkimą kelių asmenų rankose, likusiai žmonijai kenčiant
vargą
. Tokiomis aplinkybėmis Popiežiaus raginimas tikintiesiems
ir visiems geros valios žmonėms yra labai aiškus: būtina rūpintis
ne tik nedidelių privilegijuotų sluoksnių gerove, bet stengtis
pagerinti visų gyvenimo sąlygas. Tiktai ant tokio pamato įmanoma
statydinti visų trokštamą tarptautinę tvarką, kurią ženklintų
teisingumas ir solidarumas.
Krikščionių geri darbai nėra paprasta filantropija, nes jiems
jėgų teikia nepakartojamas ir neišsemiamas meilės lobis, kuris
yra visiškas Jėzaus atsidavimas Tėvui. Būtent todėl krikščionis
neturėtų savęs apgaudinėti, jog galėsiąs siekti tikrojo gėrio
savo broliams ir seserims negyvendamas Kristaus meile, - pažymi
Jonas Paulius II. Net jeigu jam ir pavyktų pakeisti svarbius
neigiamus socialinio arba politinio gyvenimo aspektus, be meilės
tai liktų tik trumpalaikis rezultatas.
Šių dienų žmogui, dažnai nepatenkintam tuščia ir paviršutiniška
egzistencija ir ieškančiam autentiško džiaugsmo bei meilės, Kristus
siūlo savo pavyzdį, kviesdamas Juo sekti, - rašo Šventasis Tėvas.
O tas Išganytojo nesavanaudiškos ir tobulos meilės pavyzdys yra
visiškas pasiaukojimas už žmoniją iki mirties ant kryžiaus. Nuo
Kalvarijos iškalbingai sklinda trinitarinės meilės dvasia visų
laikų ir visų kraštų žmonėms. Todėl iš šio gyvojo ryšio su Dievu
krikščionys semiasi stiprybės pasiaukojamai artimo meilei ir gailestingumui.
Gebėjimas atsiduoti kitiems yra dovana, trykštanti iš Dievo malonės,
- pažymi Popiežius.
Jis taip pat pripažįsta, jog kartais mūsų pastangas padėti kitam
motyvuoja ne krikščioniškas meilės įsakymas, bet natūrali atjauta.
Tačiau net ir tada tas, kuris padeda vargstančiajam, susilaukia
Dievo palankumo. Pagaliau ir netikintiems žmonėms tarnavimas
vargstantiesiems gali būti Apvaizdos parengtas kelias į susitikimą
su Kristumi, nes Viešpats apsčiai atlygina už kiekvieną dovaną
artimui.
Baigdamas savo kreipimąsi Šventasis tėvas linki, kad Gavėnia
tikintiesiems būtų vaisingas laikas visur skleisti ir liudyti
meilės Evangeliją, nes pašaukimas artimo meilei sudaro tikrąją
evangelizacijos šerdį.
Gavėnios rekolekcijose
dėmesys Dievo Motinai
Kartu su gerais darbais, parama
vargšams, ypatingo dosnumo rodymu parapijų aukų rinkliavose, svarbiu
Gavėnios elementu taip pat yra katalikų bažnyčios rengiamos rekolekcijos.
Vatikane šiam pamaldžiam susikaupimui ir maldai skiriamas ypatingas
dėmesys. Gavėnios rekolekcijų savaitę pasikeičia visas dikasterijų
darbo ritmas, atšaukiamos įprastos Šventojo Tėvo audiencijos ir
kiti susitikimai. Kasmet Šventojo Sosto bendradarbių rekolekcijoms
pravesti Popiežius pakviečia išgarsėjusį pamokslininką, žymų Bažnyčios
hierarchą, kuriam šis kvietimas reiškia ypatingą pripažinimą ir
pagarbą.
Kadangi šie metai yra Dievo Motinos Rožinio metai, tai Jonas Paulius
II kovo 9-15 dienomis Vatikane vyksiančioms Gavėnios rekolekcijoms
vadovauti pakvietė pagrindinės Italijoje Švč.Mergelės Marijos
šventovės kustodą Loreto arkivyskupą Andželą Komastrį. Šis 59
metų ganytojas vadovauja specialiai teritorinei prelatūrai, į
kurią įeina Loreto Šventasis namelis. Pagal pasakojimą, Šventasis
namas tai Nazarete stovėjęs Švč.Mergelės Marijos namas, kurį
į Italiją per Viduržemio jūrą perkėlė angelai.
Arkivyskupas A.Komastris yra žinomas savo homilijomis pamaldumo
Dievo Motinos tematika, jo straipsniai pasirodo Italijos katalikų
spaudoje, ypač Lorete leidžiamame žurnale Šventojo namo žinia.
Neseniai šiame leidinyje publikuotame rašinyje arkivyskupas nagrinėja
tuos kriterijus, pagal kuriuos Švč. Mergelė Marija pasirenka asmenis,
kuriems perduoda motiniškus nurodymus per vykstančius apsireiškimus
apie būtinumą žmonėms grįžti prie Evangelijos, maldos ir atgailos.
Arkivyskupas A.Komastris pažymėjo, kad Dievo Motinos apsireiškimai
neduoda nieko naujo Evangelijos mokymui, bet tik primena mums
kai kuriuos aspektus, kuriuos galėjome pamiršti. Iš esmės apsireiškimų
metu Marija visuose pamokymuose tarsi pakartoja tai, ką buvo sakiusi
Kanos vestuvėse: Darykite tai, ką Jis jums palieps. Kitas būdingas
apsireiškimų bruožas Dievo Motina savąjį mokymą patiki paprastiems
ir nuolankiems žmonėms, kurie nėra paženklinti puikybės. Ji
pati buvo nuolankiausia Dievo valios priėmėja iš visų šioje žemėje
pasirodžiusių žmogiškųjų būtybių.
Pastaruoju metu arkivyskupas A.Komastris savo straipsniuose apžvelgė
rožinio maldos prasmę, primindamas Šventojo Tėvo paraginimą rožinio
malda, lydint Dievo Motinai, sekti Jėzaus gyvenimo pėdomis. Jis
taip pat pažymėjo maldos reikšmę pačiam Išganytojui, kuri buvo
Jo žodžių ir veiksmų stiprybės šaltinis.
Laukiama enciklikos apie
Eucharistiją
Kaip nurodo Vatikano šaltiniai,
svarbiu šių metų Gavėnios įvykiu būtų naujos popiežiaus Jono Pauliaus
II enciklikos, skirtos Eucharistijai, pasirodymas, kuri gali būti
paskelbta Didįjį ketvirtadienį, balandžio 17 dieną, kada Bažnyčia
mini Švč. Sakramento įsteigimą Pakutinės vakarienės metu. Pastaraisiais
metais Eucharistijos mokymui Šventasis Tėvas skiria ypatingą vietą
savo pastoraciniuose pasisakymuose. 2000 šventaisiais metais teologiniams
svarstymams apie Švč. Sakramentą, kaip realų Kristaus buvimą konsekruotoje
duonoje ir vyne, buvo skirtos kelios Popiežiaus kassavaitinės
bendrosios trečiadienio audiencijos.
Sausio mėnesį, susitikęs su ad limina vizitui atvykusia Brazilijos
vyskupų grupe, savo kalboje Jonas Paulius II Euchristiją pavadino
Bažnyčios aukščiausiu dvasiniu gėriu ir sakė, kad iš jos dvasinės
stiprybės reikia semtis evangelizacijos, katechezės ir artimo
meilės darbuose. Taip pat sausį Šventasis Tėvas drąsino sutuoktinių
poras neišvengiamų sunkumų šeimos gyvenime akivaizdoje Eucharistijoje
ieškoti paguodos ir pastiprinimo. Neseniai susitikęs su Popiežiškosios
pasauliečių tarybos nariais, Popiežius priminė, kad Eucharistijos
šventimas turi būti ir šių dienų parapinio gyvenimo centras.
Vienas pagalbininkų, Šventajam Tėvui rengiant dokumentą, be abejonės,
buvo Tikėjimo doktrinos kongregacijos prefektas kardinolas Jozefas
Ratcingeris. Praėjusią vasarą kalbėdamas Italijoje vykusiame Eucharistiniame
kongrese, kardinolas J.Ratcingeris pabrėžė, kad į Eucharistiją
reikia žiūrėti kaip į perkeitimo sakramentą. Jis paaiškino,
kad savo auka Jėzus Kristus perkeitė kryžių mirties simbolį
į gyvenimo simbolį. Taip pat ir Eucharistija yra duona ir vynas,
kurie per auką perkeičiami į Kristaus Kūną ir Kraują, o prie altoriaus
susibūrę tikintieji perkeičiami į vieną kūną Bažnyčią.
Pagaliau reikia aptarti tam tikrą dabar išryškėjusią Eucharistijos
desakralizacijos tendenciją, kada Komunija priimama be Atgailos
sakramento. Pasitaiko piktnaudžiavimų, modifikuojant konsekracijos
žodžius, taip pat neteisingai suprantant vadinamąją interkomuniją
ekumeniniame bendravime su protestantais. Pagaliau, kaip yra nurodęs
Liturgijos ir sakramentų kongregacijos prefektas kardinolas Džiovanis
Batista Rė, šiuolaikinė kultūra ir švietimas skatina žmones tikėti
tik konkrečia realybe, tik tuo, ką galima fiziškai pajusti ir
pažinti. Dėl to ir tarp katalikų menkėja tikėjimo į Eucharistiją,
kaip mistinę realybę, kaip į realų Kristaus buvimą šiame pavidale,
lygis.
Štai kodėl iškilo poreikis dar kartą priminti Eucharistijos doktrinos
pagrindus ir aktualumą šių dienų katalikybei, nes, kaip yra pažymėjęs
Popiežius, tam, kad Eucharistijos auka atskleistų visą savo pajėgumą,
šio slėpinio šventimas turi atitikti Bažnyčios doktrinos nuorodų
reikalavimus. Tuomet Eucharistinis Kristus tampa tikrąja Duona
numalšinti mūsų alkiui, kuris yra ne tik maisto, bet ir tiesos,
teisingumo, solidarumo, laisvės ir meilės alkis.
Būsimoji enciklika (dokumentas apie Eucharistiją gali būti paskelbtas
ir kita forma) turėtų būti jau keturioliktoji per 25 metų popiežiaus
Jono Pauliaus II pontifikatą. Iki šiol paskutinioji enciklika
Fides et Ratio buvo paskelbta 1998 metais.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"